Qualcomm slår nytt hastighetsrekord över 5G med 7,5 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm slår nytt hastighetsrekord över 5G med 7,5 Gbps

Morgondagens mobiltelefoner kan komma att hantera extrema hastigheter, vilket Qualcomm visar med sitt flaggskeppsmodem som nu nått 7.5 Gbps.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir väll som vanligt diverse Kina märken som kommer ut med dessa först och sen kommer dom större aktörerna i början av nästa år med deras modeller som vanligt =p

Men kul ändå att det går framåt, nu ska bara infrastrukturen hänga med!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av norrby89:

Blir väll som vanligt diverse Kina märken som kommer ut med dessa först och sen kommer dom större aktörerna i början av nästa år med deras modeller som vanligt =p

Men kul ändå att det går framåt, nu ska bara infrastrukturen hänga med!

Ja, tippar på att Samsung blir först här med modemet. Om de inte går all in på Exynos igen.

Permalänk
Medlem

vad behöver man tanka så snabbt på telefonen lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ja, tippar på att Samsung blir först här med modemet. Om de inte går all in på Exynos igen.

Samsung? Skulle vara om dom släpper den i någon budget mobil i sånt fall. Samsung släppar alltid deras nya Galaxy S mobiler i början på året och fold/tillbehör nu i slutet av sommaren juuh.

Är nog mer troligt att OPPO, Xiaomi eller liknande blir först.

Skrivet av GizmoTheGreen:

vad behöver man tanka så snabbt på telefonen lol

"Enligt Qualcomm ska även bättre nätverkshantering, högre energieffektivitet och generellt bättre användarupplevelse erbjudas."

Hastigheten är bara en del av kakan

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

vad behöver man tanka så snabbt på telefonen lol

Telefoner är inte de enda enheterna som har 5G-modem. Och vad man "behöver" är individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

"Enligt Qualcomm ska även bättre nätverkshantering, högre energieffektivitet och generellt bättre användarupplevelse erbjudas."

Hastigheten är bara en del av kakan

Detta är ju fantastiskt intressant då det inte finns något som drar så mycket ström som 5G. Som i sin tur drar mer än 4G, som drar mer än 3G*

Att stänga av 5G är ju det bästa du kan göra idag för batteritiden på din telefon, men visst ska utvecklingen gå framåt..hade gärna sett samma behandling på batterifronten

Edit*

Fasen va drygt det inlägget blev, sorry..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Testade min kompis 5G-lur efter snacket om "hastigheter på 1800 Mbit/s" i centrala Stockholm och fick hela otroliga och revolutionerande 64 Mbit/s.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

vad behöver man tanka så snabbt på telefonen lol

Skulle väl vara att kolla på gulliga "hamstrar" i 4K när man är ute på resande fot.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

vad behöver man tanka så snabbt på telefonen lol

Snabbare överföring = mindre tid i etern = lägre latens och högre hastighet för fler enheter samtidigt.

Om du t ex laddar in ditt doomscroll-flöde på 100ms istället för 1000ms så är 900ms på samma kanal plötsligt fritt att användas av andra.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Detta är ju fantastiskt intressant då det inte finns något som drar så mycket ström som 5G. Som i sin tur drar mer än 4G, som drar mer än 3G*

Att stänga av 5G är ju det bästa du kan göra idag för batteritiden på din telefon, men visst ska utvecklingen gå framåt..hade gärna sett samma behandling på batterifronten

Edit*

Fasen va drygt det inlägget blev, sorry..

Har du några belägg för dina påståenden?

Jag vill hävda tvärtom. 5G är mer energieffektivt än 4G och 3G et cetera...

En fördel med 5G är att man förbättrat antennloberna. I synnerhet för millimetervågor eftersom det går att ha fler antennelement på varje radio. Därför går det att göra loberna smalare och mer precisa. Då behövs inte lika mycket effekt för att nå ut till den enhet man vill sända till. Det samma gäller för användarenheterna beroende på hur många och hur bra antenner de har.

Sen kan det vara så att du har en telefon som stöder 5G sub-6 eller millimetervågor men att din operatör inte gör det. Då ligger telefonen och söker efter ett 5G-nätverk som inte finns hela tiden. Då kan man spara på lite batteri genom att stänga av 5G.

Permalänk

Wooops...

Permalänk
Medlem

Istället för att bara försöka öka bandbredden gång på gång hade det varit bättre att ligga kvar på 4g men satsa på att öka stabiliteten och se till att roaming fungerar som den ska. Som det är nu så har man knappt täckning öht. i förhållandevis centrala stadsdelar i storstäder ens och enheterna vägrar byta frekvensband till ett som kanske fungerar alternativt roamar inte som det ska till en bättre basstation.

Massan behöver inte 5G och 7.5Gbit överföringshastighet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Keneay:

Istället för att bara försöka öka bandbredden gång på gång hade det varit bättre att ligga kvar på 4g men satsa på att öka stabiliteten och se till att roaming fungerar som den ska. Som det är nu så har man knappt täckning öht. i förhållandevis centrala stadsdelar i storstäder ens och enheterna vägrar byta frekvensband till ett som kanske fungerar alternativt roamar inte som det ska till en bättre basstation.

5G innebär förbättringar för handover också, men det är inte lika sexigt och rubrikvänligt som MOAR JIGGABITS.

Citat:

Massan behöver inte 5G och 7.5Gbit överföringshastighet.

Det är just massan som behöver det, ju större massa desto större behov. Tänk en fotbollsarena där alla ska ringa videosamtal samtidigt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

5G innebär förbättringar för handover också, men det är inte lika sexigt och rubrikvänligt som MOAR JIGGABITS.Det är just massan som behöver det, ju större massa desto större behov. Tänk en fotbollsarena där alla ska ringa videosamtal samtidigt.

Stora problemet med 5g är att du mer eller mindre behöver fri sikt till bas stationerna för att få ut nyttan (mer än att du har fler frekvenser att arbeta med) vilket försämrar både täckning, handover och hastighet för även om bandbredden finns och det i teorin krävs mindre tidsslottar för överföringen så kommer du få en jäkla massa omsändningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nster:

Har du några belägg för dina påståenden?

Jag vill hävda tvärtom. 5G är mer energieffektivt än 4G och 3G et cetera...

En fördel med 5G är att man förbättrat antennloberna. I synnerhet för millimetervågor eftersom det går att ha fler antennelement på varje radio. Därför går det att göra loberna smalare och mer precisa. Då behövs inte lika mycket effekt för att nå ut till den enhet man vill sända till. Det samma gäller för användarenheterna beroende på hur många och hur bra antenner de har.

Sen kan det vara så att du har en telefon som stöder 5G sub-6 eller millimetervågor men att din operatör inte gör det. Då ligger telefonen och söker efter ett 5G-nätverk som inte finns hela tiden. Då kan man spara på lite batteri genom att stänga av 5G.

Det är mer energieffektivt, ja. Men frågan är ändå om inte det blir mer strömförbrukning för alla enheter runt omkring som ska nyttja det eftersom du kommer ha tusentals basar jämfört med några stycken tidigare för att bygga ett tätare nätverk som krävs för 5g där alla hela tiden pollar din enhet så den aldrig får vila. Testar man med en bas och en enhet i en öppen yta så kommer det vara mer energisnålt men hur ser det ut i verkligheten där du inte har fri sikt mot baserna och det finns 30-40stycken inom din cell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Stora problemet med 5g är att du mer eller mindre behöver fri sikt till bas stationerna för att få ut nyttan (mer än att du har fler frekvenser att arbeta med) vilket försämrar både täckning, handover och hastighet för även om bandbredden finns och det i teorin krävs mindre tidsslottar för överföringen så kommer du få en jäkla massa omsändningar.

Fast det stämmer inte att du behöver ha fri sikt till basstationen för att kunna använda 5G. Ingen operatör eller användare hade accepterat en sådan markant försämring från tidigare generationer. Personligen använder jag 5G-nätverk varje dag utan fri sikt och har inga såna problem.

Skrivet av Keneay:

Det är mer energieffektivt, ja. Men frågan är ändå om inte det blir mer strömförbrukning för alla enheter runt omkring som ska nyttja det eftersom du kommer ha tusentals basar jämfört med några stycken tidigare för att bygga ett tätare nätverk som krävs för 5g där alla hela tiden pollar din enhet så den aldrig får vila. Testar man med en bas och en enhet i en öppen yta så kommer det vara mer energisnålt men hur ser det ut i verkligheten där du inte har fri sikt mot baserna och det finns 30-40stycken inom din cell?

Jag tror det behöver klargöras en sak här. Det finns två olika frekvensspektra som användas inom 5G. Dels är det sub-6, alltså det gamla spektrat. Samma spektra används av 4G. Sen finns det också "High-band" eller millimetervågor. Mig veterligen finns det ingen operatör som sjösatt highband till slutanvändare i Sverige eller Europa för den delen. Det enda jag vet är att Italien börjat använda lite highband med FWA på några ställen.

Det verkar som du tror att den dåliga täckningen beror på att de högre frekvenserna har sämre räckvidd än lägre frekvenser? Tanken med highband är inte att det ska täcka hela Sverige utan det kommer förmodligen användas på specifika platser där det behövs; centrala, vältrafikerade områden i storstäder, industrier och andra ställen.

Det kommer alltså inte behövas "tusentals basar" eftersom det största behovet redan är täckt idag genom sub-6. Och mycket av utrustningen som finns i dagen basstationer går att använda för sub-6 5G och i vissa fall highband. Dessutom beror energiförbrukningen på mer än bara effekten som radion använder. Den beror på all hårdvara som finns i basstationerna, hur mycket effekt den hårdvaran drar och så vidare. Det sker enorma framsteg hela tiden i hårdvaruvärlden vad gäller energieffektivitet. Det vanligaste är att stänga ned funktioner som inte används längre för att på så sätt dra ned effektuttaget. Jag har inga siffror men jag kan tänka mig att en enhet som satt i en basstation för tio år sedan drar säkert minst lika mycket som 2-3 nya enheter idag, oavsett om det är 4G eller 5G. Speciellt den senaste tiden med höga energipriser tror jag det är något som telekomoperatörena kommer ligga på och ställa större krav på i framtiden.

Alla basstationer "pollar" inte din enhet hela tiden. Basstationen skickar ut en periodisk signal som bjuder in enheter till att koppla upp sig mot den. Det är användarenheten själv som bestämmer om den vill svara och när den är ansluten men inte har något behov av att ta emot/skicka data går den ned i ett "sparläge". Allt det här finns spikat och beskrivet i 3GPP:s specifikationer.

Permalänk
Avstängd

Lär behövas nu när bilar ska bli mer och mer självkörande, låg ms och rappa svarstider ökar säkerheten.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

O jag som knappt ens använder mig av 3G-hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nster:

Har du några belägg för dina påståenden?

Jag vill hävda tvärtom. 5G är mer energieffektivt än 4G och 3G et cetera...

En fördel med 5G är att man förbättrat antennloberna. I synnerhet för millimetervågor eftersom det går att ha fler antennelement på varje radio. Därför går det att göra loberna smalare och mer precisa. Då behövs inte lika mycket effekt för att nå ut till den enhet man vill sända till. Det samma gäller för användarenheterna beroende på hur många och hur bra antenner de har.

Sen kan det vara så att du har en telefon som stöder 5G sub-6 eller millimetervågor men att din operatör inte gör det. Då ligger telefonen och söker efter ett 5G-nätverk som inte finns hela tiden. Då kan man spara på lite batteri genom att stänga av 5G.

Lägre räckvidd från basenhet till handhållen enhet -> kräver mer frekventa sökningar som därmed tar tid.
Du kan testa detta själv genom att bege dig till ett område med dålig täckning - Din telefon blir varm och tömmer ~30% batteri på en timma vara genom att hoppa mellan nätverk hela tiden...

En snabbgooglad källa visar på runt 10% i ren användning

Skrivet av Ookla:

5G use drains your smartphone battery faster than 4G-LTE. Ookla® Speedtest Intelligence® data shows that smartphone users accessing 5G networks experience higher battery drain than for those using 4G-LTE, of between 6% and 11%, depending on the System on Chip (SoC) in their device.

Viavi beskriver det ganska bra:

Skrivet av Viavi:

Based on data bits per kilowatt, 5G networks are 90% more efficient than their 4G predecessors. However, huge increases in density and traffic are expected to negate these savings, leading to a net 5G energy consumption potentially 4 to 5 times higher than 4G. New RAN elements like Massive MIMO and beamforming also shift and concentrate 5G power consumption, with a typical 64T64R massive MIMO configuration drawing over three times as much power as a conventional 4G LTE radio.

Edit*

Det är såklart den naturliga utvecklingen, men 5G är inte till för konsumenter (åsikt) och kommer inte att ge några större fördelar för Kalles mobilsurf.
Däremot Volvos fabrik kan ha en satans nytta av den nya generationen, såsom deras självkörande bilar etc.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Testade min kompis 5G-lur efter snacket om "hastigheter på 1800 Mbit/s" i centrala Stockholm och fick hela otroliga och revolutionerande 64 Mbit/s.

Med Tele2 5G centralt här når jag 10Mbit på bra dagar. Abonnemanget säger "Upp till 100Mbit" och det stämmer väl om man hårddrar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Lägre räckvidd från basenhet till handhållen enhet -> kräver mer frekventa sökningar som därmed tar tid.
Du kan testa detta själv genom att bege dig till ett område med dålig täckning - Din telefon blir varm och tömmer ~30% batteri på en timma vara genom att hoppa mellan nätverk hela tiden...

Fast lägre räckvidd stämmer inte eftersom 4G och sub-6 5G (Som är det som finns idag i Sverige) använder samma spektrum.

En snabbgooglad källa visar på runt 10% i ren användning
Viavi beskriver det ganska bra:

Om du läser vad Ookla själva skriver så tycker jag det blir ganska tydligt med vad de själva har fetstilat:
- 5G use drains your smartphone battery faster than 4G-LTE.
- Qualcomm’s Snapdragon is the most efficient Android SoC.
- Newer flagship SoCs demonstrate clear improvements in battery performance.
- Smartphone users concerned about 5G’s impact on battery life should consider upgrading.

Det är alltså inte 5G tekniken i sig själv som verkar vara boven i fallet utan det är för att enheterna själva drar onödigt mycket. Förmodligen för att alla telefontillverkare slänger sig på vilket chip som helst i början för att kunna säga att dom har 5G utan att allt är implementerat ordentligt.

Dessutom är metologin inte helt vattentät:
Analysis based on Speedtest Intelligence data, for Android, split by SoC, for a selection of major markets globally. To measure battery drain, we identified all devices recording 100% battery level during morning hours (6am-12pm), and compared to their minimum battery level in the afternoon (12pm-6pm).

Beror den lägre batterinivån på att telefonerna "hoppar mellan nätverk" (Vilket dom inte gör. Så länge du är inom samma land stannar enhetern i din operatörs nätverk. Dessutom är "handover" mellan basstationer bättre i 5G än 4G).

Kan det också bero på att personer med 5G-telefoner har ett annat användarmönster? Kollar mer på streamad film? Nya telefoner kanske har större skärmar som drar mer et cetera. Bara för att det finns en korrelation behöver det inte betyda att det finns kausalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nster:

Fast det stämmer inte att du behöver ha fri sikt till basstationen för att kunna använda 5G. Ingen operatör eller användare hade accepterat en sådan markant försämring från tidigare generationer. Personligen använder jag 5G-nätverk varje dag utan fri sikt och har inga såna problem.

Jag tror det behöver klargöras en sak här. Det finns två olika frekvensspektra som användas inom 5G. Dels är det sub-6, alltså det gamla spektrat. Samma spektra används av 4G. Sen finns det också "High-band" eller millimetervågor. Mig veterligen finns det ingen operatör som sjösatt highband till slutanvändare i Sverige eller Europa för den delen. Det enda jag vet är att Italien börjat använda lite highband med FWA på några ställen.

Det verkar som du tror att den dåliga täckningen beror på att de högre frekvenserna har sämre räckvidd än lägre frekvenser? Tanken med highband är inte att det ska täcka hela Sverige utan det kommer förmodligen användas på specifika platser där det behövs; centrala, vältrafikerade områden i storstäder, industrier och andra ställen.

Det kommer alltså inte behövas "tusentals basar" eftersom det största behovet redan är täckt idag genom sub-6. Och mycket av utrustningen som finns i dagen basstationer går att använda för sub-6 5G och i vissa fall highband. Dessutom beror energiförbrukningen på mer än bara effekten som radion använder. Den beror på all hårdvara som finns i basstationerna, hur mycket effekt den hårdvaran drar och så vidare. Det sker enorma framsteg hela tiden i hårdvaruvärlden vad gäller energieffektivitet. Det vanligaste är att stänga ned funktioner som inte används längre för att på så sätt dra ned effektuttaget. Jag har inga siffror men jag kan tänka mig att en enhet som satt i en basstation för tio år sedan drar säkert minst lika mycket som 2-3 nya enheter idag, oavsett om det är 4G eller 5G. Speciellt den senaste tiden med höga energipriser tror jag det är något som telekomoperatörena kommer ligga på och ställa större krav på i framtiden.

Alla basstationer "pollar" inte din enhet hela tiden. Basstationen skickar ut en periodisk signal som bjuder in enheter till att koppla upp sig mot den. Det är användarenheten själv som bestämmer om den vill svara och när den är ansluten men inte har något behov av att ta emot/skicka data går den ned i ett "sparläge". Allt det här finns spikat och beskrivet i 3GPP:s specifikationer.

Jag sa aldrig att det kräver fri sikt, jag sa att det mer eller mindre krävs då det räcker med att du går runt ett hörn för att få avsevärt sämre signal mot den bas station du går emot.

Det kommer dessutom krävas mycket fler basar än det finns idag om inte leverantören av basarna begränsar vissa till att endast köra på lägre frekvensband och då försvinner hela ideen man säljer om högre bandbredd och hastighet (fast det såklart finns andra förbättringar som inte är lika hett) Jag vet inte hur mycket du rör på dig men alla jag pratar med märker markant skillnad i hur mycket sämre täckning det är idag, även i storstäder, jämfört med för bara några år sedan med det har såklart till viss del att göra med antalet ökade uppkopplade enheter.

Med energiförbrukningen tänkte jag främst på mobila enheter och pollar är exakt det baserna gör när de skickar ut "hej, här finns jag". Jag har även märkt att "sparläget" fungerar olika på olika typer av enheter och mellan tillverkare så bara för att enheter inte svarar betyder inte att de inte noterar detta "hallå" och det kan kosta batteritid. Jag känner till minst ett par enheter som blir överbelastade av för mycket chatter i radio miljön som de egentligen borde strunta i så det här med trådlöst är en rätt komplex historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Testade min kompis 5G-lur efter snacket om "hastigheter på 1800 Mbit/s" i centrala Stockholm och fick hela otroliga och revolutionerande 64 Mbit/s.

Det skulle kunna stämma ändå:
1800Mbit/s med 3% duty cycle, alltså att du bara får använda nätet 3% av varje sekund, men kopplingen till masten kan fortfarande ha den bandbredden som anges

Är nätet så upptaget så får man inte hela bandbredden själv helt enkelt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keneay:

Jag sa aldrig att det kräver fri sikt, jag sa att det mer eller mindre krävs då det räcker med att du går runt ett hörn för att få avsevärt sämre signal mot den bas station du går emot.

Det kommer dessutom krävas mycket fler basar än det finns idag om inte leverantören av basarna begränsar vissa till att endast köra på lägre frekvensband och då försvinner hela ideen man säljer om högre bandbredd och hastighet (fast det såklart finns andra förbättringar som inte är lika hett) Jag vet inte hur mycket du rör på dig men alla jag pratar med märker markant skillnad i hur mycket sämre täckning det är idag, även i storstäder, jämfört med för bara några år sedan med det har såklart till viss del att göra med antalet ökade uppkopplade enheter.

Med energiförbrukningen tänkte jag främst på mobila enheter och pollar är exakt det baserna gör när de skickar ut "hej, här finns jag". Jag har även märkt att "sparläget" fungerar olika på olika typer av enheter och mellan tillverkare så bara för att enheter inte svarar betyder inte att de inte noterar detta "hallå" och det kan kosta batteritid. Jag känner till minst ett par enheter som blir överbelastade av för mycket chatter i radio miljön som de egentligen borde strunta i så det här med trådlöst är en rätt komplex historia.

Det problem du beskriver att man får dålig/sämre mottagning när man flyttar sig runt ett hörn är inget generellt 5G problem utan endast 5G Highband problem, men 5G highband är som sagts tidigare inte avsett att finnas överallt utan kanske på platser som tex Stadions som tex Ullevi eller andra platser med mycket folk. När man rör sig därifrån så kommer man till 5G sub6 eller 4G/3G där alla har samma täckning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

5G innebär förbättringar för handover också, men det är inte lika sexigt och rubrikvänligt som MOAR JIGGABITS.Det är just massan som behöver det, ju större massa desto större behov. Tänk en fotbollsarena där alla ska ringa videosamtal samtidigt.

Ja bw är ör det minst intressanta med 5g.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Bandbreddsbegränsning hos min operatör (Halebop) till 100 mbps, samt katastrofala lag spikes på 5g kontra 4g, men det är ju bra att dom utvecklar tekniken. Hoppas det kan göra något för användning av vanliga enheter i slutändan

Edit: med "katastrofal" syftar jag till lag spikes så långa att skärmen på mobil hinner slockna medan man väntar på att sidor ska ladda.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Jag sa aldrig att det kräver fri sikt, jag sa att det mer eller mindre krävs då det räcker med att du går runt ett hörn för att få avsevärt sämre signal mot den bas station du går emot.

Fast det räcker inte med att bara gå runt ett hörn för att få sämre signal. Du kommer alltid ta emot flera versioner av samma signal genom multipath propagation. I vissa scenarion är det till och med gynnsamt då du kan erhålla högra "diversity". Men om du nu har såna problem borde du ha samma problem med 4G då också eller? Som jag skrev tidigare är inte highband lanserat än i Sverige utan 5G och 4G delar samma frekvensspektra.

Skrivet av Keneay:

Det kommer dessutom krävas mycket fler basar än det finns idag om inte leverantören av basarna begränsar vissa till att endast köra på lägre frekvensband och då försvinner hela ideen man säljer om högre bandbredd och hastighet (fast det såklart finns andra förbättringar som inte är lika hett) Jag vet inte hur mycket du rör på dig men alla jag pratar med märker markant skillnad i hur mycket sämre täckning det är idag, även i storstäder, jämfört med för bara några år sedan med det har såklart till viss del att göra med antalet ökade uppkopplade enheter.

Nej det kommer inte krävas fler "basar" än idag. Jag förstår inte hur du kommer fram till att leverantörena måste begränsa vissa till att endast köra på lägre frekvensband? Jag har inte koll på samtliga tillverkares telekomutrustning men en basstation består av flera delar. Bland annat minst en radio och en "dator" som kan behandla alla data innan det skickas iväg till radion. En basstation idag kan på samma "dator" ha både 4G, 5G sub-6 och 5G highband. Dessutom kan du ha flera radioapparater och avstånden från en radioapparat till "datorn" kan vara flera kilometer.

Det går att köra både sub-6 och highband i samma geografiska område så ingen operatör eller nätleverantör kommer behöva begränsa sig till att endast köra lägre frekvensband.

Skrivet av Keneay:

Med energiförbrukningen tänkte jag främst på mobila enheter och pollar är exakt det baserna gör när de skickar ut "hej, här finns jag". Jag har även märkt att "sparläget" fungerar olika på olika typer av enheter och mellan tillverkare så bara för att enheter inte svarar betyder inte att de inte noterar detta "hallå" och det kan kosta batteritid. Jag känner till minst ett par enheter som blir överbelastade av för mycket chatter i radio miljön som de egentligen borde strunta i så det här med trådlöst är en rätt komplex historia.

Fast att "polla" kräver inte att användarenheten svarar upp. Dessutom när en enhet väl har kopplat upp sig kommer den sluta lägga onödig energi på att försöka koppla upp sig mot något annat - den är ju redan uppkopplad. Det sker en liknande procedur för 3G och 4G så då borde energiförbrukning vara lika dålig där eller vad tror du?

Att "sparläget" fungerar olika mellan olika tillverkare är ganska osannolikt. Alla tillverkare av telekomutrustning och chip som sitter i telefoner lägger enorma resurser och pengar på att se till att följa specifikationerna och att de är kompatibla med varandra. Vad är den enklaste förklaringen här? Har alla dessa företag missat något och du har snubblat över världens upptäckt? Du kan testa att söka på "Discontinous Transmission (DTX)" om du vill veta mer av hur en av dessa energibesparingstekniker fungerar.

Att du "känner till minst ett par enheter som blir överbelastade av för mycket chatter" vet jag inte vad jag ska svara på. Förmodligen är det inte sant men det går inte att säga så mycket mer utan mer information. Det är i alla fall inte så det funkar inom telekom eller för wifi för den delen heller. Att trådlöst är komplext har du rätt i men det är inget magisk eller hemligt hur allt fungerar. Du borde ju ha samma problem eller till och med större med 4G då eftersom det rimligtvis måste finnas fler 4G-enheter i omlopp med mycket "chatter".

Kontentan här är att 5G är inte dåligt - tvärtom! 5G är en förbättring från förra generationen. Dessutom är 5G ett extremt brett begrepp som innefattar väldigt många olika saker. Att Qualcomm väljer att berätta om hur de har lyckats flänga iväg 7,5 Gbps är ju endast för att de vill marknadsföra kapaciteten i deras nya SoC. Tanken är inte att man ska sitta hemma och ladda ned någon fil med den hastigheten på sin telefon. Dessutom är det inte en realistisk siffra. I verkligheten delar du alltid resurser med andra användare och kommer aldrig se de siffrorna.

5G är dessutom inte en version som släpps och sen är den bara där. Det finns flera revisioner av 5G på samma sätt som det fanns flera av 4G och så vidare... Hela tiden görs det förbättringar. Enligt mig så har vi endast fått ta del av en bråkdel av vad hela begreppet 5G kommer att kunna erbjuda i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nster:

Som jag skrev tidigare är inte highband lanserat än i Sverige utan 5G och 4G delar samma frekvensspektra.

Fel. 5g inkluderar även frekvensband n78 så du kan verkligen få större problem av att använda 5g än att stänga av det och endast köra 4g sedan beror det på vilken operatör du har eftersom inte alla operatörer använder samma 4g frekvensband och du kan ha bättre täckning med en operatör över en annan.

Skrivet av m0nster:

Nej det kommer inte krävas fler "basar" än idag. Jag förstår inte hur du kommer fram till att leverantörena måste begränsa vissa till att endast köra på lägre frekvensband? Jag har inte koll på samtliga tillverkares telekomutrustning men en basstation består av flera delar. Bland annat minst en radio och en "dator" som kan behandla alla data innan det skickas iväg till radion. En basstation idag kan på samma "dator" ha både 4G, 5G sub-6 och 5G highband. Dessutom kan du ha flera radioapparater och avstånden från en radioapparat till "datorn" kan vara flera kilometer.

Det går att köra både sub-6 och highband i samma geografiska område så ingen operatör eller nätleverantör kommer behöva begränsa sig till att endast köra lägre frekvensband.

Ptja, vill man erbjuda bra täckning kan det ju vara bra att begränsa baserna till frekvenser som går längre och kan passera väggar för även om baserna kan köra flera band samtidigt kan enheterna inte det, om enheter då alltid kopplar upp på ett högt frekvensband så kommer den hela tiden behöva se sig omkring om det finns någon bättre kandidat samt att signalstyrkan och täckningen alltid kommer vara sämre som orsakar omsändningar och mer strömförbrukning.

Skrivet av m0nster:

Fast att "polla" kräver inte att användarenheten svarar upp. Dessutom när en enhet väl har kopplat upp sig kommer den sluta lägga onödig energi på att försöka koppla upp sig mot något annat - den är ju redan uppkopplad. Det sker en liknande procedur för 3G och 4G så då borde energiförbrukning vara lika dålig där eller vad tror du?

Att "sparläget" fungerar olika mellan olika tillverkare är ganska osannolikt. Alla tillverkare av telekomutrustning och chip som sitter i telefoner lägger enorma resurser och pengar på att se till att följa specifikationerna och att de är kompatibla med varandra. Vad är den enklaste förklaringen här? Har alla dessa företag missat något och du har snubblat över världens upptäckt? Du kan testa att söka på "Discontinous Transmission (DTX)" om du vill veta mer av hur en av dessa energibesparingstekniker fungerar.

Var det inte precis det jag sa? Basen skickar ut "hallå" och enheterna lyssnar, de måste inte svara, kommer förmodligen inte svara, men de lyssnar ändå.

Sparlägen fungerar visst olika, testa bara att sniffa trafik och ta ut loggar från valfri iOS enhet och en Android så kommer du upptäcka att det är stora skillnader hur man hanterar sleep. Bara för att man följer en standard betyder det inte att man inte kan göra på olika sätt, det beror helt på hur standarden och regelverket ser ut.

Skrivet av m0nster:

Att du "känner till minst ett par enheter som blir överbelastade av för mycket chatter" vet jag inte vad jag ska svara på. Förmodligen är det inte sant men det går inte att säga så mycket mer utan mer information. Det är i alla fall inte så det funkar inom telekom eller för wifi för den delen heller. Att trådlöst är komplext har du rätt i men det är inget magisk eller hemligt hur allt fungerar. Du borde ju ha samma problem eller till och med större med 4G då eftersom det rimligtvis måste finnas fler 4G-enheter i omlopp med mycket "chatter".

Härligt att bara kunna avfärda något man inte har kunskap om som att det förmodligen inte är sant eller att personen ljuger. Återigen, bara för att man uppfyller och följer en standard betyder det inte att man gör på samma sätt och det finns produkter där kombination av chipset, mjukvara och miljö gör att enheten kraschar/blir överbelastad. Händer det alla och alltid? Absolut inte. Finns problemet ändå i vissa miljöer? Absolut.

Det är lite som att avfärda någon med grafikkortsproblem som att personen ljuger och problemet inte finns för att du minsann aldrig stött på det. Jag kommer inte outa företag och deras produkter där specifika kombinationer och fall påträffat dessa problem och du har all rätt att inte tro på det jag säger men att bara avfärda det som en lögn är rätt så larvigt om man har någon form av koll på hur trådlösa enheter fungerar.

Skrivet av m0nster:

Kontentan här är att 5G är inte dåligt - tvärtom! 5G är en förbättring från förra generationen. Dessutom är 5G ett extremt brett begrepp som innefattar väldigt många olika saker. Att Qualcomm väljer att berätta om hur de har lyckats flänga iväg 7,5 Gbps är ju endast för att de vill marknadsföra kapaciteten i deras nya SoC. Tanken är inte att man ska sitta hemma och ladda ned någon fil med den hastigheten på sin telefon. Dessutom är det inte en realistisk siffra. I verkligheten delar du alltid resurser med andra användare och kommer aldrig se de siffrorna.

5G är dessutom inte en version som släpps och sen är den bara där. Det finns flera revisioner av 5G på samma sätt som det fanns flera av 4G och så vidare... Hela tiden görs det förbättringar. Enligt mig så har vi endast fått ta del av en bråkdel av vad hela begreppet 5G kommer att kunna erbjuda i framtiden.

Jag har aldrig sagt att 5g är dåligt, tvärt om finns det massor med fördelar bland annat där det samlas många människor och alla behöver radiotäckning som exempel stora torg, arenor, flygplatser... Jag belyser bara potentiella nackdelar och problem när företag och konsumenter bara jagar hastigheter.

Permalänk
Medlem

För egen del ser jag fördelarna i hög bandbredd i applikationer som fordon och drönare. Objekt som rör på sig, men kan i stunden behöva skicka eller ta emot avsevärda mängder (ev okomprimerad) data till låga latenser. Dels fordonets egna system (sensorer, beräkningar mm) för kommunikation i realtid med andra fordon och kringliggande infrastruktur, dels användarna som oavsett vad de gör inte ska kunna inkräkta på kritisk bandbredd.

Drönare klarar sig rent generellt okej på 4G/radio, men jag tänker i de scenarion där eventuell lokal frekvens mellan förare och drönare inte räcker till eller existerande bandbredd tryter. Där skulle ökad bandbredd kunna vara ett god förbättring med tanke på de kritiska styrsystemen/latens likt ett fordon, och parallellt med det videoflöden i realtid. Ute i naturen kanske det inte är av samma vikt, men väl nära infrastruktur (där denna typ av 5G lär finnas mest tillgänglig) ökar nog dess behov av att omedelbart kunna avvärja eller anpassa sig efter situation. Blåljuspersonal exempelvis har nog en del scenarion redo att tillämpa detta på.

Och som tidigare nämnt, att ju tidigare en användare eller e.g. fordon blir 'klart med sitt' desto mer kapacitet finns redo tillgängligt till övriga/nästa. Arenor kan ju ibland bli svarta hål när alla ska skicka och ta emot 4K120-video samtidigt. Skönt med högt i tak även om det har begränsat antal användningsområden för gemene man, men när och där det väl behövs blir skillnaden avsevärd.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."