PCI Express 5.0-lagring demonstreras med Ryzen 7000 i testsystemet

Permalänk
Melding Plague

PCI Express 5.0-lagring demonstreras med Ryzen 7000 i testsystemet

Nästa generation lagringsenheter står precis utanför dörren. Phison demonstrerar prestandan med hjälp av nyheter på tre fronter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frånsett fläkten för VRM hade det varit kul att kunna köpa ett moderkort i det stuket.

Permalänk
Medlem

Hypad till 30'e!!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Känns som en rätt schyst uppgradering från min Raid 0 av två SATA-SSD:er.
Nya datorer kommer få en redig fart.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ska man våga se det som lite förhoppningsfullt att de (förmodligen) körde 7600:an med en relativt enkel kylare..?

Personligen sitter jag på en PCIe 3 M.2 idag, precis som på min tidigare PC. Blir det ny PC i höst kommer jag troligtvis lägga mig på antigen en 3:a igen eller möjligtvis PCIe 4. Jag surfar och spelar primärt så jag har ingen direkt nytta av senaste versionen utan hoppas istället att M.2 med PCIe 3 och 4 blir ännu billigare.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Random read och write är med säkerhet lite bättre på pcie5 än pcie4 men mer värt att vänta på pcie6 vilket skulle vara en värdig uppgradering över pci4.
Alltid kul med nya prylar oavsett..

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem

Lite frustrerande när man själv sitter på en PCIE4 NVMe och så väntar hela serverrn på att Pelle Potatis ska ladda in kartan från sin 5400rpm laptopdisk..... Ibland spelar det helt enkelt ingen roll hur snabb disk man har!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Random read och write är med säkerhet lite bättre på pcie5 än pcie4 men mer värt att vänta på pcie6 vilket skulle vara en värdig uppgradering över pci4.
Alltid kul med nya prylar oavsett..

Skulle inte hålla andan i väntan på pcie6 för konsumenter pga PAM4 och komplexiteten det innebär...

Permalänk
Medlem

Jag vill ha snabbare ssd hastighet i spel så vi får nästan 0 sekunder laddningstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag vill ha snabbare ssd hastighet i spel så vi får nästan 0 sekunder laddningstid

Fan då hinner man ju aldrig fylla på kaffe ☕️ 🥸

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ska bli kul och se i framtiden om DirectStorage kommer göra underverk, hoppas vi ser spel utan popins och helt utan laddningstider.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fan då hinner man ju aldrig fylla på kaffe ☕️ 🥸

Sippa på kaffet* och tweeta förra kartans score. #hashtag unlucky

De här tekniksprången på lagringssidan förhöll sig intressant för bra många år sedan. 3.0, 4.0, 5.0 gör knapp skillnad i det vardagliga brukandet. Ett faktum som t om jag hade svårt att släcka vid nyköp för någon månad sedan.

Det är lite LED-lampa hysteri över det hela. Osram printas ut på dinky-toy ficklampan som en "premium" kvalitetsstämpel, så fast ficklampan för 27:- ser billig ut, så antas den prestera som något för 34.99:-. Eller har jag missat något i farleden, nu i tiden mellan dessa ganska prompt snabba generationsskiften? Egentligen går jag nog mest och stör mig på prisskillnaden mellan M.2 med kartvärdet 3.0 och 4.0, och hur mycket vinklat smörj som läggs över kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

De här tekniksprången på lagringssidan förhöll sig intressant för bra många år sedan. 3.0, 4.0, 5.0 gör knapp skillnad i det vardagliga brukandet. Ett faktum som t om jag hade svårt att släcka vid nyköp för någon månad sedan.

Beror ju på vilket vardagligt bruk man gör på sin dator, pcie 3 till pcie 4 var ju en mycket trevlig förbättring. Så för bild- och videoredigering kommer antagligen även pcie 5 göra skillnad. Även vid Usenet nerladdning kommer det bli grymt mycket snabbare uppackning.

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara hur Ryzen 7000 (dagens processorer?) gör det möjligt med snabbare read och write? Jag förstår att ingen här kanske är arkitekt på AMD haha men ändå. Vet att CPUs har simpla saker så som temporal och spatial lokalitet, out-of-order samt cache såklart. Har de helt enkelt bara ökat mängden cache i processorn eller finns det ytterligare små finesser i dagens processorer som gör att de kan öka läs och skriv prestandan? Nyfiken om vad som händer i dagsläget!!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yessiri:

Beror ju på vilket vardagligt bruk man gör på sin dator, pcie 3 till pcie 4 var ju en mycket trevlig förbättring. Så för bild- och videoredigering kommer antagligen även pcie 5 göra skillnad. Även vid Usenet nerladdning kommer det bli grymt mycket snabbare uppackning.

Vad menar du med en mycket trevlig förbättring?

Vardagligt bruk, menar jag så klart... folk spelar, folk kikar på strömmar och läser nyheter. Steam maxar givetvis 100-1000Mbit/s linan då och då. Lite sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Ska bli kul och se i framtiden om DirectStorage kommer göra underverk, hoppas vi ser spel utan popins och helt utan laddningstider.

Ja och framförallt spel som inte behöver avgränsa stora miljöer i olika celler med artificiella avgränsningar maskerade som dörrar/stegar/hissar osv.

Permalänk
Medlem

Den där lilla fläkten för vrm är ju en dealbreker, nåja man får snart se vad det kommer för moderkort. Men blir det småfläktar på alla hoppar jag över AMD..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ändå fascinerande hur man gillar tanken på många bra fördelade chassifläktar men när det kommer till en liten fjant på moderkortet så ser man rött. Historiskt har de bara tillfört mer skit för helhetsbetyget på ett system.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Någon som kan förklara hur Ryzen 7000 (dagens processorer?) gör det möjligt med snabbare read och write? Jag förstår att ingen här kanske är arkitekt på AMD haha men ändå. Vet att CPUs har simpla saker så som temporal och spatial lokalitet, out-of-order samt cache såklart. Har de helt enkelt bara ökat mängden cache i processorn eller finns det ytterligare små finesser i dagens processorer som gör att de kan öka läs och skriv prestandan? Nyfiken om vad som händer i dagsläget!!

Nyheten här är väl mer att Ryzen 7000 kommer med PCIe 5.0 som tillåter de här hastigheterna. PCIe 4.0 x4 stoppar runt 8GB/s medans PCIe 5.0 x4 dubblar det till ~16GB/s.

Lär märkas väldigt liten praktisk nytta i nuläget för den normala hemmaanvändaren, men det finns helt klart scenarion där det är en fördel t ex "Direct storage" för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Den där lilla fläkten för vrm är ju en dealbreker, nåja man får snart se vad det kommer för moderkort. Men blir det småfläktar på alla hoppar jag över AMD..

Moderkortet är ju uppenbart ett tidigt test-moderkort, inte en färdig modell. Att man använder en generisk kylfläns på denna och en fläkt känns inte särskilt konstigt. Misstänker att de lärt sig att många var mindre nöjda med fläktarna på X570 fram tills nu på slutet. Förhoppningsvis gör de allt de kan för att undvika att en fläkt krävs.

Håller med dig om att det är en dealbreaker. Betalde själv onödigt mycket för ett moderkort enbart för att jag ville ha ett X570 utan fläkt, några månader innan det började släppas X570S-moderkort som åstadskom samma sak för halva priset.

Rörande själva nyheten är jag mer intresserad av hur Kioxias senaste BiCS-nand presterar med en sådan kontroller. Har i den senaste generationen SSD:er totalt dominerat i termer av den prestanda som faktiskt spelar roll.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hur presterar dessa månne i slumpmässig läsning 4KQ1T1?
Sekventiell läsning/skrivning är ju sällan en begränsning ändå idag, slumpmässig läsning och latenser har väl större betydelse.
Men det är väl klart att dessa siffror som presenteras är imponerande och funkar i marknadsföringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Sippa på kaffet* och tweeta förra kartans score. #hashtag unlucky

Haha ja det skulle kunna bli en framtida klassiker 🫡

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nyheten här är väl mer att Ryzen 7000 kommer med PCIe 5.0 som tillåter de här hastigheterna. PCIe 4.0 x4 stoppar runt 8GB/s medans PCIe 5.0 x4 dubblar det till ~16GB/s.

Lär märkas väldigt liten praktisk nytta i nuläget för den normala hemmaanvändaren, men det finns helt klart scenarion där det är en fördel t ex "Direct storage" för spel.

Ah förstår, så helt enkelt bättre banor för lagringen att skicka data med? Ja jag tror verkligen det kommer bli coolt i spel framöver! Spelen kan visa mer data på skärmen och samtidigt skippa allt onödigt som inte visas. Kanske ser vi snart helt nya slags spel som innan var omöjliga att förverkliga utan den kapaciteten

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Lite halvt off-topic, men skulle älska att ha ett sånt moderkort i min burk, ser i mina ögon bättre ut än alla gamingkort på marknaden

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Den där lilla fläkten för vrm är ju en dealbreker, nåja man får snart se vad det kommer för moderkort. Men blir det småfläktar på alla hoppar jag över AMD..

Ja det där är ju inget prod exemplar och kollar du på storleken på flänsarna fläkten kyler inser du att passivt inte är ett problem.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9