AMD bekräftar V-Cache till Zen 4 och Zen 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade att mängden kiselyta inte minskar nämnvärt, tvärtom ökar pga behov av TSV och plats för interconnects till dessa

Man sparar ’bara’ plats i sockeln, inte mängden kisel. Alltså sparar man inte så mycket kostnad, bara ökar hur mycket kisel man kan trycka ner i en mindre sockel

Markyta = sockel
Kiselyta = boyta

Övervåning = mer pelare (TSV) på de lägre planen

Höghus-liknelsen fungerar bra, men vi pratar inte om samma yta bara märker jag

Jaha du menar så. Då är jag med.

Men det är väl ändå rimligt att det kan vara en fördel att inte behöva göra sockeln större.
Framförallt om vi talar om att införa fler socklar inom samman generation som ska leva parallellt.

Om kisellagren kan testas var för sig innan de sammanfogas så borde det också kunna hjälpa med yeild.
Lite liknande som att jämföra chiplet mot en större monolitisk krets.
Med mindre chiplet så blir det mindre kiselyta att kassera när en chiplet behöver kasseras än när en större monolitisk krets behöver kasseras.
Tänker att det blir lite liknande med olika lager om man bara behöver kassera det lager som är dåligt. Om det nu finns möjlighet att testa de innan sammanfogning.

Troligtvis är det någon hos AMD som har räknat på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Intel är ju tillbaka på banan med Alder Lake och med Raptor Lake det är verkligen inte adjö enligt min mening och jag skulle säga att Intel med sitt koncept med två kärnor nu har något som är ypperligt framför allt i laptops jag tror AMD kommer få en tuff match av Raptor lake precis som de fick av Alder Lake.

Jag har fått intrycket att om man ska köpa en ny laptop med Intel processor nu så är det mycket 11 generationen fortfarande.

Typ att det finns lite YouTube recensioner av high end gaming laptops med Core 12th Gen.
Men om man faktiskt ska köpa en dator så verkar det se annorlunda ut.

Exempelvis kollar jag Elgiganten och väljer kategorin LAPTOP (inte GAMING LAPTOP)
och kollar vad jag får upp.
Begränsar sökningen till Intel Core i3, i5, i7, i9

Om jag räknat rätt så fick jag det till att på första sidan så är det
10th-Gen 5 st
11th-Gen 41 st
12th_Gen 2 st

Sen orkade jag inte gå igenom alla sidor...
Men det känns nästan som att Alder lake är en papperslansering, åtminstone för laptops.
För även andra ställen så verkar det vara mestadels 11th gen om man ska ha en Laptop med Intel processor och något som finns tillgängligt.

Om det är 90-95% av marknaden av Intel laptops som är 11th Gen eller äldre så är det inte jätte kul att köpa Intel Laptops om man inte har turen att lyckas hitta något lämpligt som finns tillgängligt vid precis rätt tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jaha du menar så. Då är jag med.

Men det är väl ändå rimligt att det kan vara en fördel att inte behöva göra sockeln större.
Framförallt om vi talar om att införa fler socklar inom samman generation som ska leva parallellt.

Om kisellagren kan testas var för sig innan de sammanfogas så borde det också kunna hjälpa med yeild.
Lite liknande som att jämföra chiplet mot en större monolitisk krets.
Med mindre chiplet så blir det mindre kiselyta att kassera när en chiplet behöver kasseras än när en större monolitisk krets behöver kasseras.
Tänker att det blir lite liknande med olika lager om man bara behöver kassera det lager som är dåligt. Om det nu finns möjlighet att testa de innan sammanfogning.

Troligtvis är det någon hos AMD som har räknat på det.

Hjälper absolut med yield, fler små chip är lättare att tillverka (precis som med chiplets som du säger)

Troligen kan de stackade lagrena dessutom vara mer simpla och inte ha alla lager som ett vanligt chip kräver (eftersom de bara pratar med annat kisel, inte med externa kretsar). Gissar att det är delvis därför det går att stacka så många lager NAND för FLASH-kretsar