URL:er klipps av i kodtaggar

Permalänk
Medlem

URL:er klipps av i kodtaggar

Hej. Forumet har en funktion som klipper av och lägger ett uteslutningstecken(...) på långa länkar/urler. Det är en vettig funktion, men detta görs även i kodtaggar vilket gör att kodexempel slutar fungera. Skulle ni kunna göra så att det inte sker någon extra formatering på innehållet i kodtaggar så skulle jag uppskatta det.

Se här för exempel:
#19057426

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej,

Tack för din feedback, vi får kolla vad det skulle innebära att implementera vår noparse på kodtaggen som standard. Under tiden går [code]...[/code] att kombinera med [noparse][/noparse].

Koden i det länkade inlägget:

[code]
var queryURL = "https://opendata-download-metfcst.smhi.se/api/category/fwif1g/version/1/daily/geotype/point/lon/15.18/lat/60.13/data.json";
$.getJSON(queryURL, function(data) {
console.log(data);
})
[/code]

Kan uppdateras mot:

[code][noparse]
var queryURL = "https://opendata-download-metfcst.smhi.se/api/category/fwif1g/version/1/daily/geotype/point/lon/15.18/lat/60.13/data.json";
$.getJSON(queryURL, function(data) {
console.log(data);
})
[/ noparse][/code]

Då kommer den inte bearbeta koden på något vis. Nu ser båda exemplen ut att fungera, men det är för att jag måste köra den "nuvarande" koden genom noparse för att kunna rendera ut den kompletta BB-koden.

/ Johan

Man behöver ta bort det extra mellanslaget i [/ noparse] exemplet.
Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Jag tror nog de flesta förväntar sig att en kodtagg skall vara oformaterad/noparse så se gärna över det. Tack för återkoppling.

Permalänk
Medlem

Jag får inte noparse att fungera i en kodtagg:

[noparse] var queryURL = "https://opendata-download-metfcst.smhi.se/api/category/fwif1g..."; $.getJSON(queryURL, function(data) { console.log(data); }) [noparse]

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Jag ser ut att ha missat att kommentera att jag inte kunde använda mig utav flera [noparse]-taggar och att den sista ska stängas som [code]-taggarna göras, med ett /.

Jag la till det i exemplet ovan, fast med ett extra mellanslag, annars fungerar inte formateringen.

Permalänk
99:e percentilen

URL:er i kodstycken manglas

JavaScript-koden nedan gör ett HTTP-anrop till denna URL:

Förutom att den inte gör det, då URL:en har trunkerats.

Det går att komma runt med [noparse], men det gör koden svårare att redigera/underhålla, och det är inte lätt att veta att det behövs till att börja med (eller att [noparse] ens finns).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av adzer:

Tack så mycket. Jag tror nog de flesta förväntar sig att en kodtagg skall vara oformaterad/noparse så se gärna över det. Tack för återkoppling.

Det är möjligt att de flesta förväntar sig det, men jag skulle inte oreserverat ställa mig bakom en sådan ändring. Har vid flera tillfällen (med hjälp av highlight) använt BBCode för syntax highlighting inuti [code], och vill minnas att @Yoshman också gör det ibland. Exempel:

main :: IO () main = putStrLn "Hello, World!"

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers