Att rädda en av världens bästa skärmar

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av [SmR]BMF:

Får man av ren nyfikenhen fråga om du även vet hur man färgkorrigerar gamla Sony Trinitron rör med hjälp av Vegas?

Jag tror det är WinDAS du tänker på. Det används för att komma in i servicemenyn på Sonys GDM- och CDP-skärmar. Jag själv en G520 jag har tänkt fixa det med men aldrig orkat riktigt. Det sitter någon kontakt på insidan av skärmen som man måste ansluta via RS-232.

Skrivet av Lovelime:

Fasen vad grymt. Jag har en PVM-20M2MDE här precis bredvid mig som jag brukar spela lite gamla konsoler på, superfin bild på den såklart. Men vad jag har förstått så är ju BVM något extra utöver det vanliga i bildkvalitet. Men har aldrig upplevt en BVM.

PVM:er och BVM:er är två väldigt olika sorters skärmar för det allra mesta. Förstnämnda är främst avsett för att användas rent yrkesmässigt på exempelvis filminspelningar, sjukhus, vid övervakning med mera medan BVM:er är gjorda för grade och andra scenarier då korrekt färgåtergivning är av högsta vikt.

Fin skärm du har ändå! Jag hade en 14M2MDE förr och minns att den hade en extra mörk fosfor för röntgenbilder och liknande. Blev vansinnigt bra svärta, men dessvärre hade tråden som håller hålgallret gått lite ur fas och det orsakade en tydlig fläck i mitten av skärmen där färgerna gav avvikelser.

Permalänk
Medlem

Ultimata Retro-TV spels monitor, jag är LITE avis.

Jätteintressant läsning, tack!

Permalänk

Bra o intressant läsning, som vanligt, av Nissling.

Har själv, av mestadels, retrogamingskäl o videofilnörderi ägt en massa CRT:er såsom Sony GDM-F520, 2st Panasonic BT-H1450Y, JVC DT-V1710CG, B&O BeoVision MX 6000 mm. Inga Sony PVMs, BVMs dock. Har endast en konsument tv Thomson CRT tv kvar numera för retrogaming ändamålet. Härlig o ljusstark retrospelbild på den. Däremot har jag en Sony LMD-B170 LCD monitor kopplad till datorn, för videotittande, men känns knappt bildmässigt mkt bättre än en gammal Eizo från 2007-ish jag kör som primär pc monitor. Kan vara för att jag bara kalibrerat med ögonen o testbilder.

Permalänk

Och så kommer Linus med denna 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag tror det är WinDAS du tänker på. Det används för att komma in i servicemenyn på Sonys GDM- och CDP-skärmar. Jag själv en G520 jag har tänkt fixa det med men aldrig orkat riktigt. Det sitter någon kontakt på insidan av skärmen som man måste ansluta via RS-232.

Ja det stämmer ju Tror Sony hade en egen version av DAS, lurar mig själv här...

Permalänk

Tror personligen, om man växt upp med CRT på typ 80, 90-talet t ex, så kan man tycka mkt med CRT skärmar är speciellt. Skulle inte vilja säga att man romantiserar det hela, men någonting känns unikt o häftigt att få ljusstrålen uppmåla en bild på fosforytan bakom glaset. Ungefär lite som att bli hänförd av experiment i skolans kemi eller fysik klass.

Permalänk
Medlem

Enbart läst en del av tråden, men är detta samma skärm

? 🖥

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av RVX:

Enbart läst en del av tråden, men är detta samma skärm

Nej, det är det inte.

GDM-FW900 var en datorskärm som såldes till prosumers, grafiker, fotografer med mera. BVM:en är anpassad utifrån de behov som finns i en broadcastmiljö och är avsedd att användas med olika former av videokällor hellre än renodlat datorbruk.

Skärmarna har mycket liknande bildrör och är utbytbara med varandra trots att det är olika reservdelsnummer. Däremot använder GDM mycket sämre batcher och har helt annan elektronik på insidan så den slutgiltiga bilden är en markant bit ifrån vad en BVM-D24 är kapabel till sett till hur färg och ljus återges.

Odiskutabelt dock att FW900, som jag själv hade en gång i tiden, presterar mycket långt över genomsnittet bland CRTs som har sålts till konsumenter och kan än idag vara en mycket trevlig skärm att använda vid desktop.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en ugn

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Kul! Jag har en skärm någonstans som ser ut ungefär som den. Den är 4:3 däremot.
Har för mig att jag kört den med kompositingången nån gång när jag skulle rippa lite VHS.
Nissling, håller du möjligtvis till något i Sthlm, och kan du tänka dig att kalibrera en utrustning/skärm till? 😋

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Bildexpert
Permalänk
Medlem

Har svarat på PM.

Jag kollade upp vad det var för skärm, PVM-20M4E. Kanske inte den roligaste serien att kalibrera då, utifrån vad jag förstått av tråden. Men trevligare än LCD när det kommer till att titta på VHS t ex ... och kanske även konsol (inte tänkt på förut). Ska tipsa tjejen om att hon kan koppla upp sina gamla konsoler mot den om hon vill för lite extra retrokänsla. Kör annars med andra CRTer mot de äldre PC-burkarna.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570