Permalänk
Hedersmedlem

Apple Business Manager /B2B-app

Hej,
Tänkte prova och se om någon här har någon erfarenhet av att publicera privata appar för IOS för företag.
Vi har byggt en app på jobbet för en kund (vår första) som några av deras anställda kommer använda för att logga in och utföra lite saker med. Apple avvisade appen eftersom den är riktad till ett företag och fåtal anställda och bad oss publicera den som en B2B-app istället (Available privately as a custom app for business).

Jag fixade allt pappersarbete för att kunna publicera en app privat (man måste visst signa upp för att kunna skapa betalappar även om man bara vill köra gratis) så nu kan vi göra det men nu blir jag lite fundersam. Detta är som sagt vår första app (vi har flera på gång) och jag har läst dokumentation men inser jag kanske missförstått något.

För att kunna publicera en app på detta sätt så behöver man:

"Provide at least one DEP Customer ID that is authorized for Apple Business Manager. Custom apps will be available privately and securely to these users."

Och det är här min förvirring är. Ska vi skaffa oss Apple Business Manager och sen lägga till de kunder som ska ha access till appen eller måste vår kund själva skaffa Apple Business Manager. Då de är ganska små (och deras enda IT-kille dessutom inte riktigt har tid och kompetens) så skulle det vara lite problematiskt.

Läser man vidare på deras hjälpsida (https://help.apple.com/app-store-connect/#/dev275598f16)

"From the homepage, click My Apps, select the app, then in the left column, select Pricing and Availability.

Under the Distribution for Business and Education section, select an option.

If you selected “Available privately as a custom app for business”, enter the DEP or Customer ID for the customers, which were created for Apple Business Manager.

"

Min tolkning är att vi kan skaffa Apple Business Manager och där sen ge access till appar till olika externa kunder. Min fundering är då bara hur dessa kunder kommer åt apparna själva? Om vi bara ger koder för deras användare att ladda ner appen så borde det väl räcka?

"Alternatively, organizations can choose to provide redemption codes to authorized users to download the app on the App Store."

Förra gången jag frågade Apple direkt om hur vi bäst skulle distribuera en sådan app så ville de inte svara av legala skäl så jag har lite gett upp att få hjälp direkt där :).

Tack för alla tips

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com