Använda två routers I ett och samma nätverk, går det?

Permalänk
Medlem

Använda två routers I ett och samma nätverk, går det?

Hej!

Kort bakgrund:
Vi har en stor villa och vår router från Telia technicolor tg799vac har ingen bra styrka genom alla väggar. Om jag förstått rätt så klarar få routrar av många väggar + stort avstånd. Därför har vi dragit kabel och har nu en ethernet port i sovrummet längst bort som är dragen till routern genom väggarna.

Nu till problemet:
Sätter jag i en nätverkskabel i uttaget från sovrummet och kopplar den till min laptop så får jag väldigt bra uppkoppling, såklart. Men om vi är flera personer då? En switch skulle kunna funka men vi vill inte ha en massa kablar. Vill ha något trådlöst.

Fråga:
Kan jag koppla in en till router med uttaget så att det funkar som en sekundär router inom samma nätverk? Kan jag inte utnyttja att vi har denna port till någon form av trådlös switch (en router alltså?).

Tldr: Vill ha en trådlös switch, är det en router? Kan man koppla två routrar inom samma nätverk och låta den ena vara primär?

Tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

Låter som det du söker är en accesspunkt, för att utvidga wlanet
https://www.inet.se/kategori/227/accesspunkt-brygga

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Låter som det du söker är en accesspunkt, för att utvidga wlanet
https://www.inet.se/kategori/227/accesspunkt-brygga

Ok! Har nämligen en extra liggandes https://www.inet.se/produkt/5404661/asus-rt-ac51u-ac750 sedan tidigare. Tror du den kan fungera som accesspunkt? Eller är det något helt annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan använda din extra router som accesspunkt om du stänger av DHCP, kopplar den i lan-port och sätter samma ip som ditt befintliga nätverk.. borde gå att göra i gränssnittet

Permalänk
Medlem

@Alotiat Ah jag förstår, antingen kan du göra som n0rman säger eller om du har tur har din asus-router likt min en "AP" inställning, som gör allt åt dig.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rman:

Du kan använda din extra router som accesspunkt om du stänger av DHCP, kopplar den i lan-port och sätter samma ip som ditt befintliga nätverk.. borde gå att göra i gränssnittet

Skrivet av Kattus:

@Alotiat Ah jag förstår, antingen kan du göra som n0rman säger eller om du har tur har din asus-router likt min en "AP" inställning, som gör allt åt dig.
https://u.lewd.se/KApaEZ_2018-06-30_04-20-38.png

Det fungerade till slut! Tack för svaren men resultatet blev inte riktigt som jag tänkt mig. Får extremt dålig signal från routern bara 1-2 rum bort (handlar om 5-10 m). Den kanske har dammat lite för länge i garderoben? Eller det kanske är en dålig router?

Hursomhelst så beställde jag en Asus RP-AC52 och tänkte köra den som accesspunkt. Får se hur det går

Permalänk
Lego Master

Jag har samma setup som du tänkte dig, där jag använder en gammal Netgear-router som AP på loftet för att få wifi-täckning i hela huset.

Det tråkiga är att den gamla Netgear-burken har betydligt stabilare wifi än min nyare ASUS-router som hanterar DHCP osv. Fan vet hur jag ska hantera det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Det fungerade till slut! Tack för svaren men resultatet blev inte riktigt som jag tänkt mig. Får extremt dålig signal från routern bara 1-2 rum bort (handlar om 5-10 m). Den kanske har dammat lite för länge i garderoben? Eller det kanske är en dålig router?

Hursomhelst så beställde jag en Asus RP-AC52 och tänkte köra den som accesspunkt. Får se hur det går

Varför köpte du inte en dedikerad AP, typ Ubiquiti. Dessa alltiettburkar är inte bra på något. Blir liksom varken hackat eller malet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Varför köpte du inte en dedikerad AP, typ Ubiquiti. Dessa alltiettburkar är inte bra på något. Blir liksom varken hackat eller malet...

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Det där ser ut som en repeater(?). Det OP vill ha är en kabelansluten accesspunkt.

EDIT: den kan köras i AP-mode och verkar vara en helt OK budget-modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Varför köpte du inte en dedikerad AP, typ Ubiquiti. Dessa alltiettburkar är inte bra på något. Blir liksom varken hackat eller malet...

Skickades från m.sweclockers.com

Kikade på den också. Billigaste jag hittade var den här Ubiquiti men den kostade +800 kr (dubbelt så mycket). Vill bara ha en enkel och bra som duger till 1 - 10 meter avstånd med 2 - 3 uppkopplade enheter.

Annars finns den här TP-Link RE305. Men i övrigt har jag ingen aning om det finns några bra accesspunkter för under 450 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Kikade på den också. Billigaste jag hittade var den här Ubiquiti men den kostade +800 kr (dubbelt så mycket). Vill bara ha en enkel och bra som duger till 1 - 10 meter avstånd med 2 - 3 uppkopplade enheter.

Annars finns den här TP-Link RE305. Men i övrigt har jag ingen aning om det finns några bra accesspunkter för under 450 kronor.

Den där TP-linken är en repeater. Akta dig för repeatrar, ställer bara till det i luften och skall endast användas i absoluta nödfall.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har man flera accesspunkter så kan man få problem med "roaming" dvs när skall din enhet byta från AP1 till AP2?

Mitt tips är att försöka att klara dig på 1 välplacerad AP, någon har redan nämnt Ubiquiti - deras produkter är lämpade för att placeras på mer strategiska punkter än konsumentrouters. Du kan ta en av dina konsumentprylar och testa teorin genom att helt enkelt försöka placera den mer centralt och se om du klarar dig på 1 AP.

Om du nu måste köra 2 accesspunkter/routers så försök placera dem så långt ifrån varandra som möjligt, det kan även vara värt att testa sänka signalstyrkan till low/medium för att göra det lättare för klienterna att roama.

Tyvärr finns det inget "köp den här och alla dina wifi problem är lösta".

Om du har budget så kan det vara värt att titta på en mesh-lösning men de vettiga varianterna brukar kosta 3000+.

Du verkar ju ha en del "nätverksuttag" i huset, tror det finns mesh-lösningar som kan kommunicera över kabel (annars skapar de ett internt nätverk för att kommunicera vidare och de "stjäl" en del bandbredd)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok nu har jag fått allt att rulla superbra! Får ner ca 90 Mbit/s trådlöst på ett 100/100 abonnemang.

Frågan är om jag behöver pilla med inställningarna? Under fliken LAN så står DHCP på Yes. Och Connect to DNS står på Automatically. Se bild. (länk nedan)

Skapar den ett eget LAN eller ingår den i redan existerande LAN? Vad gäller egentligen? Det är alltså en accesspunkt som jag kopplat till nätverket, men den har ett eget SSID o.s.v.

inställningar