Bahnhof vill driva datahall med minikärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det vore något om vi kunde skippa tråden men den blev låst för att vissa inte kunde diskutera på ett respektfullt sätt, tyvärr ser vi lite samma tendenser i den här tråden. Folk alltså.

Hur som haver, jag tycker att om de bygger några SMR borde det bara bli dagens reaktorer i miniformat istället för någon exotisk reaktor. Det blir nog billigare och vi vet hur det fungerar. Som en BWRX-300 t.ex.

Det finns inga i produktion.

Vattenfall är ju sugna på lite maffigare storlekar. Rolls roys skapelse verkar ligga bra till. Ni vet var ni läste det först 😉. Tror den är på 500 MW. Orkar inte googla nu.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Vattenfall är ju sugna på lite maffigare storlekar. Rolls roys skapelse verkar ligga bra till. Ni vet var ni läste det först 😉. Tror den är på 500 MW. Orkar inte googla nu.

Var det storleken som avgjorde tror du? I och med att Rolls Royce SMR är en PWR som alla andra reaktorer i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Var det storleken som avgjorde tror du? I och med att Rolls Royce SMR är en PWR som alla andra reaktorer i Sverige?

4 av 6 är BWR i Sverige. Endast Ringhals har PWR. PWR har ju fördelar som att turbinen inte behöver bli aktiverad. Det bli mycket mindre område som behöver betraktas som aktivt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

4 av 6 är BWR i Sverige. Endast Ringhals har PWR. PWR har ju fördelar som att turbinen inte behöver bli aktiverad. Det bli mycket mindre område som behöver betraktas som aktivt.

Oj jag hade för mig att det bara var Barsebäck som var BWR, där ser man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Oj jag hade för mig att det bara var Barsebäck som var BWR, där ser man.

Men ja, jag tror storleken på 470 MWe var avgörande. Två såna så är man ju nästan uppe i R2 storlek. Priset på 1,8 miljarder £ är väl också tilltalande.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du är medveten om att vi importerade mycket mer el mycket oftare under "kärnkraftens storhetstid i landet" än efteråt? Sedan vi började stänga ner kärnkraftverk så har vi slått rekord i exporterad el flera gånger och förra året exporterade vi mer än något annat EU-land.

Det ser onekligen positivt ut.
Exporten har väl mer att göra med priset, om vi importerar billigare så kan vi exportera mera.

Låt oss stänga ner fler kraftverk, det verkar helt klart bli bättre i framtiden som ett resultat av det.

Edit*
Export/import är satans svårt att säga att det beror på något speciellt, då det har att göra med hur det ser ut hos exportörer och importören. Varför exporterar vi mer, har det att göra med att vi har så mycket extra, eller handlar det kanske om att behovet av stabil vattenkraft har ökat med övergången till mer volatila kraftslag i andra länder? (Det har ju gått bra för Tyskland senaste åren exempelvis, helt klart en målbild...)
Värt att tänka på

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ja, att tillverka små reaktorer är inte svårt. Att tillverka små reaktorer som ger hög effekt till låg kostnad är svårt. Och dagens SMR ligger runt 300 MW och förväntas dubbleras i storlek just för att sänka kostnad per energienhet.

Tänker att säkerheten måste vara ett rätt stort problem. Då tänkte jag främst på attentatsförsök mot dem.
De må vara små men fortfarande farliga och behöver rejält skalskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tänker att säkerheten måste vara ett rätt stort problem. Då tänkte jag främst på attentatsförsök mot dem.
De må vara små men fortfarande farliga och behöver rejält skalskydd.

Men snälla. Det finns så många saker som hade varit bättre att ge sig på än en SMR. Hur många antagonister har angripit kärnkraftverk hittills i världen? De har ändå funnits rätt länge nu. Skalskydd är inte fullt så avancerat faktiskt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Har inga problem med SMR hos Bahnhof eller andra liknande anläggningar. Bra initiativ som jag hoppas leder fram till resultat.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

Så du presenterar fakta i form av hemsida, kan inte ens formatera textstyckena korrekt? Artikeln säger sig "avslöja" en rad myter, bl.a. ersätta baskraft i form av kärnkraft/kol/olja/vatten. Komiskt nog om du går till artikeln "Dispelling the nuclear ‘baseload’ myth" så blir det solklart att väte/sol/vind ej kan "kompensera" för förlusten av stabil baskraft, utesluter vi fossilt så återstår kärnkraft och vattenkraft. I exemplet är områden utan baskraft beroende av import fr

Lite roligt att du hånar mig för formatering när jag anstränger mig till det yttersta för att inte kommentera alla stavfel som folk sprutar ur sig i alla politiskt laddade trådar (jag behöver inte säga vilken "sida" som står för den stora majoriteten). Men vad hände här? Glömde du att avsluta meningen?

Citat:

"Myten" om CO2-utsläpp är även den en rolig läsning, åtminstone hur artikelförfattaren läser den som "fan läser bibeln". CO2/kWH hävdas vara 60g, medan den vetenskapliga artikeln som ligger till grund för siffran uppger spannet 10g-130g beroende på reaktortyp (och en rad andra variabler) Efter att ha skummat igenom en hel del av artikeln så kan jag summera det hela med, intressant läsning med "lätt" färgas bias och med avsaknad av vederlagd konsensus.

Deras siffror är i alla fall baserade på forskarrapporter och innefattar källhänvisningar. Till skillnad från nedan:

Citat:

En värdefull breakdown som summerar det mesta gällande energiförsörjningen, för den/dem som är intresserade:
Professor: Så förstörde vi världens bästa energisystem
Professor Jan Blomgren: Så här uppstod elkrisen i Sverige

Så en före detta professor som nu jobbar som "debattör" åt en propagandaorganisation finansierad till stor del av fossilindustrin är din opartiska källa? Please. Ni kan inte bara komma med källor som Svenskt Näringsliv, Timbro eller andra liknande lobbyorganisationer (Energifakta exempelvis heter inte så utan det är en så kallad förkortning av 'Näringslivets Energifakta'). Det håller inte någonstans.

Skrivet av slipbit:

Jag är svensk medborgare, vet inte om du är det, men när de Vattenfallägda reaktorerna exporterar el, då får statskassan in pengar och i förlängningen vi. Men det är okej att inte veta allt

Vattenfall (svenska staten) äger en del, Uniper (tyska staten) äger också rätt mycket och resten är fördelat över de stora energiproducenterna i landet (med varierande ägarförhållanden). Men att deras vinster skulle gynna oss mer än ytterst marginellt är bara fantasier. Speciellt med en högerregering som tror att överskott i statsfinanserna är något positivt, till och med eftersträvansvärt.

Citat:

@ingenjören Både du och jag är ingenjör, men somliga kan bara inte acceptera att de inte vet. De har inte koll. Fantiserar om elproduktion. När man tror att man har bättre koll än de som faktiskt jobbar med skiten, men jag är inte heller den som googlar lite och ifrågasätter kirurgens kompetens vid en eventuell operation. Aldrig någonsin har vi underskattat riktigt kompetens. Man tror att Google och ChatGPT löser allt.

Ja ja, appeal to authority är absolut bra att ta till när de faktiska argumenten inte räcker till.

Skrivet av ingenjören:

Ja tyvärr blir man lite matt. Därför skippade jag förra tråden tillslut, vill någon inte förstå kommer inte jag tvinga någon. Känner att även denna tråden kommer till ända.

Det finns en anledning till att jag inte går in och länkar rapporter mm om programmering och varför något sätt är bättre än något annat, jag kan på tok för lite om det. Jag försöker skriva inom de områden jag känner att jag har kunskap att bidra med.

Samtidigt verkar du ha uppfattningen att du är en expert på stamnät och, antar jag, nationalekonomi baserat på att du jobbar på ett kärnkraftverk, vilket väl är att gå ganska långt utanför ditt expertområde?

Skrivet av Pirum:

Då kommer jag att byta leverantör. Även om de (reaktorerna) skulle vara statligt ägda (vilket jag utgår ifrån att all ny kärnkraft bör vara).

Men, oavsett mina åsikter om saken, vad kostade de SMR-reaktorer som finns idag att bygga? Hur lång tid tog de att bygga? Vem byggde? Kan vi bygga själva? Hur mycket kostar de att drifta? Vilken uptime har de? Hur är säkerheten mot terrordåd eller andra attacker? Vilket elpris krävs för att de ska vara ekonomiskt lönsamma? Eller ska de drivas utan krav på ekonomiskt lönsamhet? (Inte mig emot, jag har andra invändningar mot kärnkraft)

Det finns inga SMR:er i drift mer än ett fåtal militära installationer, som förstås har helt andra förutsättningar än något civilt som ska hålla en budget och så.

Skrivet av SuperSverker:

<Uppladdad bildlänk>

Det ser onekligen positivt ut.

Hur mycket vikt ska vi lägga vid en prognos som visade sig inte stämma? Från en lobby-organisation med tydlig agenda?

Citat:

Exporten har väl mer att göra med priset, om vi importerar billigare så kan vi exportera mera.

<Uppladdad bildlänk>

Låt oss stänga ner fler kraftverk, det verkar helt klart bli bättre i framtiden som ett resultat av det.

Så vart hittade du detta screenshot? Är det en gymnasieuppsats, en doktorsavhandling eller vad?

Prognoser är prognoser, att vi kan behöva importera några timmar någon gång på vintern är inget större problem, vi exporterar nästan konstant och alla andra EU-länder är ju bundna av samma avtal som vi.

Citat:

Edit*
Export/import är satans svårt att säga att det beror på något speciellt, då det har att göra med hur det ser ut hos exportörer och importören. Varför exporterar vi mer, har det att göra med att vi har så mycket extra, eller handlar det kanske om att behovet av stabil vattenkraft har ökat med övergången till mer volatila kraftslag i andra länder? (Det har ju gått bra för Tyskland senaste åren exempelvis, helt klart en målbild...)
Värt att tänka på

Vi exporterar för att vi har kapaciteten och för att det har varit lönsamt. Vi hade inte behövt köra vattenkraften alls lika mycket om vi inte hade exporterat så mycket exempelvis, men de (alltså ägarna/bolagen) vill ju gärna göra det för de tjänar en massa pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lite roligt att du hånar mig för formatering när jag anstränger mig till det yttersta för att inte kommentera alla stavfel som folk sprutar ur sig i alla politiskt laddade trådar (jag behöver inte säga vilken "sida" som står för den stora majoriteten). Men vad hände här? Glömde du att avsluta meningen?
Deras siffror är i alla fall baserade på forskarrapporter och innefattar källhänvisningar. Till skillnad från nedan:
Så en före detta professor som nu jobbar som "debattör" åt en propagandaorganisation finansierad till stor del av fossilindustrin är din opartiska källa? Please. Ni kan inte bara komma med källor som Svenskt Näringsliv, Timbro eller andra liknande lobbyorganisationer (Energifakta exempelvis heter inte så utan det är en så kallad förkortning av 'Näringslivets Energifakta'). Det håller inte någonstans.
Vattenfall (svenska staten) äger en del, Uniper (tyska staten) äger också rätt mycket och resten är fördelat över de stora energiproducenterna i landet (med varierande ägarförhållanden). Men att deras vinster skulle gynna oss mer än ytterst marginellt är bara fantasier. Speciellt med en högerregering som tror att överskott i statsfinanserna är något positivt, till och med eftersträvansvärt.
Ja ja, appeal to authority är absolut bra att ta till när de faktiska argumenten inte räcker till.
Samtidigt verkar du ha uppfattningen att du är en expert på stamnät och, antar jag, nationalekonomi baserat på att du jobbar på ett kärnkraftverk, vilket väl är att gå ganska långt utanför ditt expertområde?
Det finns inga SMR:er i drift mer än ett fåtal militära installationer, som förstås har helt andra förutsättningar än något civilt som ska hålla en budget och så.
Hur mycket vikt ska vi lägga vid en prognos som visade sig inte stämma? Från en lobby-organisation med tydlig agenda?
Så vart hittade du detta screenshot? Är det en gymnasieuppsats, en doktorsavhandling eller vad?

Prognoser är prognoser, att vi kan behöva importera några timmar någon gång på vintern är inget större problem, vi exporterar nästan konstant och alla andra EU-länder är ju bundna av samma avtal som vi.
Vi exporterar för att vi har kapaciteten och för att det har varit lönsamt. Vi hade inte behövt köra vattenkraften alls lika mycket om vi inte hade exporterat så mycket exempelvis, men de (alltså ägarna/bolagen) vill ju gärna göra det för de tjänar en massa pengar på det.

Till skillnad från dig arbetar jag iaf inom branschen med teknik. Jag har inget mer att tillägga i denna debatt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Är väl ett sånt där typiskt PR-uttalande från dem.

Ja, tror inte ens det var menat som något utöver att väcka uppmärksamhet. Läste inte artikeln, men såg något TV reportage om det igår. I detta reportage framgick inte ens vad problemet var med dagens elnät som uppenbarligen inte klarar att driva deras hall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Till skillnad från dig arbetar jag iaf inom branschen med teknik. Jag har inget mer att tillägga i denna debatt.

Men kom med lite källor som inte är finansierade av "energiföretagen" så har vi något att diskutera. Propaganda från Timbro och svenskt näringsliv är extremt vinklat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Både du och jag är ingenjör, men somliga kan bara inte acceptera att de inte vet.

Ingenjör säger inte så mycket kan jag tycka. Det är ingen skyddad titel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ingenjör säger inte så mycket kan jag tycka. Det är ingen skyddad titel.

Jag är Civilingenjör med inriktning energiteknik. Det är en skyddad titel

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna haft en sån i pannrummet om det betyder att jag inte behöver köpa mer el. Tveklöst.
Man ska inte vara så jäkla rädd hela tiden.
Mer kärnkraft åt folket.

Det är det eller en propeller i var mans ögonvrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag är Civilingenjör med inriktning energiteknik. Det är en skyddad titel

Absolut, jag är väl medveten om att det är en skyddad titel då även jag är civilingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Det är det eller en propeller i var mans ögonvrå.

För att lösa energiförsörjningen inom rimlig tid så behövs det nog en mix av energislag. För egen del så har jag 5 vindkraftverk inom synhåll från köksfönstret men det är bara på vintern när de inte är löv på träden som de syns. Med lite god vilja så ser jag även Ringhals hemifrån och jag är övertygad om att bägge dessa energislag behövs och att bägge behöver byggas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ingenjör säger inte så mycket kan jag tycka. Det är ingen skyddad titel.

Jag är högskoleingenjör 3 år inom elektroteknik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Absolut, jag är väl medveten om att det är en skyddad titel då även jag är civilingenjör.

Jag är inte ingenjör (utan systemvetare), men jobbar mestadels med ingenjörer. De är generellt väldigt kompententa inom sina områden, mer kompetenta än mig när det gäller att skriva kod utan tvekan (i genomsnitt i alla fall, undantag finns ju alltid), men där det brister hyfsat ofta är ju mer "big-picture-grejer", att sätta saker i ett större sammanhang, förstå varför man gör saker som kanske inte alltid är den bästa arkitekturen just då, eller varför man gör exempelvis användarstudier eller så. Och det är väl därför jag är med i teamet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För att lösa energiförsörjningen inom rimlig tid så behövs det nog en mix av energislag. För egen del så har jag 5 vindkraftverk inom synhåll från köksfönstret men det är bara på vintern när de inte är löv på träden som de syns. Med lite god vilja så ser jag även Ringhals hemifrån och jag är övertygad om att bägge dessa energislag behövs och att bägge behöver byggas ut.

Vi behöver varenda kWh vi kan få ut från de fossilfria kraftslagen (vind/sol/kärnkraft/vattenkraft/(geotermisk energi). Man vill ju ha en mix för att faktiskt få tillgång till riktigt billig energi utan att riskera kraftförsörjningen i Sverige. Både Kalifornien och Tyskland är ju exempel där vind/sol har mycket andel vilket ger enorma svängningar i nätet.

Om inte politiken hade sabbat planerna för R5 och R6 så hade vi inte suttit i den sitsen vi är där nu. Mer vind hjälper inte så det är mer baskraft i söder, oavsett om det är gas/kol/olja/kärnkraft. Bara man sätter ned spaden och faktiskt bygger. Det kommer dröja minst 10 år innan man löser problemet. Till alla som säger att man ska lägga ned planerna för kkv. Vad ska vi göra om 30 år när den nuvarande kärnkraftverken är uttjänta? Man måste börja skissa och bygga så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Min pappa berättade att när han pratade med de som ville ha kärnkraft på 60 och 70-talen var de helt extatiska. Det skulle finnas hur mycket el som helst, Alla älvar skulle flyta fritt och inte bara det, vi skulle pumpa upp vatten från Östersjön, inte för att använda som nåt slags lager inte utan för att kunna anlägga estetiskt tilltalande vattenfall, typ Niagarafallen osv. Försökte hitta nåt om detta på Google, men det vore ju skoj ha som bakgrund. Inte riktigt som "SMR" förespråkarna, men kanske som de som anser man ska ha en thoriumreaktor i bilen för att slippa tanka den

Men, vad jag skulle vilja fråga kärnkraftförespråkarna, säg att det tar 25 år tills en reaktor är byggd, vad vill ni göra under tiden då?
a) Inget, vänta bara
b) Bygga vindkraft/sol
c) Bygga ledningar
d) Bygga batterier/vätgas/andra saker lagra el

Jag ser som sagt diskussionen om kärnkraft eller ej som en distraktion som är i vägen för de riktiga lösningarna. Jag tror de riktiga lösningarna finns i b,c,d alltså det som kanske de flesta förutom de riktigt rabiata kärnkraftförespråkarna kanske anser "ändå behövs" tills vi uppnått kärnkraftens nirvana.

Detta är en strawman-fråga som tycks utgå från en total brist av insikt i den egna sidans ställning. Kärnkraftsförespråkare brukar oftast säga att vi behöver mer av alla produktionsformer, men påpeka det tämligen uppenbara i att det inte är hållbart att lägga ner planerbar energiproduktion och endast ersätta med icke planerbar.

De som är emot kärnkraft har bara icke planerbar produktion att vurma för, samt en rad tämligen dåliga lagringsmetoder. Det är alltså snarare du som borde svara på varför vi endast ska satsa på icke planerbar energiproduktion när vi förväntar oss en enormt stor ökning av elkonsumtion i framtiden?

Kärnkraftsmotståndarna verkar verkligen gilla att föra sig med oärlig retorik, som vissa politikers raljerande om hur kärnkraft är för dyrt för att vara lönsamt samtidigt som den enda anledningen till att det är för dyrt är den effektskatt de själva satt på den, samtidigt som de jämför med subventionerad vindkraft. Dock ser vi trots detta, samt systematiskt utbyte av ledamöter i styrelsen, att Vattenfall ändå vill bygga nya reaktorer och säger offentligt att de inte hade velat lägga ner reaktorer i förtid men tvingades av politik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lite roligt att du hånar mig för formatering när jag anstränger mig till det yttersta för att inte kommentera alla stavfel som folk sprutar ur sig i alla politiskt laddade trådar (jag behöver inte säga vilken "sida" som står för den stora majoriteten). Men vad hände här? Glömde du att avsluta meningen?
Deras siffror är i alla fall baserade på forskarrapporter och innefattar källhänvisningar. Till skillnad från nedan:
Så en före detta professor som nu jobbar som "debattör" åt en propagandaorganisation finansierad till stor del av fossilindustrin är din opartiska källa? Please. Ni kan inte bara komma med källor som Svenskt Näringsliv, Timbro eller andra liknande lobbyorganisationer (Energifakta exempelvis heter inte så utan det är en så kallad förkortning av 'Näringslivets Energifakta'). Det håller inte någonstans.
Vattenfall (svenska staten) äger en del, Uniper (tyska staten) äger också rätt mycket och resten är fördelat över de stora energiproducenterna i landet (med varierande ägarförhållanden). Men att deras vinster skulle gynna oss mer än ytterst marginellt är bara fantasier. Speciellt med en högerregering som tror att överskott i statsfinanserna är något positivt, till och med eftersträvansvärt.
Ja ja, appeal to authority är absolut bra att ta till när de faktiska argumenten inte räcker till.
Samtidigt verkar du ha uppfattningen att du är en expert på stamnät och, antar jag, nationalekonomi baserat på att du jobbar på ett kärnkraftverk, vilket väl är att gå ganska långt utanför ditt expertområde?
Det finns inga SMR:er i drift mer än ett fåtal militära installationer, som förstås har helt andra förutsättningar än något civilt som ska hålla en budget och så.
Hur mycket vikt ska vi lägga vid en prognos som visade sig inte stämma? Från en lobby-organisation med tydlig agenda?
Så vart hittade du detta screenshot? Är det en gymnasieuppsats, en doktorsavhandling eller vad?

Prognoser är prognoser, att vi kan behöva importera några timmar någon gång på vintern är inget större problem, vi exporterar nästan konstant och alla andra EU-länder är ju bundna av samma avtal som vi.
Vi exporterar för att vi har kapaciteten och för att det har varit lönsamt. Vi hade inte behövt köra vattenkraften alls lika mycket om vi inte hade exporterat så mycket exempelvis, men de (alltså ägarna/bolagen) vill ju gärna göra det för de tjänar en massa pengar på det.

Ursäkta mig, men det är uppenbart att du är ute på extremt djupt vatten. Antar att du inte är verksam eller ens ytligt bekant med sakfrågorna som lyfts inom energiområdet? Jan Blomgren som du så ypperligt försöker förkasta är Sveriges främsta expert inom just kärnkraft med vedertaget, högt internationellt anseende. Du är medveten om att det finns en hel del ingenjörer här som faktiskt vet vad dem pratar om, du gör endast dig själv till gravt åtlöje med dina fragmenterade och intellektuellt haltande argument. Lycka till i fortsättningen, begåvningsreserven är dig evigt tacksam.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Ursäkta mig, men det är uppenbart att du är ute på extremt djupt vatten. Antar att du inte är verksam eller ens ytligt bekant med sakfrågorna som lyfts inom energiområdet? Jan Blomgren som du så ypperligt försöker förkasta är Sveriges främsta expert inom just kärnkraft med vedertaget, högt internationellt anseende. Du är medveten om att det finns en hel del ingenjörer här som faktiskt vet vad dem pratar om, du gör endast dig själv till gravt åtlöje med dina fragmenterade och intellektuellt haltande argument. Lycka till i fortsättningen, begåvningsreserven är dig evigt tacksam.

Jag tycker inte att han gör sig till åtlöje, han presenterar sina argument på ett ganska strukturerat vis skulle jag påstå. Källor har det också funnits.

Sedan behöver man såklart inte tycka likadant, men man behöver inte smutskasta varandra för det.

Är själv ingen motståndare till kärnkraft, utan tror på en mix, med vatten- och kärnkraft som bas. Däremot ifrågasätter jag den alarmism som ofta tar skepnad hos egentligen båda sidor. Det behöver inte vara svart eller vitt helt enkelt och det finns siffror som stödjer detta.

Men höj nivån lite så att vi kan få fortsätta att diskutera i den här tråden. Diskussion är alltid en bra sak.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laglorden:

Det är idioti snacka om ny kärnkraft i dagens läge. Det tar 28 år planera och bygga en vindkraftverk i Sverige. Försök minska den tiden. För att inte snacka om bygga om Slussen med massa överklaganden kors och tvärs eller för den delen en bit väg bara tar väl 30 år minst

Så min poäng är, även om man skulle vilja, är alla här kommer vara döda innan det byggs nåt kärnkraftverk nånstans i Sverige eller ännu hellre i innerstaden

Vind/Sol är mycket billigare och vinden blåser alltid nånstans, (solen skiner alltid nånstans men bygga ledningar åt öster-väster kanske är jobbigare) det finns batterier/vätgas osv osv. Allt det fortsätter bli billigare, så det är idioti snacka om ny fissionskraft i Sverige och känns för mig mer som man babblar om det som en distraktion från riktiga lösningar.

Vind och sol är båda två värdelösa för basström. Det är den stora fördelen med kärnkraft och även kol/olja/gas att du kan justera effekten enligt behov. Med det sagt så är jag ingen förespråkare av kol/olja/gas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag tycker inte att han gör sig till åtlöje, han presenterar sina argument på ett ganska strukturerat vis skulle jag påstå. Källor har det också funnits.

Sedan behöver man såklart inte tycka likadant, men man behöver inte smutskasta varandra för det.

Är själv ingen motståndare till kärnkraft, utan tror på en mix, med vatten- och kärnkraft som bas. Däremot ifrågasätter jag den alarmism som ofta tar skepnad hos egentligen båda sidor. Det behöver inte vara svart eller vitt helt enkelt och det finns siffror som stödjer detta.

Men höj nivån lite så att vi kan få fortsätta att diskutera i den här tråden. Diskussion är alltid en bra sak.

Omöjligt att diskutera med individer som är cementerade i en viss ståndpunkt, återigen. Han förstår inte varför vind/sol INTE kan kompensera för bortfall av generatorer med stor svängmassa. Det handlar inte om enbart energiproduktion utan även elnätet och överföringskapaciteten. Ingen här bör vara emot en mix av olika energislag, hela min poäng är att vissa energislag kan endast bistå basen; inte reglera systemet eller utgöra grunden för den minimi-kapacitet som krävs över dygnets alla timmar. Sen försöker jag utrycka mig sakligt och respektfullt, men när motparten brister i sina argument och går på person i fråga så har jag inga problem att ge svar på tal. Dock tänker jag inte fortsätta elda för kråkorna, men tack för ditt inlägg och åsikt som var välbalanserad till skillnad från tidigare inlägg.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Ursäkta mig, men det är uppenbart att du är ute på extremt djupt vatten. Antar att du inte är verksam eller ens ytligt bekant med sakfrågorna som lyfts inom energiområdet? Jan Blomgren som du så ypperligt försöker förkasta är Sveriges främsta expert inom just kärnkraft med vedertaget, högt internationellt anseende. Du är medveten om att det finns en hel del ingenjörer här som faktiskt vet vad dem pratar om, du gör endast dig själv till gravt åtlöje med dina fragmenterade och intellektuellt haltande argument. Lycka till i fortsättningen, begåvningsreserven är dig evigt tacksam.

Forskning är så pass specialiserat att ett påstående som "Sveriges främsta kärnkraftsexpert" saknar betydelse. Vad inom kärnkraft är han Sveriges främsta expert på?
Sedan så citerades han när han gjorde påståenden om energisystemet, vilket inte är hans expertområde.

Lite tråkigt med ad hominem argument, bemöt sakfrågorna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Omöjligt att diskutera med individer som är cementerade i en viss ståndpunkt, återigen. Han förstår inte varför vind/sol INTE kan kompensera för bortfall av generatorer med stor svängmassa. Det handlar inte om enbart energiproduktion utan även elnätet och överföringskapaciteten. Ingen här bör vara emot en mix av olika energislag, hela min poäng är att vissa energislag kan endast bistå basen; inte reglera systemet eller utgöra grunden för den minimi-kapacitet som krävs över dygnets alla timmar. Sen försöker jag utrycka mig sakligt och respektfullt, men när motparten brister i sina argument och går på person i fråga så har jag inga problem att ge svar på tal. Dock tänker jag inte fortsätta elda för kråkorna, men tack för ditt inlägg och åsikt som var välbalanserad till skillnad från tidigare inlägg.

Det går givetvis åt båda hållen såklart att hålla god ton. Har inte alltid varit så bra på det själv, men man får ju försöka att utvecklas

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Forskning är så pass specialiserat att ett påstående som "Sveriges främsta kärnkraftsexpert" saknar betydelse. Vad inom kärnkraft är han Sveriges främsta expert på?
Sedan så citerades han när han gjorde påståenden om energisystemet, vilket inte är hans expertområde.

Lite tråkigt med ad hominem argument, bemöt sakfrågorna istället.

Har redan bemött dessa, vad är det specifikt du opponerar dig emot? Vikten av tunga generatorer och svängmassa för elsystemets stabilitet och överföringskapacitet är inte ens en diskussion då det råder konsensus i frågan, något som gemene man uppenbarligen missat.
Enkelt förklarat av SVK: Svenska Kraftnät (stora generatorer, balansering och överföringskapacitet)

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Detta är en strawman-fråga som tycks utgå från en total brist av insikt i den egna sidans ställning. Kärnkraftsförespråkare brukar oftast säga att vi behöver mer av alla produktionsformer, men påpeka det tämligen uppenbara i att det inte är hållbart att lägga ner planerbar energiproduktion och endast ersätta med icke planerbar.

De som är emot kärnkraft har bara icke planerbar produktion att vurma för, samt en rad tämligen dåliga lagringsmetoder. Det är alltså snarare du som borde svara på varför vi endast ska satsa på icke planerbar energiproduktion när vi förväntar oss en enormt stor ökning av elkonsumtion i framtiden?

Om vi bortser från eventuell fossilfri stålproduktion så står vi inte inför en enorm ökning av konsumtionen, snarare är trenden motsatt, även om elbilar skulle kunna utgöra en dipp i trenden också förstås (dock lär det inte påverka så mycket om vi fortsätter att subventionera fossilbilar och -bränslen och tar bort subventionerna av elbilar). Stålproduktionen får de lösa i alla fall delvis med egen produktion för det är det enda rimliga. Vilket också är planen.

Citat:

Kärnkraftsmotståndarna verkar verkligen gilla att föra sig med oärlig retorik, som vissa politikers raljerande om hur kärnkraft är för dyrt för att vara lönsamt samtidigt som den enda anledningen till att det är för dyrt är den effektskatt de själva satt på den, samtidigt som de jämför med subventionerad vindkraft. Dock ser vi trots detta, samt systematiskt utbyte av ledamöter i styrelsen, att Vattenfall ändå vill bygga nya reaktorer och säger offentligt att de inte hade velat lägga ner reaktorer i förtid men tvingades av politik.

Fast vindkraft har inte varit subventionerad på ganska länge, sedan 2010, och effektskatten är också borta sedan 2018. Däremot innebär kärnkraft alltid en form av subvention då det är omöjligt att försäkra ett kärnkraftverk och således måste det offentliga ta risken. Och ska vi få någon kärnkraft här så räcker inte det utan det allmänna måste även garantera lånen och sannolikt en lägsta kostnad för elen, som de fick göra i UK. Vindkraften däremot står för sina kostnader och går med vinst ändå.

Skrivet av Danmyr:

Ursäkta mig, men det är uppenbart att du är ute på extremt djupt vatten. Antar att du inte är verksam eller ens ytligt bekant med sakfrågorna som lyfts inom energiområdet? Jan Blomgren som du så ypperligt försöker förkasta är Sveriges främsta expert inom just kärnkraft med vedertaget, högt internationellt anseende. Du är medveten om att det finns en hel del ingenjörer här som faktiskt vet vad dem pratar om, du gör endast dig själv till gravt åtlöje med dina fragmenterade och intellektuellt haltande argument. Lycka till i fortsättningen, begåvningsreserven är dig evigt tacksam.

Men du blandar ihop närliggande kunskapsområden här. Även om han skulle vara den främsta kärnfysikern i världen, vilket han definitivt inte är, så betyder inte det att han är expert på det vi diskuterar då det inte har att göra med hur kärnkraft fungerar eller vilka tekniker som är bäst i en reaktor eller så.

Skrivet av anon347775:

Vind och sol är båda två värdelösa för basström. Det är den stora fördelen med kärnkraft och även kol/olja/gas att du kan justera effekten enligt behov. Med det sagt så är jag ingen förespråkare av kol/olja/gas.

Kärnkraften är inte enkelt justerbar på det sättet alls, däremot är vattenkraft det och det är vår största energikälla i landet, och den som står för den stora merparten av "basenergin", oavsett scenario, i framtiden likväl som tidigare. Så sluta ignorera vattenkraften i diskussionen, det blir bara fånigt.

Skrivet av Danmyr:

Omöjligt att diskutera med individer som är cementerade i en viss ståndpunkt, återigen. Han förstår inte varför vind/sol INTE kan kompensera för bortfall av generatorer med stor svängmassa. Det handlar inte om enbart energiproduktion utan även elnätet och överföringskapaciteten. Ingen här bör vara emot en mix av olika energislag, hela min poäng är att vissa energislag kan endast bistå basen; inte reglera systemet eller utgöra grunden för den minimi-kapacitet som krävs över dygnets alla timmar. Sen försöker jag utrycka mig sakligt och respektfullt, men när motparten brister i sina argument och går på person i fråga så har jag inga problem att ge svar på tal. Dock tänker jag inte fortsätta elda för kråkorna, men tack för ditt inlägg och åsikt som var välbalanserad till skillnad från tidigare inlägg.

Igen glömmer du att vi har vattenkraft som förser oss med mycket mer el och mer svängmassa än alla våra reaktorer sammanlagt, med större leveranssäkerhet och mycket mer anpassningsbart. Ingen föreslår att vi ska lägga ner den och bara köra på vind och sol så jag vet inte vem du argumenterar med.