Radeon RX 7900 XTX blir 10 gånger snabbare i bildskapar-AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

"...vinstmarginal på 1 000 procent".

wat?

Ja, på H100-korten så ligger de på över 1000% och de säljer allt de producerar så fort de ramlar ur slutändan på produktionen. AI-korten ger långt mycket mer inkomst per investerad krona än spel-korten. Nvidia förlorar inkomst på att använda tillverkningskapacitet och R&D till gaming-kort.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

"...vinstmarginal på 1 000 procent".

wat?

De kostar runt 330,000:- så det låter inte alltför förvånande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

7970 från 2011 var väl senaste grafikkortet från AMD som hade lika eller bättre än Nvidias bästa vad gäller spel.

Skulle säga R9 290X AMD konkurrerande mot GTX 780Ti (GK102)

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

Skulle säga R9 290X AMD konkurrerande mot GTX 780Ti (GK102)

Den glömde jag. 780ti hade bara 3gb som var dåligt även för tio år sedan, men sedan har AMD varit på efterkälken.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Sist jag hörde 1000% rörande något som hade koppling till GPU:er var det crypto det handlade om

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ja, på H100-korten så ligger de på över 1000% och de säljer allt de producerar så fort de ramlar ur slutändan på produktionen. AI-korten ger långt mycket mer inkomst per investerad krona än spel-korten. Nvidia förlorar inkomst på att använda tillverkningskapacitet och R&D till gaming-kort.

Skrivet av Telperion:

De kostar runt 330,000:- så det låter inte alltför förvånande.

Inte riktigt hur jag är van vid att räkna vinstmarginal...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fast för hur många av oss är AI-prestanda i t.ex Stable Diffusion överhuvudtaget relevant? Det känns mest som ett hypotetisk säljargument i pajkastningen om vems pappa som är starkast.

Håller verkligen inte med.

Jag kan definitivt inte prata för alla, men personligen så tycker jag inte spelprestanda är den definitiva punkten längre. Alla grafikkort klarar dagens spel, en grafik-preset upp eller ner. Men så hänger jag ju på Sweclockers och inte FZ av en anledning, härledande till att spelintresset kommer och går medan teknikintresset består.

Om det kan representera "AI"-prestanda allmänt så känns det som att det kan bli väldigt relevant. Och som artikeln nämner, kan detta i framtiden betyda att nvidia/apple-exklusiva funktioner i photoshop osv också kan köras bra på AMD så betyder det att vi har tillbaka en tillverkare i produktivitets-gejmet, vilket kanske (överdrivet hoppfullt) leder till ett slut på Nvidias policy att ta ut vilka priser de vill.

Skrivet av Herr Kantarell:

6000-serien har väl inte dessa AI kärnor?

Jag är inte helt insatt men 7000-serien har väl bättre FP16-kärnor som är deras "AI-kärnor" och 6000-serien har således sämre sådana, men frågan är om allt kommer från att helt plötsligt kunna nyttja dem öht eller om optimeringen är bredare än så och 6000-serien kan få ett OK uppsving ändå.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Inte riktigt hur jag är van vid att räkna vinstmarginal...

Jag vet inte vad du har för alternativ matematik, men tillverkningskostnaden påstås ligga på omkring 30,000:- per kort så för varje kort som lämnar fabriken får de ut tio gånger så mycket i vinst.

Permalänk
Medlem

Vad swec missar att ta upp från källan som även källan inte är särskilt tydlig med, är att siffrorna som jämförs är Amd med Olive vs Nvidia med Pytorch, medans Nvidia med Olive bör få dubbla prestandan. Äpplen och päron?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

Jag vet inte vad du har för alternativ matematik, men tillverkningskostnaden påstås ligga på omkring 30,000:- per kort så för varje kort som lämnar fabriken får de ut tio gånger så mycket i vinst.

Det handlar inte om VM på just denna produkten. Jag syftade på sättet att räkna ut VM.

Jag syftade på detta:
Vinstmarginal = (Försäljning – Kostnad) / Försäljning

Vinstmarginal kan aldrig bli högre än 100%.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag är inte helt insatt men 7000-serien har väl bättre FP16-kärnor som är deras "AI-kärnor" och 6000-serien har således sämre sådana, men frågan är om allt kommer från att helt plötsligt kunna nyttja dem öht eller om optimeringen är bredare än så och 6000-serien kan få ett OK uppsving ändå.

"En av de största förändringarna är att AMD introducerar en AI Matrix Accelerator, vilket är bolagets svar på Nvidias Tensor-kärnor som används för artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML)."

https://www.sweclockers.com/test/35327-amd-radeon-rx-7900-xtx...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Inte riktigt hur jag är van vid att räkna vinstmarginal...

Japp, och artikel som det länkas till skriver vinstprocent (profit percentage), så någonstans blev det fel.

Permalänk
Medlem

Och för spel...?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.