När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag läste bruksanvisningen som finns på nätet och kom fram till:

med två cups ris ska man ha vatten till markeringen för 2 cups.

Men, jag hittar ingenstans att man måste göra minst två cups. Det finns enligt bilden du länkade en markering i innerbägaren för en cup så det borde gå att bara koka en cup ris med vatten upp till markeringen för en cup.

Testa att göra det. Går det inte bra har du bränt en cup ris för att få kunskap.

Berätta gärna hur det gick.

Till sist, Min fru tycker riset i vår riskokare blir perfekt med vatten upp till precis mitt på markeringen mens jag tycker det blir perfekt med vatten upp till precis underkanten på markeringen. Men båda tycker riset är helt OK i båda fallen... OCH (tjat, tjat) bäst blir det med japanskt ris, näst bäst med kinesiskt. Finns i välsorterade asiatiska matbutiker.

Jag kollade i manualen från Wilfas hemsida här: https://www.wilfa.se/wp-content/uploads/2017/09/RC-1ogRC-5_in...

På sida 10 har dom skrivit följande:

Citat:

Använd den medföljande måttbägaren (1 kopp) och följande mått för att få ett perfekt resultat: För varje kopp ris använder du 2 koppar vatten.
OBS! Mängden vatten som skall användas beror på personlig smak. Mer vatten ger ett luftigt ris medan mindre vatten ger ett kompakt ris.

Koka aldrig mindre än 2 koppar ris.

Två koppar blev lagom till tre portioner så det är ju inga problem att ställa i kylen, men man blir ju ändå lite fundersam när dom själva skriver att man ska göra minst två koppar och även två koppar vatten för varje kopp ris.

Två koppar ris och fyra koppar vatten når upp till markering 3. Deras mått i behållaren visar kanske rätt, men deras instruktioner är fel? En kopp vatten för varje kopp ris blir ju rätt.

Jag får väl prova att ta lika mycket vatten som ris nästa gång.

Bör tilläggas att det skvätte ut en sjö med vatten runt riskokaren när den användes enligt manualens instruktioner. Om man använder lika mycket vatten som ris så kanske det inte sprutar vatten överallt?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag kollade i manualen från Wilfas hemsida här: https://www.wilfa.se/wp-content/uploads/2017/09/RC-1ogRC-5_in...

På sida 10 har dom skrivit följande:

Två koppar blev lagom till tre portioner så det är ju inga problem att ställa i kylen, men man blir ju ändå lite fundersam när dom själva skriver att man ska göra minst två koppar och även två koppar vatten för varje kopp ris.

Två koppar ris och fyra koppar vatten når upp till markering 3. Deras mått i behållaren visar kanske rätt, men deras instruktioner är fel? En kopp vatten för varje kopp ris blir ju rätt.

Jag får väl prova att ta lika mycket vatten som ris nästa gång.

Bör tilläggas att det skvätte ut en sjö med vatten runt riskokaren när den användes enligt manualens instruktioner. Om man använder lika mycket vatten som ris så kanske det inte sprutar vatten överallt?

https://youtu.be/zLE-RYEJ1XU

INTE lika mycket vatten som ris.

Ha ett mått (en cup) med ris, sköljt och klart, i riskokaren och sedan vatten upp till markeringen inne i riskokaren för en cup.

Två mått med ris i riskokaren och sedan vatten upp till markeringen för två cups.

o.s.v.
samma för mig i min japanska riskokare. Jag tar tre mått ris (oftast) och sköljer det noga och har över det i riskokaren och sedan fyller jag på med vatten upp till markeringen för tre cups. Blir perfekt.

Att det skvätter vatten överallt med din riskokare beror på att locket inte sitter tätt som det gör på "riktiga" riskokare. Där finns en tätning och en låsning som gör att locket sluter tätt + en ventil som släpper ut ånga utan att stänka ut vatten. När riset är klart trycker jag på en knapp som gör att lockets lås släpper. Inga vattenstänk, inga ångpustar när man öppnar, bara perfekt kokat ris. Plus att min riskokare kan mycket mer än "bara" koka ris.

Här är förresten länk till manualen som jag hittade. Verkar vara till samma produkt men med annorlunda innehåll ...

EDIT: När jag läser deras manual på tyska och franska, som också finns på deras hemsida, så stämmer de instruktionerna med de i manualen jag hittade. Hittade också en annan manual som också stämmer med min beskrivning. Se speciellt stycket "Matlagning ris", punkt tre:

"Ta ut innergrytan ur riskokaren. Lägg det tvättade riset i innergrytan och tillsätt lämplig mängd vatten. (Använd markeringarna på insidan av innerkrukan för att matcha mängden vatten som behövs för att producera önskade koppar ris. T.ex.ample, 5 koppar torrt ris, kräver att vatten fylls till den 5:e markeringen som finns på insidan av innerkrukan)."

Kompletterade med mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

INTE lika mycket vatten som ris.

Ha ett mått (en cup) med ris, sköljt och klart, i riskokaren och sedan vatten upp till markeringen inne i riskokaren för en cup.

Två mått med ris i riskokaren och sedan vatten upp till markeringen för två cups.

o.s.v.
samma för mig i min japanska riskokare. Jag tar tre mått ris (oftast) och sköljer det noga och har över det i riskokaren och sedan fyller jag på med vatten upp till markeringen för tre cups. Blir perfekt.

Att det skvätter vatten överallt med din riskokare beror på att locket inte sitter tätt som det gör på "riktiga" riskokare. Där finns en tätning och en låsning som gör att locket sluter tätt + en ventil som släpper ut ånga utan att stänka ut vatten. När riset är klart trycker jag på en knapp som gör att lockets lås släpper. Inga vattenstänk, inga ångpustar när man öppnar, bara perfekt kokat ris. Plus att min riskokare kan mycket mer än "bara" koka ris.

Här är förresten länk till manualen som jag hittade. Verkar vara till samma produkt men med annorlunda innehåll ...

EDIT: När jag läser deras manual på tyska och franska, som också finns på deras hemsida, så stämmer de instruktionerna med de i manualen jag hittade. Hittade också en annan manual som också stämmer med min beskrivning. Se speciellt stycket "Matlagning ris", punkt tre:

"Ta ut innergrytan ur riskokaren. Lägg det tvättade riset i innergrytan och tillsätt lämplig mängd vatten. (Använd markeringarna på insidan av innerkrukan för att matcha mängden vatten som behövs för att producera önskade koppar ris. T.ex.ample, 5 koppar torrt ris, kräver att vatten fylls till den 5:e markeringen som finns på insidan av innerkrukan)."

Tack för förklaringen! Jag ska testa två koppar ris och sedan fylla på med vatten till markeringen för två koppar!

Manualerna du har länkat är till en lite annorlunda produkt. Den har timer och lite inställningar, medan den jag köpte endast har "på" och "varmhållning". Men tillagningen av ris fungerar förstås likadant för dom. Instruktionerna för den modellen var lite vettigare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Någon som har Yum Asia's Sakura? Ville egentligen ha Fuji men den är slut i alla butiker i om EU... Men Sakura finns o reas ofta. Ingen induktion, men kanske bra ändå?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ris tar stora resurser av vattnet på planeten och sedan så ska varje användare skölja riset ännu mera? Nej, potatis är det som gäller.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tack för förklaringen! Jag ska testa två koppar ris och sedan fylla på med vatten till markeringen för två koppar!

Manualerna du har länkat är till en lite annorlunda produkt. Den har timer och lite inställningar, medan den jag köpte endast har "på" och "varmhållning". Men tillagningen av ris fungerar förstås likadant för dom. Instruktionerna för den modellen var lite vettigare.

Har ju varit risätare sen jag var liten, kör 1:1, ris:vatten när jag kokar jasminris. Men släng den där riskokaren för du kan lika gärna använda en kastrull om den beter sig så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ris tar stora resurser av vattnet på planeten och sedan så ska varje användare skölja riset ännu mera? Nej, potatis är det som gäller.

Just det! Inget ynk här! Och ät potatisen rå med skalet på utan att tvätta den. Lite skit rensar magen.

Permalänk
Medlem

Något off-topic, men testade idag att göra risgrynsgröt på Akitakomachi-ris i kastrull på spisen idag. He-re-gud så gott det blev jämfört med batchen dessförinnan gjord på vanligt grötris från Coop. Tips till er som köper fina japanska rundkorniga rissorter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Något off-topic, men testade idag att göra risgrynsgröt på Akitakomachi-ris i kastrull på spisen idag. He-re-gud så gott det blev jämfört med batchen dessförinnan gjord på vanligt grötris från Coop. Tips till er som köper fina japanska rundkorniga rissorter.

Avskyr i o f s risgrynsgröt men Akitakomachi-ris gillar jag som mat- och sushi-ris. Fantastiskt bra ris men lite dyrt, nyligen betalade jag 500 kr för 5 kg. Men tycker det är värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Just det! Inget ynk här! Och ät potatisen rå med skalet på utan att tvätta den. Lite skit rensar magen.

Tack, jag kan äta min potatis lite som jag vill med gott samvete.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Tack, jag kan äta min potatis lite som jag vill med gott samvete.

Men tvättar du den går det åt vatten och kokar du den krävs också vatten. Man kan ju i o f s råsteka den eller rosta den i ugnen. Då går det inte åt så mycket vatten.

Permalänk
Medlem

Är lite skeptisk till att valet av riskokare spelar så stor roll. Min sambo är från Filippinerna, så vi två vuxna gör av med ca 5kg ris/månad. Vi har en 500 kronors riskokare som vi köpte 2001 och den fungerar klockrent än idag. Non-stick beläggningen är sedan länge uppäten/bortnött men den bränner ändå inte fast. Bara två lägen, på och varmhållning. Skulle jag få något mervärde i att köpa en "high-end" kokare om denna skulle lägga av?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Är lite skeptisk till att valet av riskokare spelar så stor roll. Min sambo är från Filippinerna, så vi två vuxna gör av med ca 5kg ris/månad. Vi har en 500 kronors riskokare som vi köpte 2001 och den fungerar klockrent än idag. Non-stick beläggningen är sedan länge uppäten/bortnött men den bränner ändå inte fast. Bara två lägen, på och varmhållning. Skulle jag få något mervärde i att köpa en "high-end" kokare om denna skulle lägga av?

Du slipper få i dig pfoa (giftiga i teflonet som togs bort runt 2013). Det I sig förlänger ditt liv, om du tycker det är värt några kronor är upp till dig 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Är lite skeptisk till att valet av riskokare spelar så stor roll. Min sambo är från Filippinerna, så vi två vuxna gör av med ca 5kg ris/månad. Vi har en 500 kronors riskokare som vi köpte 2001 och den fungerar klockrent än idag. Non-stick beläggningen är sedan länge uppäten/bortnött men den bränner ändå inte fast. Bara två lägen, på och varmhållning. Skulle jag få något mervärde i att köpa en "high-end" kokare om denna skulle lägga av?

Absolut jag köpte min på Netto för typ 8 år sedan för 199 kr eller nått. Perfekt ris varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Är lite skeptisk till att valet av riskokare spelar så stor roll. Min sambo är från Filippinerna, så vi två vuxna gör av med ca 5kg ris/månad. Vi har en 500 kronors riskokare som vi köpte 2001 och den fungerar klockrent än idag. Non-stick beläggningen är sedan länge uppäten/bortnött men den bränner ändå inte fast. Bara två lägen, på och varmhållning. Skulle jag få något mervärde i att köpa en "high-end" kokare om denna skulle lägga av?

Bara om ni känner att ni har nytta av de extra funktionerna. Jag ångar en del maträtter, kokar grytor och en del annat och för att göra det utan en "high-end"-kokare skulle jag var tvungen att ha flera andra köksredskap. För min familj är riskokaren och stekbordet de centrala redskapen som vi använder för att laga en massa olika maträtter. Sen vet jag inte vad ni har för krav på riset, jag tycker de billiga kokarna inte ger nåt vidare ris men min Zojirushi gör perfekt ris och en massa andra maträtter också perfekt. Sonen har en InstaPot som är jättebra för alla möjliga maträtter och nästan (men inte riktigt) lika bra som vår riskokare på ris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du slipper få i dig pfoa (giftiga i teflonet som togs bort runt 2013). Det I sig förlänger ditt liv, om du tycker det är värt några kronor är upp till dig 😊

Finns väl som sagt inte kvar nya med teflon. Vilket det troligtvis va i den vi har även om det är är helt bortnött i den vi har efter snart 22 års användande.

Skrivet av Chromatic:

Absolut jag köpte min på Netto för typ 8 år sedan för 199 kr eller nått. Perfekt ris varje gång!

Ja eller nått, vi vet ialla fall inte bättre

Skrivet av serafim:

Bara om ni känner att ni har nytta av de extra funktionerna. Jag ångar en del maträtter, kokar grytor och en del annat och för att göra det utan en "high-end"-kokare skulle jag var tvungen att ha flera andra köksredskap. För min familj är riskokaren och stekbordet de centrala redskapen som vi använder för att laga en massa olika maträtter. Sen vet jag inte vad ni har för krav på riset, jag tycker de billiga kokarna inte ger nåt vidare ris men min Zojirushi gör perfekt ris och en massa andra maträtter också perfekt. Sonen har en InstaPot som är jättebra för alla möjliga maträtter och nästan (men inte riktigt) lika bra som vår riskokare på ris.

Ah så ni använder den även som en "one-pot" till allt möjligt. Jag har förvisso en Crock-pot preasure cooker så då kanske det blir lite kaka på kaka.
Tror du att du skulle märka av just riskokningen om du jämför eran high-end mot en billig om du skulle använda dig av samma sorts ris?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Finns väl som sagt inte kvar nya med teflon. Vilket det troligtvis va i den vi har även om det är är helt bortnött i den vi har efter snart 22 års användande.

Ja eller nått, vi vet ialla fall inte bättre

Ah så ni använder den även som en "one-pot" till allt möjligt. Jag har förvisso en Crock-pot preasure cooker så då kanske det blir lite kaka på kaka.
Tror du att du skulle märka av just riskokningen om du jämför eran high-end mot en billig om du skulle använda dig av samma sorts ris?

Jag har precis bytt från Tefal till Yum Asia's sakura och tefal har bränt eller gjort riset ganska bränt eller grötigt.
Samma ris i nya yum Asia vart mycket luftigare, nu har jag enbart gjort ris 5 ggr i min nya kokare men hittills riktigt nöjd.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Finns väl som sagt inte kvar nya med teflon. Vilket det troligtvis va i den vi har även om det är är helt bortnött i den vi har efter snart 22 års användande.

Ja eller nått, vi vet ialla fall inte bättre

Ah så ni använder den även som en "one-pot" till allt möjligt. Jag har förvisso en Crock-pot preasure cooker så då kanske det blir lite kaka på kaka.
Tror du att du skulle märka av just riskokningen om du jämför eran high-end mot en billig om du skulle använda dig av samma sorts ris?

Har testat flera gånger och det märks definitivt skillnad. Jag har sagt det otaliga gånger i den här tråden, jag använder bara japanskt kort- eller rundkornigt ris som man måste skölja ordentligt och visst märks det skillnad. Har testat med flera andra sorters ris och det är stor skillnad mellan ris kokt i billig kokare eller kastrull och samma ris kokt i en high-end riskokare. Jag har haft många olika genom åren även om den nuvarande snart har 20 år på nacken (har sagt olika ålder i olika inlägg men kontroll med frun visar att den köptes i Laox butik i Akihabara i Tokyo i juli 2003). Har aldrig testat med Uncle Bens men det har jag bara försökt äta en gång och aldrig mera, man kan lika gärna tugga papper. Jag vill ha mitt ris så att man kan äta det med pinnar, dvs lite klibbigt.

Permalänk
Medlem

vet inte om det har tagits upp här tidigare men jag led i många år av att alltid bränna ris (därav så gjorde jag det typ en gång per kvartal) och riskokare då va dyra så va helt uteslutet. Men hade minne av en smidig behållare man peta in i micron som vi hade när jag va liten och till slut hittade jag den
https://www.smartasaker.se/sv/riskokare-for-mikron
är det fler som kör den istället "dedikerad" riskokare ? för min del så har jag periodvis levt på ris som basföda i ett halvår åt gången sen jag hittade den och tycker den är helt underbar

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vet inte om det har tagits upp här tidigare men jag led i många år av att alltid bränna ris (därav så gjorde jag det typ en gång per kvartal) och riskokare då va dyra så va helt uteslutet. Men hade minne av en smidig behållare man peta in i micron som vi hade när jag va liten och till slut hittade jag den
https://www.smartasaker.se/sv/riskokare-for-mikron
är det fler som kör den istället "dedikerad" riskokare ? för min del så har jag periodvis levt på ris som basföda i ett halvår åt gången sen jag hittade den och tycker den är helt underbar

Har själv kört såna i många år och de fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Blir minst lika bra som att koka ris i kastrull om inte strået bättre. Det är däremot inte riktigt jämförbart med en riktig riskokare men jag har varit nöjd under det decennium jag använt såna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av denna? Den ser åtminstone ut som de lite dyrare från Yum Asia men kostar mindre än hälften
https://www.amazon.se/Russell-Hobbs-multicooker-%C3%A5ngkokni...

Jag har en OBH Nordica 6322 men jag tycker att den alltid lyckas bränna fast lite i botten.
Vi äter typ bara 1kg ris i månaden hemma så tycker inte att det känns värt att investera i en maskin för 2000kr eller mer.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Men tvättar du den går det åt vatten och kokar du den krävs också vatten. Man kan ju i o f s råsteka den eller rosta den i ugnen. Då går det inte åt så mycket vatten.

Jo så är det. Men ska sanningen fram så har jag inget emot att man käkar ris, det slinker ned här också ibland. Men det tar ju stora mängder vatten så det är väl för egen del som jag tycker det ska minska iallafall.

Så fortsätt käka ris och diskutera riskokare, jag vill inte de-raila tråden.
Trevlig helg!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag har haft ögonen på Fuji modellen från Yum Asia några månader nu. Är det någon som vet om modellen utgått och jag ska släppa denna tanken eller är det något tillfälligt?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Jag har haft ögonen på Fuji modellen från Yum Asia några månader nu. Är det någon som vet om modellen utgått och jag ska släppa denna tanken eller är det något tillfälligt?

Enklast är väl att mejla direkt till Yum Asia och fråga?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Vilket ris rekommenderar alla SweClockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Vilket ris rekommenderar alla SweClockers?

Vad lagar du för mat som du ska ha till riset?
Jag själv gillar klibbigt ris så för det mesta lagar jag med jasminris men tänkte ge mig på att köra basmati ett tag så köpte en femkilossäck så man har att experimentera med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad lagar du för mat som du ska ha till riset?
Jag själv gillar klibbigt ris så för det mesta lagar jag med jasminris men tänkte ge mig på att köra basmati ett tag så köpte en femkilossäck så man har att experimentera med.

Det är egentligen blandat, men tänk typ korvstroganoff, köttfärsås, kyckling osv. Men är det något speciellt märke jag ska kika på för Jasmin respektive basmatiris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Vilket ris rekommenderar alla SweClockers?

Jag använder bara rundkorningt ris, ofta kallat sushiris (men det är vanligt rund-/kort-kornigt ris. Köper mest japanskt ris eftersom arsenikinnehållet generellt är lågt, oftast från Japanska Matspecialisten och oftast i förpackningar om 5 kg. Några rissorter odlade i Kalifornien i USA för den japanska marknaden är också bra. Alla är rissorter man måste skölja ganska noga innan man kokar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Det är egentligen blandat, men tänk typ korvstroganoff, köttfärsås, kyckling osv. Men är det något speciellt märke jag ska kika på för Jasmin respektive basmatiris?

Såg någon här nämna yumenishiki för några år sedan och fastnade. Kortkornigt och klibbigt ris med substans. Tycker det gör sig mycket väl med korvstroganoffen och kycklingen. Då är mina såser ofta lite mer trögflytande och kryddiga.

Själv köper jag 10kg-säcken när det är någon typ av rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Det är egentligen blandat, men tänk typ korvstroganoff, köttfärsås, kyckling osv. Men är det något speciellt märke jag ska kika på för Jasmin respektive basmatiris?

Angående märke så köper jag helt enkelt det som dom har inne (i 5 eller 10 kg-påsar) i de Asiatiska respektive orientaliska mataffärer jag besöker. Ofta frågar jag de som jobbar där om de har något de själva rekommenderar om de har flera liknande.

Det brukar resultera i lite olika oftast thailänska jasminrissorter och pakistanska basmatiriser beroende på vilken butik jag besökte senast.