Casta till TV på hotell

Permalänk
Medlem

Casta till TV på hotell

Jag har precis köpt mig en OnePlus 9 Pro efter ha kört iPhone sen 5S. Jag har alltid kört med en Lightning till HDMI adapter och kunnat koppla mig till vilken TV som helst. IOS kan avlasta hela videon till TV:en och jag kan släcka skärmen på telefonen utan att störa uppspelningen, samt att bilden anpassar sig efter TV:en. Detta verkar inte var möjligt med en Andriod telefon(rätt mig gärna om jag har fel).
Så jag har tittat på att köpa en chromecast att ta med. Men funkar dessa att casta till utan att den har tillgång till något wifi? För Chromecast gör sig ju inte så bra på hotelnätverk med både 2-faktor och Client Isolation. Försökt söka om detta på nätet men verkar inte hitta något konkret. Någon som har erfarenhet?

Det jag alltså vill göra är att ha lokal eller strömmad media på min Andriod telefon och få det till TV:en på ett hotellrum. Jag vill inte att skärmen på telefonen ska behöva vara på hela tiden, och skulle gärna kunna göra andra saker på telefonen medan jag tittar på TV:en.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Wifi hotspot på telefonen så är de på samma Wi-Fi. Om det inte fungerar bra med guest mode på Chromecasten.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av wargreymon:

Wifi hotspot på telefonen så är de på samma Wi-Fi. Om det inte fungerar bra med guest mode på Chromecasten.

Hur ska du ansluta tv till hotspot? Har hotellet såpass "moderna saker" har de säkert multicast och låst sådana inställningar i TV'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur ska du ansluta tv till hotspot? Har hotellet såpass "moderna saker" har de säkert multicast och låst sådana inställningar i TV'n

Fast vi snackar väl Chromecast? Vad alla TV-apparater klarar är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur ska du ansluta tv till hotspot? Har hotellet såpass "moderna saker" har de säkert multicast och låst sådana inställningar i TV'n

Du ansluter inte till TVn utan din Chromecast vilken ligger på din egna hotspot

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur ska du ansluta tv till hotspot? Har hotellet såpass "moderna saker" har de säkert multicast och låst sådana inställningar i TV'n

En chromecast är fristående från TVns inställningar

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen Android förespråkare men har du provat med en USB C HDMI adapter? Vet att jag använde en sån en gång till min Oneplus 7T Pro och det funkade.
Typ den här https://www.inet.se/produkt/8100020/deltaco-usb-3-1-adapter-c...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Låter som att jag gör ett försök med chromecast! Tack! 🙂

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av wargreymon:

Fast vi snackar väl Chromecast? Vad alla TV-apparater klarar är en helt annan sak.

Skrivet av stoffe-2k:

Du ansluter inte till TVn utan din Chromecast vilken ligger på din egna hotspot

Skrivet av PlogarN97:

En chromecast är fristående från TVns inställningar

Jo det vet jag. Jag förstor det som att TS skulle köra utan Chromecast iom andra meningen i det inlägg jag svarade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo det vet jag. Jag förstor det som att TS skulle köra utan Chromecast iom andra meningen i det inlägg jag svarade på.

Det jag syftade på var hotspot så att Chromecasten och telefonen är på samma nät. Annars så finns det ett gästläge på Chromecast, som jag uppfattat man kan ansluta till direkt.

Permalänk
Medlem

Kan rapportera att det fungerade utmärkt att sätta upp chromecasten mot min telefons hotspot, och telefonen på hotellets wifi för att sedan casta till chromecasten obehindrat. Mycket nöjd!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro