MediaMarkt fullföljer inte order, ändrar order och skickar inte allt.

Permalänk
Medlem

MediaMarkt fullföljer inte order, ändrar order och skickar inte allt.

Behöver lite hjälp här, köpte under black friday 4 burkar av x-gamer energipulver, fick orderbekräftelse skickad till mig och sedan var det tyst i 4 dagar fram till att det skickades i torsdags, fick paketet i fredags men då har jag bara fått en burk av 4, ringer till MediaMarkt som säger att dom hade fel i lagersaldo och då det är outlet produkter så kommer det troligen inte skickas några andra burkar till mig om dom nu kan lösa det så är det en beställningsvara så då kan det ta 2-4 veckor att få ut produkten i normalar fall, till råga på allt så var den burken jag fick 5 dagar ifrån utgångsdatum med vilket kundtjänst skulle kolla på. Det jag undrar är då orderbekräftelse är utskickad, pengarna som det skulle kosta reserverades på Klarna, har man i det läget rätt att göra ett täckningsköp, har hört så olika vad som gäller orderbekräftelse att vissa har fått rätt då det skall räknas som ett ingånget avtal medans vissa inte fått det. I orderbekräftenselsen så står båder ordernummer, orderdatum, betalningsmetod, fakturaadress, leveransadress samt ordersammanställning där allting står i lager med. Det står ingenstanns i orderbekräftelsen att dom förbehåller sig mot felskrivningar eller liknande. Har jag rätt att kräva ett täckningsköp för dessa produkter?

*EDIT* Skall även tillägga att mitt mail där det står att min beställning skickats så finns inte heller där någon information om att dom skall ha skickat 1 burk heller.

Självklart om dom kan leverera genom att dom beställer in och skickar ut så kommer jag ta det, jag undrar vad som gäller ifall dom säger att dom inte kommer kunna leverera.

Permalänk
Medlem

Täckningsköp gäller när varan är felaktig och butiken inte kan åtgärda felet.

I det här fallet verkar det mer handla om dröjsmål, se konsumentköplagen 3 kap.. Då gäller istället att du har rätt att kräva att de fullföljer köpet, men de har även rätt att häva köpet om det helt enkelt är omöjligt för dem att fullfölja. Om de har möjlighet att beställa in varan även om det tar några veckor så har du alltså rätt att kräva att de gör så.

Täckningsköp gäller dock som sagt inte för dröjsmål, utan då är det istället skadestånd du kan kräva. Men det kan nog bli svårt att hävda att du faktiskt tagit skada av att inte ha fått produkten.

Detta gäller för övrigt bara om det är fyra individuella burkar energipulver du köpt, d.v.s. fyra olika varor. Om det istället är ett paket med fyra burkar du köpt så bör det nog istället räknas som en felaktig vara, och då kan täckningsköp vara aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Täckningsköp gäller när varan är felaktig och butiken inte kan åtgärda felet.

I det här fallet verkar det mer handla om dröjsmål, se konsumentköplagen 3 kap.. Då gäller istället att du har rätt att kräva att de fullföljer köpet, men de har även rätt att häva köpet om det helt enkelt är omöjligt för dem att fullfölja. Om de har möjlighet att beställa in varan även om det tar några veckor så har du alltså rätt att kräva att de gör så.

Täckningsköp gäller dock som sagt inte för dröjsmål, utan då är det istället skadestånd du kan kräva. Men det kan nog bli svårt att hävda att du faktiskt tagit skada av att inte ha fått produkten.

Detta gäller för övrigt bara om det är fyra individuella burkar energipulver du köpt, d.v.s. fyra olika varor. Om det istället är ett paket med fyra burkar du köpt så bör det nog istället räknas som en felaktig vara, och då kan täckningsköp vara aktuellt.

Som jag skrev det kan vara dröjesmål i köpet, kundtjänst kunde inte svara på det, antingen så tar det 2-4 veckor för leverans och det går jag med på så länge mina varor blir levererade men om dom inte kan leverera då det är utgående produkt ifrån deras sortiment (dock inte från tillverkaren, den produceras och säljs fortfarande) så borde det gå som att do minte kan fullfölja leveransen och i det läget borde väll täckningsköp vara rätt väg att gå då detta borde räknas som ett avtalsbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Som jag skrev det kan vara dröjesmål i köpet, kundtjänst kunde inte svara på det, antingen så tar det 2-4 veckor för leverans och det går jag med på så länge mina varor blir levererade men om dom inte kan leverera då det är utgående produkt ifrån deras sortiment (dock inte från tillverkaren, den produceras och säljs fortfarande) så borde det gå som att do minte kan fullfölja leveransen och i det läget borde väll täckningsköp vara rätt väg att gå då detta borde räknas som ett avtalsbrott.

Täckningsköp gäller som sagt endast om någon av varorna du fått är felaktig, inte om de bara är försenade. Så det skulle eventuellt kunna gälla för burken du fått men som hade ett kort utgångsdatum, om det faktiskt anses som att varan är felaktig och MediaMarkt inte kan åtgärda det genom att t.ex. ge dig en ny burk.

För varorna som är försenade så gäller istället att du som sagt kan kräva att MediaMarkt fullföljer köpet även om det innebär sen leverans. MediaMarkt har dock rätt att häva köpet om det finns hinder de inte kan överkomma eller om det skulle "förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till konsumentens intresse". Så rätt mycket rum för tolkning där, men gissningvis räknas produkter som utgått ur sortimentet in där. I det fallet har du inte rätt till täckningsköp utan får kräva skadestånd för skadan du orsakats istället.

Permalänk
Medlem

Ja, du har rätt till täckningsköp om säljaren inte kan hålla det som avtalats. Om ingen specifik leveranstid är avtalad så räknar man med 30 dagar.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Så med andra ord om jag accepterar att dom försöker fullfölja ordern på 2-4 veckor och dom inte lyckas har jag då rätt att göra ett täckningsköp hos en annan försäljare?

Permalänk
Medlem

Fick idag svar från kundtjänst att "deras lagersaldo inte hann uppdatera i den farten som ordrarna lades så därför uteblev 3 av mina 4 produkter", jo tjena, var inne på sidan dagen efter och då gick det fortfarande att beställa samma produkter... hur som blev ju iaf erbjuden en ersättningsprodukt för samma "fantastiska pris" som det formulerades i mailet, synd bara att det inte ens är samma smak av energipulver, beställde ju 4 burkar, 1 körsbär, 1 jordgubb, en jordgubb/kiwi och en vattenmelon men kan ju iaf få 3 burkar banan, inget sades om den burken jag fått som hade utgånget datum om 2 dagar. Aja skrev att jag inte accepterade det och kräver leverans av samtliga produkter + ersättningsprodukt för den som var dåligt datum, gav dom 4 veckor så får se om dom tänker leverera på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Täckningsköp gäller när varan är felaktig och butiken inte kan åtgärda felet.

I det här fallet verkar det mer handla om dröjsmål, se konsumentköplagen 3 kap.. Då gäller istället att du har rätt att kräva att de fullföljer köpet, men de har även rätt att häva köpet om det helt enkelt är omöjligt för dem att fullfölja. Om de har möjlighet att beställa in varan även om det tar några veckor så har du alltså rätt att kräva att de gör så.

Täckningsköp gäller dock som sagt inte för dröjsmål, utan då är det istället skadestånd du kan kräva. Men det kan nog bli svårt att hävda att du faktiskt tagit skada av att inte ha fått produkten.

Detta gäller för övrigt bara om det är fyra individuella burkar energipulver du köpt, d.v.s. fyra olika varor. Om det istället är ett paket med fyra burkar du köpt så bör det nog istället räknas som en felaktig vara, och då kan täckningsköp vara aktuellt.

Jag vet inte varifrån du fått att täckningsköp inte skulle kunna vara aktuellt i fall som detta?
För det första så är det ju oklart om säljaren ens kan/vill leverera hela ordern (eventuellt verkar det som att ersättningsprodukter är aktuella), men sedan är det även så att man även till följd av ett dröjsmål kan vara berättigad till täckningsköp. Om säljarens dröjsmål är av en sådan art att köpet kan hävas till följd av det så innebär det också att täckningsköp kan bli aktuellt. Täckningsköp är alltså ett skadestånd för att konsumenten lider ekonomiskt skada till följd av att tvingats köpa samma vara av en annan aktör till ett högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag vet inte varifrån du fått att täckningsköp inte skulle kunna vara aktuellt i fall som detta?
För det första så är det ju oklart om säljaren ens kan/vill leverera hela ordern (eventuellt verkar det som att ersättningsprodukter är aktuella), men sedan är det även så att man även till följd av ett dröjsmål kan vara berättigad till täckningsköp. Om säljarens dröjsmål är av en sådan art att köpet kan hävas till följd av det så innebär det också att täckningsköp kan bli aktuellt. Täckningsköp är alltså ett skadestånd för att konsumenten lider ekonomiskt skada till följd av att tvingats köpa samma vara av en annan aktör till ett högre pris.

Tack det där klargjorde faktiskt en del, tänkte inte ens på att ekonomisk skada kan vara att jag behöver gå till en annan butik för att köpa det, bra att ha med mig, ersättningsprodukten i fråga var dock inte ens samma smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Tack det där klargjorde faktiskt en del, tänkte inte ens på att ekonomisk skada kan vara att jag behöver gå till en annan butik för att köpa det, bra att ha med mig, ersättningsprodukten i fråga var dock inte ens samma smak.

Ja, jag anatar att du inte behöver acceptera andra smaker än de du beställt. Sen beror det också kanske lite på hur köpvillkoren är utformade. Om det tydligt där framgår att orderbekräftelsen inte är en "accept" och att ett bindande avtal således inte har upprättas vid detta meddelande, så skulle de eventuellt kunna slingra sig ur det. Men sen beror det också på hur resterande kommunikation sett ut. Eftersom du har fått en vara, så måste du ha fått någon slags accept - har den med de "saknade" produkterna eller inte?

Givet hur de hanterar det så känns det ju som att de accepterar att ett avtal föreligger, men sen är alltid frågan hur långt man orkar dra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ja, jag anatar att du inte behöver acceptera andra smaker än de du beställt. Sen beror det också kanske lite på hur köpvillkoren är utformade. Om det tydligt där framgår att orderbekräftelsen inte är en "accept" och att ett bindande avtal således inte har upprättas vid detta meddelande, så skulle de eventuellt kunna slingra sig ur det. Men sen beror det också på hur resterande kommunikation sett ut. Eftersom du har fått en vara, så måste du ha fått någon slags accept - har den med de "saknade" produkterna eller inte?

Givet hur de hanterar det så känns det ju som att de accepterar att ett avtal föreligger, men sen är alltid frågan hur långt man orkar dra det.

Jag har själv försökt gå igenom mediamarkts köpvilkor men hittar inte någonstanns där det står att orderbekräftelsen inte är en appectans, har inte fått någon information heller i mailen jag fått om när min order var på väg om att något inte stog rätt till heller, fick mail om att beställningen skickats, inget om att allt inte var med, fick ett kvitto mailat till mig och i bifogad fil så ser man att det bara är en burk som är fakturerad, på fakturan som jag tog med klarna så reserverade dom fulla beloppet fram till att dom skickade en burk då ändrade dom faktura belopp men som sagt, inte fått någon information om att det bara skulle skickas 1 burk och inte allar 4.

Permalänk
Medlem

Varit i kontakt med konsumentombudsmannen i kommunen, fick mail svar från mediamarkt där dom påstod att tillverkaren slutat tillverka produkten vilket tillverkaren förnekar så dom försöker väll bara slingra sig ut från att leverera, konsumentombudsmannen sa till mig att jag skulle kräva mellanskillnaden det blir för att gå och köpa det hos någon annan så skulle kolla vad som var billigast att köpa från och maila dom angående detta, godtar dom inte det så skall jag göra en arn anmälan då orderbekräftelsen är bindande.

Permalänk
Medlem

Slight off-topic. Hade själv problem med Mediamarkt nyligen då de vägrade respektera återköp 12 dagar enligt distansavtalslagen. Vände mig slutligen till ARN och tvisten löste sig magiskt snabbt. Hade kunnat förkortat processen 4 veckor om jag gått till ARN när varningsklockorna började ringa.

Med det sagt - tveka inte att öppna ett ärende hos ARN. MediaMarkts kundtjänst agerar regelvidrigt. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Nu har detta lämnats till ARN för att få en bedömning då MediaMarkt helt slutade svara på mail konversationen så fort jag begärde ett täckningsköp så vi får se hur det går där.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det var tvunget att gå ända till ARN. Stod själv utanför MediaMarkt och Elgiganten, som båda sålde samma sak. Gick till Elgiganten istället. Vet inte vad vinstmarginalen är på en Switch OLED o två spel (säkert minimal), men den gick de miste om pga den här tråden.

Hoppas det löser sig!

(ps, ja, jag vet att Elgiganten kan vara lika goa de från gång till gång...)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Well slutet gott allting gott, MediaMarkt har efter 12 dagar valt att svara och dom kommer stå för täckningsköp så fort som jag beställt och kvitto har skickats till dom!