Testpilot: Phanteks Evolv Shift 2 Air – monolitens återkomst

Permalänk
Medlem

Det har ju inte med gratis hårdvara att göra. Chassit kostar en tusenlapp. Att plocka ihop grejerna och skriva en artikel, fota korra etc, tar ju säkert 20 timmar. Att få med en sponsrad artikel kostar ju betydligt mer än att man skickar ut lite hårdvaru skräp. Frågan är ju då om företaget betalar 100 papp gör att man ska testa deras produkt, vågar man då vara tillräckligt kritisk, eller riskera att företagetblir missnöjt och inte lägger 100 papp på nästa nya produkt de vill marknadsföra.

Det är ju väldigt tydlugt på Sweclockers när det är en showcase som detta och när det är en recension. Det är bra!

Jag håller med om att utmärkelser inte hör hemma bland showcases, men välskriven och trevlig artikel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Eller inte. Jag förstår inte hur någon kan tycka en test av en hårdvara är mindre trovärdig bara för testaren inte köpt saken själv.
Harware Unboxed till exempel köper inte en enda pryl och skriver exakt vad de tycker. Det gav resultatet att de blev "bannade" av Nvidia som ville att HU helt enkelt skulle fokusera mer på vad Nvidia tyckte var viktigt (för att konkurrenten var sämre på just detta, men bättre på det viktiga).
Nu fick ju Nvidia pudla och inse att man INTE kan styra testsidor med att ge den hårdvara gratis.

Kompetensen på testare skiljer ju såklart. Det finns inget "körkort" eller licens så allt är helt objektivt. Det som vissa testare tycker är viktigt kanske andra ser som en nackdel. RGB och trams till exempel.

Jag tycker iaf att det är skillnad att bli tilldelad en produkt och bli sponsrad av en produkt. Jag skulle iaf inte se någon som subjektiv om de är sponsrade av samma företag de recenserar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av backspace:

Kul med recension av den här lådan.

Dock! måste jag säga att det ser illa ut med en sponsrad produkt samt att den får en "utmärkelse".
Det ser faktiskt riktigt illa ut, ungefär som när vissa ministrar säger en sak och gör något helt annat.

Jo, om Phanteks hade fått vara med i bedömandet av chassit så håller jag med.

I detta fallet har jag inte haft någon annan kontakt med Phanteks mer än att chassit har skickats och trackingnummer från Dimestam som koordinerar testpiloterna.

Jag tror inte det finns någon testpilot (som förövrig också är entusiaster och läsare av Sweclockers) som skulle kunna tänkas sig falla så lågt att sänka Sweclockers integritet mot monetär ersättning. Det förlorar inte bara läsarna på utan även testpiloterna, siten och sponsorerna som tillhandahåller produkter för test.

Om läsarna saknar förtroende för integriteten hos de som testar produkterna så skulle det knappast komma några produkter från tillverkare då läsarna helt enkelt inte skulle kunna lita på vad som skrivs. Det skulle alltså vara "Hål i huvudet" att låta tillverkarna diktera utmärkelser, betyg etc mot betalning. Samma premisser som det nyligen uppblåsta yrvädret om Nvidia och den där lilla Australienska "tech-tubern", något som vi alla skulle förlora på.

Som du kanske kan förstå så finns det inga anledningar som skulle kunna gynna Sweclockers genom att ta emot pengar för utmärkelser utan hela värdegrunden i företaget bygger på att det vi skriver är uppriktigt. Det inkluderar även testpiloterna som gärna ser att siten förblir så bra som den varit eller förbättras.

Ersättningsmässigt så är ersättningen fast för varje testpilot oavsett om vi sågar produkten vid fotknölarna eller hyllar dem till skyarna. Det finns alltså inget incitament att ljuga om upplevelserna av produkterna.

Om du har ytterligare funderingar eller önskemål så kan jag peka dig till "feedbackforumet" där det finns en tråd om just sponsorskap.

Alla artiklar som är sponsrade är tydligt uppmärkta men det betyder inte att tillverkaren får läsa eller styra betyg eller utmärkelser på produkter. Just hur testpiloterna fungerar finns tydligt angett i följande tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1422360-sweclockers-testpiloter-recensioner-av-och-for-medlemmarna-i-forumet. Denna tråd är länkad i varje testpilotartikel.

Jag hoppas detta beskriver väl hur testpiloterna fungerar. Annars är du välkommen att skriva i någon av trådarna eller kontakta mig på PM eller @Dimestam (som dock är ledig ett par dagar till).

ett ord som trillat bort
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Trevlig recension.
Måste hålla med om att den är rätt stor för att vara ett mitx SFF chassi.
Sitter själv med ett chassi på 27.7 L som har plats för full ATX.

Permalänk
Medlem

Jag hade uppskattat bilder i en verklig miljö! T.ex. vid skrivbordet och/eller TV-bänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Eller så tar man en sponsrad artikel för vad det är. De kör ju dessutom med en separat utmärkelse när det är en testpilot som testar. Jag försöker men förstår verkligen inte problemet. Väldigt få sidor köper sina produkter de tester.

Edit: Du kommer förövrigt behöva ta hänsyn till Choice-supportive bias om du läser en användarrecension på t ex SweC eller Reddit där användaren recenserar deras köpta produkter.

Skillnaden på en sponsrad recension är att företaget betalar för publiceringen.
Hur mycket är oklart för oss läsare..

Jag är dock mycket positiv till att Swec numera tydligt visar att det är en sponsrad artikel.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Lite småsugen på modellen. Visst är den stor för ett mITX-chassi, men mitt skrivbord tillåter mig att bygga hur mycket som helst på höjden men på djupet vill jag inte ha mycket mer än 20-22 cm. Sedan är väl både priset och utseendet något som faller mig i smaken.

Permalänk
Lego Master

@DavidtheDoom

Antar att det inte är möjligt att få en ljudjämförelse mellan meshversionen och glasversionen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shudnawz:

@DavidtheDoom

Antar att det inte är möjligt att få en ljudjämförelse mellan meshversionen och glasversionen?

Tyvärr, jag fick ju bara en modell skickad till mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Lego Master

Tom's Hardware verkar ha gjort just det testet:
https://www.tomshardware.com/reviews/phanteks-evolv-shift-2-r...

Enligt förväntan är glasversionen tystare, men GPUn var 10 grader varmare med dem på. Tråkig tradeoff, men kanske inte oväntat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield