Phison visar PCI Express 5.0-lagring som läser i 12 GB/s

Permalänk
Melding Plague

Phison visar PCI Express 5.0-lagring som läser i 12 GB/s

Återigen är Phison snabba på bollen och presenterar nu den kontrollerkrets som kommer att användas för många tidiga PCI Express 5.0-lagringsenheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tufft ju.

Skönt att se att tillverkare är på hugget med att släppa lagringsenheter till PCIe 5.0 som är såpass snabba redan första generationen, och känns som att PCIe 4.0-standarden blev en parantes som snart är förpassad till budgetsegmentet.

Permalänk
Medlem

För skojs skull så skulle det vara kul att veta hur många som även har en sekundär eller till och med tertiär* ssd fast med sata.

*Heter det så eller är det enbart geologi?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Jag skriver som folk skrev runt år 2008, grymt men kan de inte göra billigare ssd.
Skämt åsido de mest extrema produkter av något brukar prispressa det som idag är bra till vettigare priser. Och det som i gårdagen var extremt nu blir det normala. Och det var ju inte länge sedan PS5an krävde en ssd som knappt gick att köpa.

Det som är tråkigt om folk slutar köpa hypersnabba ssd är att utvecklingen då kan stagnera, men jag tycker ofta laptoptillverkarna använder ssd prestanda som ett säljargument på laptop vars kunder knappast har kompetens av att märka denna prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skriver som folk skrev runt år 2008, grymt men kan de inte göra billigare ssd.
Skämt åsido de mest extrema produkter av något brukar prispressa det som idag är bra till vettigare priser. Och det som i gårdagen var extremt nu blir det normala. Och det var ju inte länge sedan PS5an krävde en ssd som knappt gick att köpa.

Det som är tråkigt om folk slutar köpa hypersnabba ssd är att utvecklingen då kan stagnera, men jag tycker ofta laptoptillverkarna använder ssd prestanda som ett säljargument på laptop vars kunder knappast har kompetens av att märka denna prestanda.

Ja det går ändå rätt så fort, det var ändå bara runt 5 år sedan eller något som jag fick betala runt 2000:- för en 500GB SATA SSD.
Nu är det halva priset för dubbla mängden, och 3-4 gånger hastigheten på det. Eller stryk det, såg nu att det är rea på Firecuda 510, så det blir sju gånger hastigheten.

Hastigheten duger egentligen som den är numera på normala budgetgrejer, så det jag önskar se nu är bibehållen hastighet och ökade mängder.
Är lite sugen på en 2TB för knappa 2000:-, men jag tror jag kan hålla mig. Ser vi samma utveckling i fortsättningen så borde det inte vara omöjligt med 8TB för 2000:- om fem år, och det räcker definitivt till att pirata precis alla tänkbara gamla klassiker på (d.v.s. typ alla A-titlar innan 2017)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skriver som folk skrev runt år 2008, grymt men kan de inte göra billigare ssd.
Skämt åsido de mest extrema produkter av något brukar prispressa det som idag är bra till vettigare priser. Och det som i gårdagen var extremt nu blir det normala. Och det var ju inte länge sedan PS5an krävde en ssd som knappt gick att köpa.

Det som är tråkigt om folk slutar köpa hypersnabba ssd är att utvecklingen då kan stagnera, men jag tycker ofta laptoptillverkarna använder ssd prestanda som ett säljargument på laptop vars kunder knappast har kompetens av att märka denna prestanda.

För bärbara så är det väl framförallt tåligheten utan rörliga delar som är säljargumentet, och kanske även energisparandet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tufft ju.

Skönt att se att tillverkare är på hugget med att släppa lagringsenheter till PCIe 5.0 som är såpass snabba redan första generationen, och känns som att PCIe 4.0-standarden blev en parantes som snart är förpassad till budgetsegmentet.

Nja PCIe 4.0 fick åtminstone 3 år PCie 5.0 kommer sannolikt att bli förpassad till budgetsegmentet redan 2024 när PCie 6.0 blir mainstream.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Skrivet av Satariel:

Nja PCIe 4.0 fick åtminstone 3 år PCie 5.0 kommer sannolikt att bli förpassad till budgetsegmentet redan 2024 när PCie 6.0 blir mainstream.

Jag tror inte det. Min bild av teknik är att det hänger mycket ihop med efterfrågan.
Om vi ser på telefoner och folk som bytte superofta så ledde det till en supersnabb utveckling.
Ser vi idag på NAS, surfplatta (icke Apple), Ethernet, skrivare, systemkamera etc. Så står utvecklingen nästan helt still tycker jag. Dels är det självklart svårt att utveckla, men om kunder inte öser in pengar för att byta produkter som inte ens är trasiga. Så kommer tillverkare dra i handbromsen när det gäller utveckling.

Jag själv tror att vi har mycket av konsolerna att tacka för denna snabba utveckling av ssd, där de förutom deras efterfråga även har fått grafikmotortillverkare att prioritera att optimera för snabb ssd.
Men nu håller ssd på att bli så ruskigt snabb igen så vanliga användare inte kommer märka av det. Och den lilla skara som märker av det, så genererar de ej så mycket pengar. Dock finns såklart behovet på serversidan.

*edit*
Det är detta många miljönissar missar. Om folk bara bytte sin mobil var 10e år, så skulle vi idag knappast ha en Nokia 3310a idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror inte det. Min bild av teknik är att det hänger mycket ihop med efterfrågan.
Om vi ser på telefoner och folk som bytte superofta så ledde det till en supersnabb utveckling.
Ser vi idag på NAS, surfplatta (icke Apple), Ethernet, skrivare, systemkamera etc. Så står utvecklingen nästan helt still tycker jag. Dels är det självklart svårt att utveckla, men om kunder inte öser in pengar för att byta produkter som inte ens är trasiga. Så kommer tillverkare dra i handbromsen när det gäller utveckling.

Jag själv tror att vi har mycket av konsolerna att tacka för denna snabba utveckling av ssd, där de förutom deras efterfråga även har fått grafikmotortillverkare att prioritera att optimera för snabb ssd.
Men nu håller ssd på att bli så ruskigt snabb igen så vanliga användare inte kommer märka av det. Och den lilla skara som märker av det, så genererar de ej så mycket pengar. Dock finns såklart behovet på serversidan.

*edit*
Det är detta många miljönissar missar. Om folk bara bytte sin mobil var 10e år, så skulle vi idag knappast ha en Nokia 3310a idag.

Fast det där har ju inget med huruvida tillverkare kommer introducera snabbare gränssnitt eller hur? En högre siffra på lådan brukar ju som bekant sälja. Jag skämtar lite faktum är att när jag gick från en vanlig SSD till NVMe och PCIe 4.0 så är det absolut noll skillnad i upplevd prestandaökning vid vanlig användning i Windows och spelande. Har du däremot flera lagringsenheter och flyttar mycket data mellan dom så visst då märks det annars inte alls. Enda reservationen jag kan göra här är att installationen av Windows gick fruktansvärt snabbt på bara några minuter. Jag tror att PCIe 6.0 blir gränsen där just den hastigheten kommer bedömas som tillräcklig något längre kanske 5-10 år åtminstone på konsumentsidan.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Nja PCIe 4.0 fick åtminstone 3 år PCie 5.0 kommer sannolikt att bli förpassad till budgetsegmentet redan 2024 när PCie 6.0 blir mainstream.

PCIe 3.0 kom 2010, PCIe 4.0 kom 2019, PCIe 5.0 kom 2021.

Det hade varit rimligare att PCIe 4.0 kommit ut någon gång 2016.

Skrivet av Satariel:

Fast det där har ju inget med huruvida tillverkare kommer introducera snabbare gränssnitt eller hur? En högre siffra på lådan brukar ju som bekant sälja. Jag skämtar lite faktum är att när jag gick från en vanlig SSD till NVMe och PCIe 4.0 så är det absolut noll skillnad i upplevd prestandaökning vid vanlig användning i Windows och spelande.

Det du beskriver beror ju dock framförallt på att en för stor andel av marknaden suttit kvar på ålderdomliga lagringslösningar (typ HDD) vilket gjort att tekniker som DirectStorage som utnyttjar de snabbare enheterna har fördröjts. Annars är det ju på lagringsenheter det finns absolut mest att hämta sett till hur otroligt mycket långsammare de är jämfört med resten av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

PCIe 3.0 kom 2010, PCIe 4.0 kom 2019, PCIe 5.0 kom 2021.

Det hade varit rimligare att PCIe 4.0 kommit ut någon gång 2016.
Det du beskriver beror ju dock framförallt på att en för stor andel av marknaden suttit kvar på ålderdomliga lagringslösningar (typ HDD) vilket gjort att tekniker som DirectStorage som utnyttjar de snabbare enheterna har fördröjts. Annars är det ju på lagringsenheter det finns absolut mest att hämta sett till hur otroligt mycket långsammare de är jämfört med resten av datorn.

Jag pratar om faktiska lagringsenheter för konsumentsidan som stödjer standarden där fanns det PCIe 4.0 enheter ute 2019 (fast dock inte i full hastighet det ska erkännas) men PCIe 5.0 enheter kommer först i år 2022 men då i full hastighet från början vilket är bra. De flesta använder endast en enda lagringsenhet där är hastigheten på ramminnen betydligt viktigare än hastigheten på lagringsenheten. Sen så vet vi inget om vilka hastigheter DirectStorage kommer behöva eller ens om det kommer användas i någon större utsträckning.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

PCIe 3.0 kom 2010, PCIe 4.0 kom 2019, PCIe 5.0 kom 2021.

Blir lite fel att jämföra när PCIe 3.0 var färdig som specifikation och PCIe 4.0 kom i konsumentprodukter. Dröjde till 2012 med Ivy Bridge innan PCIe 3.0 fanns tillgängligt och PCIe 4 var färdigt 2017.

On 18 November 2010, the PCI Special Interest Group officially published the finalized PCI Express 3.0 specification
PCI-SIG officially announced the release of the final PCI Express 4.0 specification on 8 June 2017

Men ja, det dröjde rätt länge mellan PCIe 3 och PCIe 4.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Blir lite fel att jämföra när PCIe 3.0 var färdig som specifikation och PCIe 4.0 kom i konsumentprodukter. Dröjde till 2012 med Ivy Bridge innan PCIe 3.0 fanns tillgängligt och PCIe 4 var färdigt 2017.

Jo jag var visst lite tidig där, men det kom ut Z68-moderkort med PCIe 3.0 sommaren 2011, så det dröjde 8 år till PCIe 4.0 åtminstone eftersom AMD släppte X570 först sommaren 2019.

Intel Z690 med PCIe 5.0 kom som bekant i november 2021, och med tanke på att AMD kommer med ett omfattande stöd för PCIe 5.0 i samband med AM5 så lär styrkretsarna till Intel Raptor Lake säkert ha fått sig en uppdatering och utökning av det stödet.

När båda plattformar erbjuder PCIe 5.0 i höst så blir det inget säljargument att ligga kvar på PCIe 4.0, så jag skulle tro att vi kommer se en snabbare gradvis utfasning av den gamla versionen än tidigare, för oavsett om folk behöver det eller ej så är det högsta siffran/senaste versionen som säljer.

Permalänk
Medlem

I huvudburken har jag 1st gen4 som OS-disk, 2st gen3 som speldiskar och 2st SATA för lagring och "äldre" speltitlar.
Personligen kan jag inte riktigt se behovet av snabbare SSDs än gen3 ännu för mig som huvudsakligen spelar på burken, men det ska bli intressant att se om DirectStorage kommer få någon uppenbar fördel av snabbare lagring.
Det som jag känner mig lite besviken på är dock att de ännu inte tycks ha lyckats öka prestandan för de minsta slumpmässiga läsningarna och skrivningarna ännu, känns som att detta är den största flaskhalsen för de flesta i dagsläget inte hastigheten för de sekventiella läsningarna/skrivningarna av stora filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

I huvudburken har jag 1st gen4 som OS-disk, 2st gen3 som speldiskar och 2st SATA för lagring och "äldre" speltitlar.
Personligen kan jag inte riktigt se behovet av snabbare SSDs än gen3 ännu för mig som huvudsakligen spelar på burken, men det ska bli intressant att se om DirectStorage kommer få någon uppenbar fördel av snabbare lagring.

Äldre titlar kommer nog antagligen bli som med flerkärniga CPUer, att prestandaökningen blir liten p.g.a. att koden inte är skriven för att dra nytta av den nya tekniken.

Skrivet av meanh:

Det som jag känner mig lite besviken på är dock att de ännu inte tycks ha lyckats öka prestandan för de minsta slumpmässiga läsningarna och skrivningarna ännu, känns som att detta är den största flaskhalsen för de flesta i dagsläget inte hastigheten för de sekventiella läsningarna/skrivningarna av stora filer.

Tekniken har ju blivit mycket snabbare, men detta med att läsa en fil i taget är ju egentligen ett gammalt arv från hårddiskarnas epok och det är där det måste börja förändras. Dagens datorer har ju både bandbredd och minneskapacitet för att inte behöva hålla på och dutta med några hundra megabyte data i taget, sen vill det ju till att någon tar fanan och går först.

Nu verkar ju Microsoft ha uppat sitt game rejält på spelsidan under senare år, och det känns ju hoppfullt att problemet plockats upp av en aktör med tillräckliga ekonomiska muskler för att få det att hända.