Antivirusjättarna Norton och Avast slås samman

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Symantec Endpoint har skyddat mig i alla åren och tycker den funkar bra, den är ren inga skräp.

Dom andra två kommer det upp pop upp hela tiden, och har massa skit i sig som optimera datorn, vpn och så vidare.

Har för mig att Symantec äger Norton men det är ändå stor skillnad.

Broadcom har köpt Symantec delen, vill ja minnas.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Kaspersky.


*KGB entered the chat*

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Det jobbiga med Windows Defender som många är nöjda med är att UIt suger om man ska ställa in något och det finns knappt några inställningar. Istället för vanliga knappar eller menyer så ser det ut som href-länkar ibland 🤮.
Kör själv Comodo (gratis).

Skrivet av Molotov:

Har Avast (gratis) på mina datorer.
Menar ni att jag kan ta bort det och köra Windows defender?
Antar att jag har skadat förtroende för MS Windows från förr
.
Malwarebytes har jag också men det är ju inte mot virus utan adware?

Ja. Om du inte har något tredjeparts antivirus installerat så ska Windows Defender räcka. Det är "avstängt" så länge du kör annat antivirus.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Norton Anti-Virus 1998-2002 -> Panda Anti-Virus 2002-2003 -> Norton Anti-Virus Professional 2003-2005 -> Avast 2005-2009 -> 2009-2021 MS Defender/Security Essentials

Windows 7 och fram funkade ändå bra nog om man
kompletterade det med Dummy for Dummies: CommonSense Enterprise Anti-Virus )

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Minns när jag satt och spelade BF2 efter att ha avinstallerat Norton. Fick runt dubbel FPS!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd

NOD32 och skulle aldrig byta till något annat!
Ändå kört alla genom åren!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gelantious:

Broadcom har köpt Symantec delen, vill ja minnas.

Har ingen koll på vem som äger vad, jag går efter hur bra dom funkar och hur bra skydd dom ger.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Zidious G:

Japp. Slutade med antivirus för många år sedan. Känns som gamla XP-dagar.

Man ska ha antivirus. Det som ingår i Windows 10 duger bra, men att köra utan visar bara att man inte riktigt har koll. Slå på!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Norton...vilka hemska minnen

Norton får mest mig att tänka på Dr Nårton, Data Docktorn...: http://web.archive.org/web/20061207115131/http://www.datadock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Själv tycker jag att dagens Antivirus är virusen själva.
Aldrig haft en slöare och mer inkompetent dator jämfört med när jag testat dynga som Antivirus.

Tyckte samma sak om gårddagens Gick cowboy och struntade i dessa redan på Windows XP-tiden.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har Avast (gratis) på mina datorer.
Menar ni att jag kan ta bort det och köra Windows defender?
Antar att jag har skadat förtroende för MS Windows från förr
.
Malwarebytes har jag också men det är ju inte mot virus utan adware?

MS var tvungna att erbjuda bra anti virus/addware/malware etc. Och det visade sig att om ett av världens största företag inom IT pumpade in miljarder i det så blev det sjukt bra. Eller snarare, de andra blev redundanta .

Svårt att slå effektiviteten av ett program som är integrerat i ditt OS. Och det viktigaste är att dessa program uppdateras ofta, och där har små företag svårt att konkurrera med MS.

Så ja, släng Avast o Malwarebytes. De två var stående rekommendationen för typ 10 år sedan

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

MS var tvungna att erbjuda bra anti virus/addware/malware etc. Och det visade sig att om ett av världens största företag inom IT pumpade in miljarder i det så blev det sjukt bra. Eller snarare, de andra blev redundanta .

Svårt att slå effektiviteten av ett program som är integrerat i ditt OS. Och det viktigaste är att dessa program uppdateras ofta, och där har små företag svårt att konkurrera med MS.

Så ja, släng Avast o Malwarebytes. De två var stående rekommendationen för typ 10 år sedan

Har MS eget AV faktiskt blivit bra nu på senare eller?

För två år sen var det sämst i branschen och hade absolut noll funktioner att stoppa nya moderna virus. Gick helt efter listor bara, ingen Heuristik eller algoritmer. Många har ju hyllat det för att det inte märks att det är igång, men det är ju för att det inte gör något alls. Enkelt sagt så kollar den bara om .exe filen har dåligt namn eller inte

Grymt om MS faktiskt gjort deras AV bra nu!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag livstid av malwarebytes. Dem har ju blivit AV nu också så väldigt nöjd.
Köpte en livstidsnyckel tidigt och fick därför ärva den vidare till nya versionen. Riktigt nice av dem. (Betalade typ 150kr en gång kontra vad nu månadskostnaden är)
Däremot så är ms defender igång också vad jag sett så.. idk.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Har Avast (gratis) på mina datorer.
Menar ni att jag kan ta bort det och köra Windows defender?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Kör ingenting och har inet gjort på några år

Windows Defender?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oRBIT2002:

Norton har oförtjänt dåligt rykte och det har de nog tyvärr svårt att bli av med. Ett namnbyte kanske hade varit klokt.

Norton har definitivt förtjänat sitt dåliga rykte.
Jag har inte provat det på över 10år, så det är möjligt att de har blivit bättre sen dess, men jag tänker i varje fall aldrig prova det igen.
Senast jag använde det drog det ner hastigheten på datorn till hälften samtidigt som det lade sig i allt jag gjorde på datorn.
Värre än något virus jag någonsin har haft.

Använde AVG fram till windows 8. Det förstörde i varje fall inte prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har Avast (gratis) på mina datorer.
Menar ni att jag kan ta bort det och köra Windows defender?
Antar att jag har skadat förtroende för MS Windows från förr
.
Malwarebytes har jag också men det är ju inte mot virus utan adware?

Ingen anledning att köra något av det där, det är bara att kasta pengar i sjön när Windows egna Windows Defender gör ett minst lika bra jobb, och är även djupt integrerat i systemet av de som faktiskt gjort operativsystemet.

Dessutom, adware installeras ju inte utan att du ger det tillåtelse att göra det, så den enkla lösningen är att inte göra det. Trodde inte ens att det var ett problem längre, har inte stött på någon ren adware de senaste 10 åren.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tyckte samma sak om gårddagens Gick cowboy och struntade i dessa redan på Windows XP-tiden.

Uj. Motsatte du dig även XP-uppdateringen som tvingade på dig en firewall? Det kan ju inte ha varit särskilt tufft att behöva bli beskyddad på det viset, kan ju bli emaskulerad för mindre 😁

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Norton minns jag som det mest bloatade program jag kört och fortfarande är.
Hela datorn blev seg som sirap helt otroligt dåligt det var men kanske har ändrats sig.
AVG free kör jag kört nu i många år nu märks inte ens av.

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att köpa virusskydd privat. Defender fungerar minst lika bra.

På jobbet där vi är runt 200, så har vi Panda adaptive defense. Cloudbaserat. Men det är långt mycket mer än ett virusskydd.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Norton har man bara dåliga minnen av, Larmade før allt och halvt omøjlig att avinstallera också.
Kør Avast gratis version sedan flera år tillbaka utan problem.

Permalänk
Avstängd

Om du tror att du behöver ett extra skyddsprogram så ska du lägga ner det här med "data å sånt" och återgå till papper och penna.

Jag kör Sunt Förnuft V1.0 installerat i hjärnbarken och det räcker mer än väl.

Permalänk
Bildexpert

Jag kör endast MS Defender och Malwarebytes. Det sista av ren vana, men vid närmre eftertanke har jag inte fått användning av den sedan 2014... Känns som att jag kan behörska mitt datoranvändande så till den grad att det inte behövs längre.

Dock är ju MB ett förhållandevis snällt program. Mig veterligen drar det bara resurser när man gör genomsökningar, iaf med gratisversionen. Min farfar körde Norton och det orsakade bara problem minns jag.

Permalänk
Medlem

Antivirus förutom Windows inbyggda är ju bra för ointresserade eller äldre.
Installerat hos min mor och far, dom förstår inte vad man ska trycka på och inte när dom är ute och klickar på allt. Dom har allt påslaget och har inte råkat ut för något - än. Kombinerat med CCleaner och S&D.

Sådant som är självklart för en annan, man blir ju trött, ja ni fattar… på att försöka förklara att nej du har inte vunnit 1,000,000kr helt plötsligt eller VARFÖR i hela friden tror ni att någon skulle vilja ingå i ett partnerskap med er så ni får 60 miljoner euro? Eller nej ni har inte nån avlägsen släkting som dött där ni får hundratals miljoner bara ni loggar in med Bank-id, uppger fullständigt personnummer och kontonummer…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag använder Avast. Hoppas att Norton inte förstör nåt nu. Nortons antivirus var väl ganska tungdrivet vad jag minns? Ganska länge sedan nu

Avast uppdaterade nyligen sitt program och raderade lite för mycket som inte har virus. Dishonored tog Avast bort programmet på en nyss ominstallerad dator och Dishonored är ju nedladdat från Steam

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

MS var tvungna att erbjuda bra anti virus/addware/malware etc. Och det visade sig att om ett av världens största företag inom IT pumpade in miljarder i det så blev det sjukt bra. Eller snarare, de andra blev redundanta .

Svårt att slå effektiviteten av ett program som är integrerat i ditt OS. Och det viktigaste är att dessa program uppdateras ofta, och där har små företag svårt att konkurrera med MS.

Så ja, släng Avast o Malwarebytes. De två var stående rekommendationen för typ 10 år sedan

Var inte säkerhetslösningen något konkurrensverken också ville in och förbjuda Microsoft att arbeta på? Ett tag fick Microsoft inte göra mer än ett OS helt utan det absolut mest grundläggande. Jämfört med idag där vi ser en stor del av spelindustrin ställer sig emot Apple som själva helt kan diktera vad de gör på sin plattform. Eller Google för den delen.

Skrivet av BergEr:

Har MS eget AV faktiskt blivit bra nu på senare eller?

För två år sen var det sämst i branschen och hade absolut noll funktioner att stoppa nya moderna virus. Gick helt efter listor bara, ingen Heuristik eller algoritmer. Många har ju hyllat det för att det inte märks att det är igång, men det är ju för att det inte gör något alls. Enkelt sagt så kollar den bara om .exe filen har dåligt namn eller inte

Grymt om MS faktiskt gjort deras AV bra nu!

Microsoft Defender och MSSE (föregångaren) var bland de bästa om inte det bästa länge. Och även det enligt tester.

Finns egentligen inget som talar för att använda något annat såvida det inte finns nya vettiga tester där något annat kan bevisa. Är ju något som behöver undersökas ofta trots allt.

Permalänk
Medlem

Som privat person behöver man inte antivirus. Får man skiten är lika bra formatera om datorn bara. Företag är en annan historia.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Som privat person behöver man inte antivirus. Får man skiten är lika bra formatera om datorn bara. Företag är en annan historia.

Kul om man precis är klar med en ominstallation och man får in virus igen som sabbar 😆

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av SectionX2:

Företag är en annan historia.

Om jag inte har uppfattat det hela fullkomligt fel så brukar många IT-företag vilja att deras företagskunder använder antivirusskydd vid serviceavtal, just för att vara så felsäkra som möjligt.

Hur mycket det hjälper när den felande faktorn oftast är användaren är förstås en annan fråga.