Home Assistant-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har några frågor.
Jag har haft problem med att mina automationer är extremt långsamma. Dom var gjorda i Node-Red. Men sen så gjorde jag om dom i Home Assistant istället och dom funkar perfekt. Jag har dock inte kunnat hitta varför Node-Red blev så långsamt. Det finns/fanns rejält med ledigt RAM minne, CPU och utrymme på SSD:n. Någon som vet något?

Sen så använder jag HUE Bryggan ihop med Home Assistant. Det har fungerat hur bra som helst. Men vad är det för fördelar/nackdelar med hue bryggan om man jämför med Home Assistants dongel för Zigbee.

Enda fördelen med Hue bryggan (som jag ser det) är om du använder någon specifik Hue produkt där du får någon funktion du annars saknar, typ en synkbox för färger kopplade till tv eller skärm t.ex.

Annars är nu fördelen med en Zigbee sticka direkt till Home Assistant att du får mycket bredare kompabilitet.
Du kan ta in andra märken i hue bryggan med, men mest lampor. I Home Assistant kan du ta in alla enheter från alla märken.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av Cove:

Enda fördelen med Hue bryggan (som jag ser det) är om du använder någon specifik Hue produkt där du får någon funktion du annars saknar, typ en synkbox för färger kopplade till tv eller skärm t.ex.

Annars är nu fördelen med en Zigbee sticka direkt till Home Assistant att du får mycket bredare kompabilitet.
Du kan ta in andra märken i hue bryggan med, men mest lampor. I Home Assistant kan du ta in alla enheter från alla märken.

Aha. Tack. Nu har jag bara HUE lampor så då fortsätter jag att köra med den. Har provat IKEA lampor med och det verkar funka bra.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Aha. Tack. Nu har jag bara HUE lampor så då fortsätter jag att köra med den. Har provat IKEA lampor med och det verkar funka bra.

Ikea lampor fungerar bra, värre med deras kontrollers, går att synka in, och göra en bind till Ikea lampor, men man ser inte i hue appen om kontrollerna lagts till korrekt, först när du synkar kontrollen till lampan så märker man om det fungerade eller ej. Om det inte fungerade så åker lampan ut ur hue, och du måste börja lägga in både lampa och kontroll igen.

Fruktansvärt frustrerande.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av Cove:

Ikea lampor fungerar bra, värre med deras kontrollers, går att synka in, och göra en bind till Ikea lampor, men man ser inte i hue appen om kontrollerna lagts till korrekt, först när du synkar kontrollen till lampan så märker man om det fungerade eller ej. Om det inte fungerade så åker lampan ut ur hue, och du måste börja lägga in både lampa och kontroll igen.

Fruktansvärt frustrerande.

Segt. Jag har 2 GU10 som inte används just nu. Jag hade inte några problem alls med dom 2. Men dom är utbytta till HUE GU10 istället. Tanken är att expriementera med dom lite men det kanske inte är någon idé då?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Tänkte flytta ut min Home Assistant från min server (Docker) till en bare metal-installation. Har en Celeron 6900 (sockel 1700) över.

Är detta ok eller är en Home Assistant Yellow eller något annat ett bättre val? Jag föredrar horisontellt moderkort. Ram Var för litet påslag att gå upp till 16GB för att inte göra det och nätagget har fått bra omdöme. Billigare moderkort hade inte M.2 nVME. Osäker på om det är bäst att köra på en Linuxdistro eller Home Assistant OS, kör Home Assistant OS på en NUC på landet, fungerar bra. Jag skulle dock vilja lagra mer datat från sensorer, har inte riktigt koll på vad som är bästa vägen.

Förtydliganden.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tänkte flytta ut min Home Assistant från min server (Docker) till en bare metal-installation. Har en Celeron 6900 (sockel 1700) över.

Är detta ok eller är en Home Assistant Yellow eller något annat ett bättre val? Jag föredrar horisontellt moderkort. Ram Var för litet påslag att gå upp till 16GB för att inte göra det och nätagget har fått bra omdöme. Billigare moderkort hade inte M.2 nVME. Osäker på om det är bäst att köra på en Linuxdistro eller Home Assistant OS, kör Home Assistant OS på en NUC på landet, fungerar bra. Jag skulle dock vilja lagra mer datat från sensorer, har inte riktigt koll på vad som är bästa vägen.
https://komponentkoll.se/bild/gkrLm.png

Har inte mycket att säga om datorn mer än att en HA Yellow är en Rpi 4, nästan allt i fullsize har mer kräm. Så det kommer räcka gott. Hade jag varit du hade jag dock snarare köpt en begagnad workstation-server som är gjord för att stå på 24/7.

Då skulle du också kunna hosta andra saker på den om du får lust.

Det finns ingen anledning till att inte köra HAOS egentligen, det enda värda med att hosta HA som dockercontainer är ifall du skulle ha massa andra containers och vill ha allt i samma miljö. Men det gör det mesta meckigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tänkte flytta ut min Home Assistant från min server (Docker) till en bare metal-installation. Har en Celeron 6900 (sockel 1700) över.

Är detta ok eller är en Home Assistant Yellow eller något annat ett bättre val? Jag föredrar horisontellt moderkort. Ram Var för litet påslag att gå upp till 16GB för att inte göra det och nätagget har fått bra omdöme. Billigare moderkort hade inte M.2 nVME. Osäker på om det är bäst att köra på en Linuxdistro eller Home Assistant OS, kör Home Assistant OS på en NUC på landet, fungerar bra. Jag skulle dock vilja lagra mer datat från sensorer, har inte riktigt koll på vad som är bästa vägen.
https://komponentkoll.se/bild/gkrLm.png

Beror på hur bekvämt du vill ha det. HAOS kräver minimalt med pill. Installera allt du vill direkt genom GUI utan att pilla med docker-filer och annat. Jag gillar att köra så, när jag vill få igång något är docker det sista jag vill pilla med först.

Prestandamässigt kommer det där räcka till hur mycket som helst. Jag kör på deras HA Green och den har än så länge räckt till allt jag testat.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Tänkte flytta ut min Home Assistant från min server (Docker) till en bare metal-installation. Har en Celeron 6900 (sockel 1700) över.

Är detta ok eller är en Home Assistant Yellow eller något annat ett bättre val? Jag föredrar horisontellt moderkort. Ram Var för litet påslag att gå upp till 16GB för att inte göra det och nätagget har fått bra omdöme. Billigare moderkort hade inte M.2 nVME. Osäker på om det är bäst att köra på en Linuxdistro eller Home Assistant OS, kör Home Assistant OS på en NUC på landet, fungerar bra. Jag skulle dock vilja lagra mer datat från sensorer, har inte riktigt koll på vad som är bästa vägen.
https://komponentkoll.se/bild/gkrLm.png

Jag hade nog satsat på en typ mini PC (HP Elitdesk) istället.
Strömsnål och bra med prestanda.
Hittade en begagnad på tradera. Ibland kan man göra bra köp där.
https://www.tradera.com/item/1202/618454148/hp-elitedesk-800-...

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag hade nog satsat på en typ mini PC (HP Elitdesk) istället.
Strömsnål och bra med prestanda.
Hittade en begagnad på tradera. Ibland kan man göra bra köp där.
https://www.tradera.com/item/1202/618454148/hp-elitedesk-800-...

Tycker mig alltid se de här rekommendationerna. Saker att ha med sig i sitt val:

  • Hur är strömförbrukning?

  • Hur är ljudnivå?

Den sista punkten ska verkligen inte förringas. Jag har kört med både Intel NUC och en motsvarighet med en Ryzen 3400G och de har varit helt olidliga när fläktarna dragit igång. Högljutt, vinande och otroligt störande. Visst om den kan stå i en källare och tjuta. Det kan den inte hos mig.

Nu kör jag på HA Green för att den är helt passivt kyld. En Raspberry Pi 4 är min hemmaserver, även den passivt kyld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Tycker mig alltid se de här rekommendationerna. Saker att ha med sig i sitt val:

  • Hur är strömförbrukning?

  • Hur är ljudnivå?

Den sista punkten ska verkligen inte förringas. Jag har kört med både Intel NUC och en motsvarighet med en Ryzen 3400G och de har varit helt olidliga när fläktarna dragit igång. Högljutt, vinande och otroligt störande. Visst om den kan stå i en källare och tjuta. Det kan den inte hos mig.

Nu kör jag på HA Green för att den är helt passivt kyld. En Raspberry Pi 4 är min hemmaserver, även den passivt kyld.

En extra punkt bör vara "vad behöver jag för prestanda". Det är väldigt lätt att bygga ett system som är många gånger starkare än man någonsin kommer behöva, och som kommer i praktiken stå stilla 99,99% av tiden. Kan man då köpa något billigare, strömsnålare, utan rörliga delar med ett mindre fysiskt fotavtryck - som dessutom kommer fungera lika bra för det man använder det för... 😅

Permalänk

Är det någon som har koll gällande denna från Ikea och stöd i VA?
Använder HUE bryggan.
https://www.ikea.com/se/sv/p/vallhorn-tradloes-roerelsesensor...

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Tycker mig alltid se de här rekommendationerna. Saker att ha med sig i sitt val:

  • Hur är strömförbrukning?

  • Hur är ljudnivå?

Den sista punkten ska verkligen inte förringas. Jag har kört med både Intel NUC och en motsvarighet med en Ryzen 3400G och de har varit helt olidliga när fläktarna dragit igång. Högljutt, vinande och otroligt störande. Visst om den kan stå i en källare och tjuta. Det kan den inte hos mig.

Nu kör jag på HA Green för att den är helt passivt kyld. En Raspberry Pi 4 är min hemmaserver, även den passivt kyld.

Jag kör själv dock ingen mini pc men jag har funderat lite på det.
Men om dom är så högljudda så får jag fundera om.
Idag kör jag HA på en
HP Slimline 450-a107no.
CPU: AMD A6-6310 4-core, 4 Treads, 1.8 Ghz (2,4 Ghz turbo)
RAM: 8 GB DDR3 1600 MHz.

Den går väldigt tyst då den inte behöver jobba så hårt då jag just nu endast r HA på den. Debian 11 (utan gui) och Docker.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag kör själv dock ingen mini pc men jag har funderat lite på det.
Men om dom är så högljudda så får jag fundera om.

Om du kör HA på en NUC så kommer den förmodligen vara helt tyst 99% av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tänkte flytta ut min Home Assistant från min server (Docker) till en bare metal-installation. Har en Celeron 6900 (sockel 1700) över.

Är detta ok eller är en Home Assistant Yellow eller något annat ett bättre val? Jag föredrar horisontellt moderkort. Ram Var för litet påslag att gå upp till 16GB för att inte göra det och nätagget har fått bra omdöme. Billigare moderkort hade inte M.2 nVME. Osäker på om det är bäst att köra på en Linuxdistro eller Home Assistant OS, kör Home Assistant OS på en NUC på landet, fungerar bra. Jag skulle dock vilja lagra mer datat från sensorer, har inte riktigt koll på vad som är bästa vägen.
https://komponentkoll.se/bild/gkrLm.png

Min HTPC (syns i profilen) har en Intel I7 4770T som CPU den har en TDP på 45 W.
Intel Celeron G6900 3.4 GHz 4MB har 46 i TDP så det går att bygga en helt ljudlös dator och relativ strömsnål dator med denna.

Använder inte denna som HTPC men Windows ligger kvar på den.
Kör HA, PiHole, Unify server + lite licens servrar i Virtual Box på den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Är det någon som har koll gällande denna från Ikea och stöd i VA?
Använder HUE bryggan.
https://www.ikea.com/se/sv/p/vallhorn-tradloes-roerelsesensor...

Den har precis kommit på marknaden, så tveksamt om det kommit stöd i hue. I ditt fall är det stödet i hue bryggan som behöver komma. Eller att de byter till tex Zigbee2mqtt

Permalänk

Då var det dags igen att få lite assistans!

Jag håller på att mecka lite med rörelsesensorer i HA. Kör även Philips Hue och planen är att migrera över allt från Hue till HA. Till Hue har jag några rörelsesensorer (Philips egna ) som funkat bra. Till HA köpte jag ett par rörelsesensorer från Sonoff. Jag kan integrera rörelsesensorerna från Sonoff och Hue i HA och får dem i princip att göra som jag vill.

Men, nu till problemet! Rörelsesensorn detekterar rörelse och jag kan få lampan att tändas. Jag kan även få lampan att stängas av efter en stund. Problemet är att när "en stund" passerat funkar/triggas inte automationen. Efter lite analyserande så verkar rörelsesensorn "fastna" i detected-läge vilket gör att när man går in i rummet igen så tänds inte lampan då sensorn fortfarande är i "detected"-läge och triggar då inte automationen. Efter någon minut släpper detected-läget och automationen triggas igång igen vid rörelse. Det märkliga är att om jag integrerar rörelsesensorern från Philips så beter den sig likadant som Sonoff, dvs den verkar hänga sig i "detected"-käget. När samma sensor var integrerad i Hue så funkade den som förväntat, så det hela verkar inte bero på själva rörelsesensorn.

Kollade på nätet å det verkar som att man köra nåt skript som sätter rörelsesensorerns state till clear genom en automation. Men det känns rätt komplext för att få till önskat beteende. Finns det nåt annat sätt att komma ifrån problemet med att rörelsesensorn hänger i detected-käge och på så vis inte triggas igång igen förrän hängningen/timeouten släppt (alltså inte den fördröjning jag själv sätter)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Då var det dags igen att få lite assistans!

Jag håller på att mecka lite med rörelsesensorer i HA. Kör även Philips Hue och planen är att migrera över allt från Hue till HA. Till Hue har jag några rörelsesensorer (Philips egna ) som funkat bra. Till HA köpte jag ett par rörelsesensorer från Sonoff. Jag kan integrera rörelsesensorerna från Sonoff och Hue i HA och får dem i princip att göra som jag vill.

Men, nu till problemet! Rörelsesensorn detekterar rörelse och jag kan få lampan att tändas. Jag kan även få lampan att stängas av efter en stund. Problemet är att när "en stund" passerat funkar/triggas inte automationen. Efter lite analyserande så verkar rörelsesensorn "fastna" i detected-läge vilket gör att när man går in i rummet igen så tänds inte lampan då sensorn fortfarande är i "detected"-läge och triggar då inte automationen. Efter någon minut släpper detected-läget och automationen triggas igång igen vid rörelse. Det märkliga är att om jag integrerar rörelsesensorern från Philips så beter den sig likadant som Sonoff, dvs den verkar hänga sig i "detected"-käget. När samma sensor var integrerad i Hue så funkade den som förväntat, så det hela verkar inte bero på själva rörelsesensorn.

Kollade på nätet å det verkar som att man köra nåt skript som sätter rörelsesensorerns state till clear genom en automation. Men det känns rätt komplext för att få till önskat beteende. Finns det nåt annat sätt att komma ifrån problemet med att rörelsesensorn hänger i detected-käge och på så vis inte triggas igång igen förrän hängningen/timeouten släppt (alltså inte den fördröjning jag själv sätter)?

Vad kör du för mjukvara och kontroller till Zigbee? Jag har inte grejat med rörelsesensorer.

Kan det ska vara en batteriespargrej? Den kan ju inte skicka varje gång någon rör sig i rummet.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vad kör du för mjukvara och kontroller till Zigbee? Jag har inte grejat med rörelsesensorer.

Kan det ska vara en batteriespargrej? Den kan ju inte skicka varje gång någon rör sig i rummet.

Kör en billig usb-sticka från Amazon. Skulle ju iofs kunna vara den som är kass, för jag tror inte det är sensorerna då Hue-sensorn beter sig som den ska när den är integrerad i Hue. Men det märkliga är att i HA, efter några minuter efter att ha aktiverats så byter sensorn state från detected till clear, och då funkar automationen som den ska igen.

Jag har svårt att tro att det är batterirelaterat med tanke på att det funkar i Hue. Varför skulle den inte kunna skicka varje gång någon rör sig? Jag vill ju att när någon rör sig förbi sensorn så ska lampan tändas. Sen vill jag sätta en tid innan lampan släcks såvida det inte är fortsatt rörelse. Då ska HA lägga till samma tidsmått igen innan lampan släcks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Då var det dags igen att få lite assistans!

Jag håller på att mecka lite med rörelsesensorer i HA. Kör även Philips Hue och planen är att migrera över allt från Hue till HA. Till Hue har jag några rörelsesensorer (Philips egna ) som funkat bra. Till HA köpte jag ett par rörelsesensorer från Sonoff. Jag kan integrera rörelsesensorerna från Sonoff och Hue i HA och får dem i princip att göra som jag vill.

Men, nu till problemet! Rörelsesensorn detekterar rörelse och jag kan få lampan att tändas. Jag kan även få lampan att stängas av efter en stund. Problemet är att när "en stund" passerat funkar/triggas inte automationen. Efter lite analyserande så verkar rörelsesensorn "fastna" i detected-läge vilket gör att när man går in i rummet igen så tänds inte lampan då sensorn fortfarande är i "detected"-läge och triggar då inte automationen. Efter någon minut släpper detected-läget och automationen triggas igång igen vid rörelse. Det märkliga är att om jag integrerar rörelsesensorern från Philips så beter den sig likadant som Sonoff, dvs den verkar hänga sig i "detected"-käget. När samma sensor var integrerad i Hue så funkade den som förväntat, så det hela verkar inte bero på själva rörelsesensorn.

Kollade på nätet å det verkar som att man köra nåt skript som sätter rörelsesensorerns state till clear genom en automation. Men det känns rätt komplext för att få till önskat beteende. Finns det nåt annat sätt att komma ifrån problemet med att rörelsesensorn hänger i detected-käge och på så vis inte triggas igång igen förrän hängningen/timeouten släppt (alltså inte den fördröjning jag själv sätter)?

Mina Sonoff är "triggade" i ca 60 sek.
Detta är en väldigt vanlig funktion hos dem flesta rörelsesensorer, dvs att dom har en tidsgräns innan dem kan bli triggade igen. Detta nämns ofta som "cooldown time"
Det är för att batterierna skulle inte räcka länge om dem sände konstant.
Tror IKEAs grejer har typ 2 min och HUE har 30sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Kör en billig usb-sticka från Amazon. Skulle ju iofs kunna vara den som är kass, för jag tror inte det är sensorerna då Hue-sensorn beter sig som den ska när den är integrerad i Hue. Men det märkliga är att i HA, efter några minuter efter att ha aktiverats så byter sensorn state från detected till clear, och då funkar automationen som den ska igen.

Kan absolut vara stickan som är kass också.

Kan varmt rekommendera denna Zigbee 3.0 USB sticka, Sonoff ZBDongle-E

EDIT: Såg nu att recensionerna på stickan du köpte inte var några vidare. Kanske är värt att köpa en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Då var det dags igen att få lite assistans!

Jag håller på att mecka lite med rörelsesensorer i HA. Kör även Philips Hue och planen är att migrera över allt från Hue till HA. Till Hue har jag några rörelsesensorer (Philips egna ) som funkat bra. Till HA köpte jag ett par rörelsesensorer från Sonoff. Jag kan integrera rörelsesensorerna från Sonoff och Hue i HA och får dem i princip att göra som jag vill.

Men, nu till problemet! Rörelsesensorn detekterar rörelse och jag kan få lampan att tändas. Jag kan även få lampan att stängas av efter en stund. Problemet är att när "en stund" passerat funkar/triggas inte automationen. Efter lite analyserande så verkar rörelsesensorn "fastna" i detected-läge vilket gör att när man går in i rummet igen så tänds inte lampan då sensorn fortfarande är i "detected"-läge och triggar då inte automationen. Efter någon minut släpper detected-läget och automationen triggas igång igen vid rörelse. Det märkliga är att om jag integrerar rörelsesensorern från Philips så beter den sig likadant som Sonoff, dvs den verkar hänga sig i "detected"-käget. När samma sensor var integrerad i Hue så funkade den som förväntat, så det hela verkar inte bero på själva rörelsesensorn.

Kollade på nätet å det verkar som att man köra nåt skript som sätter rörelsesensorerns state till clear genom en automation. Men det känns rätt komplext för att få till önskat beteende. Finns det nåt annat sätt att komma ifrån problemet med att rörelsesensorn hänger i detected-käge och på så vis inte triggas igång igen förrän hängningen/timeouten släppt (alltså inte den fördröjning jag själv sätter)?

Man kan ändra hur lång tid den ska vara i detected mode, på de flesta sensorer. Hur man gör beror på vilken integration man använder, ZHA, Z2M eller deCONZ. Annars är det ju bara att se till att lampan är tänd lika länge som sensorn cooldown-tid.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Skrivet av mattera:

Mina Sonoff är "triggade" i ca 60 sek.
Detta är en väldigt vanlig funktion hos dem flesta rörelsesensorer, dvs att dom har en tidsgräns innan dem kan bli triggade igen. Detta nämns ofta som "cooldown time"
Det är för att batterierna skulle inte räcka länge om dem sände konstant.
Tror IKEAs grejer har typ 2 min och HUE har 30sek.

Jo, det låter ju vettigt. Men tycker ändå att cooldown-tiden är för lång. Och varför funkar det bra i Hue i såna fall?

Skrivet av mattera:

Kan absolut vara stickan som är kass också.

Kan varmt rekommendera denna Zigbee 3.0 USB sticka, Sonoff ZBDongle-E

EDIT: Såg nu att recensionerna på stickan du köpte inte var några vidare. Kanske är värt att köpa en ny.

Ja, stickan är nog inget lvalitet, men tycker ändå att den borde funka. Får fundera på att skaffa en ny...

Skrivet av durrav:

Man kan ändra hur lång tid den ska vara i detected mode, på de flesta sensorer. Hur man gör beror på vilken integration man använder, ZHA, Z2M eller deCONZ. Annars är det ju bara att se till att lampan är tänd lika länge som sensorn cooldown-tid.

Saknar kunskap om vad ZHA, Z2M och deCONZ är, men gissar att ZHA står för Zigbee Home Assistant och att det är det jag kör. Har inte sett att man kan ändra detect-tiden någonstans så har du mer input i ämnet vore det uppskattat. Att sätta lampans tid till cooldown-tiden är ju ett sätt, men jag tycker tiden är lite för lång som det är nu. Men går det att ändra den så är ju saken biff...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Jo, det låter ju vettigt. Men tycker ändå att cooldown-tiden är för lång. Och varför funkar det bra i Hue i såna fall?

Ja, stickan är nog inget lvalitet, men tycker ändå att den borde funka. Får fundera på att skaffa en ny...

Saknar kunskap om vad ZHA, Z2M och deCONZ är, men gissar att ZHA står för Zigbee Home Assistant och att det är det jag kör. Har inte sett att man kan ändra detect-tiden någonstans så har du mer input i ämnet vore det uppskattat. Att sätta lampans tid till cooldown-tiden är ju ett sätt, men jag tycker tiden är lite för lång som det är nu. Men går det att ändra den så är ju saken biff...

Ja det lär vara ZHA då. Gå in på enheten i ZHA och klicka på manage kluster. Där finns en den val man kan göra.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk

Lyckades hitta en fungerande lösning Den är dock inte helt perfekt, men den får duga. Hittade som sagt ett python-skript på nätet som möjliggör att sätta en sensors state efter tycke och smak. Med hjälp av skriptet kan jag nu sätta valfri tid som rörelsesenorn är aktiv/i detected-läge och på så sätt slå på och av lamporna efter den tid jag själv sätter, oavsett vad sensorn har för cooldown/timeout-tid

Tillvägagångssättet:

1. Skapa mappen "python_scripts" under mappen "config" i HA

2. I "configuration.yaml", lägg till en ny rad "python_script:"

3. Starta om HA

4. Gå till denna sida på Github och spara ned skriptet som "set_state.py" och placera skriptet mappen "python-skripts" som du skapade ovan.

5. Skapa en automation för rörelsesensorn enligt följande mall (för min rörelsesensor i klädkammaren):

alias: Rörelsesensor - Klädkammare description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.rorelsesensor_kladkammare_rorelse to: "on" from: "off" condition: [] action: - service: light.turn_on metadata: {} data: brightness_pct: 100 target: area_id: kladkammare - delay: seconds: 15 - service: light.turn_off metadata: {} data: {} target: area_id: kladkammare - service: python_script.set_state data_template: entity_id: binary_sensor.rorelsesensor_kladkammare_rorelse state: "off" mode: single

Automationen väntar på att rörelse skall detekteras och slår då på lamporna, följt av att vänta i 15 sekunder, slå av lamporna och sist anropa python-skriptet som sätter rörelsedetektionen till Off/Clear i rörelsesensorn.

Vad är då problemet med ovan lösning? Jo, det visar sig att efter att delay-tiden gått ut så släcks lampan även om man fortfarande är i rummet. Det tar några sekunder för sensorn att sättas till Clear/Off i skriptet till att återigen triggas igång vid rörelse. Det ideala hade ju varit att den fortsatt kände av närvaro och aldrig slog av sig förrän ingen rörelse registrerats på X sekunder. Men det är säkert mina bristande HA-kunskaper som gör att jag inte lyckas. Får kika vidare och se om jag hittar en lösning...

Tack för alla svar och input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Lyckades hitta en fungerande lösning Den är dock inte helt perfekt, men den får duga. Hittade som sagt ett python-skript på nätet som möjliggör att sätta en sensors state efter tycke och smak. Med hjälp av skriptet kan jag nu sätta valfri tid som rörelsesenorn är aktiv/i detected-läge och på så sätt slå på och av lamporna efter den tid jag själv sätter, oavsett vad sensorn har för cooldown/timeout-tid

Tillvägagångssättet:

1. Skapa mappen "python_scripts" under mappen "config" i HA

2. I "configuration.yaml", lägg till en ny rad "python_script:"

3. Starta om HA

4. Gå till denna sida på Github och spara ned skriptet som "set_state.py" och placera skriptet mappen "python-skripts" som du skapade ovan.

5. Skapa en automation för rörelsesensorn enligt följande mall (för min rörelsesensor i klädkammaren):

alias: Rörelsesensor - Klädkammare description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.rorelsesensor_kladkammare_rorelse to: "on" from: "off" condition: [] action: - service: light.turn_on metadata: {} data: brightness_pct: 100 target: area_id: kladkammare - delay: seconds: 15 - service: light.turn_off metadata: {} data: {} target: area_id: kladkammare - service: python_script.set_state data_template: entity_id: binary_sensor.rorelsesensor_kladkammare_rorelse state: "off" mode: single

Automationen väntar på att rörelse skall detekteras och slår då på lamporna, följt av att vänta i 15 sekunder, slå av lamporna och sist anropa python-skriptet som sätter rörelsedetektionen till Off/Clear i rörelsesensorn.

Vad är då problemet med ovan lösning? Jo, det visar sig att efter att delay-tiden gått ut så släcks lampan även om man fortfarande är i rummet. Det tar några sekunder för sensorn att sättas till Clear/Off i skriptet till att återigen triggas igång vid rörelse. Det ideala hade ju varit att den fortsatt kände av närvaro och aldrig slog av sig förrän ingen rörelse registrerats på X sekunder. Men det är säkert mina bristande HA-kunskaper som gör att jag inte lyckas. Får kika vidare och se om jag hittar en lösning...

Tack för alla svar och input!

För att hantera problemet som du har så måste du nog ställa in att din lampa lyser längre än det tar för din rörelsesensor att nollställas.

Exempel:
Rörelsesensor nollställs varje minut
Din lampa behöver då lysa i en minut och 30 sekunder för att ha lite overhead.
Rörelsesensor nollställs, känner av fortsatt rörelse och triggar att lampan ska lysa i 1m30s till.

Lämpligast då är väl att köra scriptet som nollställer sensor 10 sek efter att lampan tänts, så är sensorns läge nollat lagom till att lampan antingen ska släckas eller fortsatt rörelse känns av som håller den igång samma period igen.

Permalänk
Officiell jultomte

Hej på er,

Har inga "puckar" i dagsläget i huset men vi ska börja installera fönsterspottar och då ska vi passa på att sätta in puckar. Vilken ska vi gå på? Wi-Fi täckningen är okej i hela huset, även i garaget. Men elektrikern rekommenderade Plejd (vilket verkar vanligt), vilket verkar ha stöd för HomeKit om man skaffar gateway.

MEN, skulle ni rekommendera något annat om man ska börja helt från scratch?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Hej på er,

Har inga "puckar" i dagsläget i huset men vi ska börja installera fönsterspottar och då ska vi passa på att sätta in puckar. Vilken ska vi gå på? Wi-Fi täckningen är okej i hela huset, även i garaget. Men elektrikern rekommenderade Plejd (vilket verkar vanligt), vilket verkar ha stöd för HomeKit om man skaffar gateway.

MEN, skulle ni rekommendera något annat om man ska börja helt från scratch?

Jag skulle rekommendera Shelly över plejd, principen är densamma och elschemat är printade på dem så det ska inte vara några problem att förstå. Shelly Dimmer 2 där det behövs dimning och Shelly 1 Plus eller Shelly 2PM Plus där du har saker som inte kan dimmas dvs lysrörarmaturer m.m.

Fördelen med Shelly över Plejd är att det går över wifi ist för BT, det finns en integration till HA utvecklad av Shelly och du kan få till lokal styrning samt flasha om dem till ESPHome / Tasmota eller liknande som erbjuder ev ytterligare funktionalitet.

Något en bygger in i ett hus vill en inte att det ska vara beroende av att företag inte ska konkursa eller att onlinetjänster ska behöva hållas igång för att fungera.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Hej på er,

Har inga "puckar" i dagsläget i huset men vi ska börja installera fönsterspottar och då ska vi passa på att sätta in puckar. Vilken ska vi gå på? Wi-Fi täckningen är okej i hela huset, även i garaget. Men elektrikern rekommenderade Plejd (vilket verkar vanligt), vilket verkar ha stöd för HomeKit om man skaffar gateway.

MEN, skulle ni rekommendera något annat om man ska börja helt från scratch?

Kul! Välkommen in i smartahem träsket!

Av någon anledning rekommenderar alla elektriker plejd, lätt för dom att sätta in och hjälpa kund att integrera.
Men plejd funkar väll bra för dem som är ganska ointresserade av teknik iguess, jag har några men dem åker aldrig in i väggen då Zigbee är himlans mycket bättre.

Så min rekommendation går till Zigbee och att du integrerar det i en Home Assistant.
Vet inte hur teknisk du är men länkar ett paket nedan för att komma igång
Home Assistant green
Zigbee sticka/gateway

EDIT:
Glömde ju såklart puckarna som punktmästaren.... @tuomi påpekade.
Zigbee brytare

Jag undviker allt sånt här som har wifi. Strular mest och har man otur så får man en himla latence/delay..
Aldrig haft några större bekymmer med Zigbee och det är snabbt som rackarns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Kul! Välkommen in i smartahem träsket!

Av någon anledning rekommenderar alla elektriker plejd, lätt för dom att sätta in och hjälpa kund att integrera.
Men plejd funkar väll bra för dem som är ganska ointresserade av teknik iguess, jag har några men dem åker aldrig in i väggen då Zigbee är himlans mycket bättre.

Så min rekommendation går till Zigbee och att du integrerar det i en Home Assistant.
Vet inte hur teknisk du är men länkar ett paket nedan för att komma igång
Home Assistant green
Zigbee sticka/gateway

Vad är det då för puckar han ska ha till Zigbee isf, det går du ju inte in på här... är ju en djungel att sätta sig in i exakt allt....

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av tuomi:

Jag skulle rekommendera Shelly över plejd, principen är densamma och elschemat är printade på dem så det ska inte vara några problem att förstå. Shelly Dimmer 2 där det behövs dimning och Shelly 1 Plus eller Shelly 2PM Plus där du har saker som inte kan dimmas dvs lysrörarmaturer m.m.

Fördelen med Shelly över Plejd är att det går över wifi ist för BT, det finns en integration till HA utvecklad av Shelly och du kan få till lokal styrning samt flasha om dem till ESPHome / Tasmota eller liknande som erbjuder ev ytterligare funktionalitet.

Något en bygger in i ett hus vill en inte att det ska vara beroende av att företag inte ska konkursa eller att onlinetjänster ska behöva hållas igång för att fungera.

Tack för din input! Ska ha det i åtanke.

Skrivet av mattera:

Kul! Välkommen in i smartahem träsket!

Av någon anledning rekommenderar alla elektriker plejd, lätt för dom att sätta in och hjälpa kund att integrera.
Men plejd funkar väll bra för dem som är ganska ointresserade av teknik iguess, jag har några men dem åker aldrig in i väggen då Zigbee är himlans mycket bättre.

Så min rekommendation går till Zigbee och att du integrerar det i en Home Assistant.
Vet inte hur teknisk du är men länkar ett paket nedan för att komma igång
Home Assistant green
Zigbee sticka/gateway

EDIT:
Glömde ju såklart puckarna som punktmästaren.... @tuomi påpekade.
Zigbee brytare

Jag undviker allt sånt här som har wifi. Strular mest och har man otur så får man en himla latence/delay..
Aldrig haft några större bekymmer med Zigbee och det är snabbt som rackarns.

Tack för din input. Jo men någorlunda tekniskt är jag, Home Assistant har jag kört länge nu i en docker-container på min NUC. Nu är det mest vilken lösning jag ska gå på för puckar.

Jag är lite nyfiken på den här stickan, den måste då in i min NUC på något sätt i nätverksskåpet? Hur är sen täckningen då på dessa?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset