Tidig Intel Core i9-12900K "Alder Lake" till salu

Permalänk
Melding Plague

Tidig Intel Core i9-12900K "Alder Lake" till salu

Att utvecklingsexemplar av processorer hamnar i fel händer är inte ovanligt. Denna gång handlar det dock om ett mer färdigställt exemplar av den kommande toppmodellen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom passar väll inte ens några moderkort som finns att få tag på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Dom passar väll inte ens några moderkort som finns att få tag på?

Det är ju just vad de skriver i artikeln

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

Är det värt nästan 10 000kr för att få vara först att ha något som inte går att använda pga inga moderkort. Kalla mig snål men jag tycker nog inte det😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Inom vissa produkter så är bland de första köparna konkurrenter, som så tidigt som möjligt vill veta vad de gör.
Så om detta är sant så tror jag AMD skulle ha större nytta av denna cpu än någon gamer.

Samtidigt så är denna processor säkerligen Intels som de har lånat ut. Och AMD vill knappast offentligt köpa stöldgods.

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli förvånad om det är Intel själva som inte bara släpper dessa kretsar frivilligt men också "tipsar" techvärlden om dessa nyheter. Vad gör man inte för uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Skulle inte bli förvånad om det är Intel själva som inte bara släpper dessa kretsar frivilligt men också "tipsar" techvärlden om dessa nyheter. Vad gör man inte för uppmärksamhet.

Nej, snarare interna produkter vars funktion redan förbrukats och ska kasseras, tidiga exemplar som använts till utveckling av den färdiga produkten och mjukvaran/mikrokoden. Som anställda stjäl hem och säljer (illegalt). Sker inom alla industrier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle du våga köpa ett kvalifikationsexemplar av en processor?

Beror på...
Pris
Min ekonomi
Hur sugen jag är

I detta fallet, nej.
Vill inte lägga 9000+ på en processor som jag troligtvis inte kan få tag på ett moderkort till närmsta tiden.
Även RAM minne är väl tveksamt hur lätt eller svårt det är att få tag på om det ska vara DDR5.

Jag har aldrig haft någon ES CPU (Engineering Sample).
Hade varit lite coolt bara för att.
Antar att det kan gå att få tag på äldre generationer ES till lägre priser.

Å andra sidan försöker jag undvika att skaffa saker jag inte har nytta av.
Skaffar man för mycket så är man en hoarder till slut.

Men ska bli spännande och se när någon lyckas bygga ihop ett komplett Alder Lake system.
Jag vet inte hur bra eller dålig Alder Lake blir.
Men spontant känns Intels 12000 serie mer spännande än något annat Intel släppt sen 8000 serien.

Permalänk
Medlem

Ser ut som Intels strategi big-little kanske fungerar. 25% snabbare än AMD Ryzen 9 5950X över en kärna enligt rykten. Enligt samma rykten även snabbare i flerkärnigt test.

Korrigering: Tar med källan https://twitter.com/OneRaichu/status/1417527787695448069

Källa
Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport