Minnespriser i fortsatt fritt fall – ännu billigare SSD-enheter att vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Man kan ju hoppas på att det kommer fler lite större diskar snart bara.
Ville ha 8TB för att redigera film och det verkar nästan bara vara Samsung som säljer detta.

Finns redan om du går över till 2,5 format och inte allt för farligt pris om man ser till kr/gb

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja vem hade kunnat tro att rimliga priser får folk att köpa saker? Nvidia AMD och Intel har ju kört motsatt taktik de senaste åren.

Fast det är lite "by design". De får mer pengar per kvadratmillimeter kisel om de säljer kretsarna till företag inom AI istället för gamers.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

SSD är inte minne. SSD är lagring. RAM är minne!

Permalänk
Medlem

Kul!
När jag köpte första SSDn för några år sedan gick det på 650kr för en 250gb NVMe, nu går det att hitta en 1tb NVMe för liknande pris.

Mindre kul.
Köpte en 1tb NVMe för 1099kr ett tag sedan som jag skulle ha spel-filer på, har sedan dess knappt spelat det spelet. Har dessutom gjort en omräkning och kommit fram till att 1tb inte skulle räcka ändå. nu går en 2tb NVMe att hitta för nästan samma pris...

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

SSD är inte minne. SSD är lagring. RAM är minne!

RAM är primärminne och SSD är sekundärminne.

Permalänk
Medlem

Varför blir folk köpsugna när priserna går ner, man borde ju köpa när priserna stagnerar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fast det är lite "by design". De får mer pengar per kvadratmillimeter kisel om de säljer kretsarna till företag inom AI istället för gamers.

Ja visst, men de produkter som är riktade till konsumenter borde ju ha priser därefter. Annars kan de ju lika gärna låta bli då om det är så olönsamt. Rimligen tjänar man mer pengar på en produkt som säljs än en som samlar damm på en butikshylla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är inte i det avseendet jag menar. SSD:ers lagringsteknik tappar integritet med tid, på ett sätt som inte hårddiskar gör. Hårddiskar kan absolut haverera katastrofalt, även om det är sällsynt i dag. Jag har drabbats av en hårddiskkrasch på 30 år, och då har jag använt många under den tiden. Men mekaniska hårddiskar är fortfarande så billiga att det är ganska enkelt att ha dubbla enheter med samma data, om man vill vara hyfsat skyddat mot krascher. Jag har det för mina foton, t ex.

Hade för någon månads sen en krasch med en mirrored raid med foton. Diskar som suttit där i många år och där datan nu var korrupt. Filträdet och filer gick att se (fast thumbnails fungerade inte på vissa filer) men mycket (Det mesta) var oläsbart.

"Tappar integritet"? På vilket sätt menar du att SSD specifikt då skulle vara sämre än en mekanisk hårddisk så att man mer sannolikt förlorar data?
Vet inte riktigt vad du menar med just "integritet" i det här sammanhanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Hade för någon månads sen en krasch med en mirrored raid med foton. Diskar som suttit där i många år och där datan nu var korrupt. Filträdet och filer gick att se (fast thumbnails fungerade inte på vissa filer) men mycket (Det mesta) var oläsbart.

Gick verkligen båda/alla diskarna sönder samtidigt? Låter helt otroligt.

Jag har två helt separata diskar för mina foton. Det enda de har gemensamt är att de sitter fysiskt i samma burk. De är av olika märken. Speglingen gör jag manuellt, helt enkelt genom att lägga in bilderna på båda vid samma tillfälle när jag för över från kameran.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar de "rimliga" SSD:erna (de med cache) nu?
Går priset ned proportionerligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Magnus303:

"Tappar integritet"? På vilket sätt menar du att SSD specifikt då skulle vara sämre än en mekanisk hårddisk så att man mer sannolikt förlorar data?
Vet inte riktigt vad du menar med just "integritet" i det här sammanhanget?

Det som händer är sannolikt att elektronerna som lagras i NAND-cellerna (i transistorernas floating gate) läcker ut, så att datan blir svårare att läsa korrekt. SSDn brukar kunna läsa in datan ändå (sannolikt tack vare felkorrigeringsalgoritmer), men långsammare.

Se t ex denna tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1679024-wd-sn850-dalig...

Jag skrev om all data på min SN850 igen imorse då en del filer gått ner till 1/3 av den hastighet de har när de är nyskrivna (1.4 GB/s istället för 4.2 GB/s).
De filer jag använder minst verkar påverkas mest. De som jag använt mer (t ex datafilerna för Baldur's Gate 3) har bara minskat från 4.1 GB/s till 3.3 GB/s på samma tid.
Efter att alla filer har skrivits på nytt gick alla upp till 4.1-4.2 GB/s igen.

Filer som legat omkring ett år utan att användas var nere på omkring 150 MB/s, dvs nyskrivna filer är 25-30 gånger snabbare att läsa än gamla filer.

Även min andra SSD (Kingston NV1) visar på dessa tecken men till mycket mindre grad -- med den verkar det räcka med att läsa filerna ibland för att de ska hålla sig färska.
Min gissning är att kontrollern märker av att de degraderats och fräschar upp det som behövs. Även på den hade 1+ år gamla filer gått ner till typ 1/6 av full hastighet, men sedan första omskrivningen har de hållt sig nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Köpte en PNY SSD 2.5 250GB för 199kr i somras, som nu verkar kostar cirka 279kr. Men däremot så verkar priset på deras större diskar ha sjunkit i pris. Så grundkostaden verkar vara fortsatt hög per enhet, men volymkostnaden sjunkit för 1TB, vilket är positivt trots allt...

Likaså köpte jag en 1TB M.2 till min Macbook Air på rea för cirka tusenlappen. Nu verkar man kunna köpa 2TB M.2 för under 1400kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonGamer:

Köpte en PNY SSD 2.5 250GB för 199kr i somras, som nu verkar kostar cirka 279kr. Men däremot så verkar priset på deras större diskar ha sjunkit i pris. Så grundkostaden verkar vara fortsatt hög per enhet, men volymkostnaden sjunkit för 1TB, vilket är positivt trots allt...

Det är för att du har grundpriset (utveckling+frakt+vinst %) som är avsevärt större % på mindre diskar.
Säg att det är 75kr/disk men på en disk som din är det procentuellt högre så du får aldrig lika stor skillnad i pris då fasta kostnader fortfarande ligger som ett skynke kvar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är för att du har grundpriset (utveckling+frakt+vinst %) som är avsevärt större % på mindre diskar.
Säg att det är 75kr/disk men på en disk som din är det procentuellt högre så du får aldrig lika stor skillnad i pris då fasta kostnader fortfarande ligger som ett skynke kvar

Ja, som du säger. Håller med dig till 100%.

Nackelen är att för de som vill ha en enklare instegshårddisk till en "klientdator" så har det blivit lite dyrare.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Ajöss mekaniska diskar för oss vanliga hemanvändare!

Det var väl 10 år sedan mekaniska åkte ut för vanligt folk.

Permalänk
Avstängd

Härligt.

Har redan två SSD enheter i datorn men får väl bli en tredje.

Permalänk

Patriot p210

Köpte nyss 2 st Patriot p210 2TB för 989 kr st och tänkte ha dels som cache-disk men.. är det tok att köra Windows på en? Har en liten 256GB nu som fan blir full i otid..

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5649935

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ajöss mekaniska diskar för oss vanliga hemanvändare!

Ja det skulle vara skönt att pensionera alla mekaniska diskar man har kvar som lagring.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om vi pratar vanliga hemanvändare så borde de skaffa en hdd för backup (strömlös hdd håller datan längre än strömlös ssd). I vanliga fall så är min bild av att folk efter var år som går blir dummare.
Liksom på 1990 talet visste alla att man bör göra backup, samma personer idag och även nya användare fattar inte det som alla visste på 1990talet.

Jag kör molnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det som händer är sannolikt att elektronerna som lagras i NAND-cellerna (i transistorernas floating gate) läcker ut, så att datan blir svårare att läsa korrekt. SSDn brukar kunna läsa in datan ändå (sannolikt tack vare felkorrigeringsalgoritmer), men långsammare.

Se t ex denna tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1679024-wd-sn850-dalig...

Jag skrev om all data på min SN850 igen imorse då en del filer gått ner till 1/3 av den hastighet de har när de är nyskrivna (1.4 GB/s istället för 4.2 GB/s).
De filer jag använder minst verkar påverkas mest. De som jag använt mer (t ex datafilerna för Baldur's Gate 3) har bara minskat från 4.1 GB/s till 3.3 GB/s på samma tid.
Efter att alla filer har skrivits på nytt gick alla upp till 4.1-4.2 GB/s igen.

Filer som legat omkring ett år utan att användas var nere på omkring 150 MB/s, dvs nyskrivna filer är 25-30 gånger snabbare att läsa än gamla filer.

Även min andra SSD (Kingston NV1) visar på dessa tecken men till mycket mindre grad -- med den verkar det räcka med att läsa filerna ibland för att de ska hålla sig färska.
Min gissning är att kontrollern märker av att de degraderats och fräschar upp det som behövs. Även på den hade 1+ år gamla filer gått ner till typ 1/6 av full hastighet, men sedan första omskrivningen har de hållt sig nu.

Fast den tråden talar ju mest om några specifika modeller där tillverkaren ställt till det och inte generellt.
Och även om det skulle vara ett hastighetestapp så är det inte ett datatapp, en väsentlig skillnad.
Visst, det är tråkigt att det blir hastighetestapp, men datan behålls!
Och även om man skulle sitta på en av de där riktigt "uselt implementerade" SSD:erna så är hastighetstappet ändå inte i närheten av en genomsnittlig mekanisk hårddisk.
Dvs det är fortfarande då både snabbare och framförallt så krashar dom inte lika ofta (eller knappt alls. Som i mitt fall med nu kanske 10 SSD:er genom åren utan ett enda ras! Mina mekaniska har rasat ofta genom åren)
Tror det börjar finnas data över SSD:er hos vissa molntjänsters diskstatistik som talar för att SSD:er har en mycket bättre failure rate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gick verkligen båda/alla diskarna sönder samtidigt? Låter helt otroligt.

Jag har två helt separata diskar för mina foton. Det enda de har gemensamt är att de sitter fysiskt i samma burk. De är av olika märken. Speglingen gör jag manuellt, helt enkelt genom att lägga in bilderna på båda vid samma tillfälle när jag för över från kameran.

Var en mirroring som jag gjorde i Windows egna diskverktyg. Fungerade felfritt i många år.
Nu när jag gick in för någon månad sen så var det ett ras. Vissa filer gick att återställa men ej alla.
Diskarna hade varit oanvända i kanske 6-7 år. Och dom var i sig kanske 15 år gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Jag kör molnet

Molnet fungerar så länge man vill betala för det.
Molnet fungerar tills att leverantören av tjänsten plötsligt går i konkurs.
Molnet fungerar tills att leverantören av tjänsten bestämmer sig för av lägga ner men låter kunderna ladda hem all sin sparade data (PiB) i snigelfart (då alla laddar samtidigt.)
osv.

Information du lagrar själv har du kontrollen över.
Information andra lagrar åt dig...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Magnus303:

Fast den tråden talar ju mest om några specifika modeller där tillverkaren ställt till det och inte generellt.
Och även om det skulle vara ett hastighetestapp så är det inte ett datatapp, en väsentlig skillnad.
Visst, det är tråkigt att det blir hastighetestapp, men datan behålls!
Och även om man skulle sitta på en av de där riktigt "uselt implementerade" SSD:erna så är hastighetstappet ändå inte i närheten av en genomsnittlig mekanisk hårddisk.
Dvs det är fortfarande då både snabbare och framförallt så krashar dom inte lika ofta (eller knappt alls. Som i mitt fall med nu kanske 10 SSD:er genom åren utan ett enda ras! Mina mekaniska har rasat ofta genom åren)
Tror det börjar finnas data över SSD:er hos vissa molntjänsters diskstatistik som talar för att SSD:er har en mycket bättre failure rate.

Jo, jag säger inte emot poängen att SSDs kan vara tåligare.

Jag har iofs haft ganska bra flyt med hårddiskar de senaste 15 åren också. Har nyligen bytt ut två 1.5 TB-diskar (i snarlik serie, WD15EADS och WD10EARS) , men bara en av dem visade tydliga problem (extremt långsam läshastighet, kB/s, på vissa ställen, och tonvis med errors i loggar). Den andra bytte jag pga ett fåtal trasiga sektorer som den kunde remappa själv, numer är ytan felfri igen, men det kändes tveksamt att köra vidare på den.
Övriga diskar jag haft har varit felfria och är det ännu, efter typ 10 års bruk 24/7.

Har en disk som varit igång drygt 14 år (124000 timmar) och är helt felfri ännu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Var en mirroring som jag gjorde i Windows egna diskverktyg. Fungerade felfritt i många år.
Nu när jag gick in för någon månad sen så var det ett ras. Vissa filer gick att återställa men ej alla.
Diskarna hade varit oanvända i kanske 6-7 år. Och dom var i sig kanske 15 år gamla.

Prövade du med samma windows-installation (eventuellt går uppgradering bra) och på samma hårdvara som det skapades? Annars är det antagligen det som spökar. Det är Windows mjukvaru-raid i ett nötskal; det kanske eller kanske inte funkar.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som läser rubriken som att RAM minnen blir billigare än SSD enheter? "Minne" kan ju vara flera saker i detta sammanhang, känns lite otydligt/clickbaity...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja visst, men de produkter som är riktade till konsumenter borde ju ha priser därefter. Annars kan de ju lika gärna låta bli då om det är så olönsamt. Rimligen tjänar man mer pengar på en produkt som säljs än en som samlar damm på en butikshylla.

Det verkar som Nvidia inte vill lämna konsument-grafik-marknaden helt.
Kan väl vara dålig PR att göra det.
Att inte ha kvantiteter och priser som är konsumentvänliga är väl mindre dåligt PR-mässigt än att lämna helt.
Samt att det kan vara bra att ha fler ben att stå på.
Se exempelvis på mining som var lönsamt under flera år för inte så länge sedan.
Men sedan gick luften mer eller mindre ur mining marknaden.
Hade Nvidia enbart stått på mining benet så hade de haft problem nu.
Så att ha en närvaro på konsumentgrafik innebär ändå att de har något att falla tillbaka på om det som är hetast nu, tidigare mining, nu AI, om det vänder.

Men det verkar som att de nu nöjer sig med att leverera konsumentgrafik främst till de som antingen har mest pengar eller prioriterar det högst och kan betala för sig.

Situationen blir ju ännu värre för oss i Sverige med vår svaga valuta.
Inte så kul ekonomiskt att bo i Sverige nu om man inte ligger över genomsnittet inkomstmässigt.
Men alla kan ju inte ligga över genomsnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Någon som kan rekommendera en bra nas? Ska agera backup, plex-bibliotek och seedbox

Valfri Qnap som kör QuTS Hero.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

"Håller data bättre".
Absolut inte. Om det är nångot som mekaniska hårddsikar är sämre än SSD med så är det att vara hållbara.
Haft otroligt mycket krasher genom åren med mekaniska hårddiskar.
Inte en enda krash sen 2011 på det gäng SSD:er jag haft.

"Gäng SSD:er" sen 2011 är en rätt problematisk beskrivning om man snackar om långtidslagring. Jag har 2 st externa HDD som snurrar vidare sen 06+08. Hade detta varit SSD:er hade dom längre perioderna av strömlöshet kunnat vara problematiska.

Väldigt trevligt med prisdropp dock, men allt under 4tb är ointressant och man vill ju ha minst 2.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

SSD är inte minne. SSD är lagring. RAM är minne!

Hur förklarar du då att den vanligaste tekniken i en SSD är "Flash memory"?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vad kommer hända med minnespriser om Taiwan invaderas?
Får hoppas att läget inte ändras.