På vilket sätt påverkas latency (latens?) om jag ser på youtube och spelar samtidigt?

Permalänk
Medlem

På vilket sätt påverkas latency (latens?) om jag ser på youtube och spelar samtidigt?

Tjo!

Har en fundering kring hur uppkopplingen påverkas om man t.ex. spelar och tittar på film samtidigt.

Exempel:
1. Anta att jag tittar på Youtube-klipp/Twitch stream där det går åt ca 5000 kbps (5 Mbps) för 1080p 60 fps. Om jag nu sitter på en 100/100 Mbps lina, är det då rätt att tänka att jag har 95 Mbps över på nätverket? Kan man tänka så?

2. Om vi fortsätter på exemplet ovan och tänker att en kompis sitter bredvid och spelar ett spel (säg Counter Strike) med 15 ms latency. Påverkas latensen om jag tittar på klipp eller använder nätverket till något? Om ja, på vilket sätt påverkas det?

Tänker att om jag har 95 Mbps över så borde inte latensen påverkas. Jag är helt grön på nätverk så ni får gärna rätta mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Tjo!

Har en fundering kring hur uppkopplingen påverkas om man t.ex. spelar och tittar på film samtidigt.

Exempel:
1. Anta att jag tittar på Youtube-klipp/Twitch stream där det går åt ca 5000 kbps (5 Mbps) för 1080p 60 fps. Om jag nu sitter på en 100/100 Mbps lina, är det då rätt att tänka att jag har 95 Mbps över på nätverket? Kan man tänka så?

2. Om vi fortsätter på exemplet ovan och tänker att en kompis sitter bredvid och spelar ett spel (säg Counter Strike) med 15 ms latency. Påverkas latensen om jag tittar på klipp eller använder nätverket till något? Om ja, på vilket sätt påverkas det?

Tänker att om jag har 95 Mbps över så borde inte latensen påverkas. Jag är helt grön på nätverk så ni får gärna rätta mig

Jag skulle säga att EGENTLIGEN bör latensen inte påverkas av utnyttjad överföringshastighet... MEN beroende på vilken utrustning som används och hur den är konfigurerad kan fenomen som "buffer bloat" (se https://en.wikipedia.org/wiki/Bufferbloat ) orsaka förhöjd latens om kapaciteten börjar tryta någonstans.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Alotiat:

1. Du tänker alldeles rätt där.

2. Den genomsnittliga atensen kommer att försämras en liten aning om det går annan trafik på uppkopplingen samtidigt.
Det går bara att skicka ett datapaket i taget genom uppkopplingen från Internet, så om ni vid ett givet ögonblick håller på att ta emot ett paket från youtube sändningen så får eventuella paket med speldata vänta tills det youtube paketet är klart.
Dock så är det ju så att om youtube strömmen endast utnyttjar 5Mbps av tillgängliga 100Mbps så är ju uppkopplingen ledig för annat 95% av tiden, så det är inte så ofta den extra fördröjningen inträffar.
Dessutom så är ett ethernet paket är inte så långt, så även om ni skulle ha maximal otur och varje paket med speldata skulle behöva vänta på ett paket från youtube skulle latensen för spelaren ändå bara öka med ca. 120 mikrosekunder.
I praktiken knappt mätbart, och definitivt inget man märker av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

@Alotiat:

1. Du tänker alldeles rätt där.

2. Den genomsnittliga atensen kommer att försämras en liten aning om det går annan trafik på uppkopplingen samtidigt.
Det går bara att skicka ett datapaket i taget genom uppkopplingen från Internet, så om ni vid ett givet ögonblick håller på att ta emot ett paket från youtube sändningen så får eventuella paket med speldata vänta tills det youtube paketet är klart.
Dock så är det ju så att om youtube strömmen endast utnyttjar 5Mbps av tillgängliga 100Mbps så är ju uppkopplingen ledig för annat 95% av tiden, så det är inte så ofta den extra fördröjningen inträffar.
Dessutom så är ett ethernet paket är inte så långt, så även om ni skulle ha maximal otur och varje paket med speldata skulle behöva vänta på ett paket från youtube skulle latensen för spelaren ändå bara öka med ca. 120 mikrosekunder.
I praktiken knappt mätbart, och definitivt inget man märker av.

Ok tack för svar!

Har en kompis som tror att titta på Youtube "stör" hans spelande och ger honom lagg för att man "stjäl" hans bandbredd. Därav frågan.

Permalänk
Skrivet av Alotiat:

Ok tack för svar!

Har en kompis som tror att titta på Youtube "stör" hans spelande och ger honom lagg för att man "stjäl" hans bandbredd. Därav frågan.

generellt sett så spelar det ingen roll så länge du har tillräckligt med bandbredd över för att "inte hamna i kö" på datalinan.

och spel över lag behöver oftast inte mer än 1Mbit/s upp/ner och då har jag lagt på säkert över 500% marginal med det värdet oftast pratar spel snarare i Kilobit/s än Megabit/s men länge sedan jag testade med spel så lägger till god marginal för att ev nyare spel än tidigt 2000tal drar mer.

vill minnas att jag mätte upp med CS:source ca 200Kbps upp/ner datatrafik på en server med mycket pelare ca 2006-2007

och wow mätte upp mot 300Kbps ca 2006-2007 mitt i en storstad med massor med spelare.

ända tillfället där det för mig ställt till det är när jag satt på en 8/1Mbps ADSL lina och upload bandbredden tog slut pga för många spelare på samma lina fanns fortfarande god marginal på nedladdning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Ok tack för svar!

Har en kompis som tror att titta på Youtube "stör" hans spelande och ger honom lagg för att man "stjäl" hans bandbredd. Därav frågan.

"Stjäl" GPU och CPU-kraft som kan ge lagg.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Som redan är skrivet ovan så blir det dels resurser på dator som ska delas (förutsatt att det är samma dator), och sen paket genom linan som sätts i kö, eftersom paket skickas ett i taget.
Går därför inte helt att utesluta att en viss ökning i latens kan förekomma, oavsett bandbredd.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H