AMD prioriterade utvecklingen av Navi för Playstation 5 på bekostnad av Vega

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ännu ett tecken på att man gör rätt val i livet genom att välja Nvidia och Intel.

Om man bara ska spela på PC skall man alltid välja Intel och Nvidia. AMD är numera alltid sämre när det gäller spel på PC och varför välja det sämre alternativet när det bara rör sig om några extra hundralappar under hela livslängden på komponenten.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jag skulle inte vilja påstå att mining har varit de som drivit AMDs försäljning av grafikkort ända sedan dom köpte upp ATI, eller hur? Jag vill bara mena att AMD satsade rätt för sig själva genom att sälja egna grafikkort och historiskt så har dom levererat mycke bra grafikkort som i dom flesta fall har varit väldigt konkurrenskraftiga mot NVIDIA. NVIDIA och Intel må har den största marknaden i både segmenten för grafikkort och processorer. Men AMDs grafikkort har oftast sålt väldigt bra och gett AMD svarta siffror medans dom övriga delarna i bolaget visat röda siffror. Historiskt så har AMD också gått back när dom sålt dedikerade lösningar till bland annat Sony. Vill minnas att PS3 subventionerades så pass att AMD fick röda siffror även där.
Hur som haver, personligen så tycker jag att AMD gör sig själv en björntjänst med att tappa fokus på sin utveckling av grafikkort.

Det är svårt att attribuera försäljningssiffrorna baserat på generell statistik men vad jag kan se har försäljningen minskat stadigt ända fram till lanseringen av R9/300-serien.

Samtidigt har omsättningen ökat väldigt stort 2006-2013 vilket sammanfaller med lanseringen av Xbox 360. Jag har alldeles för dålig insikt för att kommentera siffrorna men med tanke på att GPU-sidan minskat samtidigt som omsättningen ökat enormt känns det svårt att dra några paraleller mellan GPU-försäljning och omsättning och jag skulle snarare säga att det är konsolernas grafikkretsar och integrerade GPUer som drar in stålar medan GPU-sidan stått för förlusterna eftersom vinsten varit relativt låg under samma period.

Jag har inte heller någon erfarenhet av AMDs tidigare GPU-satsningar men 7000-serien anses väl av många ha varit deras bästa generation och gav helt klart väldigt mycket för pengarna och det är först där som de börjat återhämta sig för att därefter plana ut, störtdyka och sedan få ett uppsving i och med 300-serien.

Det ena behöver ju inte heller utesluta det andra och vad jag förstår kommer de att omfördela resurserna när utvecklingen väl är klar vilket borde gynna både CPU- och GPU-sidan. Dessutom läste jag någonstans att de hade planer på att använda konsolkretsarna även i GPU-sammanhang vilket borde öka framstegen på PC ytterligare. När det gäller multiplattform så utgår man alltid från konsol för att därefter anpassa till PC och att då ha en liknande arkitektur kan ju bara gynna PC-spelare.

Skrivet av FredrikMH:

Du har helt rätt i sakfrågan och jag tycker de prioriterat rätt också.

Det som är intressant är att AMD som namn och deras PR inte får alls samma lyft när de är inbakade i en konsol jämfört med om de varit med och slagits bättre bland dedikerade grafikkort på PC-marknaden. Det är svårt att värdera detta och risken med tiden kan ju bli att de helt tappar sin "edge" här. Skulle det i sedan resultera i att Intel/Nvidia börjar ta plats i konsoler så är det ett enormt hårt slag.

Svårt att sia om såklart, vilka effekter de direkt kommer att få.

Ja, det är risk att de blir lika hårt beroende som t.ex. Foxconn och Apple. Jag är inte särskilt insatt där heller men det senaste jag har läst är att Apples planerar att starta egen tillverkning för att kapa kostnader och då står Foxconn där med lång näsa även om de visserligen lyckats värva en del andra klienter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Japp, fel av mig. Fick kolla upp de närmare själv då minnet svek mig. Men Xbox sålde inte så bra heller så lite rätt iaf.

Så kan de mycke väl vara. Men de blir ju inte direkt lättare å slå sig in på marknaden igen om man börjar gå ifrån den. RX Fury var ett steg i rätt riktning och sen så drev man åt andra håll om vi nu ska prata någorlunda närtid.
Jag ser inte fram emot att AMD minskar sin närvaro på marknaden. Visserligen så kanske nu Intel också gör entré och om dom satsar på mellansegmentet så kommer de också störa AMD.

Hur kan Fiji vart ett steg i rätt riktning när Vega har sålt mycket mer? Jag kan förstå att man i egenskap av gamer är besviken men för AMD är Vega en succé. Mycket är säkert tack vare miners. Om man nu lagt mer krut på Navi och nästa generation så ska det bli intressant att se vad det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Förstår valet, dock har de väl inga superbra marginaler på konsol kretsarna?

Ingen aning men styrkan ligger dels i garantin om ett stadigt tillflöde av pengar men också de stora volymerna. Låt oss ta en siffra helt ur luften och säga att de gör i snitt 50kr vinst per CPU/grafikkrets. Om vi baserar det på denna generations konsolförsäljning rör det sig om ca 230 miljoner enheter förutsatt att både Sony och Microsoft går all-in med AMD vilket resulterar i den nätta summan av 11.5 miljarder.

Visserligen utslaget över lång tid men ändock en ganska skaplig inkomstkälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ännu ett tecken på att man gör rätt val i livet genom att välja Nvidia och Intel.

...än så länge. Personligen har jag inga problem att byta bara AMD erbjuder något snabbare än konkurrenterna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Om man bara ska spela på PC skall man alltid välja Intel och Nvidia. AMD är numera alltid sämre när det gäller spel på PC och varför välja det sämre alternativet när det bara rör sig om några extra hundralappar under hela livslängden på komponenten.

Du behöver egentligen inte betala mer för samma/bättre prestanda i spel om du köper Intel eller Nvidia numera vilket är ett problem om dom inte ens kan vinna prestanda/krona striden längre. Dock så tror jag att dom kan, som många hoppats på i tråden, att när dom väl börjar få in mer pengar så kan dom satsa mer. Med tanke på hur väl dom ändå lyckats trots brist på resurser i jämförelse med sina konkurrenter så tror jag dom kan klättra upp hyfsat snabbt och ta ledningen.

Permalänk
Medlem

Kul att det går resurser till att göra kvalitetskretsar till kommande konsolerna, men synd att AMD inte har mer resurser, nu kan Nvidia verkligen hålla på sina 1080 om det stämmer att AMD inte släpper nya prestandakort förrän 2020.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Durkadur:

Hur kan Fiji vart ett steg i rätt riktning när Vega har sålt mycket mer? Jag kan förstå att man i egenskap av gamer är besviken men för AMD är Vega en succé. Mycket är säkert tack vare miners. Om man nu lagt mer krut på Navi och nästa generation så ska det bli intressant att se vad det blir.

Fury banade väg för Vega. Båda korten är bra men har fått för lite prioritering från AMD. Nu pratar jag inte om prissättningen över huvud taget dock. Men att Vega fick lägre prio är ett dåligt tecken. Även att AMD valt att döpa om RX 500 serien till RX 500X.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315
Japp, fel av mig. Fick kolla upp de närmare själv då minnet svek mig. Men Xbox sålde inte så bra heller så lite rätt iaf.

Nja, 85 miljoner enheter är väl inte så pjåkigt om man jämför mot första Xbox som sålde nästan 25 miljoner enheter.

https://www.statista.com/statistics/268966/total-number-of-ga...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Fury banade väg för Vega. Båda korten är bra men har fått för lite prioritering från AMD. Nu pratar jag inte om prissättningen över huvud taget dock. Men att Vega fick lägre prio är ett dåligt tecken. Även att AMD valt att döpa om RX 500 serien till RX 500X.

Namnbytet/uppdateringen var väl bara OEM som ville hotta upp det om jag inte missförstått det hela?

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboFreak68:

Namnbytet/uppdateringen var väl bara OEM som ville hotta upp det om jag inte missförstått det hela?

Japp, och de är ju inte direkt ett tecken på att AMD jobbar på nya grafikkort i närtid precis.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Durkadur:

En liten notis:

Att arkitekturen Vega inte blev den succé många hoppats på tillskrivs i en ny rapport att AMD valde att prioritera sina resurser på skräddarsydda kretsar istället för dedikerade grafikkort.

Den blev iaf den succé som AMD hoppats på eftersom de gått ut med att Vega sålde 10 gånger bättre än Fiji.

källa

Det är dock inte så imponerande när man tänker på att Vega-derivat sitter ju i PS4 pro, Xbox One X, APUer och diskreta grafikkort. Fiji var bara grafikkort. Dessutom den serie som hade lägst marknadsandel av AMDs grafikkort på väldigt många år...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag inte förstår riktigt vad de "offrade" med Vega.
Det var en krympning av Fury (en arkitektur de gärna hade fått hoppa över IMO 4GB minne och för varm) men med massa nya tekniker. Vegas prestanda är ju väldigt beroende av klockfrekvensen och även dess effektutveckling. Och de känns som de klockades för högt tillsammans med en skitkylare när de släpptes bara för att kunna placera sig mellan 1070 och 1080. Det är inga dåliga kort, bara att nVidia är bättre.

Polaris-korten var tyvärr för klena. 480/580 borde presterat som 1060 gör. Men bra för mining.
Nästa mellanstegskort (oavsett AMD eller nVidia) bör prestera ungefär som 1080.

Jag är riktigt nöjd mer Ryzen och kommer fortsätta köpa AMD CPU tills marknadsandelarna ser jämnare ut. Möjligt att jag köper Navi och även en PS5 också.
Det är så AMD får pengar och kan släppa bättre produkter - att folk köper deras produkter.
Har de inga pengar har de inte råd att utveckla bättre produkter. (kanske låter självklart, men när man läser en del kommentarer undrar man om folk inser detta)

Det var kul med de som lovordade Ryzen och sen gick och köpte Intel. Help AMD very much - Not

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är dock inte så imponerande när man tänker på att Vega-derivat sitter ju i PS4 pro, Xbox One X, APUer och diskreta grafikkort. Fiji var bara grafikkort. Dessutom den serie som hade lägst marknadsandel av AMDs grafikkort på väldigt många år...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inga Vega i de konsoler du nämner. Ryzen APUerna har dock Vega.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Istället kunde de säga att de inte har hjärna nog att utveckla ett grafikkort som kan konkurrera med nVidia, än i sedvanlig linje hitta på och ljuga.

2020, ja det behöver nog två år på sig för att skapa nått som år 2020 kommer vara bäst sitt före datum i jämförelse med nVidia.

Jag gillar inte nVidia men AMD's påhittade historier har gjort att jag nu avskyr dom, om det in vore för Freesync så hade jag inte haft nått med dom att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Deras största problem är PR och där har de inte råd att tävla med nvidia och deras horder av fanboys.

To the Nvidia Mobile, let’s go! Atomic G-Sync to power, reference coolers to speed! Roger, ready to head out!

[grafik när Orici och Sveklockarn rullar ut ur Nvidia-grottan med Nvidia-mobilen för att rädda ännu en tråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Inte första gången som AMDs chefer väljer att prioritera konstigt.

Inkvoterade?

Tänk vad stålar AMD kunnat tjäna med tanke på mining, om de satsat på grafikkort för spel. Tragiskt!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Lite spekulationer

Låter för mig som att AMD's Vega aldrig var designat för gaming, dels då mycket av designen skvallrar om ett beräkningskort med tanke på dom extra instruktioner dom fått in.
Inte minst nu när Vega ska komma som MI25 på 7 nm, något som troligen även gett en chans att rätta till en del saker i designen, tänker då inte på gaming utan beräkning.

Många av dom nya instruktioenrna skulle antagligen aldrig ge någon fördel i spel, men frågan är om dom var fullt implementerade i Vega på 14 nm. Bara en tanke...
Kanske en orsak till varför man inte sett dom användas.
Används dom så rätta mig, det är bara kul att veta

Vad jag mest ser är att AMD med begränsade resurser ändå lyckats rätt bra, man kan ju fundera över hur bra Nvidias krets med tension core skulle prestera i förhållande prestanda/watt som ett rent gamingkort, exempelvis.

Nvidia har ju valt att plocka ut tension core (då dom har resurserna/läs räd) för gaming och med det fått ner enrgiförbrukningen.
AMD har här istället valt att lägga allt i en krets och med det så får dom dras med en extra energiförbrukning, troligen ändå ett riktigt beslut med tanke på den ekonomi som AMD besatt när Vega64 och Vega 56 blev släppta.

Sen så är infinity fabric rätt effektkrävande, något som ju är konstaterat med Ryzen 1000 och Zen(1). Vilket jag är säker på delvis blivit åtgärdat med Ryzen 2000 och Zen+ och borde då visa sig i högre minneshastighet, vilket ju stämmer. Detta är troligen även fört över till Vega på 7 nm.

Radja var ju inte speciellt entusiastisk när han pratade om just infinity fabric då han reffererade det till serverteknologi i spelkort, men viktigt för AMD att ha i både CPU och GPU då det banar väg för sammankoppling av mindre byggdelar, ala TR. Tänker här på Navi och framtida semicustom samt APU.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Inte första gången som AMDs chefer väljer att prioritera konstigt.

Mjae, är väl inte så konstigt om man tänker efter lite. AMD lär ju sälja bra många mer GPU'er om next-gen konsoler får det krut som krävs för 4K och VR. kan ju vara värt att offra en generation PC kort på. (tja, det blev ju så.)

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort samma sak, bara ps4/Pro och xbox one/X måste ju vara en 100 ~ 120 miljoner Socs, så även om de inte skulle ge as nycker "ren" vinst så måste det ju ändå öka Amds omsättning om inte annat garantera en helt annan stabil kalkyl vilket då kunde bära de i pipelinen fram ryzen,

vilket också visade sig vara helt rätt beslut, och sen hade de tur att mining marknaden fick feber,
Sist men inte minst så ryzen tillsammans med nytt grafikkort så lär nog ps5 bli awesome^^

Permalänk
Medlem

AMD lägger inte mer pengar på grafik : Korten säljs dåligt pga brist av konkurrens mot nvidia
AMD: vi läger mer i custom kretsar istället
LOL MINING
NVIDIA: hahahaha mining
AMD: Snyft

finns ingen medicin för ångest

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

AMD lägger inte mer pengar på grafik : Korten säljs dåligt pga brist av konkurrens mot nvidia
AMD: vi läger mer i custom kretsar istället
LOL MINING
NVIDIA: hahahaha mining
AMD: Snyft

finns ingen medicin för ångest

Mining är en väldigt ostabil marknad. Redan nu ser man hur i stort sett marknaden skiftat från högpresterande kort till separata ASICS. Så Nvidia kan skratta hur mycket de vill. Marknaden för mining har imploderat och ändrat helt riktning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bengt-Arne:

Lite spekulationer

Låter för mig som att AMD's Vega aldrig var designat för gaming, dels då mycket av designen skvallrar om ett beräkningskort med tanke på dom extra instruktioner dom fått in.
Inte minst nu när Vega ska komma som MI25 på 7 nm, något som troligen även gett en chans att rätta till en del saker i designen, tänker då inte på gaming utan beräkning.

Många av dom nya instruktioenrna skulle antagligen aldrig ge någon fördel i spel, men frågan är om dom var fullt implementerade i Vega på 14 nm. Bara en tanke...
Kanske en orsak till varför man inte sett dom användas.
Används dom så rätta mig, det är bara kul att veta

Vad jag mest ser är att AMD med begränsade resurser ändå lyckats rätt bra, man kan ju fundera över hur bra Nvidias krets med tension core skulle prestera i förhållande prestanda/watt som ett rent gamingkort, exempelvis.

Nvidia har ju valt att plocka ut tension core (då dom har resurserna/läs räd) för gaming och med det fått ner enrgiförbrukningen.
AMD har här istället valt att lägga allt i en krets och med det så får dom dras med en extra energiförbrukning, troligen ändå ett riktigt beslut med tanke på den ekonomi som AMD besatt när Vega64 och Vega 56 blev släppta.

Sen så är infinity fabric rätt effektkrävande, något som ju är konstaterat med Ryzen 1000 och Zen(1). Vilket jag är säker på delvis blivit åtgärdat med Ryzen 2000 och Zen+ och borde då visa sig i högre minneshastighet, vilket ju stämmer. Detta är troligen även fört över till Vega på 7 nm.

Radja var ju inte speciellt entusiastisk när han pratade om just infinity fabric då han reffererade det till serverteknologi i spelkort, men viktigt för AMD att ha i både CPU och GPU då det banar väg för sammankoppling av mindre byggdelar, ala TR. Tänker här på Navi och framtida semicustom samt APU.

Tror att det är en av anledningarna till att Vega inte slog 1080Ti, svårt att göra ett kort som bäst på allting.
Nu kommer Vega 64 "bara" upp till 1080 s prestanda.

Min Ryzen 1700 drar inte mycket effekt, TDP är bara 65 Watt, Ryzen 1 är faktiskt mycket energieffektiv, Ryzen 2 är faktiskt sämre eftersom AMD satsat på prestanda.
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För mig som byggde en threadripper workstation är Vega 64 ett mycket trevligt kort. Jag ser freesync som framtiden och nvidia får vackert göra en pudel där, de har ju ingen marknadsandel med sin nv vad den nu heter.

Väldigt skönt att slippa nvidia drivrutinens inloggning med unikt inlogg och Geforce-bloatxperience. Helt onödigt och vill bara tracka våran spelanvändning utanför steam och de andra metricbaserade speltjänsterna.

2020-2021 ja, det kanske kan vara lagom med en ny arkitektur då. Just nu räcker Vega64 bra i Vulkan/DX12 baserade spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

För mig som byggde en threadripper workstation är Vega 64 ett mycket trevligt kort. Jag ser freesync som framtiden och nvidia får vackert göra en pudel där, de har ju ingen marknadsandel med sin nv vad den nu heter.

Väldigt skönt att slippa nvidia drivrutinens inloggning med unikt inlogg och Geforce-bloatxperience. Helt onödigt och vill bara tracka våran spelanvändning utanför steam och de andra metricbaserade speltjänsterna.

2020-2021 ja, det kanske kan vara lagom med en ny arkitektur då. Just nu räcker Vega64 bra i Vulkan/DX12 baserade spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig behövt logga in på någon drivrutin.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har aldrig behövt logga in på någon drivrutin.

Inte? Jag loggar alltid in i drivrutinen så att spelen blir 4D.

Att låsa ute användare, som inte vill bli dataminade av Nvidia, från Shadowplay är en av de absolut ruttnaste policys Nvidia infört under 2000-talet.

Permalänk
Medlem

Ju bättre prestanda konsolerna får ju bättre grafik får vi på PC så för mig låter det som en logiskt strategi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Vega har sålt tio gånger bättre än Fiji.
https://www.techpowerup.com/244942/amd-vega-outsells-previous...

Mer från AMD.

Skrivet av AMD:

In graphics, we delivered our second straight quarter of record GPU revenue with significantly improved ASP and increased unit sales from a year-ago driven by strength across our entire graphics product portfolio. We saw strong demand for our Polaris products across both the gaming and blockchain markets. And Radeon Vega GPU revenue more than doubled from the prior quarter, driven by strong gaming demand in add-in-board channel as well as strength with strategic OEMs.
Apple launched the new iMac Pro, the most powerful Mac ever made, featuring AMD’s Radeon Pro Vega product in the quarter. We also began shipments of a new semi-custom GPU that is integrated into an Intel multi-chip processor package. This semi-custom product opens up a complementary market for our high-performance graphics products and extends the power of Radeon graphics to more gamers and premium PC buyers. Our professional graphics business, had its best quarter ever, based on growing data center sales, highlighted by strong Radeon Instinct, MI25 sales to a major cloud provider.

AMD tar sig an AI.
https://www.amd.com/en-us/press-releases/Pages/amd-and-baidu-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Mining är en väldigt ostabil marknad. Redan nu ser man hur i stort sett marknaden skiftat från högpresterande kort till separata ASICS. Så Nvidia kan skratta hur mycket de vill. Marknaden för mining har imploderat och ändrat helt riktning.

Ostabil marknad eller ej, ändrar inte på faktum att grafikkort priser spikat upp rejält pga det och NVIDIA har tjänat rejält då det har haft större marknadsdel. Det TROTS faktumet att AMDs kort bör varit mer populära då deras kort typiskt sett har haft bättre ren beräkningskraft per krona. Gör detsamma ifall folk tjänat eller förlorat på det och detsamma ifall det går ner eller inte. NVIDIA har redan tjänat extra på det utan att behöva lyfta ett finger. Kunde varit AMD ifall deras ledningsgrupp inte envisats på X och Y ifall man ska lita på artikeln.

ASICS? haha lycka till. Relevanta icke utdaterade modeller har någon månads kö, lägg på faktum att de som tillverkar dessa troligen redan har kört några veckors mining som "test" på de innan de säljs ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Inte första gången som AMDs chefer väljer att prioritera konstigt.

Konstigt? Det har väl såklart prioriterat vad som är bäst för företaget och dess intäkter.

AMD's livlina innan Ryzen succén har varit just att man fått jobben med att producera skräddarsydda kretsar för spelkonsoler.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti