Final fantasy 7 del 1 eller vänta?

Permalänk
Medlem

Final fantasy 7 del 1 eller vänta?

Jag hade PC under PS1-eran och har aldrig riktigt fått för mig att spela Final Fantasy 7 förrän det kändes försent. Ärligt talat har jag aldrig spelat något Final Fantasy men alltid känt mig nyfiken på det, sådär från håll.

För ett tag sedan kom den första delen i remaken och den tog sin lilla tid, del 2 har jag inte hört något om eller ens hur många delar det ska bli. Min fråga nu är om jag ska investera i del 1 eller vänta tills hela remaken är färdig? Har del 1 ett tydligt slut eller är det en öppen värld fylld av låsta delar?

Permalänk
Medlem

Jag har inget svar, men jag har samma fråga!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Del 1 har ett ganska naturligt "slut", dock är det bara ett avbrott i den kompletta historien som kommer att utspela sig genom 3-4 delar. Se det mer som slutet på en episod av en miniserie där vissa delar av handlingen får sin upplösning medans andra återstår som cliffhangers inför kommande delar.
Skulle personligen väntat om jag inte redan spelat det på PS4, främst då det har vissa tekniska brister med dels lågupplösta texturer i vissa fall samt att det "endast" körs i 30fps, dessa brister var tillräckliga för mig att dra ned betyget ett snäpp (från 7 till 6/10). Om du har en PS5a så skulle jag väntat till dess den versionen släpps i sommar någon gång, PC-släpp är dessvärre ännu oklart om och när det kommer.
Kortfattat; PS4 versionen har brister som i mina ögon drar ned upplevelsen och har du väntat så här länge så rekommenderar jag dig att vänta till dess det går att spela antingen på PS5 eller PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Del 1 har ett ganska naturligt "slut", dock är det bara ett avbrott i den kompletta historien som kommer att utspela sig genom 3-4 delar. Se det mer som slutet på en episod av en miniserie där vissa delar av handlingen får sin upplösning medans andra återstår som cliffhangers inför kommande delar.
Skulle personligen väntat om jag inte redan spelat det på PS4, främst då det har vissa tekniska brister med dels lågupplösta texturer i vissa fall samt att det "endast" körs i 30fps, dessa brister var tillräckliga för mig att dra ned betyget ett snäpp (från 7 till 6/10). Om du har en PS5a så skulle jag väntat till dess den versionen släpps i sommar någon gång, PC-släpp är dessvärre ännu oklart om och när det kommer.
Kortfattat; PS4 versionen har brister som i mina ögon drar ned upplevelsen och har du väntat så här länge så rekommenderar jag dig att vänta till dess det går att spela antingen på PS5 eller PC.

Tack! Jag ser inte att jag kommer köpa en PS5 inom en överskådlig framtid och har ingen bra speldator, så kanske satsar jag på del 1 på PS4.

Hur lång tid tror du att det kan ta innan alla delar är ute? En del per år? Vartannat år? Kanske dröjer 10 år innan allt är klart? Förstår att det troligen är omöjligt att svara på... 🤔😒😐

Permalänk
Medlem

Är bara att köra på redan nu Är ett fantastiskt roligt spel jag rekommenderar med härliga karaktärer och intressant story. Det har ett tydligt slut som det är nu. Visst PS4ans 30fps och blurriga texturer är väl inte optimalt men man tänker på annat när man spelar det.

Om du gillar storyn lär du mest troligt vilja spela originalet (finns på PS4 också) för att se vad som händer där. Remaken som den är nu, eller "del 1" som du kallar det, är ca 30-40 timmar och hela originalet är ca lika långt så Remaken fyller ut originalet ganska mycket.

Jag spelade remaken först och tror det gjorde att jag kunde spela originalet lättare då jag kunde läsa dialogen i "deras röster" och kunde leva med några tekniska brister som originalet har.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Om inte annat så kan du skaffa PS+ och få det "gratis" just nu, går då att spela när du vill förutsatt att du har PS+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Är bara att köra på redan nu Är ett fantastiskt roligt spel jag rekommenderar med härliga karaktärer och intressant story. Det har ett tydligt slut som det är nu. Visst PS4ans 30fps och blurriga texturer är väl inte optimalt men man tänker på annat när man spelar det.

Om du gillar storyn lär du mest troligt vilja spela originalet (finns på PS4 också) för att se vad som händer där. Remaken som den är nu, eller "del 1" som du kallar det, är ca 30-40 timmar och hela originalet är ca lika långt så Remaken fyller ut originalet ganska mycket.

Jag spelade remaken först och tror det gjorde att jag kunde spela originalet lättare då jag kunde läsa dialogen i "deras röster" och kunde leva med några tekniska brister som originalet har.

Wow, så långt alltså. Jag trodde det rörde sig om 10-15 timmar. Det låter ju toppen!