Startade bara ibland, nu aldrig. Slänga moderkort?

Permalänk
Medlem

Startade bara ibland, nu aldrig. Slänga moderkort?

Har något av ett klassiskt problem.
Datorn började för några veckor sedan inte hantera omstarter (vanlig restart i windows), men stängde man av och försökte starta ett par gånger så gick den igång.
Nu ville den inte starta om igen för en vecka sedan, och efter det kommer den inte igång alls längre. Ingen felindikation från moderkortet eller någonting. Men det blir ändå ingen bild, och USB-anslutna saker får ej ström. Så mus och tangentbord lyser ej upp. Fläktkontrollen från BIOS går ej igång heller, så chassifläkten varvar inte ner som den brukar efter POST.

Det känns som att den passerar grundläggande POST, då ena felindikatordioden lyser en stund som den brukar under POST, men den kan inte gå vidare efter det. Och att det är därför man inte får felindikation från moderkort.
Har bytt nätaggregat och grafikkort, och swappat minnen. Testat nolla bios och låta datorn vara strömlös ett bra tag mellan försöken, utan framgång.

Har ett MSI Mortar Max B450m med en Ryzen 3700X. Övriga delar har bytts en eller två gånger under felsökning. Ingen garanti på något.

Tänker jag rätt när jag tänker att moderkortet har något fel man knappast lagar själv. Och att det är dags för AM5? Kanske nytt nätagg för säkerhets skull. Eller finns det något mer att testa?

EDIT: Kopplat ut allt onödigt. Så inga diskar, M2-enher, inget nätverk och inget i USB. Bara moderkort, CPU, CPU-fläkt, grafikkort och nätagg. Och de två sistnämnda har jag som sagt bytt ut.

Permalänk
Medlem

Låter som jobbigt problem.
Troligen moderkortet.
Jag skulle kolla efter ett billigt begagnat om du inte redan ställt in dig på AM5.