Lagad dator kommer tillbaka trasig (Komplett/Elcare Nordic)
Hej
Hade problem med tangentbordet på min laptop och efter lite sökande på nätet så var det tydligen en hel del som hade samma problem. Hörde av mig till Kompletts kundservice där jag fick till svars att jag kunde kontakta Acer direkt för att skapa ett ärende hos dom.
Jag gjorde detta men stötte på problem. Jag fick ett svar där dom ställde en fråga och när jag svarade på detta så fick jag ett autosvar om att mejlet inte kunde tas emot för att deras inkorg är full..
Hörde av mig igen till komplett som sa att jag kunde skicka in den via dom men det tar längre tid. Jag orkade inte krångla så jag sa okej.
2021-08-16 Skapar dom en returansökan.
2021-08-19 Får jag fraktsedeln.
2021-09-02 Frågar om det är något som har hänt då det tar tid och den felsorterades.
2021-09-03 Kommer den fram till komplett
2021-09-15 Skickas den äntligen till service.
2021-09-20 Kommer den fram
2021-09-20 13:08 Arbeid startet
2021-09-20 13:21 Klar på verkstedet
2021-09-21 23:46 Transport påbörjad
2021-09-22 16:34 Sändning levererad
Flere taster fungerer ikke på tastaturet.
Utført arbeidReseated keyboard, test ok
Alltså, här är allt frid o fröjd även om det har tagit en hel del tid. Dom kopplade alltså ut och in tangentbordet och det verkar ha löst allt.
Datorn får jag hämta i en butik som är längre bort och jag har aldrig fått något paket dit tidigare. Rätt så störande då det är problematiskt för mig då jag har en del svårigheter med det men det gör inget i det stora hela.
Packar upp datorn och startar upp den och är glad för att tangentbordet äntligen fungerar som det ska!
Sedan när jag ska koppla in nätverkssladden så ser jag att den lilla fjäderbelastade flärpen som håller nätverkskabeln hänger.
Den har alltid varit riktigt spänd. Nu hänger den löst..
Inget har hänt under frakten då datorn var väl packad och inga andra skador finns.
Sedan sitter den med chassits undersida så det mest troliga är att dom har haft sönder den på verkstaden.
Pratar med Komplett igen och dom säger att det får vi reklamera och skicka in.
2021-09-27 17:21 Skickas datorn
2021-10-06 08:53 Är datorn framme och på mejlen får jag ett kostnadsförslag
Nu vill dom att jag ska betala 1186kr för att dom har tagit sönder flärpen på nätverksporten.
Jag ringer upp elcare nordic men får inget ordentligen svar då dom har så mycket att göra. Samtidigt har jag hört av mig till komplett och dom berättar att dom ska höra av sig till elcare.
2021-10-18 Får komplett svar och skriver:
Då har vi fått svar från elcare angående ditt ärende, och det visar sig som att dom har varit i kontakt med dig tidigare, med kostnadsförslag pga skadad lower casen, då detta inte uppstod hos dom under förra service då dom inte utförde arbete kring detta. Elcare har frågat om kommentar i ärendet ifrån tekniker som hade jobbat med din retur och han hade svarat på detta med att skadan var där när dom fick in den, inget som blivit skadat här då dom inte ens rör Lan porten när man öppnar datorn. Kunden klagade inte på det, så skickade inte en PO på lower case på första service. Hoppas detta svarar lite på dina funderingar kring detta, återkom gärna om det skulle vara något mer du undrar över, så får du ha en fin dag vidare.
Blir väldigt irriterad när jag läser det då delen som är trasig sitter ihop ihop med chassits undersida. Dom säger att dom inte utfört något arbete kring den eller rört den men dom har öppnat upp datorn för att komma åt tangentbordet. Antagligen så bände dom upp chassits undersida och av misstag så har den gått sönder. Att dom inte vill ta ansvar och ljuger om det gör att jag inte kan släppa detta.
2021-11-10 Får jag tillbaka datorn trasig fortfarande och en faktura på 200kr för frakten.
Om dom nu anser att dom inte har gjort något fel. Varför låter dom mig slippa undan undersökningsavgiften?
Varför inte bara köra över mig helt o hållet o låta mig betala det som dom säger? Det finns inget mitt i mellan, datorn har inte blivit skadad på vägen till mig. Kartongen såg prima ut.
Sista svaret jag har fått är idag från komplett.
2021-11-11
Jag har kollat vidare på detta ärendet som du har haft med oss och även då med svar från servicepartner i detta fallet.
Då den skadan som var på LAN porten i detta fallet var antecknad när dom fick denna på service så är det inte någonting som har uppkommit via serviceparnter i detta tillfället så det är inte någonting som vi kan ersätta.
Det som vi kan göra i detta fallet är dock att vi kan betala den kostanden på 200kr som du fick betala för frakten i detta fallet men mer än så kan vi tyvärr inte göra i detta ärendet.
Jag verkar inte vara ensam.
https://se.trustpilot.com/review/www.infocare.se (elcare hette så innan)
https://se.trustpilot.com/review/www.elcare.com
Det hela känns jättedrygt då det är en så pass liten sak. Men nu är det så att jag använder nätverkskabel när jag spelar och det att det är dom som har haft sönder den och då känner jag mig orättvist behandlad. Jag ska inte behöva lämna in min produkt och få tillbaka den trasig.
Det är helt uppenbart att personen som har arbetat på min dator har av misstag, stress eller för att den inte bryr sig, har haft sönder den och tänkte lite "äh skitsamma. inte mitt problem".
Är det någon som vet ifall dom har typ videoövervakning när dom jobbar på datorer?
Jag fick ett tips av en kompis att öppna datorns undersida och kolla ifall dom har tagit sönder något mer då dom verkar ha varit vårdslösa men jag vet inte ifall man får göra det. Påverkas reklamationsrätten på nåt sätt?
Frustrerad över det hela och vet inte vad jag ska göra mer eller gå vidare.
Håll er borta från elcare nordic så långt det är möjligt är iaf mitt tips till alla där ute.