Skärm vill inte alltid vakna när den gått ner i viloläge

Permalänk
Hedersmedlem

Skärm vill inte alltid vakna när den gått ner i viloläge

Jag har en LG 34UC88-B som just nu drivs med ett RTX 3080 via en DP-kabel.
Sedan ett tag tillbaka så vill inte skärmen vakna från viloläge om det är ett spel igång. Trycker jag på knappen på skärmen så vaknar den, dvs blir ljusare, men on screen menyn som ska komma upp visas inte.
För att få igång den igen får jag dra ur strömmen till skärmen och sätta på den igen. Då vaknar den och allt är frid och fröjd.

Jag fick för mig att detta kom med en uppdatering av grafikdrivrutinerna och därför backade jag till näst senaste som är 461.09, men samma fel finns kvar. Detta är ett nytt problem. Skärmen har fungerat både med detta och andra grafikkort utan problem i många år.

Någon som känner igen detta?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma skärm, och har haft samma problem sen jag köpte den (ca 2018 tror jag).
Händer slumpmässigt vad jag kunnat utröna. Behöver alltså inte vara något spel eller fullskärmsapplikation för mig. Skärmen vaknar till och back-light går igång för att en sekund senare slockna helt.
För mig räcker det dock att dra ut och plugga in displayportkabeln för att återfå bilden.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ökänt problem med Displayport. En hel del har bekräftat att de lyckats undvika problemen med en certifierad DP-kabel som inte är kopplad på pinne 20. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Permalänk
Medlem

Yikes! Dags att skaffa en annan kabel då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Ökänt problem med Displayport. En hel del har bekräftat att de lyckats undvika problemen med en certifierad DP-kabel som inte är kopplad på pinne 20. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Det känns bara konstigt att denna kabel har fungerat felfritt med denna skärmen i fyra år och helt plötsligt så är den inte korrekt.
Hur kollar man om detta är problemet?

För mig känns det som något annat. Varför händer det bara när ett spel är uppe på skärmen? Spelet kan vara igång men minimerat, då inträffar det aldrig. Men är det upp på skärmen när den går i viloläge så får jag alltid problemet. Jag kör 99% av alla spel i windowed mode.

Jag installerade MSI Live Update (grafikkortet är ett MSI-kort) för att kolla om firmware behövde uppdateras på grafikkortet. Jag kan just nu inte komma ihåg ifall jag gjorde det före problemet började uppträda eller om det kan vara det som triggat det. Grafikkortet hade senaste firmware, så inget uppdaterades. Live Update är dock inte aktivt. Det första jag gjorde var att se till att det inte startar med Windows. Ska prova att avinstallera Live Update bara för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det känns bara konstigt att denna kabel har fungerat felfritt med denna skärmen i fyra år och helt plötsligt så är den inte korrekt.
Hur kollar man om detta är problemet?

För mig känns det som något annat. Varför händer det bara när ett spel är uppe på skärmen? Spelet kan vara igång men minimerat, då inträffar det aldrig. Men är det upp på skärmen när den går i viloläge så får jag alltid problemet. Jag kör 99% av alla spel i windowed mode.

Ett 3080 kan du ju inte haft i fyra år, började problemet i samband med grafikkortsbytet eller senare? Olika grafikkort kan reagera olika på samma DP-kabel.

Pin 20 kan du kolla genom att kontinuitetsmäta med en multimeter.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragande:

Ett 3080 kan du ju inte haft i fyra år, började problemet i samband med grafikkortsbytet eller senare? Olika grafikkort kan reagera olika på samma DP-kabel.

Pin 20 kan du kolla genom att kontinuitetsmäta med en multimeter.

Nej så klart har jag inte haft grafikkortet så länge. Problemet började inte i samband med uppgradering till RTX 3080.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej så klart har jag inte haft grafikkortet så länge. Problemet började inte i samband med uppgradering till RTX 3080.

Okej. My bad, såg att du redan nämnt detta i trådstarten, läste för fort. Skulle börja med att prova att backa längre bak i drivrutinsversion, t.ex. 460.xx eller lägre för att se om det gör någon skillnad. Gör inte mjukvara någon skillnad så är det ändå rekommenderat att testa en annan DP-kabel, det är så ofta som det är problem med kablar när det gäller DP och det kan ge alla möjliga knepiga problem.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av giplet:

Det känns bara konstigt att denna kabel har fungerat felfritt med denna skärmen i fyra år och helt plötsligt så är den inte korrekt.
Hur kollar man om detta är problemet?

För mig känns det som något annat. Varför händer det bara när ett spel är uppe på skärmen? Spelet kan vara igång men minimerat, då inträffar det aldrig. Men är det upp på skärmen när den går i viloläge så får jag alltid problemet. Jag kör 99% av alla spel i windowed mode.

Jag installerade MSI Live Update (grafikkortet är ett MSI-kort) för att kolla om firmware behövde uppdateras på grafikkortet. Jag kan just nu inte komma ihåg ifall jag gjorde det före problemet började uppträda eller om det kan vara det som triggat det. Grafikkortet hade senaste firmware, så inget uppdaterades. Live Update är dock inte aktivt. Det första jag gjorde var att se till att det inte startar med Windows. Ska prova att avinstallera Live Update bara för att vara på säkra sidan.

Låter som det är knutet till grafikkortet ifall det enbart krånglar vid spel i fullskärmsläge – eller byta till windowed borderless om det fungerar för dig. Får nog undvika vilolägen överlag annars.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Låter som det är knutet till grafikkortet ifall det enbart krånglar vid spel i fullskärmsläge – eller byta till windowed borderless om det fungerar för dig. Får nog undvika vilolägen överlag annars.

Jag kör alltid windowed. Men nu verkar det faktiskt funka som det ska. Jag har uppgraderat drivrutinen till senaste Nvidia, en senare än den jag trodde felade, och har även avinstallerat allt skit från MSI. Får hoppas det håller i sig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!