Testpilot: Phanteks Evolv Shift XT – en fällkniv i SFF-format

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Phanteks Evolv Shift XT – en fällkniv i SFF-format

Små chassin innebär ofta kompromisser. Testpiloten David Kvist synar Phanteks Evolv Shift XT som har ett ess i rockärmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att mer än en tycker att det är en fullträff

Permalänk

Tycker t.o.m. RGB-delen ser stilig ut. Då har man fått till det rätt bra!

Verkar vara ett fint chassi. Bra också att Phanteks ”vågar” göra loggan på framsidan så diskret. *host* *harkel* Fractal Design Torrent Nano *harkel* *host*

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att det görs en testpilot på detta chassi,
då det nyligen gjordes en SweClockers recension på chassit;
Phanteks Evolv Shift XT – ett kompakt chassi i toppklass

Men för den som är riktigt nyfiken på chassit så kanske det är bra med fler synvinklar.

Permalänk
Medlem

God läsning när man är fast i trafiken, och grymt med detaljbilder. Nu är jag inte aspirant på chassit men när man funderar på ett visst chassi så kan det aldrig bli för mycket bildmaterial!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GuessWho:

Lite lustigt att det görs en testpilot på detta chassi,
då det nyligen gjordes en SweClockers recension på chassit;
Phanteks Evolv Shift XT – ett kompakt chassi i toppklass

Men för den som är riktigt nyfiken på chassit så kanske det är bra med fler synvinklar.

Det är faktiskt som så att jag skrev denna artikel redan i början av Januari, innan Jonas fick sitt chassi. Ursprungligen skulle Testpiloten ut på release-datumet som flyttades. Då fick Jonas en lucka och hann recensera i tid till release.

Så märkligt är det inte, bara olyckligt för mig som suttit och hållet på artikeln i 6-7 veckor! 😂

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är faktiskt som så att jag skrev denna artikel redan i början av Januari, innan Jonas fick sitt chassi. Ursprungligen skulle Testpiloten ut på release-datumet som flyttades. Då fick Jonas en lucka och hann recensera i tid till release.

Så märkligt är det inte, bara olyckligt för mig som suttit och hållet på artikeln i 6-7 veckor! 😂

Som det kan bli.
Jag hoppas du fick behålla ditt exemplar som plåster på såren.

Bra bilder du tagit!
Visar upp chassit bra och utan att sett chassit i verkligheten så tycker jag att man får en bra uppfattning om hur expansionen, mm, fungerar.

Kul också att du använt Phanteks T30 fläktar. Jag gillar dem.

En undran,

Citat:

Phanteks säger att SFX-L nätaggregat ska fungera men de är tydliga med att det verkligen är enheter i formfaktorn SFX som rekommenderas. Jag delar helt klart deras tanke om att SFX egentligen är det enda som med god chans går att få in. SFX-L kommer innebära många svordomar.

Gäller detta oavsett vilket läge/storlek chassit är i?
Eller gäller det bara om man har chassit i sitt/sin minsta läge/storlek ?

Permalänk
Medlem

Något jag verkligen gillar med Phanteks är att deras seriösa chassin är gjorda av mkt tjock metall, gillar det skarpt. Det här ser lovande ut på den fronten.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GuessWho:

Som det kan bli.
Jag hoppas du fick behålla ditt exemplar som plåster på såren.

Bra bilder du tagit!
Visar upp chassit bra och utan att sett chassit i verkligheten så tycker jag att man får en bra uppfattning om hur expansionen, mm, fungerar.

Kul också att du använt Phanteks T30 fläktar. Jag gillar dem.

En undran,

Gäller detta oavsett vilket läge/storlek chassit är i?
Eller gäller det bara om man har chassit i sitt/sin minsta läge/storlek ?

Mig går det ingen nöd på, jag får betalt för artikeln och chassit är tillverkarens. Om jag får chansen att köpa ett grafikkort för en vettig peng så ligger detta chassit helt klart högst på listan. Idag rockar jag endast integrerad grafik tyvärr.

Gällande frågan med SFX-L, det verkar för mig snarast vara en checkbox tillverkaren vill uppfylla. Inte att det är en bra idé. Går man upp i storlek på chassit så sitter det ändå en plåt ovanför ämnad för fläktar eller radiator. Eventuellt kan man skita i att montera den främre fläkten, men det är ju lite överdrivet kanske?

Om du redan har ett schysst SFX-L agg så är det väl bara att pröva, med lite vilja går det säkert att få bort kablarna. Men köper man nytt så är helt klart ett vanligt SFX att föredra!

Skrivet av fesoj:

Något jag verkligen gillar med Phanteks är att deras seriösa chassin är gjorda av mkt tjock metall, gillar det skarpt. Det här ser lovande ut på den fronten.

Ja, det är riktigt bastanta plåtar. Nu har jag inte testat, men är rätt säker på att det går bra att hoppa på panelerna om man nu så saknar en pall för att nå översta hyllan!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad är ”gränsen” för ett SFF chassi idag? Började väl som mATX men nu är vi nere på Ghost och DAN A4 som ligger kring 8L (jag vet det finns mindre men dessa två är på något sätt ”kommersiellt” tillgängliga). Är det någon som idag tänker SFF som 20L chassin?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80