Besvikelsen efter ytterligare en dåligt hanterad lansering - Cyberpunk 2077 och Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Storspel ska vara på skiva. Så är det bara. Även om den inte används så ska fodralet ställas upp i spelsamlingen på hyllan.

Då får man vara beredd på att ta nackdelarna med fysiska produkter, som att frakten blir försenad pga jultider corona osv. Vill du verkligen ha spelet idag kan du lika gärna köpa det digitalt och få omslaget senare om det nu måste stå på hyllan.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Surt för dig. Men spelet verkar ju ändå vara ett stort fiasko.

Jag vill också att du utvecklar det, har inte köpt spelet ännu men av de jag känner som har gjort har sagt att det är ett otroligt bra spel? Någonting som recensioner med toppbetyg instämmer om. Visst, det har barnsjukdomar men skulle vara förvånad om det värsta inte patchas inom snar framtid. Jag väntar tills julledigheten med att köpa och spela det så att det värsta har patchats, samt att det är då jag faktiskt har tid. Men har inte hört om problem om att det skulle vara game breaking problem. De ställena med små prestandadippar citerar jag min kompis "Jag får prestandafall, men enbart i situationer där prestandan inte spelar någon roll. Aldrig problem i combat eller liknande situationer. Får det i exempelvis vissa dialoger eller när någon ska hälla upp en kopp kaffe." Eller för att nämna att en annan kompis inte har gjort mycket mer än att spela det sedan release, med ett fåtal timmar sömn och anser det vara en av de bästa spelen han har spelat.

Tänker du på prestandakraven? Ärligt talat är det enligt mig rätt mycket psykologi. Spelet ser ju bättre ut i lägre inställningar än vad andra spel gör i högsta, men folk "måste" ju spela på ultra antar jag? Viktigare med vad preseten heter än hur det ser ut? Är enligt mig en positiv grej att "ultra" faktiskt är "ultra" och inte i nivå med utdaterade konsoler. De flesta datorspelare uppnår nog kraven, speciellt på detta forumet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Hämtar alltid spelen i butik för att slippa sånt här. Inte kul att vara utan.

Hade absolut bokat upphämtning i butik. Men det finns ingen webhallen i mina krokar.

Skrivet av PlogarN97:

Givetvis så innebär det stora nackdelar att leva i dåtiden. Man kan säkert vara bitter över att bensinstationerna inte har avgasrör till sin Saab 900 längre

Eftersom jag tillhör generationen som fortfarande klarar av att läsa text på papper så uppskattar jag verkligen känslan av en manual att läsa. Kartan som följer med, kompendiet och vykorten är en nice touch. Det bygger upp lite av stämningen under tiden man laddar ner och installerar spelet.
Gissar att du verkligen ser fram emot framtiden där vi bara sväljer ett smaklöst piller för att få i oss ett mål mat? Allt annat krimskrams runt omkring är inget att ha.

Skrivet av firstofmay:

Då får man vara beredd på att ta nackdelarna med fysiska produkter, som att frakten blir försenad pga jultider corona osv. Vill du verkligen ha spelet idag kan du lika gärna köpa det digitalt och få omslaget senare om det nu måste stå på hyllan.

Men nu är det inte försenade frakt det handlar om. Det är att Webhallen har "missat" några av oss. "Oj då, det blev visst fel".
Skrev till Webhallen igår och berättade att just nu är vi inte kompisar längre.

Permalänk
Bildexpert

Jag förstår att man så gärna vill sitta med spelet på dag 1, men buggarna är så omfattande att jag själv gärna hade väntat ett tag innan jag började spela. Nu när man väl ändå är fast i det så går det inte att komma ifrån. Ett nödvändigt ont helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Men nu är det inte försenade frakt det handlar om. Det är att Webhallen har "missat" några av oss. "Oj då, det blev visst fel".
Skrev till Webhallen igår och berättade att just nu är vi inte kompisar längre.

Det är fortfarande en av riskerna du tar med en fysisk produkt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Tyvärr så småningom kommer ni att lära er att du borde aldrig pre-order spel. Varje lansering är det samma -- ibland spelet är hemskt, ibland spelet är helt trasigt i day1, ibland företaget ljög om spelets features, och ibland du få allt av det har tillsamma. Alltid väntar på reviews från någon du litar på före du köpa en ny spel. Några billiga pre-order bonuses är aldrig värt besväret. Om är du hardcode du också kan vänta för den oundvikliga 50% rabatten efter några månader.

Visa signatur

jag är inte svensk, förlåt mig för min dåliga svenska :)))

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeletonapocalypse:

Tyvärr så småningom kommer ni att lära er att du borde aldrig pre-order spel. Varje lansering är det samma -- ibland spelet är hemskt, ibland spelet är helt trasigt i day1, ibland företaget ljög om spelets features, och ibland du få allt av det har tillsamma. Alltid väntar på reviews från någon du litar på före du köpa en ny spel. Några billiga pre-order bonuses är aldrig värt besväret. Om är du hardcode du också kan vänta för den oundvikliga 50% rabatten efter några månader.

Inget av det du just skrev kan appliceras här. Förutom att man kan vänta på 50% rean.
Ibland är spelet hemskt, ibland är spelet trasigt, ibland ljuger företagen, alltid vänta på reviews om spelet är dåligt. Allt det trumfas av att det är CD Projekt Red vi pratar om.
Dom håller liksom en annan nivå än ett framstressat EA eller Ubisoft-lir.
Och som innan nämnt. Det är Webhallen som fuckat Up.

Permalänk
Medlem

Vilket spel!

Sjukt snyggt, och då spelar jag på en blandning mellan medium och high i 1440p med mål-fps om 55 med freesync igång, har inte haft någon märkbar dipp i prestanda och datorn har inte behövt jobba ihjäl sig av fläktljudet att dömma.
Inga större buggar mer än några clip-in fel med saker som sticker igenom väggarna på vissa ställen. Den roligaste buggen var nog efter att man fått tillbaka sin bil från Jackie "i nyskick" körde till nästa uppdrag med den. Efter uppdraget när jag kallade på min bil igen kom det en rykande tillbucklad skrothög utan dörrar... Men efter nästa uppdrag var bilen hel igen. Komiskt, men knappast game-breaking.

Kör på en kvinnlig V med Corpobakgrund. Siktar på en netrunner/stealth build. Kan ha valt en något för hög svårighetsgrad på näst högsta. Att gå in guns blazing fungerar inte. Man dör varje gång. Får tänka taktiskt och använda mig av mina begynnande hackingskills för att lösa combat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Klockan har passerat en point of no return. Nu kommer garanterat inget spel idag, och dessa två dagar hemma väntandes och hela helgen är förstörd. Är vi fler som förbokat i god tid, läs år innan, och blivit utan spel? Eller är det bara jag? Det var flera år sen man var så här hypad inför någon lansering. Det måste ha varit Witcher 3 2015. Innan och efter det kan jag inte komma ihåg att jag sett fram emot ett spel så mycket. För tre fyra år sen trodde jag kanske inte att spelet skulle bli så hypat från alla håll och kanter. Det är ju inte bara vi inbitna gamers som pratar om det, ALLA pratar om det.
Tråden för Cyberpunk är ju full med folk som skriver om sina timmar dom har lagt ner. De andra är för upptagna med att faktiskt spela spelet.

Jag var ändå i kontakt med webhallen i måndags och frågade hur det fungerar med leveransen. Fick en massa lugnande besked att det dyker upp absolut senast på releasedagen. Men antagligen redan på onsdagen. Har varit inne en gång i timmen på min sida på webhallen för att få se när min order skiftar till packat/skickat. Men ingenting hade hänt, varken dagarna innan eller på själva releasedagen. Det händer ju att systemen inte alltid hänger med och man får sin beställning innan det uppdateras på nätet. Ställde mitt hopp till att så var fallet.
-"Något fel hos Klarna" skylldes det på. Klarna svarade med att det var "webhallen som inte aktiverat köpet". Oavsett hos vem felet ligger så är jag fortfarande mäkta besviken på hur det har hanterats.
Strax innan klockan 16.00 på releasedagen fick jag från webhallen att ordern var "skickad". Att den sen inte ankom Postnord förrens 19.31 gjorde ju att det inte hanns med att skickas mellan Stockholm-Malmö och sen vidare upp till Kristianstadstrakten.

Jag tycker att folk som blir så förbannade att dom helt börjar bojkotta en tillverkare/utgivare/nätbutik eller vad som, att dom varit lite löjliga. Men nu sakteligen börjar jag nog ha lite mer förståelse för deras ilska.
Vi lever ju i en köp och konsumera ekonomi där alla vill ha sitt snabbt och gärna igår. Jag förstår det. Webhallen vet om det.
Hur kommer det sig att näst intill varenda lansering i år har varit kaos? Hur långe kan vi skylla allt på Covid?

Vill inte vara den, men

Du har beställt ett spel fysiskt när..

..När black week-beställnignar släpar efter
..3080/3090-korten skapar problem runton i världen
..Det är snart jul och de flesta beställer produkter via nätet
..Det är en pandemi som drar ut på tiden.

Tycker som du att det kan vara fint att ha fin kartong i någon hylla, men med ovan punkter i tanken, är det enda rätta att beställa digital kopia. Har spelat spelet sedan release och tycker det är ett underbart spel, med nästan för mycket content

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Att folk fortfarande kör pre-order och går in blinda trots hundratals skitreleaser slutar aldrig förvåna.

Är det något extra skin för 5 dollar som lockar att köpa innan eller vad är det denna gång?

Jag drog preorder bara för att garantera att få det i december. Kollar man på tidigare spel från CDPR så visste man att det skulle komma ett bra spel i brevlådan. Buggar var förväntat. Köpa digitalt kostar 200-300kr extra (orkar inte starta ps5an och kolla exakt pris).

Köpte hos Elgiganten och fick på release dagen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vill inte vara den, men

Du har beställt ett spel fysiskt när..

..När black week-beställnignar släpar efter
..3080/3090-korten skapar problem runton i världen
..Det är snart jul och de flesta beställer produkter via nätet
..Det är en pandemi som drar ut på tiden.

Tycker som du att det kan vara fint att ha fin kartong i någon hylla, men med ovan punkter i tanken, är det enda rätta att beställa digital kopia. Har spelat spelet sedan release och tycker det är ett underbart spel, med nästan för mycket content

Det var inte pandemi för två år sen när jag bokade mitt spel.
Som sagt, känslan med allt lull lull i lådan. Det är ju inte bara kartongen på hyllan. Två CD-skivor med delar av soundtracket, karta, vykort, stickers, kompendium med bakgrundshistoria. Allt bygger på känslan och förväntningarna på spelet, som enligt mina få timmar har levererat fullt ut så här långt.

Permalänk
Medlem

Hela den här tråden läser som en parodi...

Beställer du något på nätet så vet du om riskerna, spelar ingen roll när du förbokar.
Och om det nu var så himla noga och du hade tagit semester så köper du väl spelet digitalt istället för att bara rulla tummarna.

Sen inlägget om att det inte är något Fortnite utan att CDPR gör kvalitéspel är ju gräden på moset

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Hela den här tråden läser som en parodi...

Beställer du något på nätet så vet du om riskerna, spelar ingen roll när du förbokar.
Och om det nu var så himla noga och du hade tagit semester så köper du väl spelet digitalt istället för att bara rulla tummarna.

Sen inlägget om att det inte är något Fortnite utan att CDPR gör kvalitéspel är ju gräden på moset

Misstänker trollning efter det svaret.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA