AMD och Nvidia tar klivet till 3 nanometer som tidigast 2025

Permalänk
Melding Plague

AMD och Nvidia tar klivet till 3 nanometer som tidigast 2025

Betydande prestandakliv inom processorer och grafikkort kan till följd av höga kostnader vid tillverkning dröja till 2026.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det stora problemet nu tycker jag är priserna, så det låter vettigt att stanna kvar. Sedan 3nm är säkert mer strömsnål än 4nm, men jag har för mig att folk har pratat hur länge som helst att tillslut kommer det motsatta med läckströmmar ske.
Och den enda vits med att krympa mer är att man får plats fler transistorer på samma yta, vilket även bidrar till mindre latency.

Men priserna och energiförbrukningen kommer ej bli bättre, vilket är tragisk för alla som vill ha bättre datorteknik.

Permalänk
Medlem

Hur lång kvar till de kommer ner till ångströmsnivå?

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Apple brukar ju alltid vara först, så inte så förvånande direkt på den fronten. Tråkigt att alla andra väntar dock, känns som ett år för mycket, och till oklar nytta. Priserna kommer ju inte gå ner förens tekniken går i full produktion och skalar upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Hur lång kvar till de kommer ner till ångströmsnivå?

22 nanometers = 220 Ångströms
7nm = 70A

Vi är väl redan ’där’ sedan länge? Beror bara på hur man väljer att skriva det

Permalänk
Skrivet av medbor:

22 nanometers = 220 Ångströms
7nm = 70A

Vi är väl redan ’där’ sedan länge? Beror bara på hur man väljer att skriva det

Jag är 17 700 000 000 Ångström lång! #ÅngströmEra

Permalänk
Inaktiv

Imponerande teknik, synd att mindre inte betyder billigare numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Hur lång kvar till de kommer ner till ångströmsnivå?

Värt att veta är att alla noder de senaste 10-15 åren enbart har varit marknadsföringsnamn och inte har något med fysiska dimensioner på transistorer att göra längre. Transistorerna är betydligt större än vad nodnamnen ger sken av.

Permalänk
Medlem

Detta kommer leder till ännu högre priser på Apples produkter. Medans man alltid kan hoppas på mer prisvärda produkter från AMD och Intel.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Bra. Om kostnaderna är för höga bör man byta strategi eller vänta, resultatet av motsatsen ser vi ute i butikerna idag.

Permalänk
Datavetare

Utöver prisökningen för nya noder tycker jag denna med visar med väldigt tydligheten ett annat stort problem med nya noder

Inte världens bästa test (har svårt för CB, vore betydligt bättre om de gjorde detta med GB6 då testar långt mer), men är en OK fingervisning.

Några saker står ut rejält här:

1. 7940HS (TSMC 4 nm) är inte mer energieffektiv än 7735HS (TSMC 6 nm), den är tvärtom något mindre energieffektiv (men just det beror med 99,9 % sannolikhet på att AMD pushat 7940HS högre i frekvens).

2. Är just hög frekvens som primärt dödar perf/W, framförallt för Intel vad det verkar. "Trots" att de är kvar på vad som motsvarar TSMC 6/7 nm ligger faktiskt 1355U bäst till här räknat i perf/W av x86_64 modellerna, bättre än t.ex. 1360P. Intel pushar inte sina U/P mobil-varianter lika hårt som deras stationära i9-modeller, det syns i perf/W!

Saker som skiljer dessa är dels frekvensen samt att 1355U har högre andel E-cores, 4P/8E vs 6P/8E för 1360P. Men i detta fall handlar det till 100 % om lägre frekvens, är ett enkeltrådtest som kommer köra på P-core.

3. Apple ligger på en helt annan nivå, de är heltalsfaktorer före Intel/AMD i effektivitet. De som trodde det var TSMC 5 nm som gjorde att de låg så långt före får nog tänka om. Men även för Apple märks högre frekvens, M1 är faktiskt lite mer effekt (3,2 GHz) jämfört med M2 (3,5 GHz). Det som är Apples "magiska" recept är att de lyckats designa en mikroarkitektur som utför ~50 % mer per cykel jämfört med Raptor Cove / Zen4, så räcker att klocka dessa till 3,5 GHz för att matcha (i GB6 har M2 högre ST prestanda jämfört med både 7940HS och 1360P) Intel/AMD.

Enligt TSMC kommer 3 nm ge ca 25 % bättre perf/W och ca 33 % högre transistordensitet, d.v.s. perf/mm² kommer gå ned. Vad som ändå går att göra med fler transistorer är snabbare GPUer (relativt lätt att skala på "bredded") samt CPUer som utför mer per cykel (men det börjar bli väldigt dyrt räknat i %-IPC/transistorökning)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Att de fortfarande kallar det "5nm" och "3nm" etc. Är ju bara marketing. Tätheten på "gatesen" är väl närmare 50 nm.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vilket försprång Intel kommer få. De kommer ju gå på sin Intel 3 nod nu i år, vilket bör ligga hyfsat nära TSMC 3nm. 2024 går Intel till 20A och 2025 till 18A. Om det blir bra noder lär AMD hamna på efterkälken.

Priset på 4nm torde dock sjunka. Det kan ju eventuellt bli trevligt om man vill köpa nytt grafikkort. Eller, mindre otrevligt i varje fall.

Permalänk
Medlem

Finns inga dåliga produkter bara dåliga priser . Tänker på om tex AMD gjort refresh på sin 6000 serie på 6 NM istället och bara gjort 2 topp kort i 7000 serien . 18 % mindre yta på en äldre lite billigare nod och billigare att få fram man sparar ett steg . Inga utvecklings kostnader på dom korten dom hade säkert sänkt kostnader med 30-40 % per chip vilket i sig är en hyffsad prestanda per krona ökning + 5-10 % prestanda ökning på grund av högre klockfrekvenser då chipen är mindre . Tror tom den är högre än vad den är på 5 nm .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

"bleeding edge tech"
De skulle klara av att stabilisera denna generation först.
Jag sitter med en 7800X3D och en Asus X670 brädda och somnar inte så bra

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Jag sitter med en 7800X3D och en Asus X670 brädda och somnar inte så bra

Strömsparlägeproblem eller ångest över för dyr hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Jag är 17 700 000 000 Ångström lång! #ÅngströmEra

Då är jag 300 000 000 Å längre än dig #ÅngströmEra

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Utöver prisökningen för nya noder tycker jag denna med visar med väldigt tydligheten ett annat stort problem med nya noder
<Uppladdad bildlänk>

Inte världens bästa test (har svårt för CB, vore betydligt bättre om de gjorde detta med GB6 då testar långt mer), men är en OK fingervisning.

Några saker står ut rejält här:

1. 7940HS (TSMC 4 nm) är inte mer energieffektiv än 7735HS (TSMC 6 nm), den är tvärtom något mindre energieffektiv (men just det beror med 99,9 % sannolikhet på att AMD pushat 7940HS högre i frekvens).

2. Är just hög frekvens som primärt dödar perf/W, framförallt för Intel vad det verkar. "Trots" att de är kvar på vad som motsvarar TSMC 6/7 nm ligger faktiskt 1355U bäst till här räknat i perf/W av x86_64 modellerna, bättre än t.ex. 1360P. Intel pushar inte sina U/P mobil-varianter lika hårt som deras stationära i9-modeller, det syns i perf/W!

Saker som skiljer dessa är dels frekvensen samt att 1355U har högre andel E-cores, 4P/8E vs 6P/8E för 1360P. Men i detta fall handlar det till 100 % om lägre frekvens, är ett enkeltrådtest som kommer köra på P-core.

3. Apple ligger på en helt annan nivå, de är heltalsfaktorer före Intel/AMD i effektivitet. De som trodde det var TSMC 5 nm som gjorde att de låg så långt före får nog tänka om. Men även för Apple märks högre frekvens, M1 är faktiskt lite mer effekt (3,2 GHz) jämfört med M2 (3,5 GHz). Det som är Apples "magiska" recept är att de lyckats designa en mikroarkitektur som utför ~50 % mer per cykel jämfört med Raptor Cove / Zen4, så räcker att klocka dessa till 3,5 GHz för att matcha (i GB6 har M2 högre ST prestanda jämfört med både 7940HS och 1360P) Intel/AMD.

Enligt TSMC kommer 3 nm ge ca 25 % bättre perf/W och ca 33 % högre transistordensitet, d.v.s. perf/mm² kommer gå ned. Vad som ändå går att göra med fler transistorer är snabbare GPUer (relativt lätt att skala på "bredded") samt CPUer som utför mer per cykel (men det börjar bli väldigt dyrt räknat i %-IPC/transistorökning)

Känns som att 2-4 GHz är lite av en sweetspot för kisel.
Visst kan man pusha 4,5 - 5GHz och högre. Men att då prestanda per watt blir lidande.
Framförallt sett till basfrekvenser så finns det ju väldigt många processormodeller där basfrekvensen ligger någonstans mellan 2,0 och 4,0 GHz.
Det är väl inte bara en slump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Finns inga dåliga produkter bara dåliga priser . Tänker på om tex AMD gjort refresh på sin 6000 serie på 6 NM istället och bara gjort 2 topp kort i 7000 serien . 18 % mindre yta på en äldre lite billigare nod och billigare att få fram man sparar ett steg . Inga utvecklings kostnader på dom korten dom hade säkert sänkt kostnader med 30-40 % per chip vilket i sig är en hyffsad prestanda per krona ökning + 5-10 % prestanda ökning på grund av högre klockfrekvenser då chipen är mindre . Tror tom den är högre än vad den är på 5 nm .

De har nästan gjort det? Navi 33 är Navi 23 krympt till 6nm. De gör bara två nya kort, Navi 31 och 32. Krympt Navi 21 hade krockat rätt bra med Navi 32 och hade blivit dyrt. Det som då fattas är en krympt Navi 22, vilket dels är ett chip som hade hamnat väldigt nära Navi 33 (40 CU istället för 32) och dels inte hade krympt så bra eftersom cachen är så stor. Man hade väl kunna önska sig ett ”Navi 34” som är Navi 22 på 6nm med 48CU, men å andra sidan blir nog nedkapade Navi 32 ungefär så stor (den lär bli 54 eller 48 CU och 12GB VRAM).

Sen vet vi ju inte vad 7600XT (Navi 33) kommer att kosta. Jag hoppas ju med en dåres envishet att det blir ett billigt kort, och framförallt att de gör ett 7500XT av ett nedkapat kort, prissatt som 5500XT för fyra år sen, men jag kan ju inte säga att jag tror på det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Finns inga dåliga produkter bara dåliga priser . Tänker på om tex AMD gjort refresh på sin 6000 serie på 6 NM istället och bara gjort 2 topp kort i 7000 serien . 18 % mindre yta på en äldre lite billigare nod och billigare att få fram man sparar ett steg . Inga utvecklings kostnader på dom korten dom hade säkert sänkt kostnader med 30-40 % per chip vilket i sig är en hyffsad prestanda per krona ökning + 5-10 % prestanda ökning på grund av högre klockfrekvenser då chipen är mindre . Tror tom den är högre än vad den är på 5 nm .

Skrivet av mpat:

De har nästan gjort det? Navi 33 är Navi 23 krympt till 6nm. De gör bara två nya kort, Navi 31 och 32. Krympt Navi 21 hade krockat rätt bra med Navi 32 och hade blivit dyrt. Det som då fattas är en krympt Navi 22, vilket dels är ett chip som hade hamnat väldigt nära Navi 33 (40 CU istället för 32) och dels inte hade krympt så bra eftersom cachen är så stor. Man hade väl kunna önska sig ett ”Navi 34” som är Navi 22 på 6nm med 48CU, men å andra sidan blir nog nedkapade Navi 32 ungefär så stor (den lär bli 54 eller 48 CU och 12GB VRAM).

Sen vet vi ju inte vad 7600XT (Navi 33) kommer att kosta. Jag hoppas ju med en dåres envishet att det blir ett billigt kort, och framförallt att de gör ett 7500XT av ett nedkapat kort, prissatt som 5500XT för fyra år sen, men jag kan ju inte säga att jag tror på det.

Eftersom det har annonserats, iaf två prishöjningar hos TSMC senaste två åren så är det väl till och med tveksamt om det är så mycket billigare på 6nm nu än var det var när 6000-serien släpptes på 7nm.

2021 https://www.tomshardware.com/news/tsmc-ups-chip-production-pr...
2023 https://www.tomshardware.com/news/tsmc-warns-clients-of-up-to...

Priserna har ju dock börjat gått ner rätt rejält på äldre kort i USA, så kan nog bli hyfasade priser oavsett, kolla bara här där dom räknar på billigaste exet från newegg https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4070-founders-ed... Svenska priser börjar följa efter, men kommer dom ner på dessa nivåer så ser det ganska lovande ut framöver. typ 5700kr för ett RX 6800 som har 16GB vram är med tanke på svenska valutan och hur det sett ut senaste åren inte tokigt alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De har nästan gjort det? Navi 33 är Navi 23 krympt till 6nm. De gör bara två nya kort, Navi 31 och 32.

Tjaa, Navi 33 är ju RDNA3 oxå...

Ang topicen så var det väntat. Gissar att det är N4P dom gäller för 8000-serien (och ev. Pro APU:er för PS5/XS) med RDNA4 hösten -24. Många 4:or, förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Eftersom det har annonserats, iaf två prishöjningar hos TSMC senaste två åren så är det väl till och med tveksamt om det är så mycket billigare på 6nm nu än var det var när 6000-serien släpptes på 7nm.

2021 https://www.tomshardware.com/news/tsmc-ups-chip-production-pr...
2023 https://www.tomshardware.com/news/tsmc-warns-clients-of-up-to...

Priserna har ju dock börjat gått ner rätt rejält på äldre kort i USA, så kan nog bli hyfasade priser oavsett, kolla bara här där dom räknar på billigaste exet från newegg https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4070-founders-ed... Svenska priser börjar följa efter, men kommer dom ner på dessa nivåer så ser det ganska lovande ut framöver. typ 5700kr för ett RX 6800 som har 16GB vram är med tanke på svenska valutan och hur det sett ut senaste åren inte tokigt alls!

Dom har ju sänkt priset efter det eller ? https://www.digitimes.com/news/a20221004PD209/capacity-expans... https://hothardware.com/news/silicon-wafers-fall-in-price-doe... https://www.techspot.com/news/97269-tsmc-may-cut-3nm-wafer-pr...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De har nästan gjort det? Navi 33 är Navi 23 krympt till 6nm. De gör bara två nya kort, Navi 31 och 32. Krympt Navi 21 hade krockat rätt bra med Navi 32 och hade blivit dyrt. Det som då fattas är en krympt Navi 22, vilket dels är ett chip som hade hamnat väldigt nära Navi 33 (40 CU istället för 32) och dels inte hade krympt så bra eftersom cachen är så stor. Man hade väl kunna önska sig ett ”Navi 34” som är Navi 22 på 6nm med 48CU, men å andra sidan blir nog nedkapade Navi 32 ungefär så stor (den lär bli 54 eller 48 CU och 12GB VRAM).

Sen vet vi ju inte vad 7600XT (Navi 33) kommer att kosta. Jag hoppas ju med en dåres envishet att det blir ett billigt kort, och framförallt att de gör ett 7500XT av ett nedkapat kort, prissatt som 5500XT för fyra år sen, men jag kan ju inte säga att jag tror på det.

Det borde bli billigt då även tillverkningen blir mycket billigare . Jag hoppas faktiskt på 200-250 dollar för 7600 finns alla möjligheter sen tror jag fortfarande på att ett krympt 22-21 chip hade blivit mycket billigare då man redan betalat för framställandet av modellen på 6000 serien . N6 behöver inte ändra på kretsen från 7 nm för och tas fram . Även om man inte fått 10 % som med 23 chippet .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av mpat:

De har nästan gjort det? Navi 33 är Navi 23 krympt till 6nm. De gör bara två nya kort, Navi 31 och 32. Krympt Navi 21 hade krockat rätt bra med Navi 32 och hade blivit dyrt. Det som då fattas är en krympt Navi 22, vilket dels är ett chip som hade hamnat väldigt nära Navi 33 (40 CU istället för 32) och dels inte hade krympt så bra eftersom cachen är så stor. Man hade väl kunna önska sig ett ”Navi 34” som är Navi 22 på 6nm med 48CU, men å andra sidan blir nog nedkapade Navi 32 ungefär så stor (den lär bli 54 eller 48 CU och 12GB VRAM).

Sen vet vi ju inte vad 7600XT (Navi 33) kommer att kosta. Jag hoppas ju med en dåres envishet att det blir ett billigt kort, och framförallt att de gör ett 7500XT av ett nedkapat kort, prissatt som 5500XT för fyra år sen, men jag kan ju inte säga att jag tror på det.

För AMD's bästa skulle de behöva sätta sitt RX 7600 under $300. Allt över är bortkastat enligt mig. Likadant med Nvidias RTX 4060 men AMD tillverkar RX 7600 på en 6nm nod medan RTX 4060 på den förfinade 5nm noden som kallas 4N och här har AMD mycket större marginaler att kunna sätta ett lägre pris. Möjligen kan man sträcka sig till $329 för RTX 4060 Ti-versionen men redan nu kommer kunna ana att den kommer sluta som hyllvärmare p ga dess 8GB minne. Om vi tar Intels A770 som bas, det har 16GB minne och kommer endast vara 10% långsammare än de två första.

Inte för inte men hade valt Intels kort alla dagar i veckan om vill vara någorlunda framtidssäker tack vare dess 16GB minne och då är Intels grafikkortsatsning i sig ganska osäker framöver.

Skrivet av Yoshman:

Enligt TSMC kommer 3 nm ge ca 25 % bättre perf/W och ca 33 % högre transistordensitet, d.v.s. perf/mm² kommer gå ned. Vad som ändå går att göra med fler transistorer är snabbare GPUer (relativt lätt att skala på "bredded") samt CPUer som utför mer per cykel (men det börjar bli väldigt dyrt räknat i %-IPC/transistorökning)

Apples kommande M3 på 3nm TMSC kommer vara riktigt dyr. Redan Apples M2 Macbooks har ett grundpris flera tusen kronor över M1-varianterna och M3's baspris kommer ta ännu ett skutt. De kommer vara väldigt snabba och effektiva dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tjaa, Navi 33 är ju RDNA3 oxå...

Det är det, men det verkar som om skillnaderna i själva shaders etc är ganska små. AMD verkar ha lagt ner sina utvecklingstimmar på att få chiplet-lösningen att fungera. Vad jag vet så har AMD dubblat storleken på L0$ och L1$ medan storleken på L2$ har ökat med 50%. Navi 31 är också konfigurerad så att det är färre CU per shader array (=per L1), men den ändringen hade redan Navi 23. Det är inte heller säkert att Navi 33 har exakt samma cache-storlek som Navi 31, sådant är ju rätt lätt att fixa mellan modeller.

EDIT: Jag tar tillbaka allt jag sa om att ändringarna i shaders är små mellan RDNA 2 och 3. AMD lade ju till dual issue till sina shaders (alltså samma som Nvidia gjorde med Ampere). Jag glömde helt bort detta.

Jag hade fel. Se EDIT.
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

För AMD:s bästa skulle de behöva sätta sitt RX 7600 under $300.

AMD behöver ett kompetent kort för $200, $220 absolut max. Det kan vara nedkapade Navi 33 (Navi 33 XL), men de behöver det kortet, med 8GB VRAM och en modern design. Ge det 14 GHz minne, håll ner klockfrekvensen så att man kan spara på kylaren, stryp effekten så att man kan ha jordens billigaste VRM, gör vad som krävs. De som just nu sitter på Polaris eller Pascal (under 1070), eller ännu äldre kort, behöver något i den prisklassen för att kunna uppgradera. RX 6500 räknas INTE som ett kompetent kort.

Vad det kompletta Navi 33 kostar bryr jag mig faktiskt inte så mycket om. Det når nog inte 6700XT ändå, och drar de upp effekten för mycket blir det bara mycket att kyla. Faktum är att jag anar att 4060 kommer att existera utan direkt konkurrens från AMD, de kommer nog att ha ett hål där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Strömsparlägeproblem eller ångest över för dyr hårdvara?

Både och ....ju

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Den tredje länken blir ju irrelevant för diskutionen iom att den gäller specifikt 3nm, troligen pga just det som står i artikeln vi kommenterar, att det är dålig beläggning på 3nm så dom försöker troligen locka fler kunder till den noden.

Den andra syftar på råa wafers, inte färdiga wafers med transistorer på eller priser hos TSMC. Även om det eventuellt kan bidra till lägre priser även i detta steg. Enligt länken så har dom inte sjunkit i pris på tre år, om även dom gick upp senaste året betyder inte ens det att dom är billigare än för tre år sedan.

Så lite oklart då om dom ökade priserna under 2023 som enligt min länk, eller sänkte dom som det står i din första länk (vilket inte är oromligt om beställningarna svalnade av under 2022, så jag är nog benägen att lita mer på din länk, som dessutom är skriven senare). Men med tanke på att priserna gick upp under 2021 så talar det nog fortfarande för att det inte hänt jättemycket med priserna sen 6000-serien lanserades, även om det nu till slut börjar gå ner igen.

edit. ändrade texten då jag missade att andra länken inte handlade om tsmc:s priser.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Apples kommande M3 på 3nm TMSC kommer vara riktigt dyr. Redan Apples M2 Macbooks har ett grundpris flera tusen kronor över M1-varianterna och M3's baspris kommer ta ännu ett skutt. De kommer vara väldigt snabba och effektiva dock.

Från M1->M2 var en stor del av höjningen vi såg här i Sverige en valutasak. Grundmodellen av MacMini gick faktiskt ned $100 i lanseringspris, $699 -> $599. Däremot gick grundmodellen av MBA upp $200, det inkluderade i.o.f.s. den nya designen. Den "i stort sett meningslösa modellen", 13" MBP gick upp $100 i lanseringspris.

Tror också det är sannolikt med en höjning av ingångspriset hos M3, men är inte självklart. Apple lyckas ju hålla uppe sin försäljning lite lägre än övriga PC-tillverkare, men senaste kvartalen har även det rasat även för dem.

Apple har både kassakistan och marginalerna att "svälja" kostnadsökningen från kretstillverkningen om de tror det behövs. Beror nog lite på hur stort lyftet är mellan M2 och M3, ett problem för M2 var att CPU-delen såg rätt litet lyft (Apple hävdade 18 %, vilket kanske stämde "all-core" men majoriteten av lyftet kom hos de "små" kärnor).

Angående prestanda skulle jag säga att det vore en besvikelse om M3 inte blir den snabbaste CPU-kärnan i absoluta tal, alla kategorier, om man jämför "stock". M1 var den snabbaste i ST när den lanserades, det ända fram till året efter när Alder Lake S släpptes.

M2 lyckades aldrig ta tillbaka den titeln, men den är inte jättelångt efter 7950X/13900K i ST (~10 % efter) och den ligger i toppen om man begränsar sig till bärbara med batteritid på minst 1 timme...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer