Skapa bootbar USB för MacOS Catalina

Permalänk
Hedersmedlem

Skapa bootbar USB för MacOS Catalina

Har en gammal MacBook Pro som inte har stöd för något senare än MacOS Catalina. Försöker skapa en bootbar USB till den så att jag kan installera om, men det verkar som att Catalina inte längre går att ladda ner från AppStore? Eller hur tusan hittar jag den? Har även provat att gå in via Apple's supportsidor, men kommer bara till en sida som säger "Den här appen finns bara tillgänglig i App Store för iPhone och iPad" vilket ju verkar helt knas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Öppnar du länken på datorn du vill installera på härifrån? Då ska det bara vara att ladda ner via App store. När jag klickar på länken för Big Sur så kan jag sen trycka på "Get"-knappen för att ladda ner.

Det ser ut som att du behöver köra macOS 10.9 (Mavericks) eller senare, så kör datorn just nu en äldre version än den så behöver du uppgradera till Yosemite (äldsta tillgängliga version) först.

Om datorn inte har macOS just nu (eller den inte går att starta) så ska du kunna återställa via internet, se Apples instruktioner här.
Det verkar också som att det installerar den senaste versionen som datorn stödjer, så om du redan sparat en kopia av allt data du vill ha kvar så kan ju det vara en möjlig väg för att uppgradera.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var något tjall just den dagen. Igår gick det att ladda ner.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!