Asus 135-tumsskärm tar sikte på proffs med djupa fickor

Permalänk
Melding Plague

Asus 135-tumsskärm tar sikte på proffs med djupa fickor

Jonas och Calle tar en titt på Asus Proart Cinema PQ07, som är både enorm och bestyckad med Micro LED-teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Skulle du slå till på en sådan här skärm, om skärmbudgeten vore obegränsad?"

Direkt!

Men lär vara många år bort innan det börjar leta sig ner i rimliga prisklasser för oss dödliga

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Chibariku:

"Skulle du slå till på en sådan här skärm, om skärmbudgeten vore obegränsad?"

Direkt!

Men lär vara många år bort innan det börjar leta sig ner i rimliga prisklasser för oss dödliga

Jag undrar hur man ens får in en i lägenheten. Trapphuset är haha nej, hissa upp genom balkongen kanske? Fast där är nog dörren för liten. Får nog helt enkelt slå ut en vägg, det är smällar man får ta.

Permalänk
Medlem

Känns som 4K är lite lågupplöst om man ska ha en skärm som är över 100" stor.
Speciellt om den kostar över miljonen.

Då känns exempelvis en
Samsung 85" QN800B 8K Neo QLED TV för 60kkr på Elgiganten som ett fynd i jämförelse.

Kan man klara sig på en TV någonstans mellan 60-100" så borde det finnas ett antal 8K modeller under 100kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag undrar hur man ens får in en i lägenheten. Trapphuset är haha nej, hissa upp genom balkongen kanske? Fast där är nog dörren för liten. Får nog helt enkelt slå ut en vägg, det är smällar man får ta.

Det är nog det minsta problemet för den köparen.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag undrar hur man ens får in en i lägenheten. Trapphuset är haha nej, hissa upp genom balkongen kanske? Fast där är nog dörren för liten. Får nog helt enkelt slå ut en vägg, det är smällar man får ta.

Köp fyra stycken.
Använd dem som innerväggar.
Bygg tillräckligt bred ram runt dem så du kan ha en dörr någonstans så du kommer in och ur rummet.

- Vill du komma och se mitt TV rum? (bokstavligt talat)

Permalänk
Medlem

Ah min gamla 14” i badrummet börjar bli till åren, så man kanske skulle slå till.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Snart släpper LTT en video när Linus använder denna som desktop monitor.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad tydliga linjer vid ca 0:55 in i klippet. Ser ju sådär ut. :/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Avstängd

Skamlöst dålig upplösning för storleken.

8K och 240Hz vore på sin plats för den antagna prislappen.

Permalänk
Hedersmedlem

För den som inte redan har räknat ut det så är bildytan cirka 300*170cm vilket gör den en aning svårplacerad i en normalstor nördhörna

Imponerande storlek ändå, men en något nischad produkt också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Efter att ha levt med min 77B1 i över ett år nu kan jag bara säga att den krymper med tiden, skulle lätt kunna tänka mig den där även om jag såklart inte känner något direkt behov att uppgradera

Permalänk
Medlem
Citat:

En stege och skrivbord modell jättestort krävs för den som vill ha en 135-tummare som arbetsskärm.

Jag fattar ju att man behöver ett jättestort skrivbord för att få plats med skärmen på då VESA 1000x1000 inte är aktuellt men vad ska man med stegen till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Jag fattar ju att man behöver ett jättestort skrivbord för att få plats med skärmen på då VESA 1000x1000 inte är aktuellt men vad ska man med stegen till?

Se övre halvan utan nackspärr (tror jag de menar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Se övre halvan utan nackspärr (tror jag de menar)

Äsch inte då, det är bara en fråga om avstånd och sweetspot en sisådär 15-20 meter bort borde bli perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Jäklar vad tydliga linjer vid ca 0:55 in i klippet. Ser ju sådär ut. :/

fast det är ju med jättezoom, så nära sitter du inte på en sådan här skärm (och inte på en mindre heller). Ganska klart att de måste bygga den i sådana etapper så att inte en död pixel dödar hela panelen, hade de försökt göra annorlunda så hade priset inte stannat på bara miljonen.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

fast det är ju med jättezoom, så nära sitter du inte på en sådan här skärm (och inte på en mindre heller). Ganska klart att de måste bygga den i sådana etapper så att inte en död pixel dödar hela panelen, hade de försökt göra annorlunda så hade priset inte stannat på bara miljonen.

Möjligt att du har rätt och att även min TV har så här hemma (75” Samsung 8-serie), men det ser iaf inte så bra ut. Trodde ärligt talat det var en hel stor panel.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag undrar hur man ens får in en i lägenheten. Trapphuset är haha nej, hissa upp genom balkongen kanske? Fast där är nog dörren för liten. Får nog helt enkelt slå ut en vägg, det är smällar man får ta.

Ersätta en yttervägg med TVn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrnez:

Jäklar vad tydliga linjer vid ca 0:55 in i klippet. Ser ju sådär ut. :/

Det är ett moirémönster som inte syns för ögat. Det uppstår för att både skärmen och kameran har pixlar som inte matchar exakt (kameran är roterad, har inte samma upplösning som TV:n osv) så de två pixel-rutnäten skapar ett mönster.

Samma sak skulle hända på din egen skärm och TV.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ett moirémönster som inte syns för ögat. Det uppstår för att både skärmen och kameran har pixlar som inte matchar exakt (kameran är roterad, har inte samma upplösning som TV:n osv) så de två pixel-rutnäten skapar ett mönster.

Samma sak skulle hända på din egen skärm och TV.

Tack för infon! Då förstår jag bättre! Såg lite föör fel ut för att vara sant, och som föregående talare nämnde är det ganska inzoomat.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ett moirémönster som inte syns för ögat. Det uppstår för att både skärmen och kameran har pixlar som inte matchar exakt (kameran är roterad, har inte samma upplösning som TV:n osv) så de två pixel-rutnäten skapar ett mönster.

Samma sak skulle hända på din egen skärm och TV.

Fast det är ju inte moirén som han pratar om vid just 0:55, eller man ser ju en viss moiré med, men man ser också ett fast rutmönster som inte roterar med kameran som om skärmen är uppbyggd av mindre paneler.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Ett problem är att den verkar vara uppbyggd av moduler, ca 30 x 20 cm, och linjerna mellan dessa syns, i synnerhet vid ljusa enhetliga scener. Kunde vara väldigt tydligt även på ca 7 m avstånd.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Känslan att få spela upp ett klipp från YouTube i 144p på denna skärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Ett problem är att den verkar vara uppbyggd av moduler, ca 30 x 20 cm, och linjerna mellan dessa syns, i synnerhet vid ljusa enhetliga scener. Kunde vara väldigt tydligt även på ca 7 m avstånd.<Uppladdad bildlänk>

Det var precis det här jag menade med mitt inlägg, men är så dålig på bildskärmar och sånt så jag antog bara att folket förstod att det var dessa jag syftade på

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fast det är ju inte moirén som han pratar om vid just 0:55, eller man ser ju en viss moiré med, men man ser också ett fast rutmönster som inte roterar med kameran som om skärmen är uppbyggd av mindre paneler.

Exakt dom jag menar!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

Kommer inte ihåg exakt nu om det var på Sonys Crystal LED eller Samsungs variant av microled, men det var nån som hade löst det där med synlig "skarvar" mellan panelerna genom att placera LEDsen på ett speciellt sätt i ett visst mönster, så att det inte såg ut som panelerna var fyrkantiga plattor ihopsatta med varandra. Men smakar det så kostar det...