Permalänk
Medlem

Slumpmässiga omstarter.

Min dator (signatur) har börjat starta om slumpmässigt, speciellt när jag låser Windows med Winkey + L. 20 minuter senare så har datorn startats om. Det kan även ske vid vanligt användande + surfande. Ingen bluescreen. Däremot så kan jag spela och stresstesta i 12 timmar+ utan problem.

Allt började när jag installerade 5900X. 3700X som jag hade innan fungerade utan problem. Har testat olika beta-bios och senaste stabila men inget verkar hjälpa. Så jag undrar om det kan vara något fel med CPUn?

Tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

Strömsparläge?
Skämt åsido. Vad säger Windows-loggarna vid tidpunkten?

Visa signatur

$ /dev/null

Permalänk
Medlem

Det enda jag hittade var Windows logs > System: Event-41, Kernel-Power

"The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Visade sig vara PBO, men var säker på att jag testat det avstängt innan. Hade "Max CPU Boost Clock Override: 200MHz". Ändrade allt till auto och det verkar stabilt nu. Inga omstarter på ett par dygn.

Permalänk
Medlem

Såg detta nu och ditt problem lät som att CPU fick för lite voltage i "idle" det finns ju adaptiva funktioner i BIOS som sänker voltage till CPU för att spara på energi, men det kan hända att den sänker för mycket och krashar. Det förklarar varför det funkar under load men inte i idle. Brorsan hade samma problem efter överklockning, själv kör jag constant/manual voltage för att undvika sådana problem.

Permalänk
Medlem

jag märkte att AMD släppt nya chipset drivisar, om jag inte körde dem + nyaste BIOS så fick jag spontana omstarter

// LZ