GPU clock frekvens, fattar inte riktigt.

Permalänk
Medlem

GPU clock frekvens, fattar inte riktigt.

Tjippen!

Sak jag undrar, max clock i boost läge är specat till 1683Mhz, men han drar ända upp till 1885Mhz.

Då undrar jag...

1. Varför? trodde den vad låst i drivare eller bios till 1682Mhz boost å 1506Mhz Basic?
2. Inga problem så länge temp inte drar iväg över 80C??
3. Vad göra för att låsa? "clocka ned" i Afterburner eller BIOS update? Om de behövs.

Jag är inte direkt ute efter att klocka kortet, men om detta är OK så är de inga problem å fortsätta som det är.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv

Det är så GPU Boost 3.0 fungerar. Beroende på temp/spänning så kan den gå högre i frekvens än inställd klocka. Alla Pascal-kort jag har sett boostar mycket högre än specificerade boostfrekvensen.

Permalänk
Medlem

När jag drar upp fläktarna på mitt så kortet håller sig under 50ish grader ligger min boost på 1978. Förstår inte varför du vill låsa clocken lägre?
Ett knep är ju isf att sätta fancurve själv och låta dem vara stilla till det börjar bli kritiskt så kortet alltid ligger på 70-80c* då lär boosten ligga lägre. Men vad får du ut av det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är så GPU Boost 3.0 fungerar. Beroende på temp/spänning så kan den gå högre i frekvens än inställd klocka. Alla Pascal-kort jag har sett boostar mycket högre än specificerade boostfrekvensen.

Tackar å bockar, då behöver jag inte fundera eller vara orolig att den klockar så mycket över specad boost klock

Skrivet av Coreflake:

När jag drar upp fläktarna på mitt så kortet håller sig under 50ish grader ligger min boost på 1978. Förstår inte varför du vill låsa clocken lägre?
Ett knep är ju isf att sätta fancurve själv och låta dem vara stilla till det börjar bli kritiskt så kortet alltid ligger på 70-80c* då lär boosten ligga lägre. Men vad får du ut av det?

Skickades från m.sweclockers.com

mja asså jag förväntade mig inte 1885mhz när tillverkar spec säger 1683mhz, får ju lite hicka då å blev orolig då jag inte vill att "klocka sönder" kortet.. men är detta fullt normalt, ja då låter jag det vara, har en mer aggresiv fläktkurva, men jag måste säga att detta 1070 kort har bra tysta fläktar *thumbs up*

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

Tackar å bockar, då behöver jag inte fundera eller vara orolig att den klockar så mycket över specad boost klock

mja asså jag förväntade mig inte 1885mhz när tillverkar spec säger 1683mhz, får ju lite hicka då å blev orolig då jag inte vill att "klocka sönder" kortet.. men är detta fullt normalt, ja då låter jag det vara, har en mer aggresiv fläktkurva, men jag måste säga att detta 1070 kort har bra tysta fläktar *thumbs up*

Du kan knappast klocka sönder ett Pascal-kort utan att köra någon form av spänningsmod. Nvidia har begränsat dem så hårt att de klockar ner och sänker spänningen långt innan de tar skada. Den enda nackdelen med överklockning av dem är ökad ljudnivå beroende på kylare och strömförbrukning.
Man brukar dra upp power limit till max och sedan klocka så högt det går. GPU klocken brukar landa mellan 2000-2100MHz för nästan alla kort.