AMD Radeon RX 6900 XT i försvinnande få exemplar till Norden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

All skit med dessa lanseringar får mig att förmodligen vänta tills nästa generation igen. Till slut tappar man liksom all form av entusiasm....

Du ä så inte ensam broder.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats knipa både en 5900X och ett 3080 med endast en veckas väntan på båda...ibland har man tur.

Visste inte att det skulle vara så illa, hade mina misstankar men till VÅR/SOMMAR? har aldrig vad jag minns varit såhär illa, visst kan efterfrågan i början vara stor och att korten är få i lager i några veckor men nu verkar det som detta kommer fortsätta i flera månader.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

All skit med dessa lanseringar får mig att förmodligen vänta tills nästa generation igen. Till slut tappar man liksom all form av entusiasm....

Får hoppas nästa lansering blir bättre då 😉

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Kan väl sammanfatta grafikkortshösten som att nvidia lämnade öppet mål, och då passar AMD på att göra självmål.

Jag tror vi har en vinnare i tävlingen Årets inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Kan väl sammanfatta grafikkortshösten som att nvidia lämnade öppet mål, och då passar AMD på att göra självmål.

Tror du är något på spåren, kanske 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Typ alla PS4 spel fungerar ju på PS5 på PS5 får du bästa upplevelsen av de ps4 exlusiva spelen hittills och det utan en maskin där fläkten låter extremt illa. Kanske inte lockar dig men många byter ju grafikkort för att kunna köra sina gamla spel med bättre inställningar, och det är perfekt för folk som hoppat över PS4/xbox one generationen.

Jojo men med den logiken har ju PC tiotusentals spel Det han svarade på var ju att ena killen sa att det ändå inte fanns några spel till PC'n man vill spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har lyckats knipa både en 5900X och ett 3080 med endast en veckas väntan på båda...ibland har man tur.

Visste inte att det skulle vara så illa, hade mina misstankar men till VÅR/SOMMAR? har aldrig vad jag minns varit såhär illa, visst kan efterfrågan i början vara stor och att korten är få i lager i några veckor men nu verkar det som detta kommer fortsätta i flera månader.

Ja, jag och alla mina polare lyckades knipa ett 3080 var i okt/nov.
Tror det är mest ASUS som slöar på leveranser av sina TUF-kort.

Tror inte att det är speciellt långsökt att väldigt många globalt sitter och väntar på det kort de köpte för intropris.
Det gör också att en stor del av den globala efterfrågan landar på två tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Ja, jag och alla mina polare lyckades knipa ett 3080 var i okt/nov.
Tror det är mest ASUS som slöar på leveranser av sina TUF-kort.

Tror inte att det är speciellt långsökt att väldigt många globalt sitter och väntar på det kort de köpte för intropris.
Det gör också att en stor del av den globala efterfrågan landar på två tillverkare.

2 tillverkare har det varit länge så det är inget nytt. Covid och att allt släppts nästan sammtidigt. Cpuer, xbox, ps5, gfx.

Värst verkar det endå vara för 6000 serien.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Klumpeduns:

All skit med dessa lanseringar får mig att förmodligen vänta tills nästa generation igen. Till slut tappar man liksom all form av entusiasm....

Vid nästa lansering kanske produktionen av förra generationen är igång så allt kommer att halta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har lyckats knipa både en 5900X och ett 3080 med endast en veckas väntan på båda...ibland har man tur.

Visste inte att det skulle vara så illa, hade mina misstankar men till VÅR/SOMMAR? har aldrig vad jag minns varit såhär illa, visst kan efterfrågan i början vara stor och att korten är få i lager i några veckor men nu verkar det som detta kommer fortsätta i flera månader.

Tja.. Pandemin kan nog ha påverkat en del. Speciellt om de envisas med att hålla på lanseringdatumen. Sedan tror jag nvidias övergång till Samsung kan ha ställt till det lite. Är ändå en hel del samarbete som måste fungera mellan en chiptillverkare och en foundry. AMD.. Varför det gått sämre för dem har jag inget svar på.. Detta är nog en av de slöast laseringarna jag minns också, efter 7970 då..

Permalänk
Rekordmedlem

Det tråkiga är ju att lanseringen av hdmi 2.1 från datorer dröjer så att skrivbordet inte funkar som det borde mot en modern tv som inte har DP.
De skulle ha satsat på HBM minnen i stället för de är så dyra att de finns och då hade priserna blivit lägre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Inte för att vara sån, men vad finns det för spel till PS5 som är så värda att spela nu? Känns som att det utbudet är mer än klent. Så det borde ju inte vara någon stress att behöva köpa PS5 nu heller när spelen är så svaga.

Men för att kommentera lanseringarna från både nVidia och AMD så är dom rekordhemska. Inte bara för att tillgången är så dålig. Utan också för att det är något sjukt med prissättningen. Rekommenderat-priserna är ju ett skämt, mer än ett skämt. Nästan så det borde vara olagligt...nästan...

Jag fick aldrig spela The Last of Us 2 och Ghost of Tsushima på PS4, så att jag har möjligheten att lira dessa 2 är nu underbart. Men visst, har man en PS4 pro idag så kanske det inte är lönt än att kliva upp men eftersom jag sålde min tidigare i år så var det ett självklart köp för min del.

Jag är grymt sugen på att uppgradera mitt kort, men det finns inga kort att köpa och börjar överväga att köpa något begagnat istället, typ 2080 ti som lär räcka för min del(1440p, bryr mig inte om ray-tracing).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Tja.. Pandemin kan nog ha påverkat en del. Speciellt om de envisas med att hålla på lanseringdatumen. Sedan tror jag nvidias övergång till Samsung kan ha ställt till det lite. Är ändå en hel del samarbete som måste fungera mellan en chiptillverkare och en foundry. AMD.. Varför det gått sämre för dem har jag inget svar på.. Detta är nog en av de slöast laseringarna jag minns också, efter 7970 då..

AMD satsar nog på xbox och PS5 tror jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

AMD satsar nog på xbox och PS5 tror jag.

Bra poäng! Mellan ryzen, radeon 6000, xbox och PS5 har de kanske helt enkelt inte fått tag i tillräckligt med produktionskapacitet hos TSMC.

Permalänk
Medlem

40 kort i hela Frankrike för en tillverkare (brand). Inte ett enda till kommer heller. Wow...

https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-6900-xt-rx-6800-xt-...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Bra poäng! Mellan ryzen, radeon 6000, xbox och PS5 har de kanske helt enkelt inte fått tag i tillräckligt med produktionskapacitet hos TSMC.

Enligt Sony ska de sälja 12500 PS5 per dygn kommande fem år, om Microsoft är på samma nivå så ska AMD spotta ut 25000 wafers per dygn till bara dem. Det är 1000 i timmen eller 17 per minut, ett var 3:e sekund.

Men de borde de väl ha räknat med innan, så kanske är det en brist, knöliga leveranser eller ngt i de leden som skapar segheten i
lanseringen. Företagen idag ligger så nära "just in time" att det ganska fort vid förseningar knakar i produktionen.
Tittar man på siffrorna ovanför så ser man ju varför en timmes stopp är blir ett stort problem.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Enligt Sony ska de sälja 12500 PS5 per dygn kommande fem år, om Microsoft är på samma nivå så ska AMD spotta ut 25000 wafers per dygn till bara dem. Det är 1000 i timmen eller 17 per minut, ett var 3:e sekund.

Men de borde de väl ha räknat med innan, så kanske är det en brist, knöliga leveranser eller ngt i de leden som skapar segheten i
lanseringen. Företagen idag ligger så nära "just in time" att det ganska fort vid förseningar knakar i produktionen.
Tittar man på siffrorna ovanför så ser man ju varför en timmes stopp är blir ett stort problem.

Mm.. 25000 chip blir det ju dock, inte wafers. Annars intressanta siffror.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

E nån förvånad..? Inte en jävel..? Nä förstår ja nog!

Är detta den värsta papperslanseringshösten någonsin ?

Skrivet av Zpiritual:

Total katastrof, både från Nvidia och AMD. När jag för en gångs skull är på grafikkortsjakt för första gången på många år finns verkligen inga nya att få tag på. Visst kan jag vänta till våren men Nvidia släppte sina nya för flera månader sedan och att det ska behöva ta ett halvår från release till att man får ett i handen är löjligt.

Antar du inte e sugen på att köpa av svartabörshajar..?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det är tur att AMD inte kastade skit på Nvidia att de inte tänker ha en papperslansering

AMD ännu mer pinsamma än Nvidia efter skitsnacket och sen totalt misslyckas på samma sätt.

AMD och Nvidia har inte misslyckats någon av dem. Båda två lanserade sina produkter punkt sen mängden kort har ingen betydelse fär en lansering. Visst folk blir besvikna när de inte kan få tag i en produkt det har jag full förståelse för men man kan inte kalla det en papperslansering bara för att det inte räcker åt alla som vill köpa. De kan bara producera en viss mängd kort och de kan inte producera upp ett så stort lager som det skulle krävas för att alla skulle kunna få på dag 1 det blir alltid några som blir utan. Visst är det tråkigt att sådan begränsad mängd av 6900X når Sverige för alla de intresserade men alla som vill ha ett kort kommer få ett kort frågan är bara när. Det är likadant med PS5 och Xbox series X alla som vill ha en kommer få en tillslut.

Det är många som tycker Scalpers är ett problem och absolut de spär på bristen genom att köpa upp stora lager vilket gör att de som verkligen vill ha och det hade givetvis varit bättre utan Scalpers och jag tycker inte folk ska köpa ifrån Scalpers!