Samsung vill göra sina vikbara telefoner dammtåliga

Permalänk
Melding Plague

Samsung vill göra sina vikbara telefoner dammtåliga

Efter att ha spikat vattentålighet planerar Samsung att göra sina vikbara bättre på att hålla damm borta från de rörliga delarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilka kunder är det som efterfrågar dammtålighet när det inte ens går att öppna upp de flesta telefoner idag? Eller syftar de på trasiga kontakter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vilka kunder är det som efterfrågar dammtålighet när det inte ens går att öppna upp de flesta telefoner idag? Eller syftar de på trasiga kontakter?

Spontant kan du ju kräva mer pengar för dem pga IP-klassningen...

Smidigt nog gör ju en IP-klassning batteribyten svindyra vilket ger kunder ytterligare incitament att byta till en ny telefon vartannat år

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Spontant kan du ju kräva mer pengar för dem pga IP-klassningen...

Smidigt nog gör ju en IP-klassning batteribyten svindyra vilket ger kunder ytterligare incitament att byta till en ny telefon vartannat år

Precis, så jag köper inte att det skulle vara kunderna som efterfrågar detta.

Permalänk

Gör dem öppningsbara så att jag kan blåsa bort damm själv!

Permalänk
Medlem

Dammgrejen är väl en stor anledning att inte köpa en foldable. Skulle inte palla med att behöva köpa ny mobil för att nåt korn har förstört skärmen via vikmekanismen. Inte ens ett tapp eller repa eller vatten. Utan bara damm och partiklar i fickan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vilka kunder är det som efterfrågar dammtålighet när det inte ens går att öppna upp de flesta telefoner idag? Eller syftar de på trasiga kontakter?

Funderar lite på det också. Men kanske grundar sig i när kunderna läser att telefonen har IPX8 och frågar varför det är ett X istället för en 6:a som de har sett innan och sen blir ”avskräckta” när de får reda på att den har sämre skydd mot damm/partiklar.

Dock är nog mitt största problem just nu med dessa vikbara telefoner de känsliga skärmarna som kan få märken av en nagel och att man är småbarnsförälder 😁. Men kanske blir bättre om några generationer framåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kört en Fold 4 rätt länge nu, den är ofta rätt dammig från fickorna m.m. Men det är inget jag själv märkt påverkat mobilen negativt alls än.
Den fungerar lika bra som när den var ny.

Det mest ömtåliga är den inre displayen, den repas relativt lätt.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Kan någon pinga Synology? Mina NAS står i tvättstugan och är magneter för bomullsdamm. Bra less på att damma ur dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Jag har kört en Fold 4 rätt länge nu, den är ofta rätt dammig från fickorna m.m. Men det är inget jag själv märkt påverkat mobilen negativt alls än.
Den fungerar lika bra som när den var ny.

Det mest ömtåliga är den inre displayen, den repas relativt lätt.

Med repor, menar du då repor på skyddsfilmen eller faktiska repor på skärmen? Har inte en enda repa på min Fold 2, efter att jag drog av skyddsfilmen (vilket jag gjorde för 1,5 år sedan typ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Med repor, menar du då repor på skyddsfilmen eller faktiska repor på skärmen? Har inte en enda repa på min Fold 2, efter att jag drog av skyddsfilmen (vilket jag gjorde för 1,5 år sedan typ).

Nej du har helt rätt. Det är skärmskyddet som är mjukt som tusan. Kanske ska överväga att dra bort det då det är utsidan som är mest utsatt.

Men där kör jag Samsungs originalskydd som har en förhöjd kant, funjar ypperligt. Älskar stödet man kan fälla ut.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Till att börja med borde de se till att skärmarna håller!

Permalänk
Medlem

Är de inte redan dammtålig för 22000kr? Vad ska de kosta när de är dammtåliga då? 30000kr?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Går det att uppfinna en USB C charging port som det inte kan hamna massa skit i?

Permalänk
Medlem

Jag trodde dammtåligheten kom med på köpet när något är vattentåligt.

Dammet kanske är bättre på att ta sig in.

Permalänk

Gör dem billigare.
Problemet är smartphone har man med sig överallt, de kommer då utsättas för saker som att bli överkörd av en stridsvagn och lite annat. Självklart är bättre skydd säkare. Men det är ändå ett stort problem att man har en enhet för över 20 000kr med sig.
Om enheten kostar hälften, så blir man hälften så ledsen den dagen då man råkar köra över den med stridsvagnen.

Permalänk
Medlem

Vikbara skärmar är så korkat att klockan stannar. Klart som fasen det blir problem med fukt och smuts. Måtte denna idiotiska trend stanna vid nischmodeller och inte bli standard, så vi slipper få samma problem med följa john som det varit med hörlursuttag, välvda skärmkanter och andra dumheter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Vikbara skärmar är så korkat att klockan stannar. Klart som fasen det blir problem med fukt och smuts. Måtte denna idiotiska trend stanna vid nischmodeller och inte bli standard, så vi slipper få samma problem med följa john som det varit med hörlursuttag, välvda skärmkanter och andra dumheter.

Det är helt fantastiskt med vikbara skärmar.

Om gångjärnen låter lite i framtiden, helt OK.

Permalänk
Medlem

Varför finns en bild av två damer?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Varför finns en bild av två damer?

Det får du nog fråga Samsung om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Det är helt fantastiskt med vikbara skärmar.

Om gångjärnen låter lite i framtiden, helt OK.

Jag älskar min Fold 4. Skulle den vara lite tunnare och lättare så vore den perfekt för mig.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darrenj:

Varför finns en bild av två damer?

Det borde varit en vampyr istället eller hur

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Och jag vill vinna en jackpot på 500 miljoner. Men riktigt så enkelt är det inte

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Det borde varit en vampyr istället eller hur

Jag tänkte "dammtålig" och "dam"

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/