Permalänk
Medlem

Ny htpc 4k fundering

Beställde igår komponenter till en ny htpc med 3400g.

Luntade lite idag att intel och nvidia har nått dekoding rätt till 4k netflix och uhd blu ray?

Chassit är en SilverStone Milo ML03 Slim HTPC och kommer att ha en blu ray spelare. Samt plats finns för en gpu.

Tanken är ifall det är bättre att byta 3400g till en 2600. Och hitta en billig 1050ti 4gb eller 1060 6gb för att få 4k funktionen?

Har idag ingen 4k tv, men denna htpc kommer att få leva tills den dör.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

@kettu92: För officiell, 100% laglig uppspelning av UHD (Vilket tekniskt är Bluray med 3 eller 4 lager och AACS v2) så måste du köra en Intel i5/i7 ur 7000-serien eller senare (och grafiken matas via den integrerade grafiken och inget annat) samt att din Blurayspelare måste ha officiellt stöd för UHD (finns inte så många).

Om du däremot inte tycker om de begränsningarna ovan, så är det enda speciella du behöver en Blurayspelare som är UHD-friendly (de kan tekniskt läsa skivorna men har inget stöd för dekrypteringen). Finns listor på nätet över vilka spelare det gäller.
Själv har jag 2st ASUS BW-16D1HT som är UHD-friendly om de tillverkats efter 2015 och du använder FW 3.0.0, 3.0.1 eller 3.0.2 i den (köper du en nu lär den skeppas med senare firmware men det kan backas via verktyg på nätet).
Innanmätet i ASUS-spelaren kommer ifrån LG, så deras egna modell (minns ej exakt vilken det är) fungerar också.

Till ovanstående så behöver du mjukvara för avkodningen, exempelvis AnyDVD HD och sedan Media Player Classic (eller Kodi) som uppspelare.
Cyberlink PowerDVD kommer inte tillåta uppspelning av UHD där din hårdvara inte uppfyller de riktiga kraven, men jag kan rekommendera det för vanliga Bluray.

Jag kör Netflix via Firefox på min HTPC, har ett vagt minne av att 4K endast stöds i webbläsare ifrån MS eller appen i Win10 (har ingen 4K-TV så jag har inte undersökt, kan ha ändrats).

Permalänk
Medlem

Tackar för den, bra info

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Slutligen blir det en ändring till en bättre blu ray spelare. 4k streaming verkar vara så ihop packade filer ännu att kvaliten inte är där.
uhd 630 på en intel cpu är så klen jämfört med 3400g så där var det stopp, ifall man vill små lira nån gång.

Kan alltid i framtiden sätta in en gpu, 4k netflix stöder från gtx 10-serien med minimi 3gb ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2