B660M A Pro + 12400F, 8+4pin CPU kontakt?

Permalänk
Medlem

B660M A Pro + 12400F, 8+4pin CPU kontakt?

Jag har en 750W Seasonic FOCUS 80+ Gold vilket har möjligheten o ha flera CPU pins men tyvärr har jag endast en CPU sladd, jag har läst att det är ok att bara köra 8pinnen om man inte har något val - men hur mycket spelar det roll egentligen?

Den startar och verkar funka okej, men den når inte max turbo (verkar stanna runt 4ghz) är detta en mobo setting eller pga jag inte har 4pin ?

tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

8-pin brukar normalt räcka så länge som man inte överklockar, och bör definitivt räcka för en 12400F som är en av de strömsnålare CPUerna för den sockeln.

När det gäller turbo så gäller 4,4 GHz endast när 1 eller möjligtvis två kärnor är belastade och sjunker till 4,0 GHz när många kärnor är belastade. Så det kan hända att problemet bara är att du har för hög belastning när du testar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

8-pin brukar normalt räcka så länge som man inte överklockar, och bör definitivt räcka för en 12400F som är en av de strömsnålare CPUerna för den sockeln.

När det gäller turbo så gäller 4,4 GHz endast när 1 eller möjligtvis två kärnor är belastade och sjunker till 4,0 GHz när många kärnor är belastade. Så det kan hända att problemet bara är att du har för hög belastning när du testar.

Ah jag satte affinity i processhanteraren till halva cores, då boosta den till 4.397 vilket är "bra nog" hehe. Tack för inputen!

Men skulle det vara bra för mig att försöka sourca en 4pin sladd?
Jag kunde använda kablar från Seasonic på mitt XFX nätagg (googlade och stod att de kommer från FSP så de är interchangeable). Har massa extra Corsair och CM sladdar men tyvärr tror jag ej de funkar.. vågar inte shorta mitt nätagg heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Men skulle det vara bra för mig att försöka sourca en 4pin sladd?
Jag kunde använda kablar från Seasonic på mitt XFX nätagg (googlade och stod att de kommer från FSP så de är interchangeable). Har massa extra Corsair och CM sladdar men tyvärr tror jag ej de funkar.. vågar inte shorta mitt nätagg heller

En 8-pin kan leverera långt mer ström än en 12400F kan dra, så det lär inte göra någon som helst skillnad om du använder den extra kontakten eller ej.

Och undvik att blanda kablar från olika nätagg om du inte är 100% säker på att de passar, många använder samma kontakter men kan vara olika kopplade beroende på modell. Det är inte ens säkert att kablar från samma tillverkare är kompatibla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En 8-pin kan leverera långt mer ström än en 12400F kan dra, så det lär inte göra någon som helst skillnad om du använder den extra kontakten eller ej.

Ah okej skönt! tack

Skrivet av perost:

Och undvik att blanda kablar från olika nätagg om du inte är 100% säker på att de passar, många använder samma kontakter men kan vara olika kopplade beroende på modell. Det är inte ens säkert att kablar från samma tillverkare är kompatibla.

Jo jag vet, jag gjorde det mest på en äldre dator för jag läste att exakt dom kablarna var kompatibla, skulle dock aldrig blanda på nyare komponenter.

Tack för hjälpen!