Qualcomm slår nytt hastighetsrekord över 5G med 7,5 Gbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Fel. 5g inkluderar även frekvensband n78 så du kan verkligen få större problem av att använda 5g än att stänga av det och endast köra 4g sedan beror det på vilken operatör du har eftersom inte alla operatörer använder samma 4g frekvensband och du kan ha bättre täckning med en operatör över en annan.

Fast band 78 är fortfarande sub-6. Skillnaden i signalstyrka för olika avstånd mellan de andra banden i sub-6 är marginell.

Skrivet av Keneay:

Ptja, vill man erbjuda bra täckning kan det ju vara bra att begränsa baserna till frekvenser som går längre och kan passera väggar för även om baserna kan köra flera band samtidigt kan enheterna inte det, om enheter då alltid kopplar upp på ett högt frekvensband så kommer den hela tiden behöva se sig omkring om det finns någon bättre kandidat samt att signalstyrkan och täckningen alltid kommer vara sämre som orsakar omsändningar och mer strömförbrukning.

Men du måste förstå att highband inte är standard utan ett komplement till low- och midband (sub-6) i områden som behövs. Varför skulle användarenheterna inte kunna använda flera band samtidigt tror du? Du har fel i alla fall för det finns redan idag. Sök på "EN-DC" eller "NR-DC". Att användarenheter ser sig om efter bättre antennlober eller basstationer sker redan idag så det borde vara lika dåligt som för 4G och 3G då eller?

Skrivet av Keneay:

Var det inte precis det jag sa? Basen skickar ut "hallå" och enheterna lyssnar, de måste inte svara, kommer förmodligen inte svara, men de lyssnar ändå.

Nej, basstationerna skickar inte ut ett hallå. Det är periodiska synkroniseringssignaler men det finns inget krav att någon behöver svara upp. I synnerhet om användarenheten redan är synkroniserad kommer den inte lägga onödiga resurser på att avkoda signalerna. Sen sker det vissa synkroniseringa kontinuerligt ändå men det är en annan fråga. I uppkopplingsproceduren är det alltid användarenheten som tar initiativet (msg1). Läste du om DTX eller?

Skrivet av Keneay:

Sparlägen fungerar visst olika, testa bara att sniffa trafik och ta ut loggar från valfri iOS enhet och en Android så kommer du upptäcka att det är stora skillnader hur man hanterar sleep. Bara för att man följer en standard betyder det inte att man inte kan göra på olika sätt, det beror helt på hur standarden och regelverket ser ut.

Det du beskriver här är ju verkligen inte ett 5G-problem. Beteendet ligger högre upp i kommunikationstacken eller på OS-nivå i såna fall. Jag ser sällan såna här diskussioner om 4G men exakt samma problem borde ju finnas där också då?

Skrivet av Keneay:

Härligt att bara kunna avfärda något man inte har kunskap om som att det förmodligen inte är sant eller att personen ljuger. Återigen, bara för att man uppfyller och följer en standard betyder det inte att man gör på samma sätt och det finns produkter där kombination av chipset, mjukvara och miljö gör att enheten kraschar/blir överbelastad. Händer det alla och alltid? Absolut inte. Finns problemet ändå i vissa miljöer? Absolut.

Det är lite som att avfärda någon med grafikkortsproblem som att personen ljuger och problemet inte finns för att du minsann aldrig stött på det. Jag kommer inte outa företag och deras produkter där specifika kombinationer och fall påträffat dessa problem och du har all rätt att inte tro på det jag säger men att bara avfärda det som en lögn är rätt så larvigt om man har någon form av koll på hur trådlösa enheter fungerar.

Den enklaste förklaringen är oftast den som är sann. Säger jag att du ljuger? Nej. Du har säkert upplevt telekomenheter som blir överbelastade men att det skulle bero på för mycket "chatter" är inte sannolikt. Jag säger inte att allt är perfekt med 5G-standarden men att man skulle tillåta enheter att bli överbelastade p.g.a för mycket "chatter" är ett ganska absurt påstående.

Skrivet av Keneay:

Jag har aldrig sagt att 5g är dåligt, tvärt om finns det massor med fördelar bland annat där det samlas många människor och alla behöver radiotäckning som exempel stora torg, arenor, flygplatser... Jag belyser bara potentiella nackdelar och problem när företag och konsumenter bara jagar hastigheter.

Återigen. 5G är inte endast på höga millimetervågorsfrekvenser. Det känns lite som du har låst dig på att höga frekvenser är dåligt för då blir räckvidden kortare? Att företag jagar hastigheter är bra. Resultatet här från Qualcomm eller tidigare från andra hastighetsrekord från nätens perspektiv är inte för att det ska bli bättre för den enskilda individen. Utan det kommer den stora massan till gagn med såna här kapacitetsökningar. Främst i nätet då eftersom en större totalkapacitet betyder att varje enskild användare får antingen mer data eller att det går att trycka in fler användare. Exakt vad Qualcomm tänkt med det här chipet vet jag inte. Att kunna skicka 7,5 Gbps med en telefon är inte så intressant för mig personligen men jag vet inte vad för produkter de kanske stoppar in den i eller andra användningsområden där det är viktigt. Främst vill väl de bara visa upp hur duktiga de är.

Som jag skrev förut är alla specifikationer med 5G inte perfekt och det görs förbättringar hela tiden. Att belysa problem är bra men det måste vara rimligt och konstruktivt. Att hävda att 5G är dåligt för batteritiden är inte sant helt enkelt. Det finns en mängd faktorer som påverkar batteri och hur 4G och 5G hanterar det är väl beprövat och testat. Såklart kan förbättringar göras där också och det forskas hela tiden om hur vi kan effektivisera allt möjligt men det vi har nu fungerar ganska bra.

Permalänk

Ändå rätt fascinerande med sådana hastigheter i trådlöst med tanke på alla hinder i vägen som försämrar prestanda.