Apple kan bli tvungen att tillåta installation utav program från annan plats än App Store samt alternativa betalningslösningar

Permalänk
Medlem

Apple kan bli tvungen att tillåta installation utav program från annan plats än App Store samt alternativa betalningslösningar

Open App Markets Act.
Förslaget gäller dock enbart i USA, men tror att motsvarande är inte långt ifrån inom EU.

https://www.engadget.com/open-app-markets-act-senate-committe...

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

USB C, + detta fria + FaceId sensor bakom skärmen så hade jag kanske köpt en iPhone om inte det vore för att de vik/rullbara telefonerna blir bättre. Men helt klart börjar iPhone nu på att bli ett riktigt bra alternativ om allt slår igenom.

Permalänk
Medlem

Varje företag bör få bestämma över sin egen hårdvara..

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

USB C, + detta fria + FaceId sensor bakom skärmen så hade jag kanske köpt en iPhone om inte det vore för att de vik/rullbara telefonerna blir bättre. Men helt klart börjar iPhone nu på att bli ett riktigt bra alternativ om allt slår igenom.

Nu tar jag från minnet, så kanske kommer ihåg fel. Men tror USB C grejen bara gällde själva laddklossen och den änden av sladden, så lightning kan bli kvar på själva telefonen. Detta är ju redan så det ser ut idag också.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Varje företag bör få bestämma över sin egen hårdvara..

Nu gäller ju detta dock mjukvara...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Dax:

Varje företag bör få bestämma över sin egen hårdvara..

Och mjukvara. Och vi hade sluppit Apple då de hade gått i konkurs när inte Bill Gate massuppköpte aktier för att rädda dem för att slippa splittra sitt eget företag p.g.a. konkurrensverken. Samt även såg till att Microsoft Office fanns på MacOs för att göra den mer attraktiv. Som motsvar valde Steve Jobs att göra Internet Explorer som default webbläsare i MacOs.

*edit*
Min poäng är konkurrensverken har sett till att vi har fått konkurrens. Jag själv gillar att inte Microsoft dominerar precis allt. Vi hade säkerligen kört både Windows på datorn, telefonen och surfplattan annars. Microsoft hade ställt villkoren. Tänk om Microsoft skulle bli så extrema så de endast låter folk installera appar genom deras egen Apploader och själv sätter priserna?
Ja det är inte realistisk säger folk, alla skulle bojkotta dem direkt då. Men man underskattar vad folk gör.
Folk gillar nämligen att låsa in sig.

Permalänk
Medlem

Apple har nu tvingats till alternativa betallösningar i Nederländerna, och specifikt för datingappar. https://developer.apple.com/support/storekit-external-entitle...

27% i avgift kräver de fortfarande,
"Apple will charge a 27% commission on the price paid by the user, net of value-added taxes."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Varje företag bör få bestämma över sin egen hårdvara..

Absolut, när man köper en produkt ska man få bestämma över den, helt korrekt.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk gillar nämligen att låsa in sig.

Det är just detta. När jag låser in mig får jag en bekvämare upplevelse. Sen många år köper eller hyr jag rätten att se filmer, fullt medveten om DRM - för upplevelsen är bättre än de DRM-fria alternativen.
Jag kör iPhone trots att det finns öppna alternativ, för de öppna alternativen är ärligt talat riktigt dåliga i jämförelse: Telefonen finns där bland annat i händelse av att saker går fel: den ska inte vara en av de saker jag räknar med inte alltid funkar.
(Och nej, Android är inte ett öppet alternativ, det är en annan uppsättning ganska låsta sandlådor, bara att tillverkarna är mer slarviga med nycklarna - vilket för mig inte är särskilt attraktivt.)

Med det sagt: Apple har inte på något sätt en monopolliknande ställning som Microsoft har inom klientoperativsystem. Däremot är de envåldshärskare på sina plattformar - som alla är i minoritet, så långt jag vet. Köper du en Appletelefon sitter du med en telefon som uppför sig som Apple vill att den ska göra. Men du kan också köpa telefoner från Google, Samsung, Nokia, etc, och hamna i en annan sandlåda. Eller köpa en öppen telefon som troligen inte funkar så ofta som du hade velat, eller åtminstone kommer med rejäla begränsningar i teknologi. Ingen har ett marknadsmonopol i den branschen, men de allra flesta vill att du gör på deras sätt när du väl köper deras prylar.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Användare ska kunna använda vilken mjukvara de vill på hårdvara some de själva äger.

Hoppas detta går igenom, och att utvecklingen sprider sig till konsoller också.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Inte jätte förtjust i detta. En sak jag gillar med iOS är just att det är så låst så man inte behöver oroa sig destomer när man laddar ner mindre okända appar. Och visst, du kan säga "jaja men det är ju bara att du bara fortsätter installerar appar via App Store då?" men om detta går igenom är det bara en tidsfråga innan någon app jag använder börjar säga att de inte finns på App Store längre och då måste jag ge mig ut i den otrygga marknaden och hoppas på att deras säkerhet är lika bra. Och sen är det ju skönt bara att allt är på samma ställe, man vet vart man ska söka.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Helt rätt. Användare ska kunna använda vilken mjukvara de vill på hårdvara some de själva äger.

Hoppas detta går igenom, och att utvecklingen sprider sig till konsoller också.

Det vore trevligt - men för min del skulle jag gärna se detta som en rätt avancerad process som inte vem som helst klarar av: Jag hjälper äldre släktingar med deras datorer och i en del fall är det otroligt bekvämt att rekommendera dem att inte köpa ny dator utan skaffa en iPad, så de inte kan ställa till det katastrofalt för sig längre. Det är balansen mellan en konsolupplevelse och en dator. För egen del är en telefon en kommunikations- och mediakonsol. Den ska bara funka.

Vill någon ha något de kan meka med finns det alternativ för dem också, men jag vill inte komma till en punkt där jag måste köra antimalware på jobbtelefonen för att jag inte vet att det enda som går på den är signerad programvara.

Permalänk
Medlem

Nja finns en anledning för att IOS världen funkar som den gör och detta kommer isåfall bryta det och tror inte det kommer leda till något bättre.

Men hej! jag kan ha fel med men nja är min känsla..

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är just detta. När jag låser in mig får jag en bekvämare upplevelse. Sen många år köper eller hyr jag rätten att se filmer, fullt medveten om DRM - för upplevelsen är bättre än de DRM-fria alternativen.
Jag kör iPhone trots att det finns öppna alternativ, för de öppna alternativen är ärligt talat riktigt dåliga i jämförelse: Telefonen finns där bland annat i händelse av att saker går fel: den ska inte vara en av de saker jag räknar med inte alltid funkar.
(Och nej, Android är inte ett öppet alternativ, det är en annan uppsättning ganska låsta sandlådor, bara att tillverkarna är mer slarviga med nycklarna - vilket för mig inte är särskilt attraktivt.)

Med det sagt: Apple har inte på något sätt en monopolliknande ställning som Microsoft har inom klientoperativsystem. Däremot är de envåldshärskare på sina plattformar - som alla är i minoritet, så långt jag vet. Köper du en Appletelefon sitter du med en telefon som uppför sig som Apple vill att den ska göra. Men du kan också köpa telefoner från Google, Samsung, Nokia, etc, och hamna i en annan sandlåda. Eller köpa en öppen telefon som troligen inte funkar så ofta som du hade velat, eller åtminstone kommer med rejäla begränsningar i teknologi. Ingen har ett marknadsmonopol i den branschen, men de allra flesta vill att du gör på deras sätt när du väl köper deras prylar.

Angående inlåsning så är det ofta för den enskilda användaren bra. Detta oavsett vilken mjukvara man pratar om Photeshop, Autocad, Excel etc. Men på det långa loppet så har det ofta varit dåligt och härmat utveckling om en aktör får för mycket makt och stänger ute konkurrens.

Angående monopol/oligopol. Så är det ett fiktivt begrepp skapat av byråkrater.
Säg att en enda aktör har hand om precis all försäljning av äpplen, har den då monopol?
Nej säger vissa, man köpa frukt från andra aktörer som päron, bananer etc.
Men de flesta håller nog med att det ändå är monopol och tänker på just äpplen.

Säg då en att en enda aktör har hand om precis all försäljning av äppelsorten Ingrid Marie, har den då monopol?
Ja på denna äpplesort fast det finns andra äppelsorter att köpa.

Är det något konkurrensmyndigheterna behöver se över? Då kommer vi in på om det är ett problem eller inte. Äppelsorten ovanför inte så väldigt stort, såklart odlare av denna äpplesort kan klaga och det kanske får utredas.

Men kollar vi på mobiler där både Google och Apple anklagas för monopol. Så går vi emot ett samhälle där i princip alla personer i världen håller på att skaffa ha en smartphone och i Europa så finns det i praktiken endast Android och iOS att välja på.
Den som ska lansera i princip vad som helst idag går emot att vara tvungen att detta stöds av de båda. Man kan t.ex. inte lansera ett gym och säga, nej jag gillar inte Googles villkor och endast gör en app till iOs.
Exakt samma gäller biltillverkare. Som väljer att göra en app till Android så de kan låsa upp bilen utan nyckel, men säger nej iOS regler gillar jag inte, så jag skippar en App till dem.

När mobiltillverkarna går emot att få en sådan extrem makt så måste verkligen konkurrensmyndigheterna granska dem. Sedan kan de komma fram till olika saker. Men en total inlåsning är inte bra.
Där Androids problem är att det på papperet är upplåst, men i praktiken så installeras nästan inget utanför Google store ändå. Men undantag som samsungs store vad den nu hette.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kan t.ex. inte lansera ett gym och säga, nej jag gillar inte Googles villkor och endast gör en app till iOs.

Det är ju precis det man kan och vad många gör - på båda sidor av stängslet. Med den logiken, skulle konkurrensverket gå in och säga att du inte får släppa en app för Windows utan att också porta den till macOS och Linux, för att mitigera bristen på konkurrens på skrivbordet? Knappast. Många applikationstillverkare skulle inte överleva ett sådant krav - eller vi skulle få leva med ännu mer Electronskit.

I verkligheten kommer Apple säkert bli tvungna att ytterligare ändra på sina avgifter för utvecklare framöver, för att det kommer vara ohållbart att ta ut - om inte procentsatserna så åtminstone på deras nuvarande villkor. Det kommer att vara positivt för alla utvecklare som har appar i App Store. Fler stores som drivs av fler jättar med individuella vinstintressen kommer garanterat inte göra det bättre för konsumenterna. Jämför strömningstjänster och omöjligheten att hitta materialet du vill ha utan att abonnera på precis allt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Exakt samma gäller biltillverkare. Som väljer att göra en app till Android så de kan låsa upp bilen utan nyckel, men säger nej iOS regler gillar jag inte, så jag skippar en App till dem.

Det fallet har vi absolut idag: vissa bilmodeller får fler funktioner i sitt infotainment om man kopplar in "rätt" telefon. Det handlar inte om så fundamentala saker som att låsa upp bilen (eller ska säga, har själv inte sett just det men det kanske finns...), men man kan t.ex. få en långt mer avancerad kartlösning med "rätt" telefon inkopplad.

Hade varit trevligt att slippa en sådan separation. Men själv tar jag hellre fler och mer avancerade funktioner med något av telefonsystemen än att det är "lika dåligt för båda". Nackdelen blir lite att man får väja bil/telefon så de passar bra ihop.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Varje företag bör få bestämma över sin egen hårdvara..

Nej, i varje fungerande samhälle måste man ha lagar och förordningar. Det finns inte utrymme för undantag för företag.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Nackdelen blir lite att man får väja bil/telefon så de passar bra ihop.

Och det är ju redan fallet: När jag bytte bil senast föll valet på en av två ganska likvärdiga modeller eftersom CarPlay ingick i den medan det var ett betalt tillval i den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående monopol/oligopol. Så är det ett fiktivt begrepp skapat av byråkrater.
Säg att en enda aktör har hand om precis all försäljning av äpplen, har den då monopol?
Nej säger vissa, man köpa frukt från andra aktörer som päron, bananer etc.
Men de flesta håller nog med att det ändå är monopol och tänker på just äpplen.

Säg då en att en enda aktör har hand om precis all försäljning av äppelsorten Ingrid Marie, har den då monopol?
Ja på denna äpplesort fast det finns andra äppelsorter att köpa.

Är det något konkurrensmyndigheterna behöver se över? Då kommer vi in på om det är ett problem eller inte. Äppelsorten ovanför inte så väldigt stort, såklart odlare av denna äpplesort kan klaga och det kanske får utredas.

På det ämnet, i tex USA går det bra att få ensamrätt på en äpplesort som man korsat fram, i Europa så anses det att om det är något som naturligt skulle kunna uppstå så går det inte. Vilket innebär att i Europa så får man korsa Lady Williams och Golden Delicious äpplen och sälja dessa utan att behöva tillstånd, man får dock inte kalla dessa Pink Lady, eftersom det är namnskyddat, även i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Inte jätte förtjust i detta. En sak jag gillar med iOS är just att det är så låst så man inte behöver oroa sig destomer när man laddar ner mindre okända appar. Och visst, du kan säga "jaja men det är ju bara att du bara fortsätter installerar appar via App Store då?" men om detta går igenom är det bara en tidsfråga innan någon app jag använder börjar säga att de inte finns på App Store längre och då måste jag ge mig ut i den otrygga marknaden och hoppas på att deras säkerhet är lika bra. Och sen är det ju skönt bara att allt är på samma ställe, man vet vart man ska söka.

Detta scenario händer aldrig på sndroid så varför skulle det göra det på iphone? Dom apparna som iktw finns i google play är lite shady, och därav finns dom inte där (och hade definitivt inte funnits på app store heller).

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det fallet har vi absolut idag: vissa bilmodeller får fler funktioner i sitt infotainment om man kopplar in "rätt" telefon. Det handlar inte om så fundamentala saker som att låsa upp bilen (eller ska säga, har själv inte sett just det men det kanske finns...), men man kan t.ex. få en långt mer avancerad kartlösning med "rätt" telefon inkopplad.

Hade varit trevligt att slippa en sådan separation. Men själv tar jag hellre fler och mer avancerade funktioner med något av telefonsystemen än att det är "lika dåligt för båda". Nackdelen blir lite att man får väja bil/telefon så de passar bra ihop.

Här tycker jag Tesla löst det hela bra. Både Android och iOS fungerar som nycklar till bilen, och bilens Linuxbaserade infotainment är riktigt bra utan att vara direkt beroende av telefonen (eller vilken telefon man har).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/