Apple lanserar Iphone XS Max, Iphone XS och Iphone XR

Permalänk
Avstängd

Vilket sammanträffande när Apple mobil är på ingång.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stoldkuppen-pa-ar...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Och vad har det med mitt svar att göra?

Att bara för att man inte behöver köpa den dyraste har dom ingen utan "elit" påslag. Att släppa en "billigare" telefon för 10k är humor.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Apple satsar hårt på att deras produkter ska hålla längre, att man ska byta iPhone mer sällan och att man återvinner sin gamla telefon. Det finns en anledning till att uråldriga iPhone 5s från 2013 fick iOS 12. Antingen köper man ny mobil var 24:e månad och spenderar ~7000:-/st, eller så gör man det var 48:e månad och spenderar ~13000:- istället.

Tycka vad man vill om det, men det är antagligen så Apples affärsupplägg kommer se ut i fortsättningen.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tror du att det är "status" att ha en iPhone? Kanske när iPhone 2G var aktuell.

Jag tror det spelar in ja. Som jag skrev ovan så hade nästan ingen utanför den ekonomiska eliten köp en cash för att dom så jävla mycket behöver den. Fler hade köpt billigare telefoner grundat på faktiska behov inte vad säljande företag tycker.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jag tror det spelar in ja. Som jag skrev ovan så hade nästan ingen utanför den ekonomiska eliten köp en cash för att dom så jävla mycket behöver den. Fler hade köpt billigare telefoner grundat på faktiska behov inte vad säljande företag tycker.

Det är väl upp till konsumenten att avgöra, om det är värt priset, eller ej? Uppenbarligen tycker konsumenten att det är en okej prislapp, annars hade telefonen inte existerat.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jag tror det spelar in ja. Som jag skrev ovan så hade nästan ingen utanför den ekonomiska eliten köp en cash för att dom så jävla mycket behöver den. Fler hade köpt billigare telefoner grundat på faktiska behov inte vad säljande företag tycker.

Va? 15 000 är ju inte direkt en stor summa, även de utanför den "ekonomiska eliten".

Man bör köpa den telefonen man vill och har råd med anser jag.

Det är tråkigt när folk köper saker de inte har ekonomi för. Men det gäller oavsett om det är redbull, iphone xs max eller intel i7 8700K...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Va? 15 000 är ju inte direkt en stor summa, även de utanför den "ekonomiska eliten".

Är det inte en rätt så stor summa för en telefon ändå? Det är väl det som diskussionen handlar om tycker jag. Inte summan i sig.

Permalänk
Medlem

Hur många mAh ligger de nya lurarna på?
Aja, ingen fysisk hemknapp eller AUX = inget köp för mig. Stannar kvar på 6s

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det inte en rätt så stor summa för en telefon ändå? Det är väl det som diskussionen handlar om tycker jag. Inte summan i sig.

Jag skulle inte hänga upp mig på ordet "telefon", istället skulle jag se vilka behov den täcker för och därefter se om priset motiverar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kostar ligga på topp.

Har hört från 2 bekanta nu att folk får nobben på "MAX" luren på arbetsplatsen när dom velat byta upp sig. (Stekiga tech-bolag där det varit sagt att man får "valfri lur"). Förvisso dag #1 så kanske ändras framöver, men förstår att man inte direkt godkänner en lur för 16-18k rakt av

Undrar rent spekulativt om toppen är nådd snart? Hur länge kommer arbetsgivare tycka det är rimligt?
Antar att försäljningen lär dyka då.
Fast förvisso så kommer väl dom som toppar ur på MAX att välja XS istället, till typ samma pengar som Apple drog in förra året på X ändå så...

Tror ändå att MAX-luren rimligen lär dyka på mer motstånd i försäljning än vad X gjorde förra året?
Men Apple kanske är fullt nöjda med att sälja XS-serien ändå? Ser MAX som nått pilottest för smärtgräns gällande $$$?

Funderade lite på detta idag då jag är den som beslutar om sådant på mitt jobb. Jag har iofs sedan länge standardiserat jobblurarna på Android för jag tycker det är betydligt mer kostnadseffektivt. Fram tills nu har många bolag hållit sig kvar vid iPhone, men nu undrar jag om inte bakslaget faktiskt kommer för Apple.

Privat brukar jag alltid köpa den fetaste iPhonen, men då bestämmer jag ju själv om jag vill "slösa" 18400 kr på något.. Samtidigt, det börjar bli lite väl vulgära priser..

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Jag skulle inte hänga upp mig på ordet "telefon", istället skulle jag se vilka behov den täcker för och därefter se om priset motiverar.

Ja eller så kan man köpa en Android lur med samma funktionalitet för typ 1500:-

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Ja eller så kan man köpa en Android lur med samma funktionalitet för typ 1500:-

Om du skulle rekommendera ett androidalternativ till Xs Max med 256 GB. Vilken skulle det bli då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är väl upp till konsumenten att avgöra, om det är värt priset, eller ej? Uppenbarligen tycker konsumenten att det är en okej prislapp, annars hade telefonen inte existerat.

Absolut. Jag har bara pratat om hur det blivit så att folk tycker dom är värda det. PR, status, Mindshare etc. Och jag vet att både tillverkare och nätägare är måna om att baka ihop abbonemang och telefoner för att "fler ska känna att dom har råd".
Fanns inte avbetalningar på mobiler hade försäljningen minskat, garanterat. Det säger mig att det är fler som köper dyra telefoner än som egentligen borde.
Är mycket undersökningar och forskning bakom hur människor uppfattar avbetalningar. 400kr i månaden låter bättre än 10k nu och 200kr i månaden.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Absolut. Jag har bara pratat om hur det blivit så att folk tycker dom är värda det. PR, status, Mindshare etc. Och jag vet att både tillverkare och nätägare är måna om att baka ihop abbonemang och telefoner för att "fler ska känna att dom har råd".
Fanns inte avbetalningar på mobiler hade försäljningen minskat, garanterat. Det säger mig att det är fler som köper dyra telefoner än som egentligen borde.
Är mycket undersökningar och forskning bakom hur människor uppfattar avbetalningar. 400kr i månaden låter bättre än 10k nu och 200kr i månaden.

Så länge båda alternativen hamnar på samma slutsumma så är 400 kr i månaden bättre. Då kan man förvalta sina 10 kkr och få avkastning på hela summan direkt, istället för ett månadssparande på 200 kr/mån. Det för också med att personen kan ha 10 kkr för oförutsedda avgifter istället för att spara ihop 10 kkr på den sparandeperiod som det rör sig om.

Inte för att jag utgår från att gemene man som köper en telefon är så strukturerad, men i en bedömning av de två avbetalningsscenariona så spelar det in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan gå in just nu och kika på Telia så ger mitt abonnemang runt 3 papp avdraget från alla mobiler. Nu kör jag ju Telia och mycket data så abonnemanget kostar runt 500 kr/månaden sen kopplar jag visserligen på frun för 149 kr/mån så i realiteten kostar det mer 325 kr/mån per person. Men skall man ändå ha dessa abonnemang så ger de oftast bra rabatter om man binder upp sig.

Då förstår jag varför du får mobilen billigt. Är ju riktigt dyrt abb (vist delar man det på två blir det lite mer humanare). Men själv har jag ett betydligt billigare abb och jag räknar in vad både abb och mobilen kostar totalt också, har bara lönat sig 1 gång för bra många år sen (fick mobilen lite billigare än billigast på prisjakt). Men idag skulle jag inte binda mig för 24 månader och sitta på dyrt abb som bara rullar på (betalar ju under 100lappen så lär inte välja ett abb som kostar 3/4 gånger så mycket som inte ger mig något jag behöver).

Så jag tjänar inte 3000kr, när abbet kommer äta upp kostnaden (lär nytta en fjärdedel av 400krs abb, om det nu ger extra data och samtal då, i för sig är jag helt obegränsad till antalet samtal dock och det har jag inte sett än dyrare abb har data använder jag inte mer än 2gb i månaden, alla uppdateringar till mobilen går över wifi).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Om du skulle rekommendera ett androidalternativ till Xs Max med 256 GB. Vilken skulle det bli då?

Med samma funktionalitet för 1500:- typ:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4191675
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4759238

Med funktionalitet tänker jag ringa, skicka meddelanden, surfa, lyssna på musik, ta bilder, betala räkningar osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Med samma funktionalitet för 1500:- typ:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4191675
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4759238

Med funktionalitet tänker jag ringa, skicka meddelanden, surfa, lyssna på musik, ta bilder, betala räkningar osv.

Dom där känns inte som alternativ för min del. Bara mitt lokala innehåll på min nuvarande iPhone är drygt 150 GB och lär fortsätta växa med kanske 20 GB per år (minst). Så 256 GB är ett krav. Sen vete sjutton om kamerorna tar lika bra bilder? Jag redigerar rätt mycket 4K video på min nuvarande också, orkar dom verkligen det på ett bra sätt?

Jag är seriöst intresserad av vad en Android med motsvarande prestanda som en en Xs Max med 256 kan vara för nån modell och vad den kostar. Face-ID skiter jag fullständigt i, så det behövs inte.

Kanske typ en Note 9 med 512 GB? den kostar väl typ 13500 kr? Jämfört med Xs Max 256 15900kr så typ 2500 kronor billigare med 256 GB mer lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Med samma funktionalitet för 1500:- typ:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4191675
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4759238

Med funktionalitet tänker jag ringa, skicka meddelanden, surfa, lyssna på musik, ta bilder, betala räkningar osv.

Med den logiken kunde jag haft kvar min HTC Hero.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Då förstår jag varför du får mobilen billigt. Är ju riktigt dyrt abb (vist delar man det på två blir det lite mer humanare). Men själv har jag ett betydligt billigare abb och jag räknar in vad både abb och mobilen kostar totalt också, har bara lönat sig 1 gång för bra många år sen (fick mobilen lite billigare än billigast på prisjakt). Men idag skulle jag inte binda mig för 24 månader och sitta på dyrt abb som bara rullar på (betalar ju under 100lappen så lär inte välja ett abb som kostar 3/4 gånger så mycket som inte ger mig något jag behöver).

Så jag tjänar inte 3000kr, när abbet kommer äta upp kostnaden (lär nytta en fjärdedel av 400krs abb, om det nu ger extra data och samtal då, i för sig är jag helt obegränsad till antalet samtal dock och det har jag inte sett än dyrare abb har data använder jag inte mer än 2gb i månaden, alla uppdateringar till mobilen går över wifi).

Ja jag använder en del data, har t.ex. ett extrakort för data för 29 kr/mån som sitter i en 4G router i bilen. Är den på wifi får den uppdateringar snabbare och de ligger på ett antal Gb styck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Så länge båda alternativen hamnar på samma slutsumma så är 400 kr i månaden bättre. Då kan man förvalta sina 10 kkr och få avkastning på hela summan direkt, istället för ett månadssparande på 200 kr/mån. Det för också med att personen kan ha 10 kkr för oförutsedda avgifter istället för att spara ihop 10 kkr på den sparandeperiod som det rör sig om.

Inte för att jag utgår från att gemene man som köper en telefon är så strukturerad, men i en bedömning av de två avbetalningsscenariona så spelar det in.

Helt rätt räknat. Den förstår alla "strukturerade" människor".
Då kan vi alltså utgå ifrån att nån som jobbar åt nåt av dom större kedjorna i Sverige kan det där med avkastning med? Varför erbjuder dom räntefri avbetalning? För att dom vill ge bort avkastning?

Mer människor väljer att köpa då dom hör en lägre summa över tid än om dom får betala hela summan på en gång, fact.

Jag diskuterar inte OM räntefri avbetalnig är bra som kund utan OM det även lurar folk att köpa skit dom inte behöver.
I detta fallet törs jag säga att 90% av köparna av en iphone för 12k+ borde istället köpa en 4k telefon och spendera övriga 8k på reparera bilen, betala av lån, resa whatever. Det skulle ge dom mer nytta/kr och fler skulle tänka så OM enda alternativet var att casha för telefonen. Övriga 10% har kanske så mycket pengar att dom inte behöver prioritera bort nåt annat för att köpa en lyxtelefon.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Iphone X hade 70% vinstmarginal.
80% av Apples inkomster kommer från iPhone.
Nyligen blev Apple värderat till 1biljon dollar.

Varför köper människor iphone?

Du kan inget om ekonomi va? Kostar runt 3tkr att tillverka en iphone X, sen tillkommer fler direkta och indirekta kostnader som tex R&D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

80% av Apples inkomster kommer från iPhone.

Jag trodde det varit 69% som mest och snarare snittat runt 55-60%. Har du nån bättre källa än den jag brukar titta på så får du gärna länka.

https://www.statista.com/statistics/382260/segments-share-rev...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Du kan inget om ekonomi va? Kostar runt 3tkr att tillverka en iphone X, sen tillkommer fler direkta och indirekta kostnader som tex R&D.

Jo absolut det tillkommer kostnader. Men eftersom Apple gör mest vinst i världen kan man säga både att dom är smartast och att dom tar ut mest överpris på sina produkter?
Så att argumentera emot att dom tar ut överpris är inte lönt tycker jag. Sen att dom KAN ta ut det är bara att applådera.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturgis:

@Dallen: Sony XZ3 compact

Den blev jag ruskigt sugen på, tack för tipset!

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Helt rätt räknat. Den förstår alla "strukturerade" människor".
Då kan vi alltså utgå ifrån att nån som jobbar åt nåt av dom större kedjorna i Sverige kan det där med avkastning med? Varför erbjuder dom räntefri avbetalning? För att dom vill ge bort avkastning?

Mer människor väljer att köpa då dom hör en lägre summa över tid än om dom får betala hela summan på en gång, fact.

Jag diskuterar inte OM räntefri avbetalnig är bra som kund utan OM det även lurar folk att köpa skit dom inte behöver.
I detta fallet törs jag säga att 90% av köparna av en iphone för 12k+ borde istället köpa en 4k telefon och spendera övriga 8k på reparera bilen, betala av lån, resa whatever. Det skulle ge dom mer nytta/kr och fler skulle tänka så OM enda alternativet var att casha för telefonen. Övriga 10% har kanske så mycket pengar att dom inte behöver prioritera bort nåt annat för att köpa en lyxtelefon.

Jag strukturerade om mitt inlägg en del och råkade visst i farten klippa bort min kommentar om lock till köp helt. Självklart blir folk mer lockade att köpa något när de i praktiken får spara ihop till saken retroaktivt istället för att göra det före köpet. Dock är ju inte totalsumman gömd utan alltid med i spelet, så det är ju inte så att kunder lockas till köp utan att de ser totalsumman av vad de betalar (vilket gäller även när man köper via abonnemang). Det kan möjligtvis jämföras med kortbetalning kontra kontantbetalning.

Att köpa skit man inte behöver är också betydligt mer komplicerat än bara betalningsformen, och jag skulle inte säga att det är den främsta. Bl a påverkar sådana faktorer som får vissa att spendera mycket mer pengar på kläder än andra, utan att den praktiska funktionaliteten påverkas nämnvärt.

Sedan vad folk ska göra med sina pengar är en rätt individuell fråga. Nästan alla kan förbättra sin ekonomiska effektivitet, men det finns ju ingen objektiv gräns för var den ska ligga. Medan jag tror det är mer än 10% som kan köpa en lyxtelefon utan några speciellt relevanta problem (vi har haft rätt bra reallönetillväxt de senaste decennierna) så håller jag personligen med dig i att såhär dyra telefoner är ett dåligt köp för de flesta. Speciellt idag när utveckling på både hård- och mjukvarusidan har avtagit så mycket, och spelar så pass liten roll i användandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Så det blev ingen 8s? Bara X-modeller? Känns helt fel pris-segment att jobba i, att köra Iphone blir ett dyrt nöje framöver. Enda bra var att de hade lite mer färger att välja på. Jag kör honor 8 köpt till pang-pris på tele2s studenterbjudande och förstår inte varför man lägger så mycket pengar.

Blev ingen 7S heller förra året, så... 😉

Permalänk

18.395kr, börjar det inte gå lite över styr med priserna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

"billigast modellen"

64GB
LCD 828x1792

Endast för 9495:- ... hahahaha

Nog bättre köpa en beg iPhone X ifall man måste ha Apple. Marknaden kommer säkert fyllas med beg iPhones nu.
Fast de sjuka priserna, "tar abonnemang så blir det billigt"

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

18.395kr, börjar det inte gå lite över styr med priserna?

Skickades från m.sweclockers.com

Onekligen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Xs Max 256GB bokad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."