Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Paket är skickat från Singapore och det är en tv box jag har köpt för 608sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keblix:

Postnord avgift 100sek
Importdeklaration 25sek

Tullverkets avgift 363sek

Mervärdesskatt 740sek

Tot. 1228sek

Nu var det roliga slut med köp från kina.

Spontant verkar det har bivit fel på både momsen och tullavgiften. Hur mycket gick frakten på? Stod det varuvärde på paketet, i så fall vilket belopp?

Permalänk
Medlem

@joakim99: Frakten ingick i priset på boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keblix:

@joakim99: Frakten ingick i priset på boxen.

ok, då är det ännu märkligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keblix:

Paket är skickat från Singapore och det är en tv box jag har köpt för 608sek.

https://imgur.com/a/4egJ2

Det där är ju helt galet mycket för en TVbox som kostar 608:- Kontakta tullverket och fråga hur fan räknade dom? Skicka in också nödvändiga papper för produktens värde.

Köpte nyligen också en TVBox för 627:- och totalt fick jag betala 266:- i avgifter.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Spontant verkar det har bivit fel på både momsen och tullavgiften. Hur mycket gick frakten på? Stod det varuvärde på paketet, i så fall vilket belopp?

Uppenbart är endera beloppet angivet på paketet fel eller så har tullverket öppnat paketet och gjort en bedömning som avviker från det deklarerade värdet. Om du har faktura på TV-boxen kan du ju ta kontakt med tullverket och komplettera med denna uppgift.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Men wiseguy. Momsen ligger på 25% och inte 125%. Sen är momsen redan inräknat i tullverkets avgifter som han fått betala och mervärdeskatt är inte moms.

Moms står för mervärdes- och omsättningsskatt. Så jo, det man kallar för "mervärdesskatt" är samma sak som moms.

Om du tittar på bilden som en annan användare lagt upp, strax ovanför i tråden, så ser du hur redovisningen ser ut. Moms är inte inräknat i tullverkets avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det finns ju också en hel del produkter på kinasidorna som är avsevärt mycket billigare ÄVEN om man lägger till både moms och speditörens avgift. Drönare för 1 000 kr som kostar 3 500 kr i Sverige t.ex.

/hulle.

Ja, men då har du inte att välja på att köpa den för 1000 kr från Kina och 1050 kr från EU-lager.

Permalänk
Medlem

Skickade iväg ett snällt mail till tullverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Moms står för mervärdes- och omsättningsskatt. Så jo, det man kallar för "mervärdesskatt" är samma sak som moms.

Om du tittar på bilden som en annan användare lagt upp, strax ovanför i tråden, så ser du hur redovisningen ser ut. Moms är inte inräknat i tullverkets avgifter.

Det är jag som laddade upp bilden.
Tycker hans avgifter är helt galet fel, därför rotade jag i min nyligen betalda avgift för en TVbox.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Man kan begära omprövning innan man hämtar ut varan också, inget de gör gratis däremot tydligen.

Permalänk
Inaktiv

Shit verkar bli dyrt att köpa från Ebay nu, och jag som väntar på 2st HDD caddys till laptops som kosta 150kr.

Får väl betala 1500kr tillslut 😲

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tror ni måste kontakta PostNord om ni ska ompröva ett ärende, inget de gör gratis heller tydligen.

Skrivet av Tullverket:

Om du anser att du har betalat för hög tullavgift eller moms på en vara som du har beställt på nätet kan du få beslutet om tull och andra avgifter ändrat. Tullverket kan ändra beslutet om du ansöker om ändring inom tre år från den dag då du fick veta hur mycket du skulle betala.

Om du har hämtat eller tagit emot din vara av ett transportföretag, ansöker själv om ändringen.

Om du inte har hämtat ut varan än är det transportföretaget som ansöker om ändringen.

Källa

Så om man hämtar ut varan och betalar det Postnord ska ha, låter det som att man kan sköta det själv med Tullverket utan att blanda in Postnord. Om Postnord tar ut en avgift för att ompröva beslutet (hittar du någon prislista?) är det kanske bäst att själv överklaga till Tullverket. Se instruktioner på den länkade sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Så om man hämtar ut varan och betalar det Postnord ska ha, låter det som att man kan sköta det själv med Tullverket utan att blanda in Postnord. Om Postnord tar ut en avgift för att ompröva beslutet (hittar du någon prislista?) är det kanske bäst att själv överklaga till Tullverket. Se instruktioner på den länkade sidan.

Du behöver betala om du begär omprövning innan du hämtat ut varan tror jag. Annars är det bara att kontakta Tullverket, de har en särskild e-postadress om du vill kontakta de så.

100 kr plus moms för omprövning – https://www.postnord.se/foretag/skicka/utrikes/tullinformatio...

Permalänk
Administrativ avgift

Hade massor med småskit beställt men även större saker, de större har jag räknat med att betala men fastnar något av mina <50kr paket så tänker jag bara inte hämta paketet. Btw , hur var det för era paket? Mina står bara på väg men inte att de anländt till Arlanda eller nånting. Tror vi att dessa kanske sluppit igenom o jag bara behöver momsa?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Uppenbart är endera beloppet angivet på paketet fel eller så har tullverket öppnat paketet och gjort en bedömning som avviker från det deklarerade värdet. Om du har faktura på TV-boxen kan du ju ta kontakt med tullverket och komplettera med denna uppgift.

Jag har inte köpt någon tv-box från utlandet. Du blandar nog ihop mig med någon annan.

Permalänk
Medlem

Fick svar från tullverket.

" Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer xxxxxxxxxxxxx.

Enligt tulldeklarationen som PostNord har gjort står det att värdet på varan är 2598kr, det är därför du har fått en räkning på tull och moms från posten. Du får höra med PostNord var dom har fått den summan ifrån.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen via webbformuläret. Om frågan är en följdfråga uppge det diarienummer som du fått i ditt tidigare svar.

Vänliga hälsningar

TullSvar"

Sköna lirare de där på postmord är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, men då har du inte att välja på att köpa den för 1000 kr från Kina och 1050 kr från EU-lager.

Jag har sett den i EU lager för 1 200 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Keblix: jag vet inte om du har svarat redan på detta men stod det något värde angivet på paketet?

Permalänk
Medlem

@joakim99: Har inte hämtat ut det, ska ringa till postnord när de har betalat teleräkningen.

Permalänk

Starta bolag i Finland som bara skickar vidare till Sverige mot en lägre kostnad?

Kan det vara storebror USA som är på komunistjakt igen?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Jag har inte köpt någon tv-box från utlandet. Du blandar nog ihop mig med någon annan.

Ursäkta, menade att skriva "finns det" och inte "har du". För som du säger är det ju inte du som har beställt boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Ursäkta, menade att skriva "finns det" och inte "har du". För som du säger är det ju inte du som har beställt boxen.

Ingen skada skedd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keblix:

Fick svar från tullverket.

" Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer xxxxxxxxxxxxx.

Enligt tulldeklarationen som PostNord har gjort står det att värdet på varan är 2598kr, det är därför du har fått en räkning på tull och moms från posten. Du får höra med PostNord var dom har fått den summan ifrån.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen via webbformuläret. Om frågan är en följdfråga uppge det diarienummer som du fått i ditt tidigare svar.

Vänliga hälsningar

TullSvar"

Sköna lirare de där på postmord är..

Mailade du omprovning@tullverket.se? Kundtjänst kan nog inte hjälpa dig.

Edit:

Skrivet av Keblix:

@joakim99: Har inte hämtat ut det, ska ringa till postnord när de har betalat teleräkningen.

Aha, har du inte hämtat ut det så är det hos PostNord du måste be de ompröva, vilket inte är gratis tydligen.

Permalänk
Medlem

Detta måste vara ett extremt slag för alla privatpersoner som köper prylar från Kina, många har väl t.o.m. byggt upp små verksamheter på detta? För de större importföretagen däremot så blir det kanske ingen skillnad alls med dessa nya avgifter?

Vinnarna är så klart alla de verksamheter som förlorat en hel massa pengar på alla Kina inköp senaste åren.

Permalänk
Medlem

Jag såg att Banggood har börjat med ett fraktalternativ som heter "European Direct Mail", utöver det gamla vanliga "Priority Direct Mail" där sakerna skickades som "brev" och som Postnord numera ska förtulla.

Jag är inte säker på vad "European Direct Mail" innebär, men enligt ett annat forum där några har testat det så verkar det som att Banggood skickar massa paket i en container/låda och när den har kommit fram i EU så postar de alla paketen individuellt med EU-landet i fråga som avsändare. Det brukar vara Holland.

Jag antar att Postnord inte har rätt att stoppa paket från ett annat EU-land?

European Direct Mail är gratis på vissa varor och kostar 20-30 kr på andra som jag snabbt kikat på.

EDIT: Detta är alltså från kinalagret, inte EU-lagret.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem

@Hulle: Jag köpte skivor från USA under rätt många år på samma sätt, via en stor säljare på Amazon. En batch skickades först till EU och därefter gick det ut med lokal avsändare. Behövde aldrig betala några avgifter som man annars ofta behöver göra från USA. Detta bör väl fungera likadant och antagligen lika bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag såg att Banggood har börjat med ett fraktalternativ som heter "European Direct Mail", utöver det gamla vanliga "Priority Direct Mail" där sakerna skickades som "brev" och som Postnord numera ska förtulla.

Jag är inte säker på vad "European Direct Mail" innebär, men enligt ett annat forum där några har testat det så verkar det som att Banggood skickar massa paket i en container/låda och när den har kommit fram i EU så postar de alla paketen individuellt med EU-landet i fråga som avsändare. Det brukar vara Holland.

Jag antar att Postnord inte har rätt att stoppa paket från ett annat EU-land?

European Direct Mail är gratis på vissa varor och kostar 20-30 kr på andra som jag snabbt kikat på.

EDIT: Detta är alltså från kinalagret, inte EU-lagret.

/hulle.

Och det där löser ju postnords stora problem, att de inte får betalt vad det kostar att leverera mängder med småpaket från Kina. Om då paket postas från annat EU-land så kommer Banggood tvingas betala vad det kostar att skicka varan inom EU. Gissar även att det kommer att få en massa att tänka efter lite längre innan de beställer allt möjligt...

Banggood verkar vilja ha 64,38kr för att skicka ett mobilskal för 28,19kr via European Direct Mail...

Permalänk

hmm det var inte bra att det är redan infört
väntar på ett antal småpaket som har typ 10-30:- st i värde

vad händer om man skiter i att hämta dom ?

Permalänk
Avstängd

När det handlar om att håva in pengar då händer allt i raketfart! Lustigt hur allt fungerar :)..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.