Amazon-säljare uppmanar medlem rekommendera produkter på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadaver:

Jag tycker att den som fått detta erbjudande, samt den som "golat", borde straffas med en perm ban. Vem vet när hen accepterar något sådant i framtiden?

Låt oss ha ett rent Sweclockers.

Så om du får erbjudandet ska du bannas alltså?
Du kanske redan har fått det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Olagligt är det inte, det är ett regelbrott men du kan inte bli åtalad för det.

Ja, det bryter mot Sweclockers regler, specifikt § 9 Marknadsföring och annonsering.

Men det är även olagligt att göra reklam utan att det framgår att det är reklam.

Citat:

Marknadsföringslagen är solklar i detta fall. ”All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.” Alltså – får du betalt i utbyte mot att skriva om något på din blogg – i pengar eller produkter – måste det framgå att det är reklam. Annars är det dold marknadsföring och olagligt.

Källa: Influencers of Sweden: Sponsrade inlägg och smygreklam – vad säger lagen?
Lagrumshänvisning: Marknadsföringslag (2008:486) 9 § Reklamidentifiering

Om reklamen som skulle postas på Sweclockers forum skulle innehålla information om att det är reklam så vore det rent teoretiskt lagligt men mot Sweclockers regler. (Oklart om det finns någon lag mot att bryta mot ett forums regler, men det lär ju inte beivras om det inte handlar om något extremfall, t.ex. om man kringgår avstängningar, då det kanske skulle kunna gå under dataintrång.)

I det här fallet så handlar det om smygreklam, d.v.s. reklam där det inte framgår att det är reklam. Då är det både mot Sweclockers regler och även mot svensk lagstiftning. (Allt som är mot svensk lagstiftning är också automatiskt ett brott mot Sweclockers regler, specifikt § 8 Brott).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, det bryter mot Sweclockers regler, specifikt § 9 Marknadsföring och annonsering.

Men det är även olagligt att göra reklam utan att det framgår att det är reklam.

Om reklamen som skulle postas på Sweclockers forum skulle innehålla information om att det är reklam så vore det rent teoretiskt lagligt men mot Sweclockers regler. (Oklart om det finns någon lag mot att bryta mot ett forums regler, men det lär ju inte beivras om det inte handlar om något extremfall, t.ex. om man kringgår avstängningar, då det kanske skulle kunna gå under dataintrång.)

I det här fallet så handlar det om smygreklam, d.v.s. reklam där det inte framgår att det är reklam. Då är det både mot Sweclockers regler och även mot svensk lagstiftning. (Allt som är mot svensk lagstiftning är också automatiskt ett brott mot Sweclockers regler, specifikt § 8 Brott).

Av ren nyfikenhet, vart i lagen hittar du att det är ett lagbrott en medlem begår om denne skriver om produkter i syfte att lyfta dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadaver:

Jag tycker att den som fått detta erbjudande, samt den som "golat", borde straffas med en perm ban. Vem vet när hen accepterar något sådant i framtiden?

Låt oss ha ett rent Sweclockers.

Så om jag skickar ett PM till dig att lyfta en produkt ska du stängas av för all framtid?

Permalänk
Medlem

Hissen gick nog inte hela vägen upp där nej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Av ren nyfikenhet, vart i lagen hittar du att det är ett lagbrott en medlem begår om denne skriver om produkter i syfte att lyfta dessa?

Inlägget du svarar på innehåller en länk till lagen i fråga

Eller vad menar du med din fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inlägget du svarar på innehåller en länk till lagen i fråga

Eller vad menar du med din fråga?

Förlåt, jag var nog otydlig, jag menar var i lagboken finns den lagen?
Personligen tycker jag att det vore bra om smygreklam på diverse forum stoppas helt, det är ett stort problem inte bara på detta forum utan på flera forum jag är på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Förlåt, jag var nog otydlig, jag menar var i lagboken finns den lagen?
Personligen tycker jag att det vore bra om smygreklam på diverse forum stoppas helt, det är ett stort problem inte bara på detta forum utan på flera forum jag är på.

Länk till lagen finns i inlägget du först svarade på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Länk till lagen finns i inlägget du först svarade på?

Sveriges rikes lag utgörs väl inte av SweClockers regler, vilket länkarna du pratar om går till?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Sveriges rikes lag utgörs väl inte av SweClockers regler, vilket länkarna du pratar om går till?

Här är länken en gång till för säkerhets skull: https://lagen.nu/2008:486#R9

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

https://i.imgur.com/2Wd5LF1.png

Här är länken en gång till för säkerhets skull: https://lagen.nu/2008:486#R9

Tack för förtydligandet, när man backar tillbaka så syns den inte för att du bäddat in den i ett citat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Tack för förtydligandet, när man backar tillbaka så syns den inte för att du bäddat in den i ett citat.

Aha, jag gissar att kör på mobiltelefon eller liknande så att man måste klicka för att hela citatet ska synas?

Jo, men då förstår jag varför det var svårt att se. På desktop så är detta inte ett problem på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Aha, jag gissar att kör på mobiltelefon eller liknande så att man måste klicka för att hela citatet ska synas?

Jo, men då förstår jag varför det var svårt att se. På desktop så är detta inte ett problem på samma sätt.

Nej det är när jag backar tillbaka till den andres svar där denne citerar dig som enbart det du inte ”citerar” visas. 🤔 Hade jag backat ett steg till till ditt inlägg hade jag sett hela ditt inlägg. Nevermind, tack för länken/svaret.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Nej det är när jag backar tillbaka till den andres svar där denne citerar dig som enbart det du inte ”citerar” visas. 🤔 Hade jag backat ett steg till till ditt inlägg hade jag sett hela ditt inlägg. Nevermind, tack för länken/svaret.

Aha, ja, det är nog inte heller särskilt optimalt. Det finns nog lite förbättringspotential i hur [quote]-taggen fungerar på Sweclockers. Tror jag skapar en tråd i Feedback-forumet om detta.

Edit: Tråd skapad.