Permalänk
Medlem

Kamerastativ 1000-2000kr

Tänker köpa ett kamerastativ till flickvännen nu i jul och jag känner att jag inte riktigt har koll på vad jag ska leta efter. Det enda jag hört är att Manfrotto är ett bra märke och att man ska hålla sig undan allt för billiga stativ. Kan man få något vettigt för en tusenlapp eller två?

Är lite osäker på vad hon har för kamera, men det är en Canon systemkamera som inte är allt för stor. Objektivet är inte heller allt för stort, tror det är typ ett 18-55mm eller liknande. Så det är inga supertunga grejer. Hon har dock nämnt någon gång att hon i framtiden kanske vill uppgradera till något större. Hon fotar i dagsläget bara natur och jag tror att hon skulle vilja att stativet är hyfsat lätt att bära med sig för hon vill säkert ha med det på kortare vandringar osv.

Har kikat lite på prisjakt men det finns väldigt många att välja mellan i den prisklassen. Har ni några rekommendationer?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Är hon typen som "går på fototur" och därmed inte är så viktkänslig eller är hon en sådan som gärna har "allt" med sig alltid?

Det är även bra att veta hur lång hon är, ungefär.

Det är trevligt att ha ett stativ som vid behov blir längre än vad man själv är, om det rymms inom budget. Det är bra att tänka att det iaf helst inte ska vara mer än marginellt kortare än vad man själv är. Är man inte väldigt kort är det nog svårt att klämma in det kriteriet för 2000kr, om det även ska vara stabilt, dock.

Fler bensektioner ger ett kortare stativ ihopfällt men även instabilare uppfällt.

Kulled är mer snabbjobbat medan trevägshuvud gör det möjligt att bara justera en ledd åt gången...

Annars är ju Manfrotto 055 eller 190 två säkra kort om man inte har något emot att bära med sig ett stativ som inte är superkompakt. Jag tror nog att dessa blir lite dyrare än du tänkt med huvud.
Manfrotto har ju lite mindre robusta alternativ i sin Beefree-serie och även "Element" verkar hyffsat, men man ska vara lite försiktig med att köpa för billigt också.

Sirui brukar göra prisvärda stativ. Såg att detta är på kampanj på cybephoto just nu, det är nog ett vettigt alternativ:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/stativ/fotostativ/stativ...

Jag blev väldigt imponerad av Three Legged Thing när jag köpte ett enbensstativ från dem för något år sedan. Utifrån det skulle jag gärna rekommendera att kolla på något från dem men det ligger lite över det du tänkt i pris, tex detta:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/stativ/fotostativ/resest...

En fördel med Sirui och TLT är att kulleden som ingår har Arca Swiss snabbplatta och inte Manfrottos propriatära plattor.

Permalänk

Jag har Manfrotto Element. Är vanlig hemma-amatör med lite dyrare utrustning. Funkar toppen för mig. Nu verkar det har kommit någon "MkII"-variant men det är första versionen av det här jag har. Tycker det är prisvärt.

https://www.scandinavianphoto.se/manfrotto/stativkit-element-...

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Är hon typen som "går på fototur" och därmed inte är så viktkänslig eller är hon en sådan som gärna har "allt" med sig alltid?

Det är även bra att veta hur lång hon är, ungefär.

Det är trevligt att ha ett stativ som vid behov blir längre än vad man själv är, om det rymms inom budget. Det är bra att tänka att det iaf helst inte ska vara mer än marginellt kortare än vad man själv är. Är man inte väldigt kort är det nog svårt att klämma in det kriteriet för 2000kr, om det även ska vara stabilt, dock.

Fler bensektioner ger ett kortare stativ ihopfällt men även instabilare uppfällt.

Kulled är mer snabbjobbat medan trevägshuvud gör det möjligt att bara justera en ledd åt gången...

Annars är ju Manfrotto 055 eller 190 två säkra kort om man inte har något emot att bära med sig ett stativ som inte är superkompakt. Jag tror nog att dessa blir lite dyrare än du tänkt med huvud.
Manfrotto har ju lite mindre robusta alternativ i sin Beefree-serie och även "Element" verkar hyffsat, men man ska vara lite försiktig med att köpa för billigt också.

Sirui brukar göra prisvärda stativ. Såg att detta är på kampanj på cybephoto just nu, det är nog ett vettigt alternativ:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/stativ/fotostativ/stativ...

Jag blev väldigt imponerad av Three Legged Thing när jag köpte ett enbensstativ från dem för något år sedan. Utifrån det skulle jag gärna rekommendera att kolla på något från dem men det ligger lite över det du tänkt i pris, tex detta:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/stativ/fotostativ/resest...

En fördel med Sirui och TLT är att kulleden som ingår har Arca Swiss snabbplatta och inte Manfrottos propriatära plattor.

Det brukar vara att vi åker på någon road trip och då har hon kameran med sig. Vad jag vet så brukar hon inte gå på dedikerade fototurer direkt utan det brukar snarare vara att hon kan ta med sig kameran ibland om hon ska nånstans.

Hon är runt 166-167cm lång. Insåg också att det blir för stressigt att hinna med att välja något stativ (och hinna få hem det) innan jul så det får bli andra julklappar istället. Hon fyller dock år i april så innan dess så ska jag ha hittat något lämpligt och även hunnit kolla lite med henne vad hon är ute efter. Kan då tänka mig att gå upp lite i budget också, säg runt 2500kr ungefär. Ska kolla igenom stativen du länkat

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare