Här är allt från Samsung Galaxy Unpacked – Z Flip 5 och Z Fold 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Blir det inga fler "vanliga" telefoner?

Lär få höra om dessa i vinter. S23-serien släpptes ju tidigare i år.

Skrivet av Rebben:

Synd bara att det är Samsungs hopplöst bloatade mjukvara på dem. De gör fantastiskt fin hårdvara men mjukvara har de ingen som helst aning om vad de håller på med. Ge mig ren android så kanske jag kan börja fundera på köp.

För en som haft Samsung i flera olika generationer får jag säga att det inte gäller längre.
Hade en telefon med ren nedskalad android innan och det var den sämsta telefonen jag haft.

Permalänk
Skrivet av Apachi:

Det är en enorm skillnad mellan Fold 1 och Fold 4. Den största skillnaden är mellan Fold 1 och Fold 2, mellan 3-4 är det inte så stor skillnad dock. Fold 5 har det nya gångjärnet, annars är det väl lite fler pixlar/högre ljusstyrka och uppdaterad hårdvara.

Min Fold 2 börjar sjunga på sista versen. Tittade lite på kampanjen från Samsung med 1500kr extra inbyte + 1500kr för abonnemang + fri uppdatering av lagring (256GB->512GB och 512->1TB). Att byta in en fräsch Fold 2 för 3600kr inkl 1500kr extra var inget som gjorde att det ryckte i köpfingret dock. Får vänta och se om det kommer några fina kampanjer framåt hösten kanske!

Semantik. Jag har varit med om många mobilövergångar, NMT till gsm dumbphones till smartphones.
Den sista påminner mest om de vikbara. Där den stora skaran hånskrattade åt smartphones, de var klumpiga, tunga, sköra mobiler med kass batteritid. Och skulle man vilja surfa, kolla mail, lyssna på musik. Så inte gör man det från mobilen, utan man åker hem och lyssnar på musiken.
Tillslut blev dock smartphonerna så bra så gemene person ville ha dem, när detta inträffade går diskutera, men det var inte ens iPhone 1 som fick den stora skaran att säga att en sådan måste jag köpa istället för deras billiga dumphone.

Med detta sagt, pyttesmå ändringar varje generation och tillslut kommer de bli så bra så fler vill ha dem. Min gissning är att vi börjar närma oss detta, största hindret är dock 20 000kr för en mobil som det finns högre risk att den går sönder än en vanlig.

Jag tror att folk i allmänhet kommer att göra mer från mobilerna och detta kan påverka. Folk kommer med smartphones acceptera mer nackdelar för bättre interface. Argument som att åka hem till datorn hela tiden kommer ej vara hållbart. På samma sätt som att åka hem för att lyssna på musik och annat inte fungerar idag.

Jag själv är inte längre 18år, telefonerna jag pillade med då kan jag ej använda längre. Samma sak med 6,7" mobilerna, ska jag fjärrstyra en dator, kanske in på en databasservrer och rensa lite data, så är en 6,7" mobil på tok för liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Lär få höra om dessa i vinter. S23-serien släpptes ju tidigare i år.

För en som haft Samsung i flera olika generationer får jag säga att det inte gäller längre.
Hade en telefon med ren nedskalad android innan och det var den sämsta telefonen jag haft.

Och jag som kört med vanilla Android nästan alla mina år med Android testade Samsungs UI tidigare och tycker fortfarande det är alldeles för rörigt mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Flip var ju lite intressant med den nya skärmen. Synd bara att priserna inte verkar gå ner för vikbara telefoner. Hade trott att Fold skulle sjunka för varje år för att bli mer mainstream men antar att Samsung är nöjda med att ha den som Halo-produkt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Flip var ju lite intressant med den nya skärmen. Synd bara att priserna inte verkar gå ner för vikbara telefoner. Hade trott att Fold skulle sjunka för varje år för att bli mer mainstream men antar att Samsung är nöjda med att ha den som Halo-produkt.

Utvecklingen går sakta, lite väl sakta. Samtidigt om går man tillbaka 10år i tiden så var det väldigt många som hånskrattade konceptet och sa att vikbara telefoner som Fold 5 ej skulle gå att göra till en kvalite som dög åt vanligt folk.

Min gissning är en fortsatt trög utveckling, vilket gör Fold 5 till ett säkert köp där man inte blir så extremt besviken när nästa version kommer. Förhoppningsvis slår dessa en dag igenom frågan är när?
Ordvalet slå igenom går att diskutera, jag själv ser det lite som VR set som heller inte enligt mig har slagit igenom riktigt.

Jag gissar som sagt att det nu främst är priserna som hindrar att de riktigt slår igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

22 tusen för en telefon... Det har passerat gränsen för sinnessjukdom.

Tyckte min smärtgräns passerades när jag betalade 8000:- för ett demoex av min iPhone 11, eller hej returex var det.
Att jag skulle köpa en mobil för nära 3 gånger så mycket finns liksom inte på kartan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Blir det inga fler "vanliga" telefoner?

Jodå, självklart kommer dom som vanligt i början av året eller när det blir.
Ryktades så sent som i veckan att Samsung återigen kör på olika konfigurationer och vi här i norden får deras klart mycket sämre exynos istället för snapdragon. Som i värsta fall kan innebära inte bara sämre prestanda, utan även markant sämre batteritid som en del tidigare generationer har visat sig ha.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utvecklingen går sakta, lite väl sakta. Samtidigt om går man tillbaka 10år i tiden så var det väldigt många som hånskrattade konceptet och sa att vikbara telefoner som Fold 5 ej skulle gå att göra till en kvalite som dög åt vanligt folk.

Min gissning är en fortsatt trög utveckling, vilket gör Fold 5 till ett säkert köp där man inte blir så extremt besviken när nästa version kommer. Förhoppningsvis slår dessa en dag igenom frågan är när?
Ordvalet slå igenom går att diskutera, jag själv ser det lite som VR set som heller inte enligt mig har slagit igenom riktigt.

Jag gissar som sagt att det nu främst är priserna som hindrar att de riktigt slår igenom.

Ja sjunker priset tror jag definitivt fler blir sugna på vikbara telefoner. Till Samsungs försvar har de ju gjort en mainstream version av Fold i form av Flip.

Samtidigt tror jag få ser fördelar med att kunna vika upp en telefon till ett vanligt format. De som är intresserade av vikbara telefoner vill nog kunna veckla ut telefonen till ett större fortmat.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ja sjunker priset tror jag definitivt fler blir sugna på vikbara telefoner. Till Samsungs försvar har de ju gjort en mainstream version av Fold i form av Flip.

Samtidigt tror jag få ser fördelar med att kunna vika upp en telefon till ett vanligt format. De som är intresserade av vikbara telefoner vill nog kunna veckla ut telefonen till ett större fortmat.

Flip 3/Flip 4 har de sålt jävligt bra av, Priset ligger under deras Ultra modeller och ungefär runt deras S23/S23+ serie.
Fold har också sålt ganska bra trots den dyra prislappen.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

22 tusen för en telefon... Det har passerat gränsen för sinnessjukdom.

När jag jobbade på bilverkstad 89-90 monterade vi Mobiler i bilarna på löpande band. Modellen hette Ericsson Hotline och gick lös på 30000 kr, vilket motsvarar 64764 kr i dagens penningvärde.
1991 lanserades GSM och alla ville byta ut dessa mot nya formatet.
Jag monterade närmare 40-50 st själv bara i vår verkstad, i lilla Trollhättan.

DET var en kollektiv sinnessjukdom.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Till de priserna lär de Flopp5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Till de priserna lär de Flopp5.

Priserna har väl ändå svävat runt detsamma vid release sedan version 1 år 2019. Tror knappast det är en flopp om vi nu är på version 5.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur alla kan säga att det är såååå dyrt med Fold 5. Här får man en mindre platta och telefon för en tusenlapp i månaden (800kr/månad om man slänger med en gammal trasig telefon) inkl abonnemang med fri surf i 24 månader och detta för en pryl man använder mest i sitt liv (?).

22k är såklart mycket pengar, det säger jag ingenting om. Men det är väl vad en iPhone 14 Pro Max kostar med och då ingår inte en mindre platta och då är den snart 1 år gammal...

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Synd bara att det är Samsungs hopplöst bloatade mjukvara på dem. De gör fantastiskt fin hårdvara men mjukvara har de ingen som helst aning om vad de håller på med. Ge mig ren android så kanske jag kan börja fundera på köp.

Själv tycker jag att det är synd med människor som du, som skriver saker som de uppenbarligen inte vet något om. Samsungs mjukvara och bloatware må ha varit riktigt illa för sisådär 10 år sedan men det är numera gamla nyheter. Mjukvaran är det som har getts mest fokus de senaste åren och anledningen till att många köper deras telefoner när man tydligt kan få "mer telefon" för samma pengar.

Det finns knappt längre någon "bloatware" och det som finns är oftast Google/Samsung relaterat eller saker som går att avaktivera. Men trots detta kommer Samsungs One UI med väldigt mycket extra användbara funktioner som inte finns hos de flesta andra Android tillverkare och gör det till den överlägset bästa Android mjukvaran i min mening. Den enda nackdelen jämfört med stock Android hade varit ifall man inte gillar att ha flera alternativ och extra funktioner som kommer med mjukvaran. Då är väl stock Android att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Förstår inte riktigt hur alla kan säga att det är såååå dyrt med Fold 5. Här får man en mindre platta och telefon för en tusenlapp i månaden (800kr/månad om man slänger med en gammal trasig telefon) inkl abonnemang med fri surf i 24 månader och detta för en pryl man använder mest i sitt liv (?).

22k är såklart mycket pengar, det säger jag ingenting om. Men det är väl vad en iPhone 14 Pro Max kostar med och då ingår inte en mindre platta och då är den snart 1 år gammal...

Nja drygt 16k för en max är fortfarande mycket billigare än Fold 5. För den mellanskillnaden kan du köpa en iPad som antagligen ger en bättre upplevelse för produktivitet. Däremot går det ju inte att komma ifrån att Fold är mycket smidigare.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Nja drygt 16k för en max är fortfarande mycket billigare än Fold 5. För den mellanskillnaden kan du köpa en iPad som antagligen ger en bättre upplevelse för produktivitet.

Lycka till att få ned iPaden i fickan, så är man inte hemma är man fast vid iPhonen som inte direkt är kul att använda till mycket med så liten skärm. Är precis därför jag är sugen på foldables, så jag kan läsa mina eböcker när jag inte är hemma eller kolla på YouTube eller liknande. Min 14 Pro Max används egentligen bara till ringa, messa och musik utöver diverse parkeringsappar osv, ifall jag inte är tvingad att använda den till mer för att jag sitter fast hos läkaren eller liknande och inte orkat ta med en väska för att förvara iPad minin i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Nja drygt 16k för en max är fortfarande mycket billigare än Fold 5. För den mellanskillnaden kan du köpa en iPad som antagligen ger en bättre upplevelse för produktivitet. Däremot går det ju inte att komma ifrån att Fold är mycket smidigare.

19500kr är billigaste iPhone 14 Pro Max 512GB enligt Prisjakt, 22k för Fold 5 512GB (släng med en trasig gammal telefon så skiljer det en femhundring). Inte mycket till padda för 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Själv tycker jag att det är synd med människor som du, som skriver saker som de uppenbarligen inte vet något om. Samsungs mjukvara och bloatware må ha varit riktigt illa för sisådär 10 år sedan men det är numera gamla nyheter. Mjukvaran är det som har getts mest fokus de senaste åren och anledningen till att många köper deras telefoner när man tydligt kan få "mer telefon" för samma pengar.

Det finns knappt längre någon "bloatware" och det som finns är oftast Google/Samsung relaterat eller saker som går att avaktivera. Men trots detta kommer Samsungs One UI med väldigt mycket extra användbara funktioner som inte finns hos de flesta andra Android tillverkare och gör det till den överlägset bästa Android mjukvaran i min mening. Den enda nackdelen jämfört med stock Android hade varit ifall man inte gillar att ha flera alternativ och extra funktioner som kommer med mjukvaran. Då är väl stock Android att föredra.

"Knappt någon bloatware" säger du?

Samsung's 25GB Android package is still bigger than ever and four times the size of Google's 6GB Android install.
https://arstechnica.com/gadgets/2023/02/the-samsung-galaxy-s2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

19500kr är billigaste iPhone 14 Pro Max 512GB enligt Prisjakt, 22k för Fold 5 512GB (släng med en trasig gammal telefon så skiljer det en femhundring). Inte mycket till padda för 500kr.

Eller så vinklar man det lagom i jämförelsen.
Med det sagt är 512GB dealen inte fy skam.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Keneay:

"Knappt någon bloatware" säger du?

Samsung's 25GB Android package is still bigger than ever and four times the size of Google's 6GB Android install.
https://arstechnica.com/gadgets/2023/02/the-samsung-galaxy-s2...

Vet inte hur trovärdig denna artikel är eller vart de fått informationen från, men jag minns att det var en väldigt livlig diskussion om just detta på r/Android för några månader sedan efter artiklar som dessa skrivits vid release av One UI 5.1. Visade sig handla om desinformation samt okunniga författare. Dessutom säger inte utrymmet direkt något om andelen bloatware, som också skiljer sig mellan marknader. Operatörslåsta telefoner i USA tenderar t.ex. att ha betydligt mer bloatware än en olåst telefon i Sverige. Vill minnas att de enda som kom förinstallerat på min senaste telefon var Samsung/Google relaterade appar, Facebook och någon Microsoft relaterad app. Där det mesta går att ta bort eller avaktivera. Jag hade gärna sett alternativ att dessa togs bort också, men det är betydligt mindre än förrut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Vet inte hur trovärdig denna artikel är eller vart de fått informationen från, men jag minns att det var en väldigt livlig diskussion om just detta på r/Android för några månader sedan efter artiklar som dessa skrivits vid release av One UI 5.1. Visade sig handla om desinformation samt okunniga författare. Dessutom säger inte utrymmet direkt något om andelen bloatware, som också skiljer sig mellan marknader. Operatörslåsta telefoner i USA tenderar t.ex. att ha betydligt mer bloatware än en olåst telefon i Sverige. Vill minnas att de enda som kom förinstallerat på min senaste telefon var Samsung/Google relaterade appar, Facebook och någon Microsoft relaterad app. Där det mesta går att ta bort eller avaktivera. Jag hade gärna sett alternativ att dessa togs bort också, men det är betydligt mindre än förrut.

Om du faktiskt läser det uppdaterade stycket eller googlar så ser du att det jag skrev fortfarande gäller men att det, precis som jag skrev, handlar om 25GB och inte 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Själv tycker jag att det är synd med människor som du, som skriver saker som de uppenbarligen inte vet något om. Samsungs mjukvara och bloatware må ha varit riktigt illa för sisådär 10 år sedan men det är numera gamla nyheter. Mjukvaran är det som har getts mest fokus de senaste åren och anledningen till att många köper deras telefoner när man tydligt kan få "mer telefon" för samma pengar.

Det finns knappt längre någon "bloatware" och det som finns är oftast Google/Samsung relaterat eller saker som går att avaktivera. Men trots detta kommer Samsungs One UI med väldigt mycket extra användbara funktioner som inte finns hos de flesta andra Android tillverkare och gör det till den överlägset bästa Android mjukvaran i min mening. Den enda nackdelen jämfört med stock Android hade varit ifall man inte gillar att ha flera alternativ och extra funktioner som kommer med mjukvaran. Då är väl stock Android att föredra.

Jag har en samsungenhet och all den medföljande mjukvaran är helt oanvändbar, är bara i vägen, går ej att avinstallera utan extra pill och kräver extra inloggningar. Låt mig själv välja vilka appar jag skall installera istället för att jag måste fuldöda dem med ett externt program. Samsung one ui är väl ok förutom att de gömt vissa saker som jag skulle vilja komma åt. Dessutom går det inte att stänga av batterioptimeringen av appar helt vilket är värdelöst. Även om man väljer "do not optimize" så gör den det ändå.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Är en sak om en tillverkare installerar sina mjukvaror på ens telefon, OK fine. Men går dom inte att avinstallera så skulle jag inte ens snegla åt en sån modell eller tillverkare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är en sak om en tillverkare installerar sina mjukvaror på ens telefon, OK fine. Men går dom inte att avinstallera så skulle jag inte ens snegla åt en sån modell eller tillverkare.

Numera brukar man få välja vilka Samsung appar som får installeras i samband med ibruktagning på nya telefoner, vad jag vet går också att ta bort alla i efterhand men bra att det går nu att välja vid installation också, kanske inte på alla modeller än (såsom budget modeller) men på de lite dyrare/populärare modellerna har jag sett den ändringen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Numera brukar man få välja vilka Samsung appar som får installeras i samband med ibruktagning på nya telefoner, vad jag vet går också att ta bort alla i efterhand men bra att det går nu att välja vid installation också, kanske inte på alla modeller än (såsom budget modeller) men på de lite dyrare/populärare modellerna har jag sett den ändringen.

Ah ok.
Var länge sen jag använde en Samsung ska erkännas, men sist så fanns det en mängd appar som inte kunde avinstalleras. Men det har ändrats, bra i så fall.
Har för mig att Sony fortfarande har ett gäng appar som inte går att ta bort, ska inte svåra på det dock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag är så jäkla sugen på en stor surfplatta för att läsa serier på, men eftersom det är lyx, och inte ens min sekundära underhållning, skulle det vara slöseri på pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag är så jäkla sugen på en stor surfplatta för att läsa serier på, men eftersom det är lyx, och inte ens min sekundära underhållning, skulle det vara slöseri på pengar.

är inte dina pengar till för att användas till saker som gör din vardag trevligare?
visst är man i en svår situation ekonomiskt är det en sak, men annars har jag lite svårt att förstå
varför man ska spara varenda slant i stället för att använda dom på saker man vill ha oavsett om det är "lyx" eller inte.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

är inte dina pengar till för att användas till saker som gör din vardag trevligare?
visst är man i en svår situation ekonomiskt är det en sak, men annars har jag lite svårt att förstå
varför man ska spara varenda slant i stället för att använda dom på saker man vill ha oavsett om det är "lyx" eller inte.

Jovisst kan man unna sig en del, men surfplatta kommer ganska långt ner på vad jag vill prioritera. Prio ett är en resa med några kompisar om knappt två månader och därefter en ny dator. Sen har jag nog gjort av med 30k, så då är det slut på nöjeskontot

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag är så jäkla sugen på en stor surfplatta för att läsa serier på, men eftersom det är lyx, och inte ens min sekundära underhållning, skulle det vara slöseri på pengar.

Du kan ju lika på Samsungs A-serie. Den lär uppdateras inom kort och förhoppningsvis blir det lite större skärm.