Samsung Exynos 2200 med AMD RDNA 2 ingen match mot Apple M1

Permalänk
Melding Plague

Samsung Exynos 2200 med AMD RDNA 2 ingen match mot Apple M1

Den kommande systemkretsen från Samsung ger Apple en ordentlig match på mobilfronten, men hamnar långt efter Apples datororienterade M1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stora frågan är väl tdp... Sitter kretsen i en telefon så är det imponerande, ska den sitta i 15w laptops, not so much... Nån som har koll vilken formfaktor som är målgruppen?

edit.
Skulle kollat närmare på bilden i nyheten, står iaf där "High Performance Mobile Phones", men frågan återstår väl om kretsen kördes i en sådan design eller inte.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sKRUVARN:

Stora frågan är väl tdp... Sitter kretsen i en telefon så är det imponerande, ska den sitta i 15w laptops, not so much... Nån som har koll vilken formfaktor som är målgruppen?

Jättebra fråga! Samsung ska enligt uppgift använda Exynos med RDNA 2 för både mobiltelefoner och bärbara datorer. Det spelar ju absolut in huruvida resultatet är bra eller dåligt. Är siffrorna från en telefon ser det ju riktigt bra ut när de ska skala upp prestandan till en bärbar dator. Om det är tvärtom, not so much.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ser helt klart ut att vara en imponerande krets, men som @sKRUVARN säger, så är den stora frågan om den sitter i en telefon i testet eller inte? Sitter den i en telefon så är det ju helt sjukt bra, men har den mer ström och är tänkt för annat så kanske inte så mkt... Men det återstår att se, hur som så är iaf jag imponerad av resultatet

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag kommer bry mig om telefoners prestanda igen när det följer med en docka som lätt förvandlar den till en väl fungerande kontorsmaskin. Det är så väldigt många som inte behöver både en dator och en telefon.
En allt i ett vore så smidigt för dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Ser helt klart ut att vara en imponerande krets, men som @sKRUVARN säger, så är den stora frågan om den sitter i en telefon i testet eller inte? Sitter den i en telefon så är det ju helt sjukt bra, men har den mer ström och är tänkt för annat så kanske inte så mkt... Men det återstår att se, hur som så är iaf jag imponerad av resultatet

Sitter det i en telefon, eller... nästa Samsung Odyssey VR-headset?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jättebra fråga! Samsung ska enligt uppgift använda Exynos med RDNA 2 för både mobiltelefoner och bärbara datorer. Det spelar ju absolut in huruvida resultatet är bra eller dåligt. Är siffrorna från en telefon ser det ju riktigt bra ut när de ska skala upp prestandan till en bärbar dator. Om det är tvärtom, not so much.

Är nog inga problem för Chromebooks. En Chromebook med ARM använder typ en Qualcomm Snapdragon 7c i dagsläget.

Tror inte Microsoft är redo att satsa på Windows än.

Permalänk
Medlem

Apple blir griniga och trycker in en fullstor M1:a i IPhone 13.😉

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Apple blir griniga och trycker in en fullstor M1:a i IPhone 13.😉

Batteritid: 20 minuter

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av SCORPIUS:

Jag kommer bry mig om telefoners prestanda igen när det följer med en docka som lätt förvandlar den till en väl fungerande kontorsmaskin. Det är så väldigt många som inte behöver både en dator och en telefon.
En allt i ett vore så smidigt för dom.

Det finns redan nu ganska goda möjligheter att använda Samsungs tablets och mobiler på det sättet via DeX. Det går både trådlöst och med kabel. En relativt enkel USB C-multiportsadapter gör det möjligt att koppla in skärm/tv, tangentbord och mus. Jag har testat lite själv och det fungerar faktiskt väldigt bra.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

En M1a drar 39watt som mest. En mobilprocessor drar under 10 watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det finns redan nu ganska goda möjligheter att använda Samsungs tablets och mobiler på det sättet via DeX. Det går både trådlöst och med kabel. En relativt enkel USB C-multiportsadapter gör det möjligt att koppla in skärm/tv, tangentbord och mus. Jag har testat lite själv och det fungerar faktiskt väldigt bra.

Ja. Men det finns ingen telefon vad jag vet som lanseras som telefon och dator där allt som behövs medföljer.
Samt att det självklart inte ska vara en stor grej av det så det kostar 7000kr extra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Apple har än så länge fördelen att av ligga åtminstone en processnod före alla andra. Kanske dock spelar större roll för tdp än absolut GPU prestanda.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan som ingen ställt är ju om den sitter i en mobil eller laptop!

*fniss* skoja bara, kul att frågan poppade upp så många gånger bara.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja. Men det finns ingen telefon vad jag vet som lanseras som telefon och dator där allt som behövs medföljer.
Samt att det självklart inte ska vara en stor grej av det så det kostar 7000kr extra.

Var dras gränsen för vad som behövs?
En USB C-multiportsadapter eller ska även skärm och tangentbord ingå?
Vore det rätt att höja priset för en telefon för att skicka med en USB C-multiportsadapter som de flesta aldrig kommer använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja. Men det finns ingen telefon vad jag vet som lanseras som telefon och dator där allt som behövs medföljer.
Samt att det självklart inte ska vara en stor grej av det så det kostar 7000kr extra.

Motorola Moto G100, Pinephone, säkert många andra också.
De finns visst, du har bara inte letat på rätt ställen.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Bra med förbättrad prestanda. Det jag framförallt stör mig på mobiler är att mellanklassens cpuer är för slöa för mitt bruk, när de snabba blir snabbare så borde mellanklassen bli bättre.
Jag själv har en mellanklassmobil och jag får nu storstryk i vissa spel för min mobil är för slö. När jag spelar på en snabbare mobil så vinner jag nästan jämnt emot samma motståndare.

Sedan används mobil som dator mer för varje år, men ändå så är det ofta inte något större man kör på dem. Därav gissar jag på att snabbare cpu kommer bli ett mindre argument för att uppgradera mobilen utan det får även till andra saker som bättre kamera, vikbar skärm osv.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av SCORPIUS:

Ja. Men det finns ingen telefon vad jag vet som lanseras som telefon och dator där allt som behövs medföljer.
Samt att det självklart inte ska vara en stor grej av det så det kostar 7000kr extra.

Det är nog inte omöjligt att det är bitar som kommer fortsätta utvecklas. Med dagens hårdvara går det ju fint att göra en hel del produktivitetsgrejer i en windowsliknande miljö, men det ställer ju också krav på att de programvaror du vill använda finns till Android eller kan köras i ett webbgränssnitt. Det är en spännande utveckling att följa, hur som helst.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

En M1a drar 39watt som mest. En mobilprocessor drar under 10 watt.

39W är vad Apple anger som max för en Mac Mini, d.v.s. för hela datorn. Själva processorn drar mindre än så, Anandtech uppmätte 27W som mest men då är en del troligtvis overhead från resten av systemet. Fortfarande för mycket för en mobil förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Var dras gränsen för vad som behövs?
En USB C-multiportsadapter eller ska även skärm och tangentbord ingå?
Vore det rätt att höja priset för en telefon för att skicka med en USB C-multiportsadapter som de flesta aldrig kommer använda?

En docka designad för telefonen med egen strömförsörjning, några st usb-portar och uttag för skärm.
Samt medföljande manual och förinstallerad programvara.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Batteritid: 20 minuter

Äh, man kan nog justera strömbudgeten så att man kan nå 30 minuter. 😊

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

En docka designad för telefonen med egen strömförsörjning, några st usb-portar och uttag för skärm.
Samt medföljande manual och förinstallerad programvara.

Fördelen med att använda mobilen som dator tycker jag är att man enkelt kan använda mobilen som en dator när man ej är hemma. Om man ska behöva släpa med en skottkärra med iDongels, så tycker jag vitsen försvinner och det blir mer en rolig nischad grej. -Det bli då enklare att bara ta med en laptop istället än alla iDongels.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fördelen med att använda mobilen som dator tycker jag är att man enkelt kan använda den som en dator borta. Om man ska behöva släpa med en skottkärra med iDongels så tycker jag vitsen försvinner och det blir mer en rolig nischad grej.

Du missar poängen (om jag läser detta rätt). Du släpar inte med dig en docka med en bärbar dator, eller hur.
Du har den hemma med allt du använder inkopplat. Kommer hem, sätter i telefonen, startar skärmen, klart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Du missar poängen (om jag läser detta rätt). Du släpar inte med dig en docka med en bärbar dator, eller hur.
Du har den hemma med allt du använder inkopplat. Kommer hem, sätter i telefonen, startar skärmen, klart.

Och detta behov är väldigt nischat. Det kanske mitt behov också är, men jag ser mer praktisk användning av den.
Speciellt för oss som redan har datorer.

Är man hos en polare och får ett mail och snabbt behöver svara på detta. Så skitbra om man superlätt kunde koppla upp ens mobil emot skärmen, mus och tagentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och detta behov är väldigt nischat. Det kanske mitt behov också är, men jag ser mer praktisk användning av den.
Speciellt för oss som redan har datorer.

Är man hos en polare och får ett mail och snabbt behöver svara på detta. Så skitbra om man superlätt kunde koppla upp ens mobil emot skärmen, mus och tagentbordet.

Är det verkligen så nichat? På alla mina arbetsplatser har folk bärbara och dockor både hemma och på kontoret. Bara att koppla upp sig med en sladd och köra?

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Är det verkligen så nichat? På alla mina arbetsplatser har folk bärbara och dockor både hemma och på kontoret. Bara att koppla upp sig med en sladd och köra?

Laptop med docka håller på att bli standard. Men göra exakt samma sak med mobilen är inte alls vanligt.
Orsaken är väldigt många som att man har betydligt sämre program på mobilen.

Såklart att mobil någon gång i framtiden skulle kunna ersätta laptop, men det känns som en tunn klient likaväl kan vara inbyggd i skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är nog inte omöjligt att det är bitar som kommer fortsätta utvecklas. Med dagens hårdvara går det ju fint att göra en hel del produktivitetsgrejer i en windowsliknande miljö, men det ställer ju också krav på att de programvaror du vill använda finns till Android eller kan köras i ett webbgränssnitt. Det är en spännande utveckling att följa, hur som helst.

Du kan även göra så att du kör via RDP eller via en moln PC, som typ MS365 cloud PC.
Jag har själv försökt undersöka exakt detta, men så verkar det som att Samsung har slutat göra dom där smidiga dockorna? nu är det bara någon HDMI kabel istället? Jag förstår inte alls varför man gör på det viset.

Permalänk
Medlem

Vad kom vi fram till, en krets för mobiler/tablets är lite slöare än de man brukar stoppa i laptops/stationära?

Men ung. dubbel A14-prestanda borde räcka ett par år, känns som att gränserna mellan olika typer av bärbara datorer suddas ut mer och mer...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

39W är vad Apple anger som max för en Mac Mini, d.v.s. för hela datorn. Själva processorn drar mindre än så, Anandtech uppmätte 27W som mest men då är en del troligtvis overhead från resten av systemet. Fortfarande för mycket för en mobil förstås.

Ja, stämmer. De har nog tagit höjd för upp till 39W. M1 snittar på runt 15-20W

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Pyrree:

Du kan även göra så att du kör via RDP eller via en moln PC, som typ MS365 cloud PC.
Jag har själv försökt undersöka exakt detta, men så verkar det som att Samsung har slutat göra dom där smidiga dockorna? nu är det bara någon HDMI kabel istället? Jag förstår inte alls varför man gör på det viset.

Det jag har erfarenhet av är multiportadaptrar av den här typen: https://www.samsung.com/se/mobile-accessories/multiport-adapt...

Jag har en liknande från HP som verkar ha utgått, men den fungerar också bra.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung