Utbytbara batterier kan bli EU-krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Apples val att ta bort hörlursutgången var rent ekonomiskt.
...
Jag tror inte att det var särskilt många användare som utbrast: Har du sett att Apple tog bort hörlusutgången. Fett va nice "feature" att få privilegiet att använda en dångel för att koppla in hörlurarna. Det är den sista pusselbiten jag alltid har saknat i mitt liv. Tror fan jag måste byta till en iPhone alltså.

Nej vi var kanske inte så många som utbrast det, jag var en av dem men vi kanske är en liten minoritet vad vet jag. Hade använt uteslutande trådlösa lurar i 2-3 år innan Apple fimpade 3.5mm kontakten. Aldrig ägt några Airpods dock.
Men är det så problematiskt att använda den supertunna lille dongeln som man ändå fick med telefonen om man nu absolut vill sitta fast med sladd? jaja skit samma egentligen, finns ju telefoner kvar med den kontakten om man vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det måste inte innebära hål för man kan endera använda skärmen eller placera ljudenheterna bakom skärmen.
Men å andra sidan vet jag inte vad man ska göra med ljudfunktionen i telefonen heller för jag pratar aldrig i telefon, ev kan jag ibland lyssna eller prata via trådlöst headset.

Så du föredrar när saker sitter i vägen för membranen? Ingen vidare ljudkvalitet varken på mikrofon eller högtalare då. Men det är klart att om du kör allt trådlöst jämt så är det väl slit samma. Gissar att du inte heller ser nyttan med ens en USB-C port då "För det finns ju trådlösa laddare"?

Men ditt use case känns i så fall inte representativt för fem öre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

In other new eu now only has 1 single brand cellphone to buy because china told us to f off

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkepenke:

Det låter som ett fantastiskt förslag. Jäkla idioti att ha en glasbaksida och en ihoplimmad telefon som inte går att reparera enkelt eller att byta batteri på.
Bra jobbat EU. Delvis kan man skylla vansinnet på konsumenter och techjournalister som klagat på att dom inte är lyxiga nog och inte känts premium nog...
Plastbaksida alternativt en baksida i metall med 4 enkla skruv.

Ah, den gamla klassikern "jag gillar inte något så därför ska det stiftas lagar mot det".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Så du föredrar när saker sitter i vägen för membranen? Ingen vidare ljudkvalitet varken på mikrofon eller högtalare då. Men det är klart att om du kör allt trådlöst jämt så är det väl slit samma. Gissar att du inte heller ser nyttan med ens en USB-C port då "För det finns ju trådlösa laddare"?

Men ditt use case känns i så fall inte representativt för fem öre.

Skärmen fungerar som membran och ljudkvaliten är ju inte sämre på de telefonerna än på de som har "hål" det gäller även de tvar som har börjat med tekniken att ljudet återges av skärmytan i stället för nån fruktansvärt usel separat högtalare. Man tjänar "konarea".

Jag kan faktisk inte förstå hur man kan vilja ha en kabel som går från ett headset eller hörlur till telefonen, kabeln är bara i vägen och utgör ibland en direkt fara. Och hur många har inte fastnat med kabeln i nått och förstört sina lurar eller telefon?

Ja jag är verkligen för trådlös laddning, främst för att det är extremt mycket bekvämare att bara lägga telefonen på laddytan men även för att det gör att man slipper slita på en kontakt och visserligen kan det vara bra med en usb kontakt för nödbruk både för laddning och datakommunikation men med trådlös laddning behöver man inte använda den dagligen och kan ha den täckt av en lucka eller gummiplugg.
Jag har också lite svårt med magnetkontakterna som en del förespråkar just pga att de inte alls behövs då det går att göra det trådlöst i stället.

Det finns ingen anledning att försämra telefonerna med onödiga hål och kontakter, det gör dem mekaniskt svagare och de kan släppa in skit och vatten och kablagen som leder till kontakterna är en risk i sig så varför ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Vad bra! Samma sak borde gälla i elbilar, där det idag kan medföra enorma kostnader att byta batteriet - vilket leder til att hela bilen skrotas i förtid. Och att ha bilar som inte lever längre än sitt batteri är ju knappast miljövänligt.

.

https://youtu.be/Wq-Ij55RPPo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Jag råkar faktiskt äga telefonen på bilden (Fairphone 4). Den är IP klassad till IP54 och ifall portarna för USB hade tagits bort+en liten gummiläpp på bakstycket är jag ganska säker på att en IP68/69 hade varit möjligt.

Men framförallt är den förvånansvärt solid för att ha ett avtagbart bakstycke. Det är långt, långt bort från hur en gammal "klassisk" batterilucka från Sony Erikssons tid upplevs. Man får ta i som attan för att få av den (det finns en liten "cutout" att börja i för att en ha en chans), och håller man den i handen är det faktiskt inte riktigt märkbart att den inte är "ihoplimmad", varken bakstycket eller skärmen. "Solid" skulle jag beskriva den som. Men, den är chunky, både tung och stor. Delvis ser det ut att vara ett val att göra en stor mobil, men tjockleken är gissningsvis 5mm mer än vad en limmad hade varit. Tyngden har jag svårare att uppskatta då den helt enkelt har större skärm än min gamla.

Så nog går det om viljan finns. Men det blir lite dyrare (bakstycket var nog inte en billig bit att producera) och bygger ett par mm tjocklek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Ja måste man betala 1800 spänn så är det helt galet dyrt men frågan är då är detta hos auktoriserad verkstad?
Och vad för jäkla telefon har du som isåfall kan kosta så mycket ^^

Iphone användare här o kostar inte då några 1800 plus batteri på apple iallafall.

//skane

Telefon = Nokia 6.2
Skickade in den till Nokia.
Tyckte också priset var hutlöst men fick då som svar att iom att telefonen tappats så kontrollerades samtliga delar i telefonen så att inget mer var skadat som skulle orsaka att telefonen inte uppfyller vad som lovats. Vad exakt det skulle vara som specifik är utlovat kring den telefonen vette fasen, bad jag dom inte att specificera. Men utöver kostnaden för reperationen så är jag väldigt nöjd med den. Batteriet är fortfarande i gott skick och orkar 6-8h via relativt tungt användande.

/Zalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kan faktisk inte förstå hur man kan vilja ha en kabel som går från ett headset eller hörlur till telefonen, kabeln är bara i vägen och utgör ibland en direkt fara. Och hur många har inte fastnat med kabeln i nått och förstört sina lurar eller telefon?

För att man i telefonen kan bygga en hörlursförstärkare av mycket högre klass än vad man rimligen kan med trådlösa. Du har såna extrema miniatyriseringskrav på komponenter och strömförbrukning i en trådlös lösning att jag vill på stå att de aldrig kommer kunna mäta sig med en trådad lösning med komponenterna i mobilen. I vart fall idag, framtiden ska man inte sia om för mycket...

Nu är ju tyvärr konsumentfokus på ljudkvalitet oftast hur mycket bas den kan pumpa och inget om distorsion, signal/brus-förhållande och dynamik m.m. Så länge det låter högt och mycket så är det bra typ. Visst, jag överdriver medvetet, men åtminstone i moderkortssammanhang så har ju ljuddelarna ofta lyfts fram i premiumsegmentet. På mobilerna har de marginaliserats och gjorts relativt enkla. Att folk inte hör skillnad på bra trådat ljud och trådlöst från mobilerna när de byter lösning är ju bara tragiskt. Det SKA låta bättre trådat med en bra HW-lösning i mobilen än med airpods om man har bra lurar!

Samtidigt så har förstås trådlöst sin användning ändå. Men varför då ta bort 3.5mm-lösningen. Vi kan ha båda. No problemo. Mobiltillverkarna har ju inte sänkt priserna med borttagna utgångar, de har bara ökat intäkterna på vår bekostnad. Och alla går på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ah, den gamla klassikern "jag gillar inte något så därför ska det stiftas lagar mot det".

Vill du tillbaka till tiden när varenda batteridriven elpryttel hade sin egen laddare och laddkabel också?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Barsk66:

För att man i telefonen kan bygga en hörlursförstärkare av mycket högre klass än vad man rimligen kan med trådlösa. Du har såna extrema miniatyriseringskrav på komponenter och strömförbrukning i en trådlös lösning att jag vill på stå att de aldrig kommer kunna mäta sig med en trådad lösning med komponenterna i mobilen. I vart fall idag, framtiden ska man inte sia om för mycket...

Nu är ju tyvärr konsumentfokus på ljudkvalitet oftast hur mycket bas den kan pumpa och inget om distorsion, signal/brus-förhållande och dynamik m.m. Så länge det låter högt och mycket så är det bra typ. Visst, jag överdriver medvetet, men åtminstone i moderkortssammanhang så har ju ljuddelarna ofta lyfts fram i premiumsegmentet. På mobilerna har de marginaliserats och gjorts relativt enkla. Att folk inte hör skillnad på bra trådat ljud och trådlöst från mobilerna när de byter lösning är ju bara tragiskt. Det SKA låta bättre trådat med en bra HW-lösning i mobilen än med airpods om man har bra lurar!

Samtidigt så har förstås trådlöst sin användning ändå. Men varför då ta bort 3.5mm-lösningen. Vi kan ha båda. No problemo. Mobiltillverkarna har ju inte sänkt priserna med borttagna utgångar, de har bara ökat intäkterna på vår bekostnad. Och alla går på det.

Apple är ett eget kapitel och jag anser inte att de är nått som har med hifi att göra.
Jag har tekniskt mycket svårt att se att miniatyriseringen är värre i en hörlur än i en telefon, det är mer plats tillgänglig i en hörlur än en telefon och jag har inte heller stött på nån hifimänniska som använder seriösa hörlurar drivna av en telefon, möjligen någon som har kopplat på nån hörlursdac för att kunna driva lurarna just pga att telefonen inte är bra nog.
behöver man ha in ear kan de med fördel drivas av nått annat än telefonen, nått som är betydligt mindre och kan placeras närmare hörluren och divas via BT från telefonen om enheten inte fungerar fristående, då kan man förvara telefonen på ett bra ställ och slipper kablaget från den som oft är ett verkligt problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Tråkigt. Jag bytte på en firma som gjorde det på en timme. När jag kom tillbaka så beklagade de sig och sa att de tyvärr hade råkat tappa mobilen under processen och då hade det blivit fel på skärmen. Dock skulle de självfallet åtgärda det säger de, men de hade inte rätt delar inne. Ok fick tillbaka mobilen med skärm med ska vi säga "aningens" pixelfel, men med nytt batteri i
Jag väljer att lita på dem och de ska kontakta mig när delarna finns. Dagarna går och efter ca en dryg vecka så ringer dom. Åker tillbaka och lämna in den igen. En timme senare ca så är mobilen klar. Ny skärm, alla metalldelar runt mobilen inklusive knappar bytta, i princip bara baksidan kvar från orginal. Inga som helst problem med mobilen sen dess! Det enda jag betalade för var batteribytet. Skillnad på firma och firma...

Väldigt skönt att höra! Lite som att vinna på lotto

Jag hade gärna drivit det lite mer, om det inte var 50min bort från mig i ett område där jag inte har något vettigt att göra ändå!

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det blir verklighet. Att själv kunna byta just batterier ser jag som en självklarhet för en mer hållbar utveckling och mindre mängd e-skrot.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apple är ett eget kapitel och jag anser inte att de är nått som har med hifi att göra.
Jag har tekniskt mycket svårt att se att miniatyriseringen är värre i en hörlur än i en telefon, det är mer plats tillgänglig i en hörlur än en telefon och jag har inte heller stött på nån hifimänniska som använder seriösa hörlurar drivna av en telefon, möjligen någon som har kopplat på nån hörlursdac för att kunna driva lurarna just pga att telefonen inte är bra nog.
behöver man ha in ear kan de med fördel drivas av nått annat än telefonen, nått som är betydligt mindre och kan placeras närmare hörluren och divas via BT från telefonen om enheten inte fungerar fristående, då kan man förvara telefonen på ett bra ställ och slipper kablaget från den som oft är ett verkligt problem.

Nu skrev jag airpods lite av misstag. Jag menade trådlösa generellt. Men att ta upp Apple är bra. Apple har naturligtvis inte tagit bort något utan att undersöka om det är "ok" hos användarna i gemen. Och användare i gemen är sällan hifi-människor, så då rök porten. Det blir "snyggare" utan hål, och därmed är gemene man nöjd. Att man sen måste skaffa lurar som ska laddas titt som tätt är tydligen en nackdel man gärna tar. Jag känner att jag inte är gemene man i här i vart fall.

Om folk kan inse att en mobil är en kommunikationsenhet och inte en statuspryl så vore mycket vunnet. Suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Om folk kan inse att en mobil är en kommunikationsenhet och inte en statuspryl så vore mycket vunnet. Suck...

Fast... beror förstås på vart man drar gränsen för "kommunikation" men en mobil änvänds ju till rätt mycket och ren kommunikation är nog en minoritet av använda minuter per dygn så att säga.

Sen detdär snacket om "statuspryl" är lite uttjattat tycker jag, när jag kliver in i ett sammanhang med andra människor i min urtvättade t-shirt, gamla manchesterbyxor med färgfläckar (spillde lite när jag målade mina D&D figurer) och känner fan här fattar inte folk vilken frän snubbe jag är är inte min nästa tanke - vänta bara tills jag plockar upp min mobil! (samma mobil som 50% av alla andra i rummet också har)

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Fast... beror förstås på vart man drar gränsen för "kommunikation" men en mobil änvänds ju till rätt mycket och ren kommunikation är nog en minoritet av använda minuter per dygn så att säga.

Sen detdär snacket om "statuspryl" är lite uttjattat tycker jag, när jag kliver in i ett sammanhang med andra människor i min urtvättade t-shirt, gamla manchesterbyxor med färgfläckar (spillde lite när jag målade mina D&D figurer) och känner fan här fattar inte folk vilken frän snubbe jag är är inte min nästa tanke - vänta bara tills jag plockar upp min mobil! (samma mobil som 50% av alla andra i rummet också har)

Blir också helt ställd varje gång jag ser den här kommentaren om status (och det är ganska ofta här på swec). I vilket universum och i vilken åldersgrupp är det status att ha senaste iPhonen? En lur vem som helst med halvtaskig ekonomi kan skaffa med ett abonnemang för dryga femhundringen per månad.

Statussymboler är generellt väldigt tramsigt i mina ögon. Men kommer man i en Ferrari för 2 mille, med en guld-Rolle för x00k på armen så finns det ändå en ekonomisk styrka bakom (och antagligen ett visst bekräftelsebehov ). Det är ju inga prylar som gemene man kan skrapa ihop till med blancolån och avbetalningar, till skillnad från en iPhone.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Ja tack till utbytbara batterier, gärna så man kan byta det på farten likasom i gamla dagar.

Ett av Apples sämsta påfund det med batteri som nästan inte går att byta och fan til bolag som altid kopiera det sämsta från Apple.

Min OnePlus 3T har jag själv bytt batteri i 3 gånger. Men nu får den lov att pensioneras då jag fick bud på att köpa en nästan inte använd 7T Pro.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Blir också helt ställd varje gång jag ser den här kommentaren om status (och det är ganska ofta här på swec). I vilket universum och i vilken åldersgrupp är det status att ha senaste iPhonen? En lur vem som helst med halvtaskig ekonomi kan skaffa med ett abonnemang för dryga femhundringen per månad.

För ungdomar är det nog det tyvärr.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För ungdomar är det nog det tyvärr.

Ja en liten grupp ungdomar oftast dom som bryr sig om märkes klädder och sånt tycker det är coolt att man ska ha apple senaste värsting iphone. Jag är själv 17 fyller 18 om 1,5 månad och jag bryr mig inte ett dugg om vad har för mobil eller något om status. Själv köper jag den mobilen som uppfyller min krav till vettigt pris.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Ja tack till utbytbara batterier, gärna så man kan byta det på farten likasom i gamla dagar.

Ett av Apples sämsta påfund det med batteri som nästan inte går att byta och fan til bolag som altid kopiera det sämsta från Apple.

Min OnePlus 3T har jag själv bytt batteri i 3 gånger. Men nu får den lov att pensioneras då jag fick bud på att köpa en nästan inte använd 7T Pro.

stora problemet är att det är värdelöst för konsumenter men guld för företagen.