Qualcomm ryktas ha problem med designen av egna CPU-kärnor

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm ryktas ha problem med designen av egna CPU-kärnor

Snapdragon 8CX Gen 4 är tänkt att bli Qualcomms svar på Apples M1 och M2-kretsar, men en ny rapport påstår att den kan försenas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Att designa CPU-kärnor har visat sig vara svårare sagt en gjort."

Lättare sagt än gjort? Svårare gjort än sagt?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

"Att designa CPU-kärnor har visat sig vara svårare sagt en gjort."

Lättare sagt än gjort? Svårare gjort än sagt?

Använd gärna "Skicka en rättelse".

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Har aldrig gillat Qualcomm de har kört med fulmetoder och trycker ned sina konkurrenter i media så fort de får tillfälle.

Jag älskar konkurrens men Qualcomm är inte någon underdog utan en mobbare. Någon business conduct och etik och moral har de inte. Ledningen är orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Använd gärna "Skicka en rättelse".

Citerar istället för att belysa problemet och så kan förhoppningsvis andra också lära sig.

Artikeln är ändrad men det är fortfarande fel. 😄
"Att designa CPU-kärnor har visat sig vara svårare sagt än gjort."

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hur hög prestanda siktar Qualcomm på i jämförelse med Apples silikon och/eller Snapdragon mobila chip? TDP?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

De behöver bara anställa Jim Keller så läser sig allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Hur hög prestanda siktar Qualcomm på i jämförelse med Apples silikon och/eller Snapdragon mobila chip? TDP?

” " We're aiming to have performance leadership in PC on the CPU, period", Qualcomm CEO Cristiano Amon said in an interview last week. ”
Länk: Apple's Chip Success Has Qualcomm Fired Up to Show Who's Boss - Cnet.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clnr:

” " We're aiming to have performance leadership in PC on the CPU, period", Qualcomm CEO Cristiano Amon said in an interview last week. ”
Länk: Apple's Chip Success Has Qualcomm Fired Up to Show Who's Boss - Cnet.com

Det var ju ett luddigt uttalande (eller rent önsketänkande) med tanke på att Threadripper/Epyc är "PC". Har svårt att se dessa slå 13900KS och 7950X3D också för den delen...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

” " We're aiming to have performance leadership in PC on the CPU, period", Qualcomm CEO Cristiano Amon said in an interview last week. ”
Länk: Apple's Chip Success Has Qualcomm Fired Up to Show Who's Boss - Cnet.com

Skrivet av Thomas:

Det var ju ett luddigt uttalande (eller rent önsketänkande) med tanke på att Threadripper/Epyc är "PC". Har svårt att se dessa slå 13900KS och 7950X3D också för den delen...

Uttalandet gjordes dock i sammanhanget att de utannonserade dessa kommande CPUer för laptops, så jag tror man får vara generös nog att antingen se det mer långsiktigt eller att det syftar till en jämförelse med just laptops (och det är ju inte så mycket Threadripper/EPYC i laptops).

Se t.ex. https://www.trustedreviews.com/opinion/ctrlaltdelete-apple-m1... där jag tycker sammanhanget för uttalandet framgår bättre

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Uttalandet gjordes dock i sammanhanget att de utannonserade dessa kommande CPUer för laptops, så jag tror man får vara generös nog att antingen se det mer långsiktigt eller att det syftar till en jämförelse med just laptops (och det är ju inte så mycket Threadripper/EPYC i laptops).

Se t.ex. https://www.trustedreviews.com/opinion/ctrlaltdelete-apple-m1... där jag tycker sammanhanget för uttalandet framgår bättre

Jo, det låter ju rimligare. Frågan är dock om de menar 1T eller bara lättare/mindre extrema laptops, för det finns ju laptop-CPUs med 24 kärnor nu också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hur är det med allmänt Windowsanvändande på ARM nuförtiden? Är det så att jag skulle kunna ploppa morsan framför en laptop med ARM och Windows och hon skulle märka någon skillnad?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mezzo_:

Hur är det med allmänt Windowsanvändande på ARM nuförtiden? Är det så att jag skulle kunna ploppa morsan framför en laptop med ARM och Windows och hon skulle märka någon skillnad?

Windows, Office och internet fungerar väl som vanligt, men sedan får man nog se över sina specifika behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Windows, Office och internet fungerar väl som vanligt, men sedan får man nog se över sina specifika behov.

Så länge man kan göra ungefär samma som en surfplatta klarar av med den extra styrkan att ha Windows UI, skrivbord och touchpad så är jag nog sugen själv på att testa det för mig själv.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thomas:

Jo, det låter ju rimligare. Frågan är dock om de menar 1T eller bara lättare/mindre extrema laptops, för det finns ju laptop-CPUs med 24 kärnor nu också.

Ryktet säger att laptop-varianten av Qualcomms design kommer få 12 kärnor, gissningsvis 8 högpresterande och 4 energieffektiva men är även möjligt att det skulle kunna vara 12 st symmetriska kärnor.

Det spelar egentligen rätt liten roll vilket, i alla fall om man nöjer sig med att designa en produkt som är bättre än vad Intel/AMD kan leverera till 80-90 % av laptopmarknaden. För det "räcker" det med att göra en CPU med lika bra eller bättre prestanda per kärna och med väsentligt bättre perf/W, hur mänga kärnor man klämmer in är långt mindre viktigt.

Nu verkar det gå "sådär" för Qualcomm, men deras ambition har hela tiden varit att göra ett "Apple Silicon" fast för Windows. Om ryktena kring A17 (Iphone 15) stämmer kommer M3 bli riktigt spännande, för en del "läckor" pekar på att redan A17 kommer få högre ST-prestanda än 13900K/7950X.

Det HEDT blivit för PC har ju tagit det från en nisch för <5 % till nisch som nu är för <1 % av marknaden. Den marknaden har ett visst PR-värde, men knappast relevant om man som Qualcomm försöker bryta sig in en ny marknad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om Qualcomm kan ta över det som Intel Atom misslyckades med så skulle det vara riktigt intressant. SSD. Få rörliga delar, responsivt Windows för enklare arbete (Office, Youtube 4K, användbart tangentbord och trackpad)

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var ju ett luddigt uttalande (eller rent önsketänkande) med tanke på att Threadripper/Epyc är "PC". Har svårt att se dessa slå 13900KS och 7950X3D också för den delen...

Kommer antagligen av att NUVIA redan för tre år sedan använde dom termerna för sin Phoenix design, vilket Snapdragon 8CX år baserad på.

NUVIA Phoenix Targets +40-50% ST Performance Over Zen 2 for Only 33% the Power by Dr. Ian Cutress on August 11, 2020 1:00 PM EST

Edit: Sen PC, är inte likvärdigt med en x86/64 arkitektur. Har funnits med MC68000, Z80, PowerPC med flera.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!