Youtube testar aggressiv taktik mot annonsblockerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om de tog betalt med ett rimligt belopp motsvarande vad de hade fått in i annonsintäkt hade jag tecknat abbonemang direkt. Finns inte en chans att de drar in 119kr/månaden bara av reklam.

Eller hur. Om man räknar med att content-creators tjänar ca $1 per 1000 views och om vi säger att youtube drar en 50-50 split (som antagligen inte stämmer, hittade inte hur mycket de tar) så motsvara ett 119kr abonnemang 5500 views per månad (extrem grov uträknad). Ingen chans att jag kollar på så många videos på en månad, inte ens på ett år (som skulle motsvara 15 videos per dag i genomsnitt).

Nu får man ju tekniskt sätt mer än bara reklam fritt med 119kr, men även om man räknar med endast reklam abonnemanget för 69kr hamnar man på ca 3195 views per månad. Sen måste man räkna moms, valuta omvandling och skatter som Google antagligen inte betalar men det går iaf inte ihop. Jag skulle vara mer okej med det om det kostade under 30kr per månad. Men sen igen jag är en som hatar återkommande betalningar och undviker dem som pesten så andra är antagligen villiga att betala mer och Google tar användning av dem. De har säkert en erfaren marketing team som listar ut vilken pris har bäst balans mellan att få in fler prenumeranter och att tjäna så mycket de kan på dem.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tror jag kör med YouTube Lite, tycker det är lite dyrt för vad det är då man bara tar bort annonser och inget annat och det finns inte en chans i världen att dom skulle tjäna 69kr på mig i annonser i månaden, inte ens 9kr.

Borde kosta 19kr eller 29kr i månaden, max.

hur många videos i månaden kollar du på youtube?
jag kollar ju typ allt från 5-20 om dagen... så ja, så mycket tjänar dom nog på mig om inte mer, om man räknar reklam intäkter.

men nu har jag Premium och får dessutom "YT Music" på köpet, så behöver inge spötify. lätt värt för mig personligen för varje gång en kompis castar till TV:n så blir det ju ingenom "deras" konto och har de då inte premium så kommer det reklam... för mig som är så av-vand vid reklam är det störigt max!! lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Rekordmedlem

Vilket öde för jag kan inte se reklamvideon, de verkar ha lite problem med att själva blockera annonser och rekommendera att man kollar på dem på Youtube i stället för på Youtube

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Problemet med premium är inte priset, det är det faktum att jag ej kan betala för mig utan att avslöja för Google exakt vem jag är, vad jag tittar på och när och varifrån.

Håller med i stort om problemet att de säljer datan, men just att de loggar vad du tittar på är ju bara bra för att få relevanta rekommendationer.
Jag hade dock gärna sett mer "vilda gissningar" på andra saker att se för att inte fastna i den informationsbubblan jag sitter i just nu. Videotipsen jag får är vetenskap, programmering, piano och spel för tillfället. Även några om biodling för tillfället pga en annan video jag kikade på utanför mitt egentliga intresse.

Skrivet av SanTeoX:

Nyttjar Youtube rätt mycket så betalar gärna en slant för att slippa reklam. Det borde alla göra om de vill slippa reklamen. Blir bäst för alla i slutändan.
Personligen skulle jag inte orka med reklam i tid och otid..

Jag tycker också att det är enormt värt det för att slippa reklamen! Nu tittar jag dock sällan på youtube och tyckte inte att svenska priser motiverade det så jag skaffade ett billigare abbonemang istället för att se ett fåtal videor per månad utan att ha reklam före, under och efter. Jag betalar åtminsone relativt till min användning.

Permalänk
Medlem

Betalar gärna om Google slutar sälja min data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Använder du samma tankegång när du går till tex ICA och handlar med?
Fan, ICA gick 3 miljarder plus förra året så då behöver jag inte betala för varorna jag plockat på mig.

Hade man betalat inträde till ICA så hade man börjat ställa frågor.

Har själv premium då jag använder tjänsten dagligen, mest för att lyssna/kolla nostalgi musik. Gillade inte Spotify.

Permalänk
Medlem

Tror alla som klagar över reklam på en gratistjänst behöver meddela sina chefer att de jobbar utan lön i en vecka, prova på hur det känns att ge bort tjänster gratis.

Alternativet är väl att inte använda tjänsten alls, finns alltid val.

Permalänk
Medlem

Konsekvensen kan ju bli att influencers kommer att få färre views.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Hur många timmar tar det innan det finns en work around tro?

Permalänk
Medlem

De lever ju på att leverera video, varför inte bara baka in annonserna i samma videoström, då blir det nästan omöjligt att upptäcka och blockera

Permalänk
Medlem

Jag använder youtube som mitt primära intag av underhållning. Jag och ungarna delar på ett premium lite konto(69kr/mån?) och det är sjukt värt att slippa jiddra med adblockers på alla olika enheter. Jag får upp deras toca boca och roblox videos i mitt flöde och dom får upp historiegrejer men det överlever vi.

Permalänk
Medlem

Då de har haft år på sig och de har full kontroll över allt sitt innehåll så har jag alltid undrat varför de inte bara från servern strömmar reklamen som en del av original innehållet. Visserligen tekniskt komplext att göra men fullt genomförbart. Och skulle de göra det, så lycka till att blocka sådan reklam i större omfattning på ett enkelt sätt.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De lever ju på att leverera video, varför inte bara baka in annonserna i samma videoström, då blir det nästan omöjligt att upptäcka och blockera

Sponsorblock... 🤭

Permalänk
Medlem

Vem vill betala pengar till ett av världens största företag som kränker din personliga integritet genom massövervakning och spårning av dina privata företaganden?

Ni som viker er för översittarna kan betala åt mig!
Jag tänker personligen aldrig betala en krona, Ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Använder du samma tankegång när du går till tex ICA och handlar med?
Fan, ICA gick 3 miljarder plus förra året så då behöver jag inte betala för varorna jag plockat på mig.

Om ICA hade för avsikt att gps tracka mig och sälja all min information så kanske jag hade haft de tankegångarna.

Permalänk
Medlem

Google kan dra åt pipen. De får inte en spänn och jag tar allt jag kan!

Adblock på dator, egenhostad Invidious för mobiler och SmartTube på mediaspelare!

Jag hade gärna betalat ett par kronor om jag visste att det gick till skaparna och inte världens största spyware.

Kan ju undra hur bruna om nosen ni är som tycker ”man ska göra rätt för sig”. Det går åt två håll.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skillnaden här blir väl att reklamen kan vara olika lång och kan läggas in på olika ställen helt random.
Kan bli rätt många kombinationer som behövs manuellt rapporteras så troligen skulle en sådan lösning mer eller mindre klippa bort riktigt innehåll.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Än så länge funkar Ublock Origin men misstänker att den också kommer att upptäckas, lite som på Twitch där alla adblockers har slutat fungera.. Jag har inga problem med reklam likt den här på SweClockers men när man sitter och kollar livestreams och annat så leder det i längden till att man väljer bort YouTube eller liknande tjänster. Den reklam som är påminner allt för mycket om amerikansk TV, vilket antagligen är vad de har utformat reklamen efter.. Konstant spammande av reklam går inte hem i Europa eller utanför USA/Kanada vilket Google inte verkar förstå.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Bra. Använder man produkten/tjänsten så ska man betala för sig, via reklam eller prenumeration. Blir en demo där man får utvärdera tjänsten via 3 klipp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

hur många videos i månaden kollar du på youtube?
jag kollar ju typ allt från 5-20 om dagen... så ja, så mycket tjänar dom nog på mig om inte mer, om man räknar reklam intäkter.

men nu har jag Premium och får dessutom "YT Music" på köpet, så behöver inge spötify. lätt värt för mig personligen för varje gång en kompis castar till TV:n så blir det ju ingenom "deras" konto och har de då inte premium så kommer det reklam... för mig som är så av-vand vid reklam är det störigt max!! lol

I genomsnitt på en månad kanske 2-3 videos om dagen?

Permalänk
Medlem

Helt jävla rätt!

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att inte slänga bort sitt liv på Youtube. Exakt samma som spela datorspel.

Youtube har senaste åren blivit sämre. Kraftig censur och videokvalitetsindikatorn dislike-knappen är borta. Vi användare får inte längre se material som inte är pk och går emot youtube och dess ägares intresse.

Hela Youtube har ändrats. Nu är det mestadels "jag vill ha uppnärksamhet"-videoklipp och kvaliten har sjunkit. Det finns bra guider för att installera saker, reparera datorer och bilar, tips på bygga och hur man gör saker men hela sidan har sjunkit.

Förut kunde man söka och hitta allt möjligt roligt. Nu är det mesta meningslöst trams. Som nyheterna idag...

Permalänk
Medlem

Är det, i Europa, olagligt att använda annonsblovkerare?

Och till den som kom med ICA-liknelsen: Stannar du upp utanför butiken och tittar på deras reklam i exakt 30 sekunder?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fullt förståeligt.
Du har 2 val om du vill använda tjänsten.
1. Använd gratisversionen, men då betalar du genom att se reklam.
2. Betala för tjänsten och slipp då reklam samt att du gynnar de kanaler du följer.

Det är inte gratis att tillhandahålla en så pass stor tjänst som Youtube.

Så att inte vilja betala för sig är ett äckligt beteende.

...du glömmer en sak.
Google samlar in massvis av data från dig som genererar intäkter, bör inte du bli kompenserad för det?
Är det då kanske inte mer rimligt att YouTube finansieras av den data du lämnar ifrån dig också, eller ska vi skita i den delen av ekvationen helt och hållet?

Jag har kört Premium Lite länge och är nöjd, men att försvara dessa gigantiska företag som tjänar enorma summor helt och hållet på användare utan någon som helst form av ersättning är definitivt en del av problemet.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Folk som skyter om att de betalar for Youtube premium men inte inser att alla trackers som spårar en trots att man har premium konto. Så vad menar ni vad ni får för pengarna?

Ni betalar ur egen plånbok men ändå produkten snarare än tjänsten ni använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Folk som skyter om att de betalar for Youtube premium men inte inser att alla trackers som spårar en trots att man har premium konto. Så vad menar ni vad ni får för pengarna?

Ni betalar ur egen plånbok men ändå produkten snarare än tjänsten ni använder.

Det skiter jag i. Varsågod Google. Jag tycker fortfarande Youtube är bästa streamingtjänsten, den jag tittar på absolut mest. Skulle aldrig orka kolla på reklam, eller pilla med bakvägar för att slippa den.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att tänka på att det var internet-pionjärernas goda avsikter (”information ska vara fri”) som lett till dagens helvete med övervakningskapitslism etc. Avsikten vrängdes snabbt till ”allt ska vara gratis.” Samtidigt är den information som borde vara fri (forskning, nyheter, etc.) fortsatt bakom betalväggar.

Permalänk
Medlem

Jag ser detta som något positivt. Om youtube gör sig mindre attraktiva blir det en öppning för konkurrens. Som en bonus kanske jag använder youtube mindre också.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Skulle kunna tänka mig att pröjsa för premium lite då annonserna i mobilappen får mig att bli gråhårig. Men som någon tidigare nämnde.. ställer mig fundersam till att de ens tjänar i närheten av 69 spänn i månaden för att jag spelar upp lite reklam i mobilen. Kan inte vara många öre alls per reklamvisning?

Kanalerna du tittar på får även mer betalt när du tittar med premium än om det istället visas reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

För några få kronor per dag så får man premium.

Ett lätt val för mig.

Går även att leecha från andra länders billigare priser om man använder vpn.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M