Lagad dator kommer tillbaka trasig (Komplett/Elcare Nordic)

Permalänk
Medlem

Lagad dator kommer tillbaka trasig (Komplett/Elcare Nordic)

Hej

Hade problem med tangentbordet på min laptop och efter lite sökande på nätet så var det tydligen en hel del som hade samma problem. Hörde av mig till Kompletts kundservice där jag fick till svars att jag kunde kontakta Acer direkt för att skapa ett ärende hos dom.
Jag gjorde detta men stötte på problem. Jag fick ett svar där dom ställde en fråga och när jag svarade på detta så fick jag ett autosvar om att mejlet inte kunde tas emot för att deras inkorg är full..

Hörde av mig igen till komplett som sa att jag kunde skicka in den via dom men det tar längre tid. Jag orkade inte krångla så jag sa okej.
2021-08-16 Skapar dom en returansökan.
2021-08-19 Får jag fraktsedeln.
2021-09-02 Frågar om det är något som har hänt då det tar tid och den felsorterades.
2021-09-03 Kommer den fram till komplett
2021-09-15 Skickas den äntligen till service.
2021-09-20 Kommer den fram
2021-09-20 13:08 Arbeid startet
2021-09-20 13:21 Klar på verkstedet
2021-09-21 23:46 Transport påbörjad
2021-09-22 16:34 Sändning levererad

Flere taster fungerer ikke på tastaturet.
Utført arbeidReseated keyboard, test ok

Alltså, här är allt frid o fröjd även om det har tagit en hel del tid. Dom kopplade alltså ut och in tangentbordet och det verkar ha löst allt.
Datorn får jag hämta i en butik som är längre bort och jag har aldrig fått något paket dit tidigare. Rätt så störande då det är problematiskt för mig då jag har en del svårigheter med det men det gör inget i det stora hela.

Packar upp datorn och startar upp den och är glad för att tangentbordet äntligen fungerar som det ska!
Sedan när jag ska koppla in nätverkssladden så ser jag att den lilla fjäderbelastade flärpen som håller nätverkskabeln hänger.
Den har alltid varit riktigt spänd. Nu hänger den löst..
Inget har hänt under frakten då datorn var väl packad och inga andra skador finns.
Sedan sitter den med chassits undersida så det mest troliga är att dom har haft sönder den på verkstaden.

Pratar med Komplett igen och dom säger att det får vi reklamera och skicka in.

2021-09-27 17:21 Skickas datorn
2021-10-06 08:53 Är datorn framme och på mejlen får jag ett kostnadsförslag

Nu vill dom att jag ska betala 1186kr för att dom har tagit sönder flärpen på nätverksporten.

Jag ringer upp elcare nordic men får inget ordentligen svar då dom har så mycket att göra. Samtidigt har jag hört av mig till komplett och dom berättar att dom ska höra av sig till elcare.

2021-10-18 Får komplett svar och skriver:
Då har vi fått svar från elcare angående ditt ärende, och det visar sig som att dom har varit i kontakt med dig tidigare, med kostnadsförslag pga skadad lower casen, då detta inte uppstod hos dom under förra service då dom inte utförde arbete kring detta. Elcare har frågat om kommentar i ärendet ifrån tekniker som hade jobbat med din retur och han hade svarat på detta med att skadan var där när dom fick in den, inget som blivit skadat här då dom inte ens rör Lan porten när man öppnar datorn. Kunden klagade inte på det, så skickade inte en PO på lower case på första service. Hoppas detta svarar lite på dina funderingar kring detta, återkom gärna om det skulle vara något mer du undrar över, så får du ha en fin dag vidare.

Blir väldigt irriterad när jag läser det då delen som är trasig sitter ihop ihop med chassits undersida. Dom säger att dom inte utfört något arbete kring den eller rört den men dom har öppnat upp datorn för att komma åt tangentbordet. Antagligen så bände dom upp chassits undersida och av misstag så har den gått sönder. Att dom inte vill ta ansvar och ljuger om det gör att jag inte kan släppa detta.

2021-11-10 Får jag tillbaka datorn trasig fortfarande och en faktura på 200kr för frakten.
Om dom nu anser att dom inte har gjort något fel. Varför låter dom mig slippa undan undersökningsavgiften?
Varför inte bara köra över mig helt o hållet o låta mig betala det som dom säger? Det finns inget mitt i mellan, datorn har inte blivit skadad på vägen till mig. Kartongen såg prima ut.

Sista svaret jag har fått är idag från komplett.
2021-11-11

Jag har kollat vidare på detta ärendet som du har haft med oss och även då med svar från servicepartner i detta fallet.

Då den skadan som var på LAN porten i detta fallet var antecknad när dom fick denna på service så är det inte någonting som har uppkommit via serviceparnter i detta tillfället så det är inte någonting som vi kan ersätta.

Det som vi kan göra i detta fallet är dock att vi kan betala den kostanden på 200kr som du fick betala för frakten i detta fallet men mer än så kan vi tyvärr inte göra i detta ärendet.

Jag verkar inte vara ensam.
https://se.trustpilot.com/review/www.infocare.se (elcare hette så innan)
https://se.trustpilot.com/review/www.elcare.com

Det hela känns jättedrygt då det är en så pass liten sak. Men nu är det så att jag använder nätverkskabel när jag spelar och det att det är dom som har haft sönder den och då känner jag mig orättvist behandlad. Jag ska inte behöva lämna in min produkt och få tillbaka den trasig.

Det är helt uppenbart att personen som har arbetat på min dator har av misstag, stress eller för att den inte bryr sig, har haft sönder den och tänkte lite "äh skitsamma. inte mitt problem".

Är det någon som vet ifall dom har typ videoövervakning när dom jobbar på datorer?

Jag fick ett tips av en kompis att öppna datorns undersida och kolla ifall dom har tagit sönder något mer då dom verkar ha varit vårdslösa men jag vet inte ifall man får göra det. Påverkas reklamationsrätten på nåt sätt?

Frustrerad över det hela och vet inte vad jag ska göra mer eller gå vidare.
Håll er borta från elcare nordic så långt det är möjligt är iaf mitt tips till alla där ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Är det någon som vet ifall dom har typ videoövervakning när dom jobbar på datorer?

Jag fick ett tips av en kompis att öppna datorns undersida och kolla ifall dom har tagit sönder något mer då dom verkar ha varit vårdslösa men jag vet inte ifall man får göra det. Påverkas reklamationsrätten på nåt sätt?

Frustrerad över det hela och vet inte vad jag ska göra mer eller gå vidare.
Håll er borta från elcare nordic så långt det är möjligt är iaf mitt tips till alla där ute.

1. Företaget kan mycket väl ha videoövervakning. Du tänker det är en kamera riktad mot arbetsstationen där en tekniker arbetar med produkten? Om så är fallet så har jag svårt att tro att företaget kommer tillhandahålla dig den videon.

2. Du har alltid 3 års reklamationsrätt. Efter 6 månader så ligger bevisbördan på dig om du vill nyttja reklamationsrätten.

3. Det svåra med dessa serviceverkstäder är att du som konsument inte kan påverka vem som utför service. Tillverkarna väljer ut vilka företag som får utföra service. Det kan t ex vara så att oavsett var du köper din dator så kommer service av Acer alltid utföras av Elcare.

Permalänk
Medlem

En fråga man kan ställa sig är att om de hänvisar till att de antecknat att porten var skadad vid första tillfället.
Har denna anteckning blivit skickad till dig eller Komplett?
Har kan de bevisa att det inte är en efterkonstruktion? Är det inte angett på den fösta service rapporten som borde varit inkluderad när datorn kom tillbaka fösta gången så skulle jag inte acceptera det hur som helst.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

1. Företaget kan mycket väl ha videoövervakning. Du tänker det är en kamera riktad mot arbetsstationen där en tekniker arbetar med produkten? Om så är fallet så har jag svårt att tro att företaget kommer tillhandahålla dig den videon.

2. Du har alltid 3 års reklamationsrätt. Efter 6 månader så ligger bevisbördan på dig om du vill nyttja reklamationsrätten.

3. Det svåra med dessa serviceverkstäder är att du som konsument inte kan påverka vem som utför service. Tillverkarna väljer ut vilka företag som får utföra service. Det kan t ex vara så att oavsett var du köper din dator så kommer service av Acer alltid utföras av Elcare.

Jag tänker mer att komplett vill ta reda på exakt vad som har hänt bör ha tillgång till sådant material.
Saken är ju den att jag reklamerade ju reparationen. Jag trodde faktiskt inte att jag ska behöva vara orolig över att något annat går sönder om jag skickar in den.
Lite som att man skulle skicka in sin bil till någon verkstad för något elektroniskt fel men får tillbaka den med trasig mugghållare eller något.

Ja det blir ju lite svårt att undvika dom då ifall det är på det viset.
Om man läser om dom så verkar det iaf som att många andra har haft samma problem. Produkt skickas in för lagning och kommer tillbaka med något trasigt eller inte lagad osv.

Det jag stör mig på är att skadan uppkommit hos dom. Elcare säger att den redan var där vilket inte är sant.
Sedan säger kompletts svar från deras servicepartner "Då den skadan som var på LAN porten i detta fallet var antecknad när dom fick denna på service så är det inte någonting som har uppkommit via serviceparnter i detta tillfället så det är inte någonting som vi kan ersätta.

Jag har inte haft sönder den, den kan inte ha gått sönder under frakten heller.
Dom har antagligen om jag får gissa varit stressade och råkat ha sönder den när dom öppnade upp datorn.
Dom säger att dom inte har pillat med lanporten(flärpen som hänger löst) överhuvudtaget men den sitter ju i chassits nedre del så det stämmer ju inte.

Funderar på att öppna upp den och filma det men vet inte om det är okej att göra?

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns nån treardown på nätet på den datorn/eller dator byggd i samma chassi

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

En fråga man kan ställa sig är att om de hänvisar till att de antecknat att porten var skadad vid första tillfället.
Har denna anteckning blivit skickad till dig eller Komplett?
Har kan de bevisa att det inte är en efterkonstruktion? Är det inte angett på den fösta service rapporten som borde varit inkluderad när datorn kom tillbaka fösta gången så skulle jag inte acceptera det hur som helst.

Jag kan inte tänka mig att det är svårt att fula med den anteckningen. Känns som att om dom har videoövervakning när dom jobbar så behöver man titta på det för att få fram det.
Jobbar personen med datorn o märker att något råkade gå sönder så skriver väl personen bara in att skadan redan var där.

Grejen är den att jag blir rätt så irriterad över att det är en sådan liten sak egentligen. Hade det varit jag som haft sönder den på något sätt så hade jag struntat i det då jag använder wifi för det mesta. Men du fick jag tillbaka den trasig o känner inte att jag kan släppa det före dom har gjort rätt för sig.

Jag har fått 2 svar från komplett om det.

1. Då har vi fått svar från elcare angående ditt ärende, och det visar sig som att dom har varit i kontakt med dig tidigare, med kostnadsförslag pga skadad lower casen, då detta inte uppstod hos dom under förra service då dom inte utförde arbete kring detta. Elcare har frågat om kommentar i ärendet ifrån tekniker som hade jobbat med din retur och han hade svarat på detta med att skadan var där när dom fick in den, inget som blivit skadat här då dom inte ens rör Lan porten när man öppnar datorn. Kunden klagade inte på det, så skickade inte en PO på lower case på första service. Hoppas detta svarar lite på dina funderingar kring detta, återkom gärna om det skulle vara något mer du undrar över, så får du ha en fin dag vidare.

Jag kan inte klaga på ett fel jag inte vet finns ännu. Detta klagade jag på när jag fick tillbaka datorn.
Det som är trasigt är alltså det spänstiga locket/flärpen till lanporten.
Om det finns någon anteckning så bör det finnas tidslag för det också antar jag?

2.
Då den skadan som var på LAN porten i detta fallet var antecknad när dom fick denna på service så är det inte någonting som har uppkommit via serviceparnter i detta tillfället så det är inte någonting som vi kan ersätta.

Det som vi kan göra i detta fallet är dock att vi kan betala den kostanden på 200kr som du fick betala för frakten i detta fallet men mer än så kan vi tyvärr inte göra i detta ärendet.

Här vill dom betala frakten men då är jag kvar med problemet. Sedan förstår jag inte vitsen med att betala frakten om dom anser att jag har fel och att elcare talar sanning.
Det finns ju inget mitt imellan utan antingen har jag väl rätt eller så har jag fel. Det blir mer som att "Ja du vi vet inte riktigt så vi kan väl vara lite schysta eller nåt?"

Får man öppna datorn eller ryker typ reklamationsrätten eller nåt?
Garanti finns inte kvar. Köptes 2019-07

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Vill bara förtydliga här att det du länkar till är Infocare Service som bröt sig ur Infocare efter Infocare Workshop köptes av Elgiganten. Det är anledningen till Infocares svar på kritiken på trustpilot.

Med det sagt tror jag inte de bryr sig speciellt mycket om kritiken de får på Trustpilot då de inte har någon business med privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Saken är ju den att jag reklamerade ju reparationen. Jag trodde faktiskt inte att jag ska behöva vara orolig över att något annat går sönder om jag skickar in den.

Det är väl extremt vanligt. Troligtvis hänt 30-40 % av gångerna jag skickat in saker, och jag vet att det händer ofta när vänner skickar in även om jag då inte vet den relativa frekvensen.

Skickade in en mobil för mikrofonen och fick tillbaka den utan kamera, bara ett svart hål bakom linsen. Det ville tog Elgiganten inget ansvar för frivilligt, trots att jag kunde visa att jag hade tagit bilder bara någon dag innan inlämning.

Undersökningsavgifter är nästan alltid bara ett sätt för dem att undvika sitt ansvar genom att skrämma kunder.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@wooprat
Tack för rättelsen!

@johanandersson
Oj det där var lite väl drygt. Löste det sig för dig?

Permalänk
Medlem

Komplett säger att dom kan erbjuda ett presentkort på 500kr för att det har dröjt så länge som det har.

Elcare nordic förnekar fortfarande att dom har haft sönder den.
Frågan om det fanns någon videoövervakning av jobbet som dom kan titta på har ignorerats 2 eller 3 gånger.
Verkar inte som att jag kommer få min dator lagad..

Jag vet inte vad jag ska göra. Någon som har något tips eller är det bara o bita i det sura äpplet?
Känns så sjukt orättvist..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Komplett säger att dom kan erbjuda ett presentkort på 500kr för att det har dröjt så länge som det har.

Elcare nordic förnekar fortfarande att dom har haft sönder den.
Frågan om det fanns någon videoövervakning av jobbet som dom kan titta på har ignorerats 2 eller 3 gånger.
Verkar inte som att jag kommer få min dator lagad..

Jag vet inte vad jag ska göra. Någon som har något tips eller är det bara o bita i det sura äpplet?
Känns så sjukt orättvist..

Du har alltid ARN att vända dig till men förvänta dig 6 månader+ för att få ett utslag. Kostar dig inget mer än tiden det tar att skriva "anmälan".

Permalänk
Samsung Sverige

Driv det vidare om du har orken. Rätt ska vara rätt helt enkelt.

Personligen så hade jag nog släppt det, men jag är också en ryggradslös svensk

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Infocare är och har alltid varit skit. Tyvärr inte så att någon annan verkstad är mycket bättre dock.
Den främsta chansen att få någon rättvisa är genom att bara ligga på. Finns alltid en chans att antingen Komplett eller Elcare bara tröttnar på att hantera ditt ärende. Alternativt så kommer du bara möta en vägg.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

bullshit säger jag.

Har öppnat 10 000 tals laptops(nej jag skojar inte). Dock inte den modellen(tror jag). Jävligt svårt att den gått sönder i frakten.

Vilken datormodell är det?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas
6 månader hos ARN... Aldrig gjort det tidigare men det kan kanske vara något om jag känner att jag inte kan släppa det helt enkelt.

@samsung
Så känner jag också haha..

@Tallem
Ja har haft med dom o göra via cdon för ett par år sedan.
Köpte en skärm som ja hade ett flertal döda pixlar. Skärmen skickades in 3 gånger och den skulle vara lagad men dom hade så klart inte gjort något alls med skärmen. Det drog ut i flera månader och slutade med att jag fick häva köpet.
Verkar som att komplett inte bryr sig särskilt mycket.
Hade ja kunnat så hade jag hävt köpet då dom är så ovilliga att hjälpa mig fixa den.

@AllMessedUp
Oj det var inte dåligt det.
Nä jag är säker på att dom har råkat ha sönder den av misstag när dom öppnat den helt enkelt. Med tanke på hur den är placerad så är det ganska omöjligt att den skulle bli skadad via frakten.
Acer Nitro 5 AN517-51-58QJ

Permalänk
Medlem

@komplett Jag vet inte vad för riktlinjer ni jobbar inom men det här var under all kritik.
Det var sista gången jag eller någon av alla familj, släkt, vänner o företagare jag känner handlade hos er.

Allt jag ville var att få min dator lagad men istället drog det ut på tiden och datorn kom tillbaka med ett annat problem som er partner elcare skapat.

Håll er borta från Komplett och Elcare nordic!