Guide till ATX 3.0 – kraftfulla nyheter i färska nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Är ingen expert men det är väl bara extremt korta strömspikar så inget säkringen i hemmet kommer känna av. Är väl som med ljudanläggningar i bilar med extrem effekt där man hakar på en fet konding som hjälper till när det blir transienter.

Jo så är det så klart, säkringarna har ju en viss fördröjning så en väldigt kort spik bränner den inte av för. Och kanske har de här aggen extremt feta kondingar för att klara just såna spikar. Men jag kan tycka att det är principiellt fel ändå

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jo så är det så klart, säkringarna har ju en viss fördröjning så en väldigt kort spik bränner den inte av för. Och kanske har de här aggen extremt feta kondingar för att klara just såna spikar. Men jag kan tycka att det är principiellt fel ändå

Menar du att det principiellt rätta alternativet till feta kondingar skulle vara ett 2000W nätaggregat och tröga 16A säkringar då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Corsair kommer i lager om 10 dagar och enligt recensioner bra mycket tystare än dark power 13 men om du behövde högre än guld så är det mindre val.

Tackar för tipset, kanske blir Corsair:en. Mätte mitt Cooler Master H500M och jag har runt 40mm mellan agg och glaspanel så agget platsar faktiskt. 30mm är tydligt minsta man får ha. Bakplåten använder jag inte så den kan jag plocka bort. Nu har man ett par agg att välja på iaf. Litar inte riktigt på datumen längre då alla skjuts upp hela tiden...

*Hittade ett till potentiellt problem med Corsair Shift aggets chassi-kompatibelt.
På mitt chassi täcker en plåt en del av sidan av agget vilket skulle kunna vara i vägen för kontakterna på Shift.
Corsair Shift är 85mm högt och kontakterna kan möjligtvis faktiskt blockas av plåten i värsta fall. Svårt att veta utan exakta mått var på agget kontakterna sitter. Aldrig ska det vara lätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Menar du att det principiellt rätta alternativet till feta kondingar skulle vara ett 2000W nätaggregat och tröga 16A säkringar då eller?

Nej jag menar att jag tycker det är skevt att man tillåter så höga effektuttag överlag i en generaliserad standard när det gäller enheter och komponenter som i övrigt är specade för långt lägre siffror. Hur går det här ihop med OPP- och OCP-säkringar exempelvis som ska lösa ut långt tidigare? Om de inte ska lösa ut, hur ser man till att spikarna håller sig inom 1800W och inte sticker ännu högre? Det är väldigt höga siffror och jag tycker det går åt fel håll, så jag är väl bara gnällig

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Corsair Shift har en annorlunda lösning på 12VHPWR.
Det är dubbla kontakter från själva agget, men blir en kabel till gpu delen. Samt saknar den dom 4 sensor pinsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av releasedninja:

Corsair Shift har en annorlunda lösning på 12VHPWR.
Det är dubbla kontakter från själva agget, men blir en kabel till gpu delen. Samt saknar den dom 4 sensor pinsen.

Aha, det hade jag missat. Undrar varför dom löste det så. Blir nog ändå inte Shift för mig då en plåt kanske blockar kontakterna. Antar det med tiden byggs en lista med kompatibla chassin. Vågar inte chansa just nu.

Permalänk
Medlem

Proshop fick in Dark Power 13. Beställde men ropar inte hurra innan den gått iväg.
*Skickad nu!

https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/be-quiet-Dark-Powe...

Dom fick även in Corsair Shift 1200W

https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/Corsair-RM1200x-SH...

Permalänk
Medlem
Skrivet av releasedninja:

Corsair Shift har en annorlunda lösning på 12VHPWR.
Det är dubbla kontakter från själva agget, men blir en kabel till gpu delen. Samt saknar den dom 4 sensor pinsen.

Märkligt, följer den då ens atx 3.0 standarden om de 4 sensor pinsen saknas? Var inte det själva grejen med denna standard, att psu och grafikkort kommunicerar över dem för att informera vad psu kan ge ut för strömstyrka?

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI