Vilken Ubiquiti Unifi utomhus-AP och hur skicka vidare genom vägg?

Permalänk
Medlem

Vilken Ubiquiti Unifi utomhus-AP och hur skicka vidare genom vägg?

Ska hjälpa svärfar sätta upp en utomhus-AP men ser att det är lite av en djungel att välja mellan. Då vi redan har ett ekosystem från Unifi-serien så är det bara det som är aktuellt, vi vill kunna täcka tomten rätt bra och kan sätta AP'n ungefär i mitten (tomten är avlång) så längsta avståndet från AP'n blir runt 50 meter, skulle en AP AC Mesh Pro funka tror ni? Den verkar stråla lika bra framåt som bakåt, så den borde ju kunna täcka tomten hyfsat väl? Och den lirar ihop med andra Unifi-AP's förmodar jag? (Har ett par AP AC Pro på väl valda ställen.)

Sen i ena änden har vi ett garage som håller på att byggas, dit finns ingen TP-kabel eller fiber dragen, den kommer ha rätt stora plåtportar så jag är rädd att signalen inne i garaget kommer bli rätt så risig, går det att på något sätt sätta en AP på utsidan som skickar vidare till en AP som vi sätter i taket på garaget utan att den på utsidan tar upp en kanal (alltså inte agerar som en AP utan mer som en klient)?

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara gjort detta med Cisco, men rimligtvis bör ju även Ubiquiti ha riktantenner för utomhusbruk antingen med kabel till accesspunkt på insidan (välj då så kort kabel som möjligt på grund av den i regel dämpar signalen). Annars det dyrare alternativet med accesspunkten utomhus tillsammans med eller inbyggd i antennen.

Dessa konfigureras som brygga och att bara acceptera varandras MAC-adresser. Så det påverkar då inte övriga trådlösa nät på tomten.

Permalänk
Medlem

Här har du: https://www.clasohlson.com/se/Accesspunkt-AC-Ubiquiti-UniFi-A...

Jag kör den utomhus, dock med kabel som jag dragit ut. Funkar kanonbra. Kan inte svara på hur den fungerar när man kör mesh med den. Dock är ju kabel alltid kabel😁

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080