Intel utrustar NUC med Core i9-13900K och stöd för större grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Intel utrustar NUC med Core i9-13900K och stöd för större grafikkort

NUC 13 Extreme får rejäla uppgraderingar med DDR5-minne, upplåsta processorer och stöd för större grafikkort. Samtidigt växer chassit på höjden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta verkar riktigt intressant. Vill ha en liten dator i konsolformat till min TV så man kan skippa skrivbordet i framtiden.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Är du intresserad av en NUC eller föredrar du att bygga något eget?

Jag utesluter inte på något vis att en sån här maskin kan vara intressant för folk, men förstår fortfarande inte vad dessa bjässar har för koppling till själva NUC-konceptet.

Personligen är jag mer intresserad av en regelrätt NUC eller att bygga något själv, beroende på användningsområde.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag utesluter inte på något vis att en sån här maskin kan vara intressant för folk, men förstår fortfarande inte vad dessa bjässar har för koppling till själva NUC-konceptet.

Personligen är jag mer intresserad av en regelrätt NUC eller att bygga något själv, beroende på användningsområde.

Håller med och är inte speciellt förtjust över att NUC växer i lådvolym. För mig har nuc alltid varit så pass liten och lätt att den skall kunna hängas ett 10x10 VESA fäste bakom en skärm. En dator som inte syns eller hörs.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Håller med och är inte speciellt förtjust över att NUC växer i lådvolym. För mig har nuc alltid varit så pass liten och lätt att den skall kunna hängas ett 10x10 VESA fäste bakom en skärm. En dator som inte syns eller hörs.

är med er, nuc är en nuc.
gärna plats för en m2 disk och en liten ssd.
ska inte vara större än vad dem är idag, perfekt dator som drar ingenting bra i tider när elen är så jäkla dyr när man inte spelar något för tillfället.

mvh WD91

Permalänk
Redaktion
Redaktör

ruskigt spännande, enda grejen jag tänkte på är att dom hade gärna kunnat låta den acceptera 0,5-1 cm längre grafikkort så hade det varit ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Håller med och är inte speciellt förtjust över att NUC växer i lådvolym. För mig har nuc alltid varit så pass liten och lätt att den skall kunna hängas ett 10x10 VESA fäste bakom en skärm. En dator som inte syns eller hörs.

Fast nu är det ju Intel som bestämmer vad en NUC är.

Jag tycker att de fortfarande har samma koncept som innan: Så liten som möjligt utifrån de behov man väljer.

I detta faller 13900k och ett grafikkort, vilket kräver en större låda, men fortfarande inte ett fullstort ATX-chassi.

Om man inte vill ha en 13900k så kan man ta något smått från dem, finns gott om.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det är en intressant produkt, men lanserad under helt fel premisser. Istället för att bara vara en produkt från Intel borde den lanserats som en ny formfaktor med produkter från många olika tillverkare och till ett mycket lägre pris. Ny förstår jag att detta kan bli väldigt svårt, trots att Intel är "the 800 pound gorilla" så lyckades de inte få genomslag för BTX eller än så länge nya ATX12VO. Men skulle de lyckas skulle de ha en tydlig konkurrensfördel gentemot AMD inom segmentet små entusiastsystem. Och trots att det utgör en liten del av marknaden tenderar dess användare att vara aktiva.

Permalänk

Som någon som går in på "small form factor" lite då och då och drömmer, så är denna ganska intressant.
Tycker dom som överstående att dem borde släppa formfaktorn att skapas av andra tillverkare, vill gärna se möjligheten till andra lösningar i framtiden!

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, men hur ska man få till bra temperaturer med en sån CPU och ett fullstort grafikkort i ett så litet skal? Misstänker uppenbar risk för höga ljudvolymer.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Väldigt intressant, men hur ska man få till bra temperaturer med en sån CPU och ett fullstort grafikkort i ett så litet skal? Misstänker uppenbar risk för höga ljudvolymer.

Verkar ändå helt okej om man tillåter lite högre temps

https://youtu.be/527tHrVd6UY

Permalänk
Medlem

Nu testar väl inte Gamers Nexus smådatorer så ofta, men om Intel råkar skicka dem en sån för test så kan jag se och höra framför mig hur Steve för att överrösta fläktarna småskriker: What were you thinking?!
😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Verkar ändå helt okej om man tillåter lite högre temps

https://youtu.be/527tHrVd6UY

"But as soon as you put on load on that CPU it can ramp up a bit." men håller med, ser lovande ut ändå. Kan bli en mITX-slaktare detta!

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

ser mycket najs ut, hade dock hellre sett att dom flyttade upp PSU'n så den blev lite högre så man kan få plats med lite biffigare kylare och upplåst powerlimit.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm