Silverstone Sugo SG14 – kompakt men rymligt SFF-chassi

Permalänk
Melding Plague

Silverstone Sugo SG14 – kompakt men rymligt SFF-chassi

Silverstone besöker testlabbet med sitt nya SFF-chassi Sugo SG14, vilket ska erbjuda kompakta yttermått utan att tumma alltför mycket på expansionsmöjligheterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Det finns inga kompakta kubchassin.

Måhända inte en kategorisk sanning, men iallafall en bra tumregel eller tankeställare. Se bara fotavtrycket och jämför mot nämnda CM-låda med liknande volym:

  • SG14: 247 × 215 × 368 mm

  • NR200P: 185 × 274 × 360 mm

Detta chassi kommer upplevas betydligt större och mer ivägen än ett NR200P.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Detta chassi kommer upplevas betydligt större och mer ivägen än ett NR200P.

Läs artikeln och kolla in chassit med fötter för att stå på högkant.

Detta rymmer inte lika mycket som ett nr200p men borde kosta ungefär hälften och dessutom få rum med en PSU som i sin tur är hälften så dyr. (I dagens tider kan man tydligen ta betalt för plastigt skräp också så det lär inte bli prisvärt på riktigt på länge)

Jag har kört ett år med en Coolermaster elite 120 och det enda som behövdes var egentligen 3 slots för gpu och plats för PSU där fram (båda sakerna har jag moddat in), det här chassit kanske kan återuppliva formfaktorn då det fixar båda problemen men det är ju knappast upphetsande att skickas tillbaka till 2012, eller till shuttle-boxarna från tidigt 2000-tal.

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi!

Permalänk
Avstängd

Såg ut som ett trevligt och snyggt chassi men namnet sög Skulle absolut kunna vara intressant för framtida dator då jag gillar när det blir lite mindre men ändå behållna utrymmen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på Fractal Design Node 304? Ung samma storlek fast med alufront och billigare.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av aliassund:

Vad är det för fel på Fractal Design Node 304? Ung samma storlek fast med alufront och billigare.

Det är inget fel på Node 304. Men det har inte samma potential för varesig grafikkortsmontering (endast 2-slots) eller ventilation.

Permalänk
Medlem

Roligt med en ITX recension! Skulle vara trevligt om du skulle lagt in en jämförbild med lite andra chassin i samma kategori.

Riktigt bra att man får plats med en superstor kylare och stora GFX, men det som jag tycker känns lite konstigt med SG14 är att buren för PSU är så stor och krånglig och tar upp halva lådan. Där borde de ha gjort en enkel infästning för PSU och lämnat saker lite mer öppet. Eller varför inte gjort att man får plats med ett sfx mot höger sidan och få mycket plats med grafikkortet och dess alla bakplåtar. Troligtvis använder de buren för att hålla ihop halva lådan så den inte viker sig.

Jag köpte ett sg13 vitt nyligen och det fungerar rätt bra. Har hängt det under skrivbordet så ser det knappt. Men byggkvalitén är inte så himla bra på mitt SG13, USB-kontakterna känns rätt dåliga. De fungerar men känns som de ska gå sönder. Och precis som på SG14 är det verkligen billig plast i fronten. Ett SG13 är ju mycket billigare så det är prisvärt, vet inte om SG14 med ett pris på 1200:- känns prisvärt. Stämmer nog att N200P är bättre val.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pacc:

Läs artikeln och kolla in chassit med fötter för att stå på högkant.

Ah, så noggrant läste jag inte artikeln. Smart lösning, men problemet kvarstår ju, om än i mindre omfattning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av aliassund:

Vad är det för fel på Fractal Design Node 304? Ung samma storlek fast med alufront och billigare.

Fotavtrycket är det första jag kommer att tänka på. Har min server med tre mekaniska hårddiskar i ett Node 304 och därtill duger det, men jag vill inte ens tänka på att ha det på skrivbordet eller flytta omkring det, varken inom eller utanför bostaden. Rätt jobbig konstruktion för att öppna och stänga chassit också. Se även @JonasTs svar ovan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Varför gör de dessa med solid front? Min gamla Silverstone SG05 från 10 är sedan har mesh front. Med ett så litet chassi är det extra viktigt att ha öppet i fronten.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Moderator
Moderator

@JonasT Silverstones närvaro i Sverige är ju lite sisådär, hört något snack om att någon av våra återförsäljare tänkt ta in denna och/eller SG15?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fotavtrycket är det första jag kommer att tänka på. Har min server med tre mekaniska hårddiskar i ett Node 304 och därtill duger det, men jag vill inte ens tänka på att ha det på skrivbordet eller flytta omkring det, varken inom eller utanför bostaden. Rätt jobbig konstruktion för att öppna och stänga chassit också. Se även @JonasTs svar ovan.

Ok, jag förstår att det skett en viss utveckling att använda volymen mer effektivt samt vara mer anpassat för tex ett stort grafikkort och stor kylare, men fotavtrycket?

SG14: Dimensioner (B×H×D) 247 × 215 × 368 mm
N304: Dimensioner (B×H×D) 250 × 210 × 374 mm

Sen att man inte kan limma på tex en tunn svarteloxerad aluplot på fronten för det priset är tråkigt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av aliassund:

Ok, jag förstår att det skett en viss utveckling att använda volymen mer effektivt samt vara mer anpassat för tex ett stort grafikkort och stor kylare, men fotavtrycket?

SG14: Dimensioner (B×H×D) 247 × 215 × 368 mm
N304: Dimensioner (B×H×D) 250 × 210 × 374 mm

Sen att man inte kan limma på tex en tunn svarteloxerad aluplot på fronten för det priset är tråkigt.

Ja, jag menade inte att SG14 är bättre på den punkten. Nu är det förvisso det i någon mån eftersom det kan ställas på högkant, som @pacc upplyste om. Det verkar också vara ett mer nice chassi överlag för en persondator (i kontrast till en server), vilket inte är så konstigt med tanke på att Node 304 med sina snart 9 år på nacken i princip är från en annan era. Hur många behöver sex 3,5-tumsplatser år 2021 liksom?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, jag menade inte att SG14 är bättre på den punkten. Nu är det förvisso det i någon mån eftersom det kan ställas på högkant, som @pacc upplyste om. Det verkar också vara ett mer nice chassi överlag för en persondator (i kontrast till en server), vilket inte är så konstigt med tanke på att Node 304 med sina snart 9 år på nacken i princip är från en annan era. Hur många behöver sex 3,5-tumsplatser år 2021 liksom?

Jo, det är rätt, antar att jag velat ha det yttre från N304 men det inre från SG14.

Permalänk
Medlem

SG15 med mesh i front så är jag såld. Det är ytterst lite Silverstone har ändrat på sedan originalet, men priset är bortimot det dubbla.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Daemon:

@JonasT Silverstones närvaro i Sverige är ju lite sisådär, hört något snack om att någon av våra återförsäljare tänkt ta in denna och/eller SG15?

Tyvärr inget nytt där.
Ser ut som att Amazon.se är enda säljkanalen i Sverige just nu för SG14.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JonasT:

Tyvärr inget nytt där.
Ser ut som att Amazon.se är enda säljkanalen i Sverige just nu för SG14.

Ok, tack! Helt klart bästa siten för den som letar "datorkubfodral".
Edit: "4 avtagbara bländare" enligt Amazon. Måste ha missat det i recensionen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Synd att Power knappen sitter på fronten och inte vid USB-portarna, så att man kan ställa burken på fronten. Jag antar att man kan använda reset-knappen som Power dock om man busar lite med kablarna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Den känns ju lite som en nedgradering från SG13, som ju är fantastiskt för priset.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det finns inga kompakta kubchassin.

Måhända inte en kategorisk sanning, men iallafall en bra tumregel eller tankeställare. Se bara fotavtrycket och jämför mot nämnda CM-låda med liknande volym:

  • SG14: 247 × 215 × 368 mm

  • NR200P: 185 × 274 × 360 mm

Detta chassi kommer upplevas betydligt större och mer ivägen än ett NR200P.

Skrivet av Lagers:

Roligt med en ITX recension! Skulle vara trevligt om du skulle lagt in en jämförbild med lite andra chassin i samma kategori.

Riktigt bra att man får plats med en superstor kylare och stora GFX, men det som jag tycker känns lite konstigt med SG14 är att buren för PSU är så stor och krånglig och tar upp halva lådan. Där borde de ha gjort en enkel infästning för PSU och lämnat saker lite mer öppet. Eller varför inte gjort att man får plats med ett sfx mot höger sidan och få mycket plats med grafikkortet och dess alla bakplåtar. Troligtvis använder de buren för att hålla ihop halva lådan så den inte viker sig.

Jag köpte ett sg13 vitt nyligen och det fungerar rätt bra. Har hängt det under skrivbordet så ser det knappt. Men byggkvalitén är inte så himla bra på mitt SG13, USB-kontakterna känns rätt dåliga. De fungerar men känns som de ska gå sönder. Och precis som på SG14 är det verkligen billig plast i fronten. Ett SG13 är ju mycket billigare så det är prisvärt, vet inte om SG14 med ett pris på 1200:- känns prisvärt. Stämmer nog att N200P är bättre val.

Skrivet av Daemon:

Ok, tack! Helt klart bästa siten för den som letar "datorkubfodral".
Edit: "4 avtagbara bländare" enligt Amazon. Måste ha missat det i recensionen.

Skrivet av Sando:

Den känns ju lite som en nedgradering från SG13, som ju är fantastiskt för priset.

Jag skulle vilja ta upp Rajintek Metis (https://www.raijintek.com/en/products_detail.php?ProductID=17) som jag tycker är ett av de bästa ITX-chassin som gjorts med avseende på att vara en liten dator. Oerhört nätt och kompetent liten sak med plats för ITX-kort, en 3.5 HDD, en 2.5-SSD och ett grafikkort (med vissa begränsningar). Det om något är ett fint kubchassi. Aluminium överallt så ingen "plastkänsla".

He, såg en alternativ variant som verkar charmig: https://www.raijintek.com/en/products_detail.php?ProductID=14...
Rajintek verkar överlag duktiga på att skapa chassin med charm och kvalitetskänsla. Bra bra. Något för Swec att resencera?

Skulle gärna se fler alternativ i ultrakompakta stationära. Haken är väl att det är svårt att få så mycket mer kompakta saker utan att behöva gå ifrån kategorin med vanliga datorkomponenter eller ställa till det med ventilationen? Numera är väl även SFX och 2.5-diskar mer eller mindre vanligt så kanske kan spara lite volym där. Men å andra sidan, det är allt gött att kunna peta in en vanlig hårddisk som sekundärt media. Tycker det känns tomt med en dator utan en tyst mekanisk som det surrar från och klickar lite i ibland.

Permalänk
Medlem

Hur kan ett sådant här chassi lanseras utan dammfilter när Node 304 från 2012 har det?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jag skulle vilja ta upp Rajintek Metis (https://www.raijintek.com/en/products_detail.php?ProductID=17) som jag tycker är ett av de bästa ITX-chassin som gjorts med avseende på att vara en liten dator. Oerhört nätt och kompetent liten sak med plats för ITX-kort, en 3.5 HDD, en 2.5-SSD och ett grafikkort (med vissa begränsningar). Det om något är ett fint kubchassi. Aluminium överallt så ingen "plastkänsla".

He, såg en alternativ variant som verkar charmig: https://www.raijintek.com/en/products_detail.php?ProductID=14...
Rajintek verkar överlag duktiga på att skapa chassin med charm och kvalitetskänsla. Bra bra. Något för Swec att resencera?

Skulle gärna se fler alternativ i ultrakompakta stationära. Haken är väl att det är svårt att få så mycket mer kompakta saker utan att behöva gå ifrån kategorin med vanliga datorkomponenter eller ställa till det med ventilationen? Numera är väl även SFX och 2.5-diskar mer eller mindre vanligt så kanske kan spara lite volym där. Men å andra sidan, det är allt gött att kunna peta in en vanlig hårddisk som sekundärt media. Tycker det känns tomt med en dator utan en tyst mekanisk som det surrar från och klickar lite i ibland.

När du kommit in på Rajintek Metis så kan jag nämna lite egna erfarenheter av mitt Rajintek Metis Plus:
Det är generellt ett bra chassi med, för prislappen, hög kvalitetskänsla på utsidan, men det finns en del utrymme att förbättra hur det är och känns att bygga i det.

Kylningen är ok men hade kunnat vara bättre. Då har jag ändå Plus-varianten (med fläktgaller uppe) och med perforerad sida (modell utan fönster).

Det är lite kinkigt med grafikkortets storlek där en del research behöver göras. För min del fick jag ändå in ett in ett Powercolor Red Dragon 5700XT som är en av de bättre modellerna av kortet (+ 15mm fläkt ovanför). Kabeln för startknappen räckte dock inte till moderkortet med den lösningen.

Bland de stora fördelarna som avgjorde att jag skaffade det (förutom kvalitetskänsla/utsidan och priset) är att det rymmer stor cpu-kylare (i mitt fall Noctua nh-u12a) och har plats för diskar (inkl en 3,5"-disk även med allt annat i chassit) trots nätta yttermått.

Jag har ännu inte sett något bättre chassi för mina ändamål, men hade gärna sett en revision av det med bl.a. 240mm galler i toppen, längre kabel till startknappen, fler hål + filter på sidorna och lättare att ta av topp och botten vid montering.